Krönika Magnus Berthling: "FIA skulle må bra av en ny president" - del 2
Motorsporten högsta organ FIA ska i december välja ny ordförande för de kommande 4 åren. Ett val som kommer påverka mycket av det som händer eller möjligen inte händer inom F1, men också för mycket av den övriga bilsportverksamheten runt om i världen inklusive Sverige. Sittande FIA-ordförande Mohammad Ben Sulayem inför omval – men är han verkligen rätt person för uppdraget? Här kommer del 2 av krönika om det kommande ordförandevalet.
När Mohammed Ben Sulayem tog över som ordförande 2021 såg det till en början bra ut. I det program han presenterade ingick bl.a. att expandera motorsporten med mål att dubblera antalet aktiva tävlingsförare i världen.
Han pekade utöver Asien ut bl.a. Afrika, en kontinent med försvinnande få aktiva förare, där det ofta saknas nödvändig infrastruktur och där det behövs kostnadseffektivare lösningar för att möjliggöra tävlande.
Även i de mer traditionella länderna i Europa såg många fram mot möjligheter att utöva motorsport på ett billigare sätt, inte minst i Sverige där deltagandet i nationella tävlingar gått ner under många år.
Men det blev tyvärr mest prat och ganska lite verkstad när det gällde att bredda motorsporten. Ben Sulayem skiftade snabbt fokus mot Formula 1 där egentligen FIA:s roll är ganska begränsad samt ambitiösa men inte helt lyckade försök att forcera fram en tidig elektrifiering inom bla rally och rallycross som fick avbrytas.
Ifrågasatte sportens ny reglemente
Det känns som att Ben Sulayem inte riktigt förstod eller ville acceptera den rådande ordningen kring hur Formula 1 idag drivs och vilka avtal som gäller. Han kom i konflikt med Liberty Media och FOM som menade att han la sig i ägarfrågor som FIA inte skulle ha några åsikter om.
Han ifrågasatte nyligen också det nya motorreglemente som ska införas nästa år, ett reglemente som under lång tid arbetats fram i samarbete mellan FOM, FIA och ett antal biltillverkare som enligt avtal ska gälla i alla fall t o m 2030.
Där fem tillverkare redan har kommittat sig och investerat miljardbelopp i en delvis helt ny motorutveckling med bl.a. en spännande men ännu osäkert användande av s k syntetiskt bränsle (även kallt elektrobensin) samt att mer kraft ska komma från hybridlösningen än den idag.
Något man hoppas blir en fungerande balans mellan ökade miljökrav men ändå tillräckligt med prestanda för att skapa spännande race.
Nu vill Ben Sulayem i ett föga genomtänkt och populistiskt utspel i stället gå tillbaka till V10-motorer så snart som möjligt, vilket han senare ändrade till V8-motorer. Det känns som dålig timing då en ordförande rimligen bör backa upp ett redan taget beslut som omöjligt går att ändra i alla hast.
Ben Sulayem har under senaste året även börjat engagera sig i förarnas språkbruk och uppträdanden i och runt tävlingarna och försöker införa något som närmast kan betecknas som censur och kadaverdisciplin.
Miljonböter för en svordom
Att slänga ur sig en svordom efter en incident under en tävling kan rendera miljonböter, vidare får förarna varken kritisera FIA eller uttala sig i media i politiska frågor vilket kan leda till diskvalificering.
Fortsätter det här är risken uppenbar att framtidens förare blir känslolösa robotar så att starka personligheter liknande t ex den tidigare så populära Kimi Räikkönen inte längre kan ta en plats på gridden om man inte får säga vad man tycker och känner.
Ett annat exempel är världens kanske mest framgångsrika rallyförare, 9-faldiga mästaren Sebastian Leob, där Ben Sulayem hotat att dra tillbaka hans legendtitel efter att han i media kritiserat FIA och framfört sina synpunkter kring rally-VM. Vilket lett till massiva protester från både rallyfans men också från Loebs förarkollegor.
Sulayem försök att tysta kritiker fortsätter på många plan. Den legendariska stallchefen Dave Richards som numera är ordförande i engelska bilsportförbundet får till exempel inte längre delta i de FIA-möten har rätt till då han vägrat skriva på sekretessavtal om att inte offentligt framföra kritik om hur FIA drivs och sköts.
Ben Sulayem har också rensat ut många duktiga kompetenser inom FIA, t ex Tim Mayer (son till f d McLaren-bossen Teddy) som i protest i alla fall kommer försöka utmana om ordförandeposten.
Den nuvarande presidentens önskan att bli enväldig härskare inom motorsporten framkallar obehagliga paralleller med vad som sker inom världspolitiken på många håll, och absolut inte vad vi supporters önskar se inom både F1 och all annan motorsport.
Ser ut som Ben Sulayem kommer vinna
Trots dessa bland fansen impopulära utspel ser det ut som att Ben Sulayem ganska enkelt kommer vinna ordförandestriden. Få utmanare har anmält sig då man ser det som utsiktslöst att ställa upp då det kanske inte ens blir någon omröstning alls.
Genom att ändra regelverket för nomineringsprocessen och kräva att varje kandidat i förväg måste ha stöd av minst en delegat i de olika FIA-regionerna för att överhuvudtaget få kandidera ser det just nu ut som om övriga kandidater inte kan ställa upp. Känns möjligen förfarandet igen från andra maktstrider där auktoritära ledare manipulerar med demokratin?
I en omvärld där motorsporten visserligen växer men också blir alltmer komplex och föränderlig behövs det mer än någonsin transparens och öppen debatt om hur olika utmaningar kan hanteras.
Ben Sulayems försök att bli enväldig går tvärtemot allt vad både miljontals fans med också många kloka och erfarna bilsportmänniskor önskar se. Så nog är det tur att det finns intressenter som balanserar försöken från FIA att styra och ställa.
Man önskar sig en ung Bernie Ecclestone som kan manövrera ut Ben Sulayem på samma sätt som med hans ökände föregångare Belestre på 80-talet. Det räcker med despoter inom världspolitiken, låt motorsporten förbli en fristad för alla fans och utövare som vill följa sina egna viljor och känslor och få utöva en sport utan omotiverade direktiv, detaljstyrning och översitteri.
Så för bilsportens bästa så känns nog inte Mohammed Ben Sulayem som en bra och lämplig FIA-ordförande.
Magnus Berthling har följt Formula 1 och även Indycar sedan 70-talets början, men också många andra discipliner inom internationell motorsport. Magnus har också varit förbundsordförande för Svenska Bilsportförbundet. Han var givetvis på plats i Anderstorp och såg premiären för Sveriges Grand Prix 1973 och håller fortfarande Ronnie Peterson som en de största F1-förarna genom tiderna. Vidare hoppas han att McLaren äntligen ska komma tillbaka som toppteam i Formula 1, något som ju känns vara på gång.
[email protected]
