F1-krönika Fredrik af Petersens: Lando Norris snart officiell tvåa i McLaren
Kanadas GP kan man indela i tre avdelningar. De första 10 varven var spännande. Sedan blev det lite långtråkigt. De sista 15 spännande.
Alla höll ögonen på Max Verstappen i starten och ner mot första kurvan. Risken fanns ju att det skulle bli en ny smäll med George Russell och därmed en eller flera straffpoäng och därmed spärras för ett lopp.
Men holländaren uppförde sig som en lydig skolpojke som fått ett mycket gott råd från en rektor, i hans fall av Red Bulls motor-sportchef Helmut Marko.
Alla kollade bara de två första och glömde helt och hållet bort spjuvern Andrea Kimi Antonelli, som startade enligt mottot ”flytta på er. Nu kommer jag”. Och det var med nöd och näppe som den fyrfaldige mästaren kunde försvara sin andra plats mot debutanten.
George Russell körde ett perfekt lopp utan minsta lilla misstag. Tvåan Max Verstappen var en snäll gosse i alla 70 varven och kom aldrig tillräckligt nära för att kunna attackera och kan nog tacka den ansvarige för taktiken för den platsen.
Loppets hjälte? Finns bara en kandidat. Den blott 18 årige Kimi Antonelli. Pole i Miami och efter bara 10 lopp första gången på pallen i F1. Hans första kommentar skulle lika gärna ha sagts av namnen Kimi Räikkönen.
-Det var lite stressigt.
Tror katten det när man har två McLaren som jagar. Tala om brist på tävlingsnerver. Hur bra kommer ynglingen att bli?
Toto Wolff tog samma chans med Kimi som Helmut Marko, Red Bulls motorsportschef, med Max Verstappen. Tifosis frågar sig nog besviket varför Scuderia inte slog till och placerade Kimi i Ferrari Academy innan Wolff skrev ett kontrakt för några år sedan.
När Kimis mamma är arg på honom kallar hon honom för Andrea. Det namnet slipper han nu höra. En stolt mamma kommer istället kalla honom ”Il mio eoroe”.
Oenighet i Ferrari om var fokus ska ligga
Ferrari. Det verkar vara oroligt hos Scuderia. Innan säkerhetsbilen kom ut var var både Charles Leclerc och Lewis Hamilton rejält frånkörda. Ryktet går att man vill bli av med teamchefen Fred Vasseur och letar efter en efterträdare.
Är det just det som är stallets svaga punkt? Cheferna har kommit och gått. Under de sista 20 åren är det bara en som stannat länge.
Jean Todt och tillsammans med Michael Schumacher och Ross Brawn vann man flera titlar. Den siste mästaren som körde den röda bilen var Kimi Räikkönen 2007.
Sedan dess har Red Bull och Mercedes, om inte broderligt, så i alla fall delat på alla titlar. Skillnaden mellan de två teamen och Ferrari? Stabilitet. Både Toto Wolff, Mercedes, och Christian Horner, Red Bull, har varit teamchefer i många år.
Enligt italienska tidningar har det blivit två läger inom stallet. Lewis Hamilton mot Vasseur. Lewis misstänker att inte alla stöttar eller förstår honom.
Han vill också, tillsammans med några ingenjörer, att alla på den tekniska avdelningen skall sluta arbeta med årets bil för det spelar ingen roll vad man gör. Bilen är helt enkelt för långsam och istället vill Lewis att man satsar fullt ut på nästa års bil.
Skaver det mellan Lewis och hans raceingenjör?
Trots att han har gjort allt och till och med tvingats ändrat körstil så fungerar inget och han litar inte på bilen. Vasseur däremot vill att man skall utveckla årets modell ännu mer och är helt övertygad om att man kan vända den negativa trenden.
Hos Mercedes kände han sig skyddad och Wolff var lite av en psykolog peppade alltid upp honom när något gått snett. Och de två var mycket goda vänner.
Lewis saknar nog också sin gamle raceingenjör Peter Bonnington, som myntade det smått legendariska uttrycket ”it is hammer time”, otroligt mycket. Måste ju kunna lita på ingenjören och intrycket man får är att det fungerar inte med hans nya hos Ferrari Riccardo Adami.
Bilen blev klar innan Lewis hade en möjlighet att få vara med och bestämma. Så den passar Charles bättre, lite efter hans önskemål, och när man började bygga den visste man inte att Lewis skulle komma. Man är långsam på banan men snabbare än alla andra vid depåstoppen. Två sekunder.
Lando blir snart officiellt nummer två i McLaren
Klubben Wall of champions fick ingen ny medlem. Men några meter längre bort small det. Lando Norris fick hjärnsläpp och försökte köra om stallkamraten Oscar Piastri på fel sida.
Han tyckte väl att där fanns en lucka men tydligen hade han glömt hur bred en F1 bil är. Han erkände direkt att det var hans fel och det är inte första gången som han gör misstag. Finns några insiders som säger att det är något rent psykologiskt som inte stämmer till 100%.
Lando är utan tvekan en stor talang men ibland undrar man vad han sysslar med. Dröjer nog inte många lopp innan han inofficiellt blir nr 2 hos McLaren och att teamet satsar helt och hållet på Oscar, som enda utmanare till Max om titeln iår.
Eller rättare sagt tvärtom. Oscar leder VM-tabellen och det skall ganska mycket till innan holländaren kan ta över ledningen i VM-tabellen. Cheferna hos McLaren var synnerligen besvikna på grund av dumheten förlorade man många givna poäng i kampen om VM för konstruktörer.
Lance Stroll var den största idioten
Man brukar säga att ibland upprepar sig historien och det gjorde det i loppet. 2011 krockade nämligen Jenson Button och Lewis Hamilton. Vilket stall körde de för? McLaren. Jenson kunde fortsätta och vann medans Lewis bröt.
För McLaren blev loppet ett litet nederlag trots Oscars fjärde plats. Första gången i år som ingen av teamets förare stod på pallen, inklusive sprintloppen.
Den största idioten var utan tvekan Lance Stroll och inte för första gången. Tvingade Pierre Gasly av banan. Han fick ett tidstillägg på 10 sekunder och två straffpoäng.
Sista bilden från Montreal. Pappa Lawrence går sakta och lämnar depån. Några meter bakom sonen med hängande huvud. Knappast det ideella pappa-son förhållandet.
En teammedlem sa i Spanien att Lance arbetar stenhårt och hur flitig han är. Den uppfattningen är han nog ensam om men å andra sidan kan man ju som anställd inte kritisera chefens son.