F1-krönika Fredrik af Petersens: "Adrian Newey syntes studera McLaren-bilen"
Traditionen fortsätter i Monaco. Är man snabbast i kvalet vinner man också det klassiska loppet. Så det kvalet är det viktigaste hela säsongen och det som förarna satsar hårdast i av två anledningar.
Alla har nämligen en dröm. Får han bara vinna ett lopp är det utan tvekan det här legendariska loppet. Och det är omöjligt att köra om. Bara om föraren framför flyttar på sig och det gör ingen frivilligt. Alltså. Första rutan på gridden är den enda som räknas.
Tävlingen har aldrig varit ett av de mest spännande så F1 chefen Stefano Domenicali ville prova något nytt. Två obligatoriska depåstopp.
Blev det bättre? Nej, men dock några överaskningar och tätare men nästan alla behöll sina platser från kvalet.
Ingen blev förvånad över att de fyra första i kvalet var också de fyra första i mål. Lando Norris, Charles Leclerc, Ferraris bästa resultat i år, Oscar Piastri och Max Verstappen. Det blev en parad i 78 varv av världens snabbaste racerbilar men det var inte lika utdraget som förr.
Överraskningarna? De två Racing Bulls förarna Isack Hadjar, sexa, och Liam Lawson, åtta. För Nya Zeelandaren lite av en revansch. Han fick ju sparken av Red Bull Racing och flyttades ner till juniorteamet. Esteban Ocon, Haas, nia och Alex Albon, Williams, fick sista poängen.
Teamet fick viss kritik efter loppet för att Carlos Sainz Jr. med avsikt körde långsamt så att Alex Albon skulle få en tillräcklig stor lucka när han bytte däck utan att tappa en eller två placeringar på banan.
Till sist bytte de också plats. Vem förlorade på den taktiken? Helt klart George Russell, Mercedes. Så inte undra på att chefen Toto Wolff var lite sur på sin f.d. anställde James Vowles, som är Williams teamboss.
-Men skall jag vara helt ärlig hade jag nog gjort samma sak, erkände Wolf.
Charles Leclerc: Förlorade loppet i kvalet
Charles Leclerc var uppe jämsides vid ingången till första kurvan med Norris men slog av och därmed var det hela avgjort. I den taktik som alla de ansvariga lägger upp finns alltid att säkerhetsbilen kommer ut minst en gång.
Det hörde man också i samtalen mellan förare och kommandobrygga. Men Bernd Mayländer hade en lugn dag och stod i depån hela tiden.
-Jag förlorade loppet i kvalet, ansåg Leclerc.
Och under loppet kunde man inte missförstå hans kommentar.
-Det här är ett skämt.
Max uttryckte det lite annorlunda men menade samma sak.
-Att sitta i bilen så länge, var hans svar på frågan vad som var svårast under de 78 varven.
-Det var långtråkigt, la han till.
Förvånad att Vasseur inte sparkat Adami
Domarna ansåg att Lewis Hamilton hade hindrat Max i kvalet och fick ett straff. Tre platser ner på gridden. Var Lewis skyldig? Nej men det hjälpte inte.
Den skyldige var hans raceingenjör Riccardo Adami som först sa att holländaren kommer snabbt men ett par sekunder senare säger han kör istället långsamt. Och det var helt fel. Max tvingades reagera snabbt för att inte köra på Lewis.
-Det skulle du talat om för mig, sa Hamilton.
Det är inte första gången som kommunikationen mellan de två absolut inte fungerar. Jag är lite förvånad över att han inte bett chefen Frederic Vasseur att byta ut Adami.
Skall man vara helt ärlig måste man tyvärr säga att hittills har de åtta loppen varit ett pinsamt misslyckande för den sjufaldige mästaren men skyll inte på honom.
Bilen är inte bra. Så enkelt är det. Okej. Bra i Monaco, han körde upp sig från sjunde till femte, men inte i något annat lopp.
Lika tråkigt är det se att altmeister Fernando Alonso tillsammans med debutanterna Jack Doohan, Franco Colapinto och Gabriel Bortoleto har noll poäng.
Skall spanjoren snabbt få hjälp av teamets nya tekniska chef Adrian Newey? Sin vana trogen stod han på gridden och studerade den snabbaste bilen. En McLaren.
Man kan fråga sig vad han egentligen ser eftersom det mesta är dolt av chassiet. Men han kallas ju inte ett geni för intet och ser nog de detaljer som ingen annan lägger märke till.
Ingen lycka för Dino Beganovic
Var det värt att försöka med två obligatoriska stopp? Ja men det blev inte mycket bättre. Omkörningar skall ske på banan och inte i depån vid ett stopp och för att en ansvarig för strategin har tänkt ut en bättre taktik än sina konkurrenter.
De sista 15 varven var dock spännande. Max leder men måste göra sitt andra stopp. Charles jagar Lando intensivt. Ligger bara någon meter bakom men hittar ingen lucka. Som vanligt i Monaco. Lando har fått en hel del kritik för att han inte varit tillräckligt tuff.
Den här gången visade han dock att han inte hade några fladdrande nerver. Körde kallt och gjorde inget misstag även om Charles tyckte att han gjorde det ena efter det andra. Måste har varit otroligt frustrerande att ligga bakom varv efter varv.
När Max kom in var det fri bana för Lando och han körde ifrån Charles. Eller gav monegasken upp för han visste att han hade inte en chans?
Kommer han att få en ny chans att slå den snabba McLaren duon Norris och Piastri i Barcelona på söndag? En och annan optimist säger ja men en övervägande majoritet säger nej.
En rejäl framgång behöver också Dino Beganovic. Helgen i Monaco gick inte precis som han hade hoppats. 15:e i sprinten och krasch i huvudloppet.