F1-krönika Fredrik af Petersens: Verstappen slutar aldrig att utföra stordåd
Tala om att resa sig ur ruinerna. Red Bull och Max Verstappen. Bara en fjärde-plats i sprinten. Utslagen i första kvalet till Sao Paulo GP. Man hade gjort vissa ändringar och experimenterat.
Stackars Yuki Tsunoda hade varit försökskanin i sprinten. Men allt var käpprakt åt skogen. Och de flesta hade nog räknat bort Max Verstappen i loppet eftersom han skulle starta från depån som 19:e. De som tvivlat på att teamet inte har några duktiga ingenjörer kvar fick ändra sin uppfattning ganska snabbt under loppet.
Vad gjorde de under natten till söndagen? Ingen utomstående vet exakt. Snabbt gick det. Max drog förbi den ene efter den andre. Efter bara två varv kom han in med en smygande punktering men gav aldrig upp. Han var, trots det, faktiskt lite förvånad över att bilen var helt plötsligt så bra.
Det är en sak att snickra ihop en bra bil. En helt annan är att föraren skall kunna utnyttja den. Och det gjorde Max.
De sista 10 varven var riktigt spännande. Han hade kört upp sig till tredje och jagade Andrea Kimi Antonelli. Italienaren gjorde inget misstag, trots att däcken började ta slut och räddade andra platsen med drygt en sekund tillgodo.
Framför Max fanns George Russell, som gjorde vad han kunde för att stoppa Max. Lyckades. Nästan. Max kom om och ifatt Kimi men inte förbi trots ett par försök och på de två sista varven såg det ut som om han gav upp.
Och det av en bra anledning. Däcken var slitna. Det var också Kimis så det var jämnt mellan dem i de avgörande ögonblicken. Trots att Max inte vann valdes han till loppets förare. Helt rätt.
Lando Norris med ett perfekt lopp
Lando Norris. Vad har hänt med den så pratglade engelsmannen? Han har fått viss kritik för att han är eller åtminstone var för snäll i närkamperna men mycket snabb när han är ensam. Och det var han både i sprinten och huvudloppet. Två pole och två vinster. Kan inte bli bättre. Lando körde ett perfekt lopp. Som en världsmästare? Vem vet?
Han ledde tabellen efter de tre första loppen. Stallkamraten Oscar Piastri tog över första platsen från Saudiarbien och behöll den i 14 lopp. I Mexiko slog Lando tillbaka och leder nu mästerskapet med 390 poäng. Oscar har 366 och Max 341. Loppet var nog Maxs sista chans att utmana Lando om VM-titeln även om det är tre lopp och en sprint kvar. Däremot kan Oscar bli av med andra platsen.
Oscar. Det har gått trögt de sista fem loppen och han har inte stått på pallen en enda gång. Har den så tidigare coola australiensaren börjat visa tävlingsnerver? Ingen aning men han är inte lika jämn som tidigare. Gör misstag. Som i Sao Paulo.
Var för ivrig och försöker köra om Kimi Antonelli och Charles Leclerc i första kurvan. Kunde bara gå på ett sätt för luckan på insidan var för liten. En krasch och det oskyldiga offret blev Charles.
De två andra kunde fortsätta men Oscar fick ett tidsstraff på 10 sekunder för att ha orsakat krocken. Det var en helt onödig satsning. Oscar var kanske nervös men utan tvekan för ivrig. Managern och rådgivaren Mark Webber får nog ta ett långt och allvarligt samtal med honom.
Det mycket intressanta var att teamchefen Andrea Stella inte precis försvarade sin förare utan sa bara att man litar på domarna. På en tv skärm såg man några olikfärgade linjer som var de olika bilarna och hur de rörde sig och vad som hände.
Ferraris oro för nästa säsong
Andrea pekade och skakade på huvudet. Detta var inte under loppet utan efter. Säger en hel del vad han verkligen ansåg. Medans Lando hyllades av mekanikerna såg man att Oscar smög iväg för att vägas och sedan försvann. Senare blev han intervjuad men var fåordig. Håller den VM-titel som såg så säker ut att glida honom ur händerna?
Ferrari. Grande catastrofe. Enda nödvändiga kommentaren. Charles Leclerc bröt tidigt. Lewis Hamilton harvade långt ner och krockade med Alpine-föraren Franco Colapinto. Framvingen avslagen men även bottenplattan skadad och teamet kallade in honom.
Att det råder en kris hos det annars så stolta Scuderia råder det ingen tvekan om och skall man tro rykten som cirkulerar i italienska pressen så är man mycket bekymrad och orolig. Inte bara för resten av säsongen utan också för nästa. Den nya motorn för säsongen 2026 lär inte vara så bra som man trott och det viskas att Leclerc ser sig om efter andra team.
Det ryktas också att Lewis drar sig tillbaka och ger upp drömmen att vinna sin åttonde titel. Man skall inte tro alla rykten men en sak stämmer. Flera experter på olika områden har lämnat Maranello och finns nu hos konkurrenterna eller är på väg efter några månaders ”tvångssemester”, så kallad garden leave.
Bakom de fem i toppen var det lika spännande och tufft. Ett gäng som körde om de sista poängplatserna och där fanns några förare som börjar bli bättre och bättre. Oliver Bearman, Haas, sexa, Liam Lawson, Racing Bulls, sjua,
Isack Hadjar, Racing Bulls, åtta. Det är den nya generationen. Än så länge får de nöja sig med att köra bakom ”gamlingarna”. Dock inte för att de är dåliga eller långsamma utan snarare att deras bilar inte är lika bra som McLarens & Co.
Teamen har inte lika stor budget och har svårare att locka till sig sig de bästa ingenjörerna. Lawson eller Hadjar kommer att ta över Tsunodas bil hos Red Bull nästa år. Jag tippar Hadjar.
Vad hade kunnat hända om Max inte fått den smygande punkteringen redan på andra varvet?
