F1-krönika Fredrik af Petersens: Hadjar eller Lawson i Red Bull nästa år?
Krönika Fredrik af Petersens: Vad skall man kalla Hollands GP? Som jag skrivit tidigare kan man väl kalla ytterligare ett lopp för McLaren GP. Till och med Red Bulls motorsportschef Helmut Marko säger, utan att tveka, att det engelska teamet kör i en serie för sig.
-Ingen av oss andra har en chans. De två är alldeles för snabba.
Det fick han tidigare höra om sitt eget stall. Ett stall som numera är degraderad till en blygsam fjärde plats i VM för konstruktörer. Och knappast en chans att klättra upp i tabellen. Max Verstappen gör vad han kan men man kan inte precis säga att Yuki Tsunoda rosar marknaden.
Han ersatte Liam Lawson, som hade flyttas upp från junior teamet Racing Bulls men enligt Helmut Marko misslyckats. Det har också japanen gjort. Liam, som tvingades tillbaka till sin gamla arbetsgivare, efter bara två lopp, är dock den som lyckats bäst.
Innan Nederländerna hade han kört in 20 poäng sedan han flyttades tillbaka och ”ner” till junior teamet och var och är 15:e i mästerskapet.
Yuki däremot har bara kört in sju poäng under samma tid och var 18:e. På Zandvoort blev japanen visserligen nia och fick två poäng men trillade ner till 19:e i tabellen.
Man behöver inte vara ett geni för att för att räkna ut att japanen inte får stanna kvar hos Red Bull nästa år och kanske till och med inte hittar en ny arbetsgivare.
Flyttar Lawson eller Hadjar till Red Bull?
Flyttas Liam upp igen? Under den senaste tiden var det nog många som ansåg att det skulle bli verklighet. Men och det är ett stort men.
En annan förare har sakta men långsamt börjat ta upp kampen om den åtråvärda andra bilen hos Red Bull Racing. Isack Hadjar. Fransmannen, som innan loppet var 13:e i mästerskapet, är tack vare tredje platsen nu 10:a med 37 poäng.
Fredagen började uruselt för fransmannen. Man hade monterat fel så han kunde inte köra andra fria träningen. Loppet gick desto bättre. Isack körde alla 72 varven under stor press från George Russell men gjorde inte ett enda misstag. Det tyckte däremot George som försökte ett par gånger. Förgäves.
-Moving under breaking, sa George.
Kanske. Kanske inte. Domarna ser det för de har koll på varje meter runt banan. Så helt onödigt att en förare skall påpeka det. Okej det är en del av det psykologiska spelet men jag tycker att det mer påminner om småungar som bråkar i sandlådan.
Isack fick också många lovord av Marko. Skall man tolka det som om att han kanske är etta på listan över möjliga kandidater? Vad som gör det hela så intressant är att Liam och Isack är stallkamrater.
VM-titeln en intern McLaren-uppgörelse
Är nog hårda konkurrenter för de vet ju vad som står på spel. De vet också att Marko inte tillåter några dumheter. Österrikaren har ju tidigare slängt ut förare som inte hållit måttet och skulle inte tveka att göra det igen.
Som jag skrivit tidigare. Ett VM som är en intern uppgörelse mellan två stallkompisar. För Oscar Piastri var det en perfekt helg. Var snabbast i kvalet och vann enkelt loppet. Länge såg det ut som om Lando Norris skulle kunna matcha honom.
Var bara dryga sekunder efter när det började ryka i bakvagnen. Och det betydde att motorn hade gett upp. Man kan inte annat än att tycka synd om honom. Att behöva bryta ett lopp, som man kanske har en chans att vinna, när man inte gjort något fel utan det är något som går sönder måste kännas mycket bittert.
Inom stallet pratar man om Papaya Regler. Ett uttryck som chefen Zak Brown myntade efter Oscar Piastri gjorde ett misstag när han attackerade Lando på Monza förra året och skänkte segern till Charles Leclerc. Regeln betyder att Oscar och Lando får köra hårt med schysst mot varandra.
-Papaya rules are it is your team mate. Race him hard. Race him clean. Don’t touch.
Håller vänskapen i en slutduell om titeln?
Dessutom gäller att teamet McLarens intresse går före förarnas. Oscar är dock den som tagit de största chanserna, riskerna?, som med ett par mm tillgodo undvikit en krasch. I Österrike och Ungern.
Hur resonerar man på kommandobryggan när den ene jagar den andre? Oscar har sin raceingenjör och Lando sin. Antar att de sitter på var sin sida om teamchefen Andrea Stella och att man försöker gissa sig till vad den andre tänker.
Visserligen är de trogna teamet men också sin egen förare så de kör ibland med olika strategier. Antar också att före varje lopp har föraren en enskild överläggning med sin ingenjör och att man går igenom många olika scenario.
Är ju också en viss prestige mellan de två ingenjörerna. Trots rivaliteten tycks det råda viss samförstånd. Som sagt. Teamet är det viktigaste. En regel har man. Den av de två som ligger före den andre får alltid frågan först om och när han vill göra ett stopp för att byta däck.
Vad jag dock inte kan förstå är att Lando fick en tillsägelse att försöka köra ifatt bilen framför som råkade vara Piastri. Okej kanske för att försöka komma om vid ett depåstopp men å andra sidan försöker en förare alltid komma ifatt och om bilen framför. Det är ju det racing handlar om.
Håller det om det skulle bli en ren final i sista loppet?
Ferraris problem bara fortsätter
För Ferrari blev det en mycket dyr helg. Både finansiellt och poängmässigt.
Lewis Hamilton körde av och kraschade. Han sa att bakvagnen släppte i ingången till kurvan och han kunde inte göra något. Jag kan inte komma ihåg när den sjufaldige mästaren kraschade sist när han var helt ensam. Och det var han också den här gången på sjunde platsen.
Charles Leclerc var på väg upp och körde om Russell. Eller rättare sagt trängde sig förbi med halva bilen utan för banan. Något som domarna sa man skulle diskutera efter loppet. Gjorde man. Inget straff.
Bägge förarna tyckte det var en racing incident. Det kan man inte säga om vad Andrea Kimi Antonelli gjorde. Körde om monegasken på insidan i den bankade kurvan men ynglingen glömde bort den fysiska lagen.
Att kör man så fort glider man ut för man kan inte hålla kvar bilen. Så han körde på Charles, som resten av loppet satt på en kulle och kollade loppet. Kimi fick först 10 sekunder för att han orsakade en krasch och ytterligare fem för att han kört för fort i depån.
Även hans chef Toto Wolff tyckte att hans skyddsling var lite för optimistisk. Han må vara snabb men har fortfarande en del kvar att lära sig.
Oscar är en cool customer. Rör knappast en min när han står högst upp på pallen. Till skillnad mot Michael Schumacher som alltid hoppade högt.