F1-krönika Fredrik af Petersens: "Gatuloppen blir aldrig riktigt spännande"
Alla gatulopp har något gemensamt. De är aldrig riktigt spännande och min anteckningsbok efter Singapore GP var ganska tom. Baku är kanske ett undantag tack vare sin långa raksträcka, som är den längsta av alla.
Tyvärr kommer inte Singapores GP 2025 gå till historien som ett av säsongens bästa.
Som alla andra gatulopp blev det i 62 varv en enda lång parad av världens snabbaste racerbilar.
Var bara vid två tillfällen som var spännande. De första 1.000 meter och Lando Norris jakt på Max Verstappen de sista 15 varven.
Starten. George Russell gör en perfekt start och kontrollerar resten av loppet som han vill. Sista hälften enligt min uppfattning mottot ”skynda långsamt”.
Som mest är ledningen drygt sju sekunder. Och vad som gör hans seger så så mäktig är att han kraschade svårt under träningen men vände ”nederlaget” i kvalet där han satte nytt banrekord inte mindre än två gånger.
Antar att man kan kalla det för en comeback. Vad som också säger mycket om Mercedes mekaniker, som fixade hans bil, är att han litade så mycket på den ”nya” bilen att han var utan tvekan den snabbaste i kvalet.
Ingen kunde hota Russell
Och i loppet. Ingen hade den minsta lilla chans att hota honom. Han har fortfarande inte ett nytt kontrakt med Mercedes för nästa år men han behöver absolut inte oroa sig. Tvärtom. Alla team som har en bil ledig nästa säsong skulle ta emot honom med öppna armar.
Istället kan George kan vända på förhandlingarna med chefen Toto Wolff och begära en rejäl löneökning. Wolff har nämligen inte råd med att förlora honom. Andrea Kimi Antonelli är visserligen en stor talang men inte tillräckligt rutinerad för att ta över rollen som teamets nr 1.
Lando Norris och Oscar Piastri. Lando körde lätt på sin stallkamrat i starten men hade ingen chans att undvika det. Tyckte också domarna så de delade inte ut något straff.
Att Oscar blev irriterad kan man förstå och det hördes också på hans röst när han talade med teamet. Men det är sådant som händer i starten när alla gör sitt allra bästa för att försöka få en fördel. Och det fick Lando den här gången.
Hur står sig vänskapen mellan Norris och Piastri?
Vänskapen mellan dem har sedan ett par lopp fått en spricka men ingen ovänskap. Men det är inte någon djupare vänskap. Teamet hade dock en rejäl anledning att fira. Tack vare Landos tredje och Oscars fjärde plats vann man konstruktörs titeln för andra året i rad och deras tionde genom tiderna.
Det är synd att man inte kan kan lyssna på eller läsa alla sms som teamen skickar under loppen. När loppet hade fått sin rytm började ingenjörernas hjärnor arbeta för högtryck. De såg ju utvecklingen på banan. När skall vi kalla in föraren? På vilken plats kommer han ut? Vilka däck?
Man försöker lura värsta motståndaren med att skicka ut mekanikerna med nya däck till en av sina förare men efter en minut går de tillbaka. Men det är faktiskt förbjudet. Mekanikerna får inte lämna garaget förrän föraren är på väg in. Står i reglerna men inte vilket straff en sådan aktion skulle medföra. Så alla gör det alltså ostraffat.
Varför blir det inte särskilt spännande i gatuloppen? En anledning kan vara att de bästa bilarna är mer eller mindre lika snabba och det gör det svårt att köra om. Plus att banans layout gör det inte lättare.
Den sista delen av loppet var äntligen ganska spännande. Lando kunde utnyttja DRS systemet men kom aldrig om Max. Han försökte ett par gånger men fick ge sig. Samma sak gäller i mittfältet och bland de sista men där verkar man vara lite mer beredd på att satsa. Ibland lyckas det. Som Altmeister Fernando Alonsos kamp med och mot Oliver Bearman. Ibland går det snett.
Visserligen vann McLaren konstruktörs-VM trots att det är sex lopp kvar. Men på banan fick de stryk igen. Att de vann titeln är enbart tack vare att de två förarna var så överlägsna så länge. Nu tycks både Red Bull Racing och Mercedes ha kommit ifatt, men det är för sent.
“Förarna är egoister”
För ett team betyder titeln otroligt mycket. Visar ju alla, inklusive de viktiga sponsorerna, att man har den bästa bilen tack vare de bästa ingenjörerna och förarna.
Och titeln är värd många miljoner dollar. Men hur viktig är titeln värd i fansens ögon? Antagligen lite bland de allra flesta. De kommer däremot alltid ihåg vilken förare som är mästare.
Nu när teamet har vunnit titeln gäller nog inte regeln för förarna att de kommer i andra hand längre. Teamet är det viktigaste. Trots att förarna ofta säger det stämmer det inte alls säger både dubble mästaren Mika Häkkinen och David Coulthard.
Båda säger att förarna är egoister och bara tänker på sig själva och att det är bara ord utan större betydelse när de säger att teamet är det viktigaste.
Så nu är kampen mellan stallkamraterna, ej kompisarna, helt öppen. Heder åt cheferna som sagt att man ger ingen teamorder, utom när man gjort ett fel vid ett depåstopp och det har hänt, och Lando och Oscar får köra mot varandra men det måste vara en schysst kamp. Man vill absolut inte få samma interna ovänskap som det blev mellan Lewis Hamilton och Nico Rosberg.
Oscar leder fortfarande tabellen med 336 poäng. Lando har 314. En skillnad på 22 poäng. Kommer Lando att slå australiensaren igen i nästa lopp som körs på Circuit of The Americas i Austin, Texas om två veckor?