F1-krönika Fredrik af Petersens: "Verstappens vredesutbrott mot Russell - synnerligen dumt"
Fredrik af Petersens tankar efter ett mycket händelserikt Barcelona GP. Ångrar Ferrari att man signade Lewis, är Drugovic bättre än Stroll och vad händer efter Verstappens vredesutbrott?
Ferrari. En anledning till att varken Lewis Hamilton eller Charles Leclerc riktigt hänger med kanske beror på att deras bensinleverantör har valt bio bränsle och alla andra kör med syntetiskt.
Ett rykte säger också att man börjar ångra att man bytte ut Carlos Sainz Jr. mot Lewis för han har inte lyckats vänja sig vid bilen.
Som Carlos sa att en nybörjare skulle haft större chans för att han har aldrig kört en annan bil och kan därför inte göra någon jämförelse och är inte van vid bara en bil. Själv tycks spanjoren också ha problem hos Williams.
Det var pinsamt att se det så legendariska Scuderia. Visserligen blev Charles trea, tack vare att Max Verstappen gjorde ett nybörjarfel i omstarten, men var långt efter.
På de sista sex varven, efter säkerhetsbilen körde in, körde Oscar Piastri ifrån Charles med smått otroliga drygt 11 sekunder.
Som mest hade det varit över 30. Nöjd med resultatet men inte med bilen. Ännu mer pinsamt var det för sjufaldige mästaren Lewis Hamilton. Han gav sig helt utan motstånd och blev omkörd av Nico Hülkenberg, som blev femma.
Tidigare under loppet hade han också fått order om att släppa förbi Charles, som var snabbare. Börjar han ångra sig att han flyttade? Han är ju bara sexa i mästerskapet med 71 poäng. Charles har 94, femma, gamle teamkompisen George Russells 111 räcker till fjärde och ledaren Oscar Piastri 186.
McLaren fortsätter att imponera
McLaren. Dubbel seger igen. Oscar Piastri, som inte vill bli kallad Ice Man, före Lando Norris. Varför är de så bra? Till skillnad mot de andra teamen som koncentrerar sig på att leta efter ett fel och försöker rätta till det och missar helheten.
Enligt ett par utomstående ingenjörer försöker McLaren istället jämka både här och där så att man kan som teamchefen och ingenjören Andrea Stella förklarar att teknikerna gör en kompromiss mellan förare, vindtunnel och simulator.
Det för med sig att förarna får en ”jämnare” bil som blir lättare att ställa in och därmed också snabbare i kurvor. Och att föraren litar på bilen och antingen Oscar eller Lando blir en överlägsen vinnare.
Varför hänger vissa team kvar i det gamla invanda systemet, som tydligen inte är det bästa? Enligt en ingenjör är de gamla teknikerna ”rädda” för den nya generationen och deras idéer och förslag. ”Vi har alltid gjort så här” är deras motto. Och att de är rädda om sin egen position och det slår kanske också på teamcheferna som på ett sätt är beroende av sina tekniker.
Tänker man på Red Bull tänker man mer eller mindre automatiskt på Christian Horner och inte den tekniska chefen Pierre Waché.
Hos McLaren är det tvärtom. Där tänker man mer på högste chefen Zak Brown och inte på Andrea Stella, som lär vara den perfekta personalchefen. Hos Aston Martin tänker man mer på Adrian Newey och inte ägaren Lawrence Stroll.
Negativ energi i Red Bull på flera plan
När det gäller Red Bull är ordet negativ entropi det som kanske beskriver läget bäst. Ordet betyder att en person, eller i det här fallet flera, med högre entropi, vilket resulterar i ett större tillstånd av oordning och kaos.
Inom organisationsteori används termerna entropi respektive negativ entropi för att beskriva graden av organisation. Med stigande entropi minskar organisationens samordning. Vid total entropi har organisationen upphört.
Vad är entopi i ett förhållande? Relationell entropi är "tendensen hos mellanmänskliga relationer att över tid gå från ett tillstånd av ordning till ett av oordning ". Studier av vänskaper och hur de förändras över tid visar att när de försummas förfaller de.
Vänskaper behöver uppmärksamhet om de ska kunna bevaras. Är det just det som håller på att hända inom teamet? Var det därför som Adrian Newey, till Aston Martin, ingenjören Rob Marshall, till McLaren, och Jonathan Wheatley, till Sauber, lämnade Red Bull?
Verstappens visade sitt missnöje med den aktionen
Och kanske framförallt Max den här helgen. Han är utan tvekan loppets bad boy. Han fick ett vredesutbrott och klagade när hans raceingenjör sa till honom att släppa förbi Russell.
Han visade sitt missnöje med att med flit hindra George från att komma om och körde faktiskt på honom. Inte hårt men synnerligen dumt. Domarna reagerade snabbt. 10 sekunders tidstillägg och han trillade ner till 10:e.
Domarna skrev i sitt beslut att man kollat all tillgänglig data. Och när man lyssnade på samtalet mellan Max och hans raceingenjör var det helt klart att de sa till honom släppa förbi George för att Max kört utanför banan och fått en fördel.
Max var tydligen mycket irriterad över ordern och i den femte kurvan slog han av och släppte förbi George. Men efter att han kommit om gasade Max igen och krockade med Russell.
Jag är helt övertygad om att Red Bulls motorsportchef Helmut Marko kommer att ha ett samtal med sin förare och det blir inga komplimanger. Tvärtom.
Österrikaren har aldrig varit diplomatisk när han är arg och drar sig inte från att skälla ut en förare och dessutom köra det i intervjuer om än med något mildare ord.
“Felipe Drugovic är snabbare än Lance Stroll”
Aston Martin drog tillbaka Lance Strolls anmälan några timmar efter kvalet. Man skrev att det berodde på den handskadan som han ådrog sig för två år sedan när han hade en olycka med sin cykel.
Han bröt handleden och fick ett par skruvar inopererade. Teamet säger nu att han har haft så ont de sista loppen att det gick inte längre.
Haas f.d. teamchef Günther Steiner säger att Lance är den sämsta föraren av alla. Inte för att han inte kan köra utan för att han inte verkar vara intresserad att satsa om han inte har chans att få poäng.
Att hans hjärta inte är med och att han hellre vill vara någon annanstans. Kanske inte den bästa inställningen när pappa och hans kompisar äger teamet.
Onda tungor påstår att man drog tillbaka Lances anmälan så sent så att man inte kunde ersätta honom med reserv-föraren Felipe Drugovich. Det hade man kunnat göra efter tredje träningen och före kvalet.
Varför? Enligt insiders är brasilianaren snabbare än Lance och det hade ju varit pinsamt om det visade sig vara sant. Lance kommer inte att köra i Montreal men Felipe får inte chansen. Han skall nämligen köra det klassiska 24 timmars loppet Le Mans.