Krönika

Krönika Magnus Berthling: Ständigt föremål för bråk och korruption - får FIA en ny ledare nu? - del 1

Motorsportens högsta beslutande organ är FIA (Fédération Internationale de l'Automobile). Nu ska en ny FIA-ordföranden för de kommande fyra åren väljas i december, där den sittande ordföranden Mohammed Ben Sulayem från Förenade Arabemiraten ställer upp för omval. Mycket tissel och tassel pågår bakom kulisserna, som antingen slutar med att Sulayem blir ensam kandidat eller möjligen utmanas av en eller flera motkandidater.   

FIA samordnar mer än 245 nationella förbund däribland Svenska Bilsportförbundet. FIA sätter tekniska regler för de olika klasserna, delar ut VM- och EM-mästerskap samt dömer i sportsliga tvister, nu ska en ny chef väljas.

Inom FIA finns också en mindre känd bilistorganisation som bla jobbar med trafik- och säkerhetsfrågor.  Högst upp sitter en styrelse med en ordförande som har en stor men inte fullständig makt över bla Formula 1. 

Det ska sägas direkt att vara ordförande för FIA är ett synnerligande utmanande jobb, då det finns en myriad av intressekonflikter att hantera. Det vet jag själv efter en kort period som ordförande i det svenska förbundet (SBF).

Sporten har mer än 20 huvudgrenar som i sin tur är uppdelad i mängder av  olika tävlingsklasser, serier och mästerskap med oftast komplicerade tekniska regler. Samtidigt är FIA en mix mellan tunga, globala finansintressen och en i huvudsak ideell verksamhet ut i de nationella medlemsförbunden. 

Så det är upplagt för alla tänkbara sorters beskyllningar och misstankar runt ordförandeposten, allt ifrån korruption till att vissa särintressen gynnas på andras bekostnad. 

Ständiga bråk kring ordförandeposten

FIA är också övergripande ansvarig för säkerhetsarbetet inom sporten, bla testar och licensierar man olika säkerhetsprodukter, men också bilar, banor och arrangemang vilket är ett arbete man tar bra betalt för.

Vilken säkerhetsnivå sporten ska ligga på finns det naturligtvis olika synpunkter på, där vissa hävdar att FIA prioriterar sportens elitnivå och motarbetar breddsidan genom alltför krävande krav. 

Det är nästintill ogörligt att klara ut vem som har rätt, och vad som är relevant nivå i en viss klass m.h.t. bla fart och andra yttre omständigheter.  

FIA är dock inte ensam beslutsfattare kring tävlingar och serier, oftast finns det olika promotorer som är inblandade. I Formula 1 ägs de kommersiella rättigheterna som styr penningtransaktionerna mellan teamen, banägarna, TV-bolagen m.fl. av FOM (Formula One Management).

Ett företag som ursprungligen grundades av F1-nestorn Bernie Ecclestone men som nu ägs av investment- och promotorbolaget Liberty Media. Mellan FIA och FOM finns sedan en mängd olika avtal som reglerar hur F1 ska drivas, där det längsta sträcker sig ända till 2082 (!). 

Det har alltid bråkats om och kring ordförandeposten i FIA. Under 80-talet pågick en intensiv maktkamp mellan FIA och Bernie Ecclestone (som då representerade teamen) om de snabbt ökande kommersiella intäkterna som började handla om många miljarder. 

Under ledning av den extremt arroganta och maktfullkomlige fransmannen Jean-Marie Balestre försökte FIA ta kontroll över F1, men fick till slut vika ner sig för den listige Bernie Ecclestone som hotade att bryta sig ur och bilda en egen F1-serie med de ledande teamen.



När Belestre avgick 1993 manövrerade Ecclestone skickligt in sin tidigare sidekick Max Mosley (f ö son till den engelska facistledaren under andra världskriget Oswald Mosley). 

Mosley klamrade sig fast vid makten till 2009

Mosley var vältalig, energisk och drivande men också väldigt kontroversiell och skaffade han sig mängder med både bittra fiender och nära allierade och drev igenom ett antal förändringar som kommer prägla F1-sporten för lång tid framåt. Han skulle hålla sig kvar som ordförande trots mycket bråk och skandaler fram till 2009. 

