Experter kritiserar McLarens kontroversiella F1-taktik
McLaren F1 Racing styr 2025 säsongen med imponerande 12 segrar av 17 möjliga lopp, men konkurrenterna skrattar åt deras taktiska beslut. Teamet har samlat 623 poäng i konstruktörsmästerskapet, mer än dubbelt så många som Mercedes på andra plats med bara 290 poäng, och Ferrari med 286 poäng.
Med sådana siffror borde McLaren vara ohotad. Ändå riskerar deras obeslutsamhet att förstöra titeln.
Efter att ha följt McLaren racing under hela säsongen måste vi fråga: varför väcker deras taktiska beslut sådan kontrovers?
McLaren missar strategiska möjligheter i Japan
Japans Grand Prix blottade McLarens mest uppenbara svaghet: oförmågan att utnyttja numeriskt överläge. Teamet hade både Lando Norris och Oscar Piastri placerade för att utmana Max Verstappen, men kvalets minimala marginal på 0,012 sekunder räckte för att ge Verstappen pole position, en fördel som McLaren aldrig kunde övervinna.
Norris uttryckte frustration efter loppet: "Kanske kunde vi ha försökt mer med taktiken. Overcut eller undercut – vi gick bara in i depå samtidigt som Verstappen av någon anledning". McLarens beslut att följa Verstappen in i depå på varv 22, direkt efter Piastris stopp, väcker särskild kritik bland experter.
Ännu mer förvirrande var teamets vägran att byta position mellan förarna. Piastri visade starkare tempo än Norris under andra stinten, vilket kunde ha gett australiensaren chansen att utmana Verstappen med DRS-hjälp. McLaren valde passivitet.
Resultatet, Norris ledning i förarmästerskapet krympte till bara några få poäng. En marginal som borde vara omöjlig med McLarens tekniska överläge.
Teamorder skapar intern frustration
Monza blev scenen för McLarens nästa kontroversiella kapitel. Något som också reflekterades hos spelsidor som du kan hitta här: https://www.oddschecker.com/se/betting-sites. Oscar Piastri fick order att lämna sin andraplats till Lando Norris efter ett långsamt depåstopp. Detta ledded tillfrustration både inom teamet och utanför.
Piastris radiomeddelande avslöjade hans irritation: "Vi sa att ett långsamt depåstopp var en del av racing, så jag förstår verkligen inte vad som förändrats här. Men jag gör det". Andrea Stella, McLarens teamchef, försvarade beslutet genom att hänvisa till teamets principer: "Depåsituationen handlar inte bara om rättvisa, det handlar om att vara konsekventa med våra principer".
Norris stödde teamets hållning: "Om det var tvärtom, skulle jag behövt göra detsamma. Det bevisar att vi är ett rättvist team, det är därför vi är det bästa teamet". Men McLaren racing har varit här förut. Förra året i Ungern krävdes det över 10 varv av övertalning innan Norris lämnade tillbaka positionen till Piastri i ett liknande scenario. Mönstret upprepar sig.
McLaren hävdar att de har "förtydligat mycket" efter händelsen. Piastri säger: "Vi vet hur vi kommer att tävla framöver, vilket är det viktigaste". Men många diskussioner förblir hemliga. Frågan kvarstår: kan McLaren hantera pressen när misstagen hopar sig?
Historik av strategiska felbeslut
Strategiska misstag präglar McLaren F1 historia under flera säsonger. Lando Norris påpekade tidigare i år att taktiska felbeslut, som det vid Dutch Grand Prix, har kostat teamet "många poäng". Flera grundläggande problem skapar dessa återkommande misstag. McLarens företagsstruktur har historiskt varit alltför komplicerad.
Teamet har också genomgått omfattande ledarskapsförändringar med fem högt uppsatta chefer som lämnat organisationen under de senaste åtta åren. Sådana förändringar skapar en miljö utan tydlig riktning eller fokus.
McLaren genomförde en omorganisering av strategiteamet under 2024. Oli Cartlidge befordrades till huvudstrateg medan Randy Singh blev tävlingsdirektör. Trots dessa förändringar kvarstår liknande mönster av obeslutsamhet.
Teamchef Andrea Stella erkände problemet öppet: "Vi borde ha tagit ansvaret att säga att medium-däcket är rätt och kört på det. Genom att fråga Lando började vi tvivla på oss själva, vilket ledde till detta beslut".
McLarens titelchans hotas av passivitet
Obeslutsamhet framstår som McLaren F1 racings värsta fiende 2025. Experter pekar inte på tekniska brister utan på passivitet som det verkliga hotet mot framgången. McLaren Racing har upprepade gånger valt trygghet framför kalkylerade risker under säsongen. Japan visade detta tydligt när Piastri närmade sig Norris som jagade Verstappen och teamet vägrade att agera. Varför inte låta Piastri passera och attackera Verstappen med överenskommelse att återlämna positionen om attacken misslyckades?
Teamets metodiska approach ger stabilitet men blockerar samtidigt deras möjligheter att maximera sina chanser. McLaren testar komponenter under träning men undviker onödiga risker med uppgraderingar. Denna försiktighet kontrasterar mot vad som krävs mot en rival som Verstappen.
Möter man en motståndare av Verstappens kaliber måste man vara "brutalt effektiv" när övertaget finns. Trots många misstag leder Piastri just nu med 25 poäng över Norris, och 55 poäng över Verstappen. Utan tvekan äger McLaren den snabbaste bilen. Men förbättras inte beslutsprocessen riskerar passiviteten att kosta dem båda mästerskapstitlarna.
