F1-krönika Fredrik af Petersens: Fler och fler börja skylla på Fred Vasseur
I sport säger man ofta om någon from hero to zero. Som om Lando Norris efter loppet i Kanada där han körde på stallkamraten Oscar Piastri bakifrån och utnämndes till loppets idiot. Två veckor senare måste man vända på det. från zero to hero.
Lando Norris vann nämligen Österrikes GP och dominerade helgen. Var snabbast i kvalet och mer eller mindre ohotad under hela loppet. Oscar Piastri försökte köra om ett par gånger och det handlade bara om ett par cm och han hade upprepat stallkamratens dumma misstag i Montreal.
Säsongen 2025 ser ut att bli en intern McLaren kamp om VM-titeln. Det var fjärde gången i år som det blev en dubbelseger. Och nog inte heller den sista. Lando och Oscar kör just nu inte bara skjortan av av alla andra utan utklassar dem.
Efter 70 varv var trean Charles Leclerc 19,8 sekunder efter Lando och 17,1 efter Oscar i mål. Och det trots att Scuderia hade uppdateringar med bl.a. att en ny bottenplatta.
Ni får tycka vad ni vill men jag anser att det är utklassning och det ansåg nog också Charles som visserligen var synnerligen nöjd med tredje platsen men erkände också utan tvekan att han blivit rejält ifrånkörd.
Fortsatt pinsamt för Lewis Hamilton
För Lewis Hamilton var det ännu mer pinsamt. Han var 9,2 sekunder efter stallkamraten och det var ett negativt rekord för den sjufaldige mästaren. 13 lopp i rad som han inte stod på pallen. Sista gången han stod där i ett Grand Prix var i Las Vegas Grand förra året.
Monegasken har däremot blivit bland de tre bästa fyra gånger så Lewis har kanske rätt när han vill att man slutar med uppdateringar för årets bil och istället koncentrerar allt arbete, energi och pengar, på att istället göra nästa bil en vinnare.
Vad har gått snett hos det en gång så stolta Scuderia Ferrari? Det team som varit med längst i Formel 1. Var ligger felet? Nu börjar fler och fler skylla på teamchefen Fred Vasseur för att han skrotade fjolårets bil som inte var så dålig. Fransmannen är ingen ingenjör men teamchef och hans ord var tydligen lag.
Den nya blev ett fiasko i Kina där bägge förarna diskades. Och mer eller mindre öppet är både Lewis och Charles kritiska. Vasseur har fått order från Ferraris högsta ledning att sätta fart på uppdateringar även om det skulle innebära risker.
Men han vägrade och det mottogs inte väl. Fransmannen ansåg nämligen att de nya tuffa reglerna för framvingar som flexar skulle lösa alla problem. Tillsammans med Loic Serra, som är ansvarig för chassit, ansåg de att det finns så mycket potential i bilen och att data från simulatorn visar att bilen skall vara snabbare.
Kan aldrig lite fullt ut på simulatorn
Men mer än ofta stämmer inte teorin från simulatorn hur noga den än är med den brutala verkligheten. Finns också kritiker som säger att de ansvariga hos Scuderia är inte lika kreativa som hos konkurrenterna.
En liten parantes. En studie lär bevisa att vänsterhänta är mer kreativa än högerhänta för de har flera lösningar för ett problem. Det tekniska geniet och Red Bulls f.d. tekniska chef Adrian Newey är vänsterhänt.
Enligt Ferrarsi f.d presschef Roberto Boccafogli påstår Vasseur att den italienska pressen lägger sig i allt och att det är deras fel att det går dåligt. Ett synnerligen underligt och, om det stämmer, dumt påstående.
Antonelli uppförde sig som en gentleman
I mittfältet var det ganska tufft och loppets stora överraskning var utan tvekan de två Sauber-förarna Gabriel Bortoleto, 8:a i loppet och 19:e i VM och Nico Hülkenberg, 9:a resp 10:a.
Teamet har 26 poäng. Undrar vad Valtteri Bottas tänker. Jag tror inte att han är så dålig utan att de nya teknikerna har konstruerat en bättre bil jämfört med den som han körde.
I Kanada var Andrea Kimi Antonelli hjälten tack vare sin tredje plats. I Österrike var det italienaren som gick från hero to zero efter sitt dumma misstag. Han bad Max Verstappen snabbt om ursäkt och lite senare gick han faktiskt till Red Bulls högkvarter för, antar jag, ett samtal. Så uppför sig en gentleman och en ärlig sportsman. Så det blir en liten zero.
Redan innan loppet visste Mercedes att det skulle inte bli en plats på pallen och anledningen var hettan. När det är svalt fungerar bilen men inte när det är varmt och man har inte en aning om varför.
Underligt när man har ett helt gäng begåvade ingenjörer och en mycket bra simulator. George Russell blev visserligen femma men var över minuten efter Lando efter 70 varv.
De senaste loppen har jag kollar Yuki Tsunoda och Liam Lawson. Nya zeeländaren fick chansen hos Red Bull och tog över Sergio Pérez bil men efter fyra lopp flyttades han ner till juniorteamet Racing Bulls och japanen flyttades upp.
Anledningen till att Liam degraderades var att ledningen inte tyckte att han uppfyllde de krav man ställde.
Tsunoda och Lawson har bytt plats med varandra
Japanen hade däremot hos junior teamet haft en stigande formkurva. Hur har det gått sedan dess? När de två bytte plats efter Bahrain var japanen 14:e i VM-tabellen med fem poäng. Liam var 18:e med en nolla i protokollet.
Idag har det vänt och det till Liams fördel. Han har hittat formen som alla talade om förra året och det tack vare en lättkörd bil.
Däremot går det mycket trögt för Yuki. Och i tabellen har de nu bytt plats. Liam är 15:e med 12 poäng och Yuki bara 17:e med 10. Japanen är ingen dålig förare även om hans temperament tar överhanden ibland.
Jag tror helt enkelt att hans dåliga resultat beror på bilen. Den är svårkörd och det har till och med Max Verstappen klagat på flera gånger.
Han är utan tvekan den bättre av de två och klarar av att någorlunda kontrollera bilen men det har Yuki totalt misslyckat med och gör misstag. Han startade bara som 18:e och Liam?
Sexa. Hur ser framtiden för de två ut? Jag har ingen kristallkula men jag tippar att Yuki inte finns kvar i F1 nästa år och att Liam kanske flyttas upp igen och att en Red Bull junior tar över hans bil. Arvid Lindblad?