Bla tecknades ett leasingavtal där FOM fick de kommersiella rättigheterna till Formula 1 i 99 år (!). Hur detta märkliga avtal, officiellt motiverade av EU:s konkurrensregler, kom till är dolt i mörker och lär aldrig avslöjas då Mosley själv dog 2021 (tragiskt nog genom självmord).

Mosley stod även i centrum kring de skandaler Formula 1 genomgick 2007 – 2009, som fick namnen Spygate, Liegate, Crashgate och Sexgate, som i mycket hade sin grund i en infekterad och mångårig konflikt med bla teamcheferna Ron Dennis (McLaren) och Flavio Briatore (Benetton, Renault och nu senast Alpine). 

Vad gäller de första tre skandalerna kan man nog ge Mosley rätt i sak, även om han agerade väldigt auktoritärt där han samtidigt uppträdde som lagstiftare, åklagare och domare, men den sistnämnda händelsen avslöjade en milt sagt diskutabel moraluppfattning och värdegrund som inte blev positiv för motorsportens rykte. 

Men i allt diskutabelt som Mosley genomförde finns också en hel del positivt. Efter Ayrton Sennas död på Imola 1994 initierade Max Mosley ett intensivt säkerhetsarbete som så småningom skulle leda till att Formula 1 blev en förhållandevis säker sport för förarna. Mosley var också den som drev igenom de krocktester (Euro NCAP) där nästan alla nya vardagsbilar idag testas och ges betyg.



Max Mosley höll sig kvar i FIA under 16 år i mycket därför att han fick stöd av de oljerika i Gulfen  som blev mer och mer involverade i sporten. Det skulle över tiden skulle få vissa konsekvenser bla i form av 4 (och kanske snart 5) F1-lopp på arabiska halvön medan många klassiska F1-länder i Europa blev utan. 

Lugn och ro men växande byråkrati

När till slut Mosley försvann 2009 avlöstes han av en man med stor respekt inom motorsporten, fransmannen Jean Todt. 

Från början kartläsare i rally men sedan legendarisk stallchef för Peugot och framförallt Ferrari där han ledde teamet till Michael Schumachers 5 VM-titlar 2000–2004. Jean Todt vann ordförandevalet klart över sin motkandidat, den finske rallyvärldsmästaren Ari Vatanen som hade en alldeles för svag bas av supporters.



Till skillnad från den arrogante och aggressive Belestre så var Todt snarare en sofistikerad gentleman som inte tog några dramatiska beslut. Todt byggde upp en stor (allt för stor säger vissa) stab av kompetenta människor på FIA:s högkvarter i centrala Paris. Han höll distans och utmanade aldrig Ecclestone och FOM. 

Kritiken mot honom var snarare nog bristen på beslut snarare än fel typ av beslut, även om han och FIA gjorde ett bra jobb i samband med Pandemin och höll motorsporten i gång trots alla restriktioner. 

Så när Todts mandatperiod tog slut 2021 efterfrågades en mer handlingskraftig ordförande som kunde komma in och driva igenom de förändringar av sporten som många ansåg behövdes.



Kandidaterna blev Mohammed Ben Sulayem från Förenade Arabemiraten, som själv varit rallyförare och som ställdes mot FIA-byråkraten Graham Stoker. En säkert kompetent person men som nog av de flesta upplevdes som färglös kamrer och utan egna idéer men utan det nätverk som Sulayem hade och var därmed tämligen chanslös.    

Sulayem hade initialt många bra idéer, inte minst hans ambition att dubblera antalet aktiva tävlingsförare i världen men visade sig sedan ha en annan och tveksam agenda. Men vilket vi ska ta upp i en kommande krönika blev det inte så mycket verkstad av allt prat utan i stället början på en auktoritär period inom FIA, något som fortfarande pågår i dessa dagar. 

Magnus Berthling har följt Formula 1 och även Indycar sedan 70-talets början, men också många andra discipliner inom internationell motorsport. Magnus har också varit förbundsordförande för Svenska Bilsportförbundet. Han var givetvis på plats i Anderstorp och såg premiären för Sveriges Grand Prix 1973 och håller fortfarande Ronnie Peterson som en de största F1-förarna genom tiderna. Vidare hoppas han att McLaren äntligen ska komma tillbaka som toppteam i Formula 1, något som ju känns vara på gång. 

[email protected]

Den här artikeln handlar om:

Laddar...
Tack för att du väljer att uppgradera ditt konto till Everysport Plus (ditt nya pris blir 99kr/mån). Klicka på knappen nedan för att genomföra köpet.
Visa köpvillkor
Gå vidare Stäng
×

1. VILLKORENS TILLÄMPLIGHET

För att få tillgång till plus-tjänsten måste du ingå ett avtal med ESMG genom att registrera dig och betala prenumerationsavgiften.

2. PLUS-TJÄNSTENS INNEHÅLL

ESMG förnyar och förbättrar plus-tjänsten fortlöpande, vilket innebär att vi utan föregående meddelande kan komma att lägga till, förändra och ta bort innehåll och funktioner. ESMG reserverar sig för eventuella skrivfel på någon av våra sajter där det lämnas uppgifter om någon av våra plus-tjänster.

3. PRENUMERATION

Aktivering av plus-tjänsten

Ditt abonnemang startas när du fyller i registreringsformuläret och betalar avgiften för plus-tjänsten. Detta gör att du får tillgång till plus-tjänsten under tiden din prenumeration löper. I det fall ingen prenumerationsavgift utgår för den inledande perioden (som definieras vid din registrering) startas plus-tjänsten när du fyller i registreringsformuläret och registrerar ett betalningsalternativ.

Bekräftelse

Efter att du registrerat dig och betalat avgiften för plus-tjänsten så skickas en bekräftelse till dig via den e-postadress som du har uppgett vid registreringen. Bekräftelsen innehåller villkoren för din prenumeration. De uppgifter som du har angett vid registreringen kommer finnas på ditt konto. Vi ber dig kontrollera att dessa uppgifter stämmer. Om någon uppgift inte är korrekt ska du ändra dessa via ditt konto. Du ansvarar för att kontaktuppgifterna är korrekta.

Åldersgräns

För att teckna upp dig för plus-tjänsten måste du vara minst 18 år. Är du under 18 år krävs förälder eller annan förmyndares godkännande för att du ska få registrera dig och använda plus-tjänsten. Genom att registrera dig och betala avgiften intygar du samtidigt att du har inhämtat ett sådant godkännande från förälder eller annan förmyndare. Du anses alltid försäkra riktigheten av sådana uppgifter som du lämnar om dig själv.

Prenumerationens löptid och uppsägning

Din prenumeration kan antingen vara en tillsvidareprenumeration eller en tidsbestämd prenumeration. Det framgår vid din beställning och registrering för plus-tjänsten om din prenumeration är en tillsvidareprenumeration eller om den är tidsbestämd.

En tillsvidareprenumeration innebär att du får tillgång till plus-tjänsten för en viss tidsperiod (vanligen en (1) månad), vilken förlängs med samma period om du själv inte säger upp prenumerationen innan periodens upphörande. Om du inte vill att din tillsvidareprenumeration förlängs, måste du alltså säga upp prenumerationen 48 timmar innan den aktuella tidsperioden löper ut. Uppsägning kan ske på Min Sida under respektive sajt som du är inloggad på.

En tidsbestämd prenumeration innebär att du får tillgång till plus-tjänsten under den angivna tidsperioden och att prenumerationen därefter upphör per automatik. En tidsbestämd prenumeration kan inte sägas upp i förtid.

ESMG äger rätt att säga upp din prenumeration, oavsett om det är en tillsvidareprenumeration eller en tidsbestämd prenumeration, med trettio (30) dagars varsel. ESMG har även rätt att omedelbart säga upp eller frysa din prenumeration om ESMG misstänker att du bryter mot dessa Villkor.

