Krönika
Krönika Magnus Berthling: Honda - Formel 1-sportens stora hoppjerka
ANNONS

Honda är en märklig företeelse inom Formula 1-världen. Sex gånger har man gått in i sporten efter långa uppehåll, fem gånger har man dragit sig ur trots att man ofta haft stora framgångar. 

Historien om Formula 1-sportens stora hoppjerka är ett drama i sig, och sätter kanske tummen på sportens karaktär som komplex och ständigt föränderlig där etablerad logik inte alltid passar in utan känslor, personliga agendor och prestige ibland tycks gå före rationella beslut.  

Under Japans Grand Prix nyligen visade Red Bull Racing sin tacksamhet mot sin motorleverantör Honda genom att lacka sina bilar i Hondas karakteristiska vita tävlingsfärg. 

Det markerade slutet på sju års framgångsrikt samarbete som resulterat i bla två konstruktörstitlar och fyra raka förartitlar genom Max Verstappen. 

Men nu går parterna skilda vägar, Red Bull utvecklar inför 2026 egna motorer till en del i samarbete med Ford, medan Honda som egentligen helt tänkte lämna Formula 1 i stället blir motorleverantör till Aston Martin och får börja om från början. 



Nu är det inte första gången som Honda gör tvära lappkast och bestämmer sig gå ur sporten men snabbt ändrar sig och kommer tillbaka. Honda relation till Formula 1 kan snarast liknas med en stormig kärleksrelation som ständigt bryts upp men där parterna likt en magnet snabbt dras tillbaka till varandra. 

Hondas väg till att bli en nyckelspelare i Formula 1 är lång. Företaget började strax efter förra sekelskiftet att tillverka små motorer som kunde hängas på cyklar. Efter kriget började tog man ännu ett steg och startade tillverkning av först mopeder, sedan successivt alltmer avancerade motorcyklar. 

Utsikterna för Honda i F1 verkade lovande

Under de första året på 60-talet klev man in i motorcykelracing, nådde snabbt stora framgångar och har sedan dess vunnit en mängd VM-titlar och GP-lopp inklusive det klassiska Isle of Man TT. Honda är sedan många år väl etablerat som världens största tillverkare av motorcyklar.



Under 60-talet startade Honda sakta upp tillverkning av småbilar. Marknaden var utanför Japan var initialt främst USA, men där ville inte konsumenterna ta Hondas minibilar riktigt på allvar. Honda kände man behövde bli accepterad som en riktig biltillverkare. Det tänkte man visa genom att stiga in i Formula 1. 

Från början tog man i ordentligt med en kraftfull och högvarvig V12-motor som debuterade 1964. Men konkurrensen var hård, framgångarna begränsade även om det blev en tursam seger i Mexiko 1965. 

Till säsongen 1967 satsade man ännu hårdare och inledde ett samarbete med engelska Lola på chassisidan, samtidigt som kontrakterade 1964 års F1-världsmästaren John Surtees (som f ö vunnit 5 VM-titlar på motorcykel i slutet av 50-talet). I ett rafflande lopp på Monza 1967 vann John Surtees Hondas andra GP-seger.

Utsikterna för Honda inför 1968 verkade lovande, men än en gång trasslade man in sig i alltför sofistikerade lösningar. Man kunde inte bestämma sig om luftkylda kontra vattenkylda motorer och bestämde sig för att satsa på båda vilket splittrade utvecklingsresurserna. 

Teamet drabbades också av en tragisk olycka i Frankrikes GP där andreföraren Jo Schlesser omkom. Surtees fullföljde säsongen tillsammans med inhopparen Joakim Bonnier, men framgångarna uteblev och Honda bestämde sig för att lämna Formula 1 och fokusera på motorcykelracing.

Drömmen om framgångar fortsatte leva

Därefter blev det länge tyst från Honda när det gäller bilracing. Men drömmen om framgångar i F1 levde kvar, och i början av 80-talet utvecklade man lite diskret en motor för dåtidens Formula 2-klass. Hondas V6-motor blev snabbt framgångsrik, utmanade de andra motorleverantörerna Hart och BMW och bärgade hem EM-titeln 1982. 

I slutet av 70-talet hade Renault visat att en F2-motor som skalades ner lite i volym och försågs med  turboaggregat inte bara kunde bli konkurrenskraftig gentemot de dubbelt så stora V8- och V12-motorerna utan också leverera väsentligt mer kraft.

Turbotrycket kunde också skruvas upp under kvalen, även om det i början var svårt att få motorn att hålla ett helt race. Nu började en utveckling som totalt skulle förändra Formula 1 på både gott och ont. Och som passade Honda och deras F2-motor som handsken. Nu planerade man en storskalig comeback och revansch efter misslyckandet på 60-talet. 

Stefan "Lill-Lövis" Johansson

Som samarbetspartner valde man F2-stallet Spirit som den då unge svensken Stefan "Lill-Lövis" Johansson körde för. En bit in på 1983 var bilen, Spirit-Honda F1 klar för sin debut. Lövis gjorde utmärkta insatser i bilen under kvalen, men i racen strulade det tekniska gång på gång. Honda blev otåliga och började titta efter en större och mer etablerad samarbetspartner.

Vi den här tidpunkten började F1-teamen överge den klassiska V8-motorn från Cosworth och söka allianser med potentiella tillverkare av turbomotorer. Brabham teamade upp med BMW, McLaren med Porsche (dock under namnet TAG). 

Flera andra stall valde att skaffa motorer från turbopionjären Renault o s v. Williams, det då dominerande teamet som vunnit VM 1982 med den nu ganska kraftlösa Cosworth V8-motorn var i desperat behov av en turbolösning och lockade Honda att överge Spirit. Kanske försvann då Lövis stora möjlighet att slå igenom i Formula 1 men fler chanser skulle komma några år senare. 

Keke Rosberg visar framfötterna

1984 började kombinationen Williams-Honda visa framfötterna, där 1982 års finländska världsmästare Keke Rosberg slogs i toppen i merparten av racen men bara fick med sig en seger pga. dålig tillförlitlighet. 

Men till 1985 fick Williams och Honda ordning på bilen vilket blev starten på en sällsamt framgångsrik epok i F1 där teamet blev helt dominerande under de nästföljande åren med konstruktörstitlar 1986 och 87. Men 1988 gjorde Honda nästa kovändning.

Först lockade Lotus-stallet över 3-dubbla och regerande världsmästaren Nelson Piquet till sig i ett sista försök att hålla teamet kvar i den absoluta toppen. Lotus hade redan året innan blivit Hondas andra partnerteam, men nu ville den blivande superstjärnan Ayrton Senna byta team till McLaren. 

Nelson Piquet

Så Honda dumpade lite abrupt Williams som partner trots ett antal extremt framgångsrika säsonger. Under säsongen 1988 körde således två team med Hondamotorer.

Lotus var dock på väg ner, så från 1989 och framåt fokuserade Honda helt på sitt samarbete med McLaren. Kombinationen Senna, McLaren och Honda blev under flera år näst intill oslagbara och kanske den mest framgångsrika samarbets-konstellationen som någonsin existerat i Formula1-historien. 

1988 – 1991 vann McLaren – Honda 4 raka konstruktörstitlar och 3 förartitlar för Senna och 1 för Alain Prost. Aldrig har ett team varit så totalt dominerande, möjligen undantaget Ferrari under Michael Schumachers 5 raka titlar 2000–2004.

Skulle Mansell lyckas varva Senna?

Men även den bäste slår till slut i taket, under 1992 strulade Honda till det genom att byta motorkoncept från 10 till 12 cylindrar. Den effektvinst man fick ut åts dock upp av tyngre vikt, mer bränsleförbrukning och dålig tillförlitlighet. 

Initiativet gled i stället över till konstellationen Williams – Renault som utklassade McLaren – Honda fullständigt, vilket måste känts skönt för Frank Williams som blivit dumpad efter VM-titeln 1987.

Jag besökte själv det året Portugals GP där loppets enda spänningen bestod i om Nigel Mansell skulle lyckas varva Ayrton Senna, vilket han också lyckades med. En total förnedring som fick Honda att lämna Formula 1 för lång tid trodde många.

Men, Honda kunde inte helt släppa taget. Den gamla beprövade V10-figurationen hade tagits över av Mugen, som fortsatte förfina konceptet och senare sålde motorer till ett antal olika team, bla Ligier, Jordan och nya BAR. Honda började fundera på om man inte skulle ta över projektet själva och åter ge sig in i F1. 

Och som huvudpartner valde man det nystartade och lite skakiga BAR-teamet som drevs av 1997 års världsmästare Jacques Villeneuves manager Chris Pollack. 

Jacques Villeneuve t.v.

Jordan, som var ett team på uppgång, fick nöja sig med att i stället bli kund och köpa motorerna. Det var ett dåligt beslut av Honda, BAR gjorde allt större förluster för varje år som gick och till slut tvingades Honda gå in och ta över hela teamet för att rädda sitt anseende. 

Hela teamet såldes - för 1 dollar

Så 2006 var Honda plötsligt tillbaka som fullvärdigt fabriksteam och nu skulle de satsas rejält. Till 2008 knöt man till sig Ross Brown, en av de mest framgångsrika stallcheferna inom F1 som tagit Michael Schumacher till 7 VM-titlar. 

Pengar pumpades in i ny fabrik med en avancerad vindtunnel och rekrytering av många kompetenta människor. 2009 var tänkt som ett år när Honda på allvar tänkte utmana om VM-titeln.

Men då hände saker i omvärlden som fick Honda att tänkta om. Finanskrisen ledde till en nedgång av bilförsäljningen världen över, och Hondas styrelse fick kalla händer inför den fortsatta F1-satsningen. I närmast panik sålde man hela teamet inklusive en nästan färdig och lovande bil och mängder med infrastruktur till teamchefen Ross Brawn för 1 dollar (!). 

Teamet ändrade namn till Brawn Grand Prix, bytte till Mercedes-motorer och kom totalt att dominera F1-säsongen 2009 med Jenson Button som världsmästare tätt följd av Rubens Barrichello.

Och året efter sålde Brawn sitt team till Mercedes för en rejäl slant (det talas om många hundra miljoner) som sedan fram till idag har blivit ett tidvis helt dominerande toppteam i F1. Maken till dålig affär har i alla fall inte förekommit inom Formula 1. 

Men för Honda förblev Formula 1 en magnet som man bara måste tillbaka till. En ny möjlighet dök upp 2015 när det nya motorreglementet med hybriddrift infördes och McLaren sökte ha en ny partner på motorsidan när nu Mercedes blivit en direkt konkurrent. 

Nu skulle en av historiens mest framgångsrika konstellationer återförenas trodde många. