F1-krönika Fredrik af Petersens: Singapore 2008 - tidernas största F1-skandal
En av de största skandalerna i F1 inträffade i Singapore 2008. Chrashgate. I huvudrollerna Flavio Briatore, Pat Symonds och Nelson Piquet jr. I en biroll Fernando Alonso. Alla i Renaults team.
Det som såg ut som en vanlig krasch visade sig ett år senare vara något helt annat. Fusk.
Fernando Alonso kom tidigt in för att tanka. Varvet efter kraschar hans stallkamrat Piquet i muren och säkerhetsbilen kommer ut. Det hela glömdes snabbt. Loppet vanns av Alonso.
Men året efter tog det fyr i helsike. I augusti skriver Nelson att han fått sparken för att Flavio Briatore tyckte att han inte hade presterat som italienaren hade begärt. D.v.s kört in ett visst antal poäng. Han skriver också att hans teamchef satt honom under massivt press.
Efter loppet i Belgien skriver FIA att man kommer att undersöka om det gick rätt till i Singapore eller inte. Ryktet som sprids säger att Nelson gjort något som gjorde att Alonso vann.
Junior skickar också ett brev till FIA och beskriver vad som hände och hur Briatore och Symonds planerade allt.
Man hade ett möte som varade i 10 minuter och Symonds talade om var han skulle krascha. I kurva 17 för där fanns ingen kran som snabbt skulle kunna bärga bilen så man skulle tvinga skicka ut säkerhetsbilen.
FIA utreder Nelson Piquet Jr
Junior gjorde som han blev tillsagd och gasade mer och tidigare än vanligt i kurvan och tappade kontrollen över bilen. Att det stämde bevisade all data som FIA fick tillgång till.
Det går bara med på att de hade ett möte med Nelson och att det var han själv som planerat kraschen. Briatore och Symonds anklagar och stämmer Nelsinho och hans pappa för bl.a. försökt till utpressning.
FIA och dess dåvarande president Max Mosley stöder junior och lovar att han skall inte få något straff om han berättar allt om hänt. Sanningen hela sanningen och inget annat än sanningen.
Undersökningen stöddes av dåvarande F1 chefen Bernie Ecclestone som inte ville att något skulle skada sportens rykte.
I mitten av september säger Renault att man kommer inte att neka till vad som hände och att både teamchefen Briatore och den tekniske chefen Symonds har lämnat teamet.
Svenske Lars Österlind en av domarna
I Belgien blir bl.a. den svenske överdomaren Lars Österlind tillsammans med några andra kollegor kallade för att genomföra ytterligare undersökningar.
Briatore försökte försvara sig med att citera vad Nelson senior sagt. Att t.ex. Ayrton Senna var homofil och att Nigel Mansell, hans gamla stallkamrat, hustru var ful. Det blev istället en bumerang för italienaren.
Symonds vägrade att svara på vissa frågor och Briatore att kraschen var inte planerad och hade inte varit del av en plan. Mötet hade istället handlat om att Nelson skulle koncentrera sig på loppet och inte förhandlingarna om ett nytt kontrakt.
Efter ett möte med World Motor Sport Council kom domen. Flavio Briatore blev avstängd för en icke angiven tid för allt som hade med motorsport som var sanktionerad av FIA och det gällde också att han var portförbjuden.
Det gällde även hans arbete som manager och den förare som anlitade honom skulle inte få en superlicens.
Pat Symonds fick samma straff men bara för fem år. Man skrev också i domen att Fernando Alonso var helt oskyldig.
Briatore överklagade - och fick rätt
Både Briatore och Symonds överklagade i en civil domstol och fick rätt. 2010 upphävdes domarna av en fransk domstol, som ansåg att det svaga bevisläget var ojämnt. Symonds fick ett skadestånd på €5.000.
Ett par månader senare kom FIA och duon överens. Spärren togs bort och från 2013 kunde bägge börja arbeta i motorsport igen. Enligt FIA tog bägge på sig skulden och bad om ursäkt.
Det finns en viss ironi när det gäller Symonds senare karriär i motorsport. Han var F1:s Chief Techincal Officer i sju år och hade mycket att säga till om i att skriva de framtida reglerna för både 2022 och de som gäller från nästa år.
I januari 2025 påbörjade han sin roll som Executive Engineering Consultant för Cadillac F1-teamet.
Vad hände med Nelsinho? Ingen i F1 ville ha med honom att göra. Mellan 2010-2013 tävlade han i NASCAR serien i USA. 2014-2019 i Blancpain Sprint Series och Formel E. Idag tävlar han i Brazilian Stock Car Pro Seies,
Felipe Massa fortsätter sin kamp
Än idag fortsätter diskussionen. Felipe Massa, som ledde loppet, förlorade vm titeln i Brasilien med en poäng till Lewis Hamilton, som var trea i Singpapore. Och enligt Felipe, som fick noll poäng efter ett totalt misslyckat stopp, och har nu stämt FIA för att de inte ändrade resultatet.
2015. Mitt under loppet hörde man Sebastian Vettel skrik att det gick en man på banan. Han hade hoppat ut genom en lucka stängslet och gick i sakta mak tvärs över banan. Såg ut att inte ha det minsta problem eller kanske inte ens visste var han befann sig.
Eller så hade han hittat en genväg till närmaste pub. Han gick ca 50 meter, stannade upp och fortsatte sedan till nästa hål i staketet och hoppade ut och där tog det slut. Han blev arresterad av polisen och det första man märkte att han hade druckit lite för mycket av en stark dryck.
Året efter körde Daniel Ricciardo sitt sista F1 lopp. De gånger han stått på pallen har han druckit det bubblande vinet ur sin ena sko.
Varför?
-Det var faktiskt inte jag som startade det. Kanske i f1, förklarar australiensaren.
"Vinet påminner om svett"
-De som började var ett par coola killar från Australien som kallade sig Mad Hueys. Gänget reser över hela världen och fiskar, surfar och gör en massa andra festliga saker.
Och det gillar att dricka en öl eller tre och det var så det började med skon. När de är ut och reser övertalar de andra att också göra det.
-En av mina vänner är Jack Miller, som tävlar med motorcyklar i MotoGP, och han känner några i gänget. Så när han vann sitt lopp i Assen för några veckor sedan misstänkte jag att han skulle göra det och han gjorde det. Så jag bestämde mig för att fortsätta den australiensiska traditionen. Jag såg på Instagram att Valentino Rosso har också börjat med det och han skrev ”everyone loves a shoey”.
Men hur smakar det? Du har haft skon på dig i flera dagar och svettats.
-Om vinet är kallt så smakar det bra och i de flesta fall är det kallt när vi får flaskan på prispallen. Men om den är varm då har den en helt annan smak som påminner om svett. Det är kylan som döljer den dåliga smaken så det är helt ok.