Avgift för plus-tjänsten

Prenumerationsavgiften för plus-tjänsten utgörs av en vanligen månatlig avgift och betalas alltid i förskott. Om avgiften är annan än en månatlig framgår vid registrering. Aktuell avgift framgår även din vid din registrering. Avgiften som anges inkluderar moms.

ESMG förbehåller sig rätten att ändra avgiften för plus-tjänsten vid tillsvidareprenumerationer. Den ändrade avgiften gäller då från och med nästkommande period, förutsatt att du inte sagt upp din prenumeration innan perioden löpt ut. En tidsbestämd prenumeration påverkas inte av en eventuell prisändring under den avtalade bindningstiden.

4. BETALNINGSALTERNATIV

Klarna Payments

Som betalningslösning använder ESMG Klarna Payments. Klarna Payments presenterar viss information för dig så snart du är identifierad. Vilken information du behöver ange för att uppnå identifiering kan variera mellan olika köptillfällen och kunder. Någon kreditupplysning tas aldrig direkt i Klarna Payments utan vid behov beroende på det betalningsalternativ du har valt. Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, till exempel banker. Sedan du har identifierats uppvisar Klarna Payments vilka alternativ som är tillgängliga för just dig. Faktura är förvalt som betalningsalternativ men du kan givetvis fritt välja något av de andra alternativen såsom direktbetalning via bank eller betalning med kort. Vilka alternativ du erbjuds kan växla från tid till annan. Du kan själv välja om du vill skydda din användning av Klarna Payments med en PIN-kod. För information om din betalning kontakta Klarna via https://www.klarna.com/se/kundservice/.

5. ANVÄNDNING AV PLUS-TJÄNSTEN

Plus-tjänsten får endast användas för privat, icke-kommersiellt bruk. Din prenumeration är personlig och dina rättigheter enligt dessa Villkor får inte överlåtas till någon annan. Du ska förvara dina användaruppgifter till ditt konto säkert och oåtkomliga för andra personer. Om du har skäl att misstänka att någon obehörig har tagit del av dina användaruppgifter ska du snarast underrätta ESMG om detta. Du ansvarar själv för skada som orsakas genom att någon obehörig har använt dina uppgifter.

Du får inte heller använda plus-tjänsten så att ESMG eller annan drabbas av olägenhet eller skada. Notera särskilt vad som gäller om rättigheterna till plus-tjänstens innehåll under punkt 6 nedan.

6. IMMATERIELLA RÄTTIGHETER

Allt innehåll som tillhandahålls genom plus-tjänsten, såsom texter, stillbilder och rörliga bilder, grafik, teckningar och datakoder, skyddas av lagen om upphovsrätt (1960:729) och rättigheterna därtill innehas av ESMG eller dess licensgivare. ESMGs varumärken och kännetecken är skyddade av varumärkesrättslig lagstiftning. Att du skapar ett konto och använder plus-tjänsten ger dig ingen rätt att mångfaldiga, kopiera, överlåta, upplåta, överföra eller i annan form utnyttja sådant innehåll som förekommer i plus-tjänsten och ej heller att använda att ESMGs varumärken och kännetecken.

7. BEHANDLING AV PERSONUPPGIFTER

ESMG behandlar dina personuppgifter i enlighet vår personuppgiftspolicy som finns tillgänglig på https://www.esmg.se/personuppgifter/

8. COOKIES

ESMG använder sig av cookies för att ge dig en bättre upplevelse på ESMGs plattformar. Läs mer här: https://www.esmg.se/cookiepolicy/

9. TEKNISKA FÖRUTSÄTTNINGAR

Din tillgång till plus-tjänsten är vid var tid beroende av att du innehar erforderlig hårdvara och mjukvaror, såsom program för webbläsare och e-post, samt abonnemang för Internetanslutning. ESMG åtar sig inget ansvar för din tillgång till hårdvara och mjukvaror och inte heller för funktionaliteten i dessa eller förekommande kostnader som tredje parter, såsom internet- eller mobiltelefonoperatörer, kan betinga sig av dig i anledning av din användning av plus-tjänsten. Plus-tjänsten stöds av de senaste operativsystemen.

10. ANSVARSBEGRÄNSNING

ESMG kan inte hållas ansvarig för plus-tjänstens funktion, tillgänglighet, kvalitet, användbarhet eller säkerhet. Denna ansvarsbegränsning omfattar varje skada, direkt eller indirekt, som kan hänföras till användningen, eller hinder att använda, plus-tjänsten och dess innehåll. ESMG kan inte heller hållas ansvarig för tredje parters innehåll eller information som du kan ha fått del av genom användning av plus-tjänsten.

ESMG har rätt att tillfälligt stänga plus-tjänsten för att genomföra systemunderhåll, uppgradering eller för att vidta andra tekniska åtgärder. ESMG ska, i möjligaste mån, utföra dessa åtgärder med så små störningar som möjligt för dig. ESMG ansvarar inte för skada eller förlust som du kan anse dig lida av på grund av plus-tjänstens begränsningar i tillgång enligt ovan.

11. LÄNKAR

Plus-tjänsten kan innehålla länkar till andra webbplatser som kontrolleras av tredje part. ESMG ansvarar inte för innehåll och överföringar från sådana länkade webbplatser.

12. VILLKORSÄNDRING

ESMG har rätt att ändra dessa Villkor. En villkorsändring träder i kraft tidigast trettio (30) dagar efter det att ändrade villkor har meddelats dig via den e-postadress som du har uppgett vid registrering för plus-tjänsten. Om du inte godtar villkorsändringen kan du inom ovan nämnda 30-dagarsfrist säga upp din prenumeration. En uppsägning kan göras via e-post till [email protected]. Om du inte sagt upp din prenumeration eller om du använder plus-tjänsten efter det att de nya villkoren trätt i kraft, innebär detta att du anses ha accepterat de nya ändrade villkoren.

13. ÅNGERRÄTT

Om du tecknar en prenumeration som privatperson, har du rätt att ångra ditt köp. Om du vill utnyttja din ångerrätt, måste du meddela oss inom 14 dagar från din beställning av plus-tjänsten. Du kan meddela oss genom att kontakta ESMGs kundtjänst via [email protected]. På Konsumentverkets hemsida (www.konsumentverket.se) finns en blankett som du kan använda dig av för att utnyttja din ångerrätt.

Om prenumerationen redan är betald vid utövande av ångerrätten kommer vi att återbetala prenumerationsavgiften. Eftersom betalning för plus-tjänsten sker via Klarna Payments, så återbetalas avgiften via Klarna.

14. MEDDELANDEN

Du accepterar att ESMG kan komma att kontakta dig genom den e-postadress du angett vid din registrering, i syfte att informera dig om villkorsändringar eller andra meddelanden hänförliga till din prenumeration eller till plus-jänsten.

Vi använder även din e-post för att skicka dig meddelanden som avser direktmarknadsföring, såsom nyhetsbrev, information och erbjudanden om ESMGs olika tjänster och varumärken. Om du inte vill ta del av dessa meddelanden kan du avanmäla dig antingen genom att använda länken för avanmälan längst ned i mejlet eller genom att ändra kontoinställningar på Min Sida.

15. TILLÄMPLIG LAG OCH TVISTELÖSNING

Dessa Villkor ska tolkas och tillämpas i enlighet med svensk lag. Eventuell tvist ska avgöras av svensk allmän domstol, med Stockholms tingsrätt som första instans. Tvist kan också prövas av Allmänna reklamationsnämnden, vars beslut är en rekommendation till parterna om hur tvisten bör lösas.

16. KONTAKTUPPGIFTER

Du är alltid välkommen att kontakta ESMG via [email protected]

Ange din värdekod:

Lös in värdekod Stäng
×

Välkommen till vårt lag!

Som plus-medlem har du nu tillgång till ALLT material på Formeldirekt.se

Tack, ditt köp är nu genomfört. Du har nu tillgång till ALLT material på Hockeysverige, FotbollDirekt, Innebandymagazinet och Svenska Fans (bannerfritt).

×

Grattis, du har nu blivit medlem!

Framöver kommer du få nyhetsbrev från FormelDirekt, glöm inte att du även kan bli plusmedlem för att få tillgång till ALLT material på sajten