
En gammal regel säger att skall man till Spa och titta på Formel 1 så är regnjacka och stövlar det första man packar ner. Och det stämde den här gången också. F3 loppet blev inställt. Huvudnummret kraftigt försenat på grund av en rejäl regnskur.
Man försökte starta loppet flera gånger bakom säkerhetsbilen men kom alltid tillbaka till depån. Kritiker kanske tyckte att förarna var fegisar. De skall ju vara de bästa racerförarna i världen. Må så vara men säkerheten kommer alltid i första hand.
Sikten var minimal bakom vattenridån som däcken sprutade upp efter sig. Och det som nog gjorde att tävlingsledningen valde att inte släppa iväg fältet för tidigt var den mycket tragiska olyckan som hände under samma förhållande 2019. Den franska F2 föraren Anthoine Hubert avled efter en krasch i hög hastighet.
Olyckan inträffade på det andra varvet när flera bilar var inblandade i en kollision i Raidillon kurvan. Fyra år senare förolyckades den 18 årige holländaren Dilano van 't Hoff under ett race i Formula Regional European Championship.
Så ingen skall anklaga någon för att vara feg. Motorsport har varit och är alltid farligt så därför går, som sagt, säkerheten före allt annat.
Den stora publiken är nog den mest uthålliga och trogna. Trots skurarna var det ingen som lämnade banan. Inte ens de som satt ute i skogen utan skydd. Fick de någon belöning för sin tapperhet? Knappast.
Max Verstappen hade inte en chans
Utan överdrift kan man säga att loppet avgjordes efter mindre än en km. Oscar Piastri drog lätt förbi stallkompis Lando Norris, som startat från pole, på Kemmel rakan. Inte ens regnmästaren Max Verstappen hade en chans.
Regerande mästaren kom inte ens om Charles Leclerc. Anledningen lär vara att man bytt motor och att mappingen, som Hondas ingenjörer gör, inte var helt rätt. Max klagade över att det var svårt att växla upp.
Det fanns två gäng som jublade och bägge kom från England. Utgjorde bara en bråkdel av publiken men deras idoler stod för showen. Oscar Piastri. En iskall förare, som när han ser en chans eller lucka tvekar han inte.
Precis som landsmannen Daniel Ricciardo. Australiensaren gör det på ett tufft och schysst sätt och puttar inte av någon. Men han placerar sin bil så att motståndaren mer eller mindre frivilligt tvingas ge sig.
De sista varven var det en fråga om hans däck skulle hålla. Var kanske på gränsen men Lando, som ivrigt jagade sin stallkompis, under de sista 12 varven gjorde tre misstag som kostade tid. Så mycket att han inte kunde attackera med hjälp av DRS. Kostade misstagen segern?
Kanske men en fråga som vi aldrig kommer att få ett svar på. Men det just de där små felen, som att glida av banan eller bromsa för sent och låsa hjulen, som gör att Lando missat en seger.
Innan sista misstaget var han inte långt efter Oscar men efter det sista gav han upp. Gör han inga misstag kör han riktigt bra och kan utmana vem som helst.
Det har gått snett för Lewis Hamilton
Det andra gänget har sedan många år ingen annan favorit än Lewis Hamilton. Det har dock gått snett, för att uttrycka det milt, för den sjufaldige världsmästaren. Visserligen har han vunnit en sprint men det är också allt.
På Circuit de Spa-Francorchamps gick det käpprakt åt skogen. I kvalet till sprinten bara en 18:e plats och 15:e i mål. Kvalet till huvudloppet? Blev utslagen redan i första ronden. Kommer inte ihåg att han någonsin i F1 startat så långt ner om teamet inte bytt ut någon del och han flyttades ner. Tror inte att Lewis själv kommer ihåg det.
Skulle startat från depån men eftersom det blev en rullande start fick han vara med från början men dock från en blygsam 18:e plats. I loppet såg vi Lewis i gammal fin form. Skulle förmoda att hans motto var ”gasa för jag har ju inget att förlora” och det var precis vad han gjorde.
Efter nio varv var han 14:e och den ende föraren som vågat attackera och köra om. Det som var intressant att se skillnaden mellan årets nykomlingar jämför med veteranerna. Ingen kritik men de körde mycket försiktigare än de som varit med några år.
Helt förståeligt. Det krävs mer rutin än mod att kontrollera en modern F1 bil när det är halt. En litet för hårt tryck på gasen eller för sent och för hårt på bromsen medför ofta att föraren hamnar utanför banan och varvet är förstört.
Efter 14 varv var Lewis 10:a och om det fortsatte i samma takt började hans trogna fans hoppas på en plats på pallen. När det torkade upp började debutanterna också att bli modigare och det blev några omkastningar i mittfältet och i de bakre leden.
Tröst för Ferrari med Leclerc på podiet
Jag har skrivit det tidigare och skriver det igen. Kampen om VM-titeln är en intern McLaren uppgörelse med internationellt deltagande och siffrorna talar ett tydligt språk. Oscar var 3,4 sekunder före Lando i mål.
Trean Charles Leclerc var glad över att stå på pallen igen men måste som alla andra vara chockad. Trots att Ferrari kom med en uppdatering var han 20,1 sekunder efter Oscar. Max ytterligare 1,5 och George Russell, Mercedes, 34,8.
Tydligare kan det inte bli att McLaren duon kör i en egen liga. Som Max brukade göra men nu är regerande mästaren tillsammans med alla andra degraderade.
Loppets förare? Utan tvekan Lewis Hamilton även om hans frammarsch slutade med en sjunde plats bakom Alexander Albon. Tillfällighet eller blir det en efterlängtad ”comeback”?
I VM-tabellen är han bara sexa med 109 poäng och det är 30 mindre än stallkamraten Charles Leclerc. Oscar leder med 266 och tvåa är Lando Norris med 250.
Jag missade en sak. Synd att Oscar inte fortsatte Daniel Ricciardos tradition när han vann. Att göra en shoey. D.v.s dricka segerchampagnen ur en sko.