Nya tekniska innovationer i F1-bilarna – detta har förändrats
Mindre och lättare bilar, mer kraftfulla elmotorer och säkrare racing. Det är många tekniska innovationer som hjälper till att förbättra F1-racingen. Men varför förändras ständigt sporten?
F1-bilar är som datastyrda raketer med en sugkopp under bilen. Bilarna trycks mer mot asfalten av den starka aerodynamiken och drivs av en hybrideffekt. Samtidigt övervakas allting av hundratals sensorer för att säkerställa perfektion i dessa bilar i hundramiljonerklassen. Det är alltså högteknologiska bilar som ständigt förändras för att öka kraften och höja säkerheten.
De senaste åren har otroligt mycket förändrats. Många förändringar ligger sedan till grund för innovationer i vanliga personbilar. Ground effect, det vill säga mer downforce från golvet har tillkommit tillsammans med större hjul, säkrare chassi och bättre användning av bilarnas energi. Dessutom blir det allt större fokus på hållbara bränslen. Häng med så kikar vi på tekniska innovationer i F1-bilarna och hur de har förändrat sporten.
Så fungerar F1-bilar
En F1-bil kostar mellan 120-220 miljoner kronor. Alla team har strikt budget att följa, men den är otroligt hög vilket möjliggör för stora utvecklingar varje år.
En F1-bil har ett kraftfullt motorpaket. Det här är hjärtat i bilen. Bilarna använder en turboladdad V6-motor med en eldel. Det finns ett batteri och en generator som återvinner den energi som skapas. F1-bilarna är de snabbaste i världen och kan producera upp till 1 000 hästkrafter. Bakpå bilen finns en upp-och-nervänd flygplansvinge som pressar bilen ned mot vägen för att skapa ett bra grepp. Detta är till för att ge bilen avancerad aerodynamik och säkerställer också att bilen körs stadigt även i extremt höga hastigheter.
En av bilens viktigaste delar är däcken eftersom dessa utgör den enda kontakten med marken. Idag har F1-bilar högpresterande däck med ett speciellt utformat mönster som ger maximalt grepp. De håller dessutom rätt temperatur mot vägbanan.
Nya bilar från och med 2026
Från och med 2026 kommer F1-bilar att genomgå stora förändringar, vilket kommer att ge en stor påverkan på sporten. Alla stall arbetar därför för att utforma nya bilar.
- F1-bilarna kommer att bli 30 kg lättare och mycket mindre. Bilarna kommer att bli 10 cm smalare samtidigt som hjulbasen kapas med 20 cm. Mindre och lättare bilar anses vara bättre för modern racing.
- Bilarna kommer också att få svagare V6-motorer samtidigt som elmotorerna blir mer kraftfulla. Det satsas därmed mycket på hållbar energi och miljövänliga bränslen. Dagens V6-motorer kommer alltså att få minskad kraft, och hela 200 hästkrafter försvinner. Elmotorerna kommer däremot att börja producera 350 kW, vilket blir en ökning med 230 kW. Det innebär en enorm skillnad som kommer att skapa en mer dynamisk racing.
- Med en förändrad aerodynamik tack vare annan design på vingarna kommer bilarna att få 30 % mindre downforce. Det kommer att leda till att bilarna går saktare i kurvorna men otroligt mycket snabbare på raksträckorna eftersom luftmotståndet kommer att minska med 55 %. Det kommer alltså att bli mer action under tävlingarna, samtidigt som säkerheten kommer att öka.
Bättre och mer modern aerodynamik
Det sker ett stort skifte inom F1 när det gäller aerodynamik. Bilarna använder idag en ground effect där luft tunnlas under bilen, vilket skapar ett lågtryck som suger ner bilen mot vägbanan. Det ger mindre smutsig luft bakom bilen, vilket gör det lättare för medtävlande att följa efter och köra om. Bilar kan därför ligga närmare i kurvor vilket skapar mer spänning i tävlingarna och otroligt höga hastigheter. Det har varit tillåtet att använda ground effect sedan 2022. Innan dess var det bannlyst på grund av den höga farten.
Idag står ground effect för en stor del av bilarnas viktiga aerodynamik. Från och med 2026 kommer aktiv aerodynamik att tillåtas. Det innebär att förare kan växla från hög downforce till låg drag med hjälp av en enkel knapptryckning.
Större 18-tums hjul och nya däck
Större fälgar med lägre däckprofil har införts på F1-bilar och nu kommer alltså ytterligare en förändring när hjulbasen kapas med 20 cm. Alla förändringar sker för att skapa ett stabilare luftflöde, annorlunda fjädringsarbete och en tydligare rattkänsla för förarna.
Däcken är extremt viktiga på en F1-bil. Rätt gummiblandning och däckmönster är av högsta vikt för att skapa rätt förutsättningar och temperatur för att få så bra grepp som möjligt. 2021 infördes 18-tums däck för att göra bilarna mer moderna och ge mer action på vägbanan. Det mottogs mycket väl av stallen som tidigare använde 13-tums däck.
Hybridkraft i bilarna som ger extra fart
F1-bilarna ska byggas om med V6-turbohybrider där både syntetiska bränslen och el kommer att användas. Det är tydligt att elmotorer kommer att vara framtiden för F1-bilar och från och med 2026 kommer kraften från bilarnas elsystem att tredubblas. Från 120 kW till 350 kW, vilket utgör en väsentlig skillnad.
Det kommer att leda till mer dynamisk racing för alla. Användningen av elmotorer kommer att hjälpa till vid omkörningar eftersom bilen som vill köra om kommer att kunna använda mer elektrisk energi än ledarbilen. Ledarbilens elektriska boost-system kommer att börja tappa sin kraft vid 290 km/h, medan bilen som jagar kommer att få full elektrisk kraft upp till 337 km/h. Det innebär att den jagande bilen kan samla kraft och till slut kunna köra om.
Förbättrad säkerhet med kraschzoner
Om det är något som alltid utvecklas i F1-bilar så är det säkerheten. Alla stall har ett högt fokus på säkerhet eftersom förarna kör i otroligt höga hastigheter. Häftiga bilar till trots så är det alltid människan som står i centrum när bilarna byggs. Alla F1-bilar har därför en halo, en så kallad skyddsbygel runt sig inne i cockpit.
Den har gång på gång visat att den räddar liv vid obehagliga krascher på banorna. Bilarna har något som brukar kallas för ”survival cell”. Den är byggd av kolfiber och kombineras med en bränsletank som inte spricker vid en eventuell krasch.
Bilarna har utvecklats med smarta sensorer som mäter bilarnas G-krafter. Det gör det enklare för sjukvårdarna att direkt fatta medicinska beslut vid en krasch. Säkerheten är på topp och det är inte ovanligt att förare kan promenera iväg från bilen på egen hand direkt efter krascher i extremt höga hastigheter.
Sensorer och data i realtid – sånt vi inte ser i bilarna
F1-bilarna har utvecklats med osynlig innovation som vi som publik inte ser. De är nämligen fulla av hundratals sensorer och data som i realtid sänder information till depåerna. Bilarna fungerar helt enkelt som rullande datorer, och all data som skickas under ett lopp ger viktig information om allt från säkerhet till däckslitage och temperaturer.
På samma sätt som F1-förare behöver pålitliga verktyg och information för att fatta snabba och korrekta beslut på banan, vill spelare kunna göra trygga val när de spelar online. Här kommer Slotozilla – Starten för tryggt spelande in i bilden: sajten erbjuder pålitligt innehåll som hjälper spelare att fatta bättre och säkrare beslut, med recensioner och guider som gör det enkelt att navigera bland tusentals spelautomater och casinon.
Dagens innovationer styrs delvis av budgeten
F1-bilarna kommer att fortsätta att utvecklas för att höja upplevelsen och säkerheten. Det är en mångmiljonsport, men alla stall har ett budgettak som tvingar teamen att välja rätt idéer och planera inför uppgraderingar eftersom allting är en kostnadsfråga. Vissa komponenter är standardiserade, men stallen får själva utveckla och påverka delar som golv, kaross och kylning.
Små förändringar kan avgöra utkomsten i en tävling och små innovationer är avgörande för vilket stall som vinner. Förändringar i bilarna är därför stora hemligheter som absolut inte får läcka ut. Sporten har mycket små marginaler, men även ett jämnt fält vilket höjer spänningen i F1.