F1-krönika Fredrik af Petersens: "Spa - Michael Schumachers vardagsrum"
Det började med en lögn, en säng på ett vandrarhem i Spa och en rejäl slant. Det slutade med sju VM-titlar och ett hus i Schweiz. Michael Schumachers otroliga karriär startade 1991.
Bertrand Gachot, som körde för Jordan, hade blivit arresterad i London för efter en olycka i den täta trafiken i London sprutat tårgas på en taxichaufför. Belgaren dömdes till två månaders fängelse.
Så hans bil var ledig. Michael Schumacher, som haft stora framgångar i mindre klasser, ville ta över på Circuit de Spa-Francorchamps, trots att han aldrig kört på banan.
Men hans manager Willi Weber försäkrade Eddie Jordan att Michael kunde den svåra banan mycket bra. Han bodde ju i Kerpen, visserligen i Tyskland men inte så långt från den klassiska banan.
Mercedes ställde upp med en ekonomisk garanti och för Michael blev det upp till bevis på en test på Silverstone. Han fick godkänt och därmed inleddes den mycket framgångsrika karriären.
Michael cyklade runt banan ett par gånger för att lära sig layouten. Spa är en av förarnas favoriter men den är inte lättkörd. Den för den stora allmänheten okände tysken överraskade trots de dåliga oddsen alla i depån.
Han kvalade in som sjua och drog förbi två, innan första kurvan. Men kom bara 500 m i loppet. Efter Eau Rouge, som han körde igenom utan att lyfta på gasen, gick kopplingen sönder.
Det blev bara ett lopp med Jordan. Det cirkulerar massor av rykten varför han hoppade av och skrev på för Benetton istället. Där fick Roberto Moreno snabbt flytta på sig.
En anledning, som är sann, är att Eddie erbjöd Michael ett tre års kontrakt men krävde att Mercedes skulle betala 3,5 miljoner dollar/säsong. Dock utan att ge Michael en garanti att alltid få köra.
Ecclestone gav sig in i förhandlingarna
Dåvarande F1 chefen Bernie Ecclestone gav sig in i förhandlingarna och hans ord var på den tiden mer eller mindre lag för alla teamchefer. Mr E ville göra F1 mer populär i Tyskland och ansåg att Benetton var det rätta teamet för den lovande talangen.
Att teamets delägare Tom Walkinshaw dessutom var en god vän till Mr E gjorde förhandlingarna lättare. Det gick dock lite trögt i början men, som nästan alltid fick Mr E sin vilja igenom.
Därmed var dock inte allt lugnt. Stämningarna haglade innan nästa lopp i Italien. Både Jordan och Benetton anmälde en bil för Michael.
Eddie gick så långt att han ansökte till en domstol i London om ett förbudsföreläggande som tvingade Schumacher att stanna kvar i teamet.
Samtidigt gick Roberto Moreno till attack i Milano och fick ett beslut från en domstol i Milano som förbjöd Benetton att ge den andra bilen till Schumacher.
Med en snäv tidsmarginal löste sig allt. Åtta timmar innan första träningen avslogs Jordans ansökan och Roberto drog tillbaka sin efter en stor ekonomisk ersättning från Benetton. Han tog dessutom över Jordans andra bil och Michaels nya stallkompis blev Nelson Piquet.
Schumacher utmanade Nelson Piquet
I sitt andra F1 lopp blev Michael femma och kom i mål för Nelson, sexa.
Många år senare, 2005, erkände Eddie Jordan att Michael var absolut inte hans första val att ersätta Gachot utan det var Stefan Johansson. Men de 150.000 pund som Mercedes enligt det ursprungliga överenskommelsen skulle betala var utslagsgivande.
Michael kallade Spa ”sitt vardagsrum” efter som han växte upp inte så långt borta från banan. Och det var helt klart att det var ett ställe som han gillade. Inte mindre än sex gånger vann han Belgiens GP. Men också kontroverser.
1994 vann han men blev diskad. Den förste i F1 för att bottenplattan, som var gjord av trä, var för tunn. Den hade slipats ner för att han kört för många gånger över kantstenen i kurvorna och, som man ofta ser på banor med hög hastighet, för bilen bottnade.
Nästan slagsmål med avid Coulthard
Fyra år senare höll det på att bli ett slagsmål mellan Michael och David Coulthard i depån. Det regnade men ingen hotade Michael och det såg ut att bli en lätt och överlägsen seger. Tills han kom ifatt David, som skulle varvas.
Låg bakom i några kurvor för att hitta en säker plats att köra om på. Ferraris teamchef Jean Todt gick till Ron Dennis för att försäkra sig om att David inte skulle hindra Michael. Skotten visste att Michael låg bakom men släppte inte förbi honom så snabbt.
I en kurva ville han lämna plats på yttern. Han släppte helt plötsligt upp gasen men stannade kvar på ideallinjen istället för att köra åt sidan.
Michael såg knappast i sprayet efter däcken och blev överraskad och körde rakt in i bakvagnen på Davids McLaren. Höger framhjul och upphängning slets av och han tvingades bryta.
Michael slängde ratten och sprang ner till McLarens garage, där mar höll på att sätta på en ny bakvinge på Davids bil.
Mekaniker från McLaren fick hindra Michael
Mekaniker från båda teamen fick gripa in och kunde stoppa en mycket ilsken Michael, som sa att David hade gjort det med avsikt och undrade om han ville döda honom. Självklart gick Michael till domarna och klagade men de sköt upp ett beslut.
Hur det slutade?
Veckan efter loppet träffades de två helt privat i 1,5 timme för att reda ut allt och vem som den skyldige.
Det hela slutade med att de två skakade hand. Man enades också om arbeta för klara regler för förarna i en sådan situation så att det inte skulle hända igen när någon skulle varvas och sikten var dålig.
Några år senare sa Michael att David inte hade gjort något fel. 2003 sa skotten däremot att han gjort ett misstag. Det året råkade han ut för den omvända situationen och sa att oerfarenhet är orsaken till ett sådan farligt ögonblick.