F1-krönika Fredrik af Petersens: Norris vägrar avskriva sig från titeln
Förare som tog en chans och förlorade på grund av sitt val. Och nytt publikrekord. 168.000 på söndagen och 500.000 sammanlagt under de tre dagarna. Och för en yngling blir hans barndomsdröm sann. 75 års-jubileet på Silverstone kunde knappast ha blivit bättre. En typisk sommardag i England med regn och därmed ett dramatiskt lopp. Däckbyten flera gånger.
Har England fått ny idol? I många år var det Lewis Hamilton, som blev fyra, och som för några år sedan fick en viss konkurrens av George Russell, som bara blev 10:a.
Men nu verkar det som om svaret måste bli ja. Lando Norris.
En pratglad ung kille som inte bara kan köra racerbil, även om han gör ett misstag då och då, utan också svarar utförligt på frågor och det glädjer media.
Det i sin tur gör att fler och fler gillar honom. Han hade en egen läktare och de 10.000 biljetterna såldes slut på två timmar. De som köpte fick också en gul keps och t-shirt.
Om jag kommer ihåg rätt så hade varken Lewis eller Michael Schumacher en egen läktare. I Österrike finns det en full med holländare men den kallas inte för Max:s.
Platserna köps upp av olika arrangörer, som sedan säljer resor till Spielberg. Lance Stroll har en hemma i Montreal, som också är fullsatt, men där är ingen så upphetsad som Landos fans var.
Norris gjorde ingen besviken och vann även om man måste erkänna att han fick oväntad hjälp av stallkamraten Oscar Piastri.
Nya zeeländaren ledde nästan hela tiden. När säkerhetsbilen kom ut sista gången lång han på rätt avstånd bakom. När lamporna på taket släcktes bromsade han och Max Verstappen blev överraskad och tvingades svänga ut och förbi Oscar för att undvika en krasch.
Bakom holländaren körde Lando Norris vad som såg ut för säkerhets skull åt sidan. Domarna reagerade ganska snabbt och Oscar fick ett straff. 10 sekunders tidstillägg.
Piastri ville inte säga för mycket efteråt
Han ansåg att han inte gjort något fel och sa att FIA och teamet rånade honom på segern. FIA för straffet och McLaren för att han inte fick utmana stallkamraten efter ha suttit av sitt straff i depån.
Alltså ingen teamorder, han blev faktiskt tillsagd att stanna kvar bakom, och Lando behövde alltså inte släppa förbi Piastri för man ansåg att han inte skulle straffas för något som han överhuvudtaget inte hade med att göra med.
Så han kunde ta det ”lugnt” och inte ta en onödig risk i halkan.
Oscar kunde inte förstå varför han fick ett straff och medans George Russell inte fick något i Kanada för samma sak. Skillnaden är att Max var inte helt förbi och att George minskade sin hastighet med mindre än hälften än vad Oscar gjorde på Silverstone.
-Jag kommer inte att säga mycket för då hamnar jag i trubbel.
Förarna kan nämligen bli bestraffade om de kritiserar domare och funktionärer.
-Tydligen kan man inte bromsa bakom säkerhetsbilen längre. Jag gjorde dt fem varv tidigare.
Nico Hülkenberg välförtjänt helgens förare
Trots att Lando vann valdes han inte till loppets förare. Det blev istället, och helt välförtjänat, Nico Hülkenberg. Efter 239 lopp klev han för första gången upp på pallen i F1 tack vare tredje platsen.
2015 vann han det klassiska 24 timmars loppet på Le Mans med sedan blev inga större framgångar fram till det här loppet. Senaste gången som en Sauber-förare stod på pallen var i Japan 2012 där Kaumi Kobayashi också blev trea.
Sauber har kört in fler poäng i de sista fyra loppen än Red Bull!!!
Efter 12 tävlingar är teamet sexa med 41 poäng. Efter samma antal lopp förra året, som också var Englands GP, var man sist med noll poäng. Vad har ändrats?
De sista åren pågick en intern maktkamp mellan två chefer som påverkade hela teamet. Det slutade med att både Andreas Seidl, som var företagets CEO, och Oliver Hoffmann, som var Audis representant, båda fick sparken.
De bråkade om vem som skulle bestämma och få sista ordet. Nu har man teknikern Mattia Binotto, som chef, och Jonathan Wheatley, som är en mycket bra organisatör, som sportchef.
Den här duon har skakat om allt och alla från botten till toppen och många medarbetare blev omplacerade eller slutade och trots att Binotto visserligen är chefen är han teknikern och ägnar sig bara åt bilen.
Jonathan, som rapporterar till Binotto, sköter resten. Deras arbete börjar nu ge resultat.
Verstappen är nu borta från kampen om VM-titeln
Max Verstappen? Red Bull Racings motorsportchef Helmut Marko sa i Österrike att Max har inte något med kampen om titeln att göra. Något som den fyrfaldige mästaren nu håller med om.
Många anser att han är den bäste föraren när det är halt men även en regn-mästare kan göra ett misstag. Ner från andra till tionde plats. Blev en femte efter snygg uppkörning men hans kommentar säger allt.
-Däck, över-understyrt, långsam. Allt var dåligt. Omöjlig att köra.
Av alla debutanter var det bara Oliver Bearman som kom i mål.
De andra blev påkörda, krockade eller halkade av med ett undantag. Franco Colapinto fick problem med motorn.
Jag sa efter Kanada att McLaren antagligen nu kommer att satsa på Piastri och Norris skulle bli hjälpreda. Nu tar jag tillbaka det för det har vänt.
Lando har ju flyt och vunnit två lopp i rad men jag ändrar inte min mening att det blir en intern uppgörelse hos McLaren om titeln. Skiljer nu bara åtta poäng mellan Oscar och Lando.
Såg något som fick mig att reagera med ett leende. En kvinnlig ”kändis ?” stod i Ferraris garage med solglasögon på näsan och där ute ösregnade det. Jag avstår från en kommentar.