
På torsdag kväll firade man 40:e upplagan av Ungerns F1 GP med en middag. Hedergäst var Bernie Ecclestone. Men vad som var intressant var att varken någon från FIA, FOM, Formula One Management, eller Liberty Media, som äger F1, var där. Jag skulle kunna kalla det för en mycket talande bojkott.
För fyra decennier sedan var det tyst på läktarna. Förarna var överraskade. De 200.000 visste inte vad som skulle hända. Idag är det något helt annorlunda.
Jubel när man ser sin favorit och självklart har man hans tröja på sig. Massor av flaggor.
“If everything seems under control you are not going fast enough”, sa Mario Andretti, världsmästare 1978, en gång.
Tydligen hade Lando Norris inte allt under kontroll för han var snabb och vann Ungerns 40:e GP. Hungaroring kallas ofta för Monaco utan murar och tyvärr stämmer det.
Bara starten och de två första varven som var riktigt spännande. Banan är ökänd för att det sker få omkörningar. Enda chansen är i slutet på startrakan. Som i Monaco.
Starten. Charles Leclerc kunde med nöd och näppe försvara sin start från första rutan. Förloraren var Lando Norris, som i röran vid första kurvan trillade ner till fjärde. Det skulle bli en ljuvlig revansch för engelsmannen.
Det som förvånade mig de första 10 varven var att Oscar Piastri inte kunde köra om Charles. Jag var inte den enda som trodde att det skulle han göra inom de fyra första varven. Och det smått otroliga var att Charles körde ifrån Oscar.
Stort beslut väntar inom McLaren
Efter 40 varv var ordningen den samma. Trots däcksbyten. I pressrummet såg man ett och annat huvud som sakta trillade neråt men snabbt lyftes upp igen med en stirrande blick på tv skärmen.
Nu började det också bli en match mellan de som bestämmer taktiken och sitter på kommandobryggan. Mer en kamp för strategerna än för förarna på banan.
De har inte bara kontakt med förarna utan också med specialister hemma på fabriken som snabbt spelar igenom olika scenario på sina datorer. Deras förslag spelade en större roll än i vanliga fall på en bana där det är lätt att köra om.
Många samtal mellan förare och hans raceingenjör, som mest handlade om hur är däcken. Det var inte bara en intern kamp mellan förarna utan kanske ännu mer mellan deras taktiker.
De är lika stora ”konkurrenter”. Dessutom har de stora stallen en eller två som kollar vad de andra teamen gör och antagligen planerar.
Visserligen skedde några omkörningar i mittfältet men det var också allt. Tills det 63 varvet av 70. Tack vare en bättre strategi hade Lando Norris tagit över ledningen ivrigt jagad av stallkamraten Oscar Piastri. Vem annars. Stallorder? Nej. Radion var tyst.
De sista 7 varven blev loppet i loppet. Två varv kvar. Avgjordes loppet där? Antagligen. Oscar går upp nästan jämsides i första kurvan men för att undvika att köra in i sidan på Landos bil tvärbromsar han och tappar närkontakten. Hade blivit än äkta T-bone.
Russell och Alonso överraskade - Leclerc förbannad
George Russell blev lite överraskande trea och ännu större överraskning är att Fernando Alonso blev femma. Spanjoren hade ont i ryggen när han kom till Budapest och körde inte första träningen på fredagen.
Tydligen helt återställd på lördagen och kvalade in som femma. 44 åringen kunde vara pappa till flera av de unga förarna. Oldie but goldie.
Loppets förlorare? Utan tvekan Charles Leclerc. Startar man från första rutan skall man bli bättre än fyra.
Det var dock inte helt och hållet hans fel. De som bestämmer taktiken hos de andra stallen verkar vara ett eller två snäpp bättre. Charles fick hårda däck vid det första bytet och blev av med ledningen. Han har ofta via radion sagt vad han tycker. Även denna gång.
— Frustrerande. Ni måste lyssna på mig och jag skulle gjort något annat. Bilen är okörbar, sa han bl.a
Dessutom fick ett tidsstraff på fem sekunder för domarna tyckte att han körde oroligt, det engelska ordet är eratic.
Synd om Lewis Hamilton
Lewis Hamilton. Kvalet. Det är faktiskt så att man börjar tycka riktigt synd om Lewis. Allt gick snett i Belgien. Utslagen i det första och bara en 16:e plats på gridden. Loppet dock betydligt bättre. Sjua. Ungern.
Utslagen i andra och startade som 12:e medans stallkamraten Charles Leclerc var snabbast. Till och med före McLaren-duon Piastri och Norris.
Av de 14 kval som körts har den sjufaldige mästaren bara varit snabbare än stallkamraten Charles fyra gånger. I loppen har monegasken varit helt överlägsen. Varit bättre än Lewis i alla loppen och till och med stått på pallen fem gånger.
Visserligen vann Lewis sprinten i Kina, Charles blev femma, men den segern har inte lika hög status som en seger i ett Grand Prix. I loppet gjorde han inte mycket väsen av sig.
Max Verstappen blev kallad till förhör
I flera varv tufft mellan de två gamla konkurrenterna Lewis och Max Verstappen. Regerande mästaren kom om men domarna ansåg att han hade knuffat av Lewis och kallade upp bägge till ett förhör.
Jag anser inte att Max gjorde något fel. Ingen kontakt. Blev Lewis överraskade och kanske lite ”rädd” när han såg den blå nosen på Maxs bil och körde frivilligt av banan?
Domarna kallade upp Max till ett förhör och man kom fram till att han inte gjort något fel. Lewis avstod från att gå dit. Han blev 12:a i mål. Max nia.
Som vanligt rullade de tre första in och stannade bakom respektive skylt. Snabbt fram till mekaniker och familj. Sedan till Jo Bauer för att kontrollvägas och efter den dags för första intervjun. Lite i skymundan ställde sig de andra förarna i kö för att vägas.
Sist Lewis fortfarande med hjälmen på. Den sjufaldige mästaren som vunnit Ungerns GP åtta gånger. Han vred på huvudet och tittade på Piastri som blev intervjuad. Det var faktiskt lite tragiskt att se. Plus att han kunde inte undgå att höra sina landsmäns hyllningskör för Lando.
Förr var det alltid hans namn man skrek. Det finns nog ingen i depån som kommer att njuta av uppehållet lika mycket som Lewis. Han har sagt att kommer att umgås med släkten och alla deras barn. Allt för att glömma fiaskot så här långt. Hårda ord men tyvärr den bittra sanningen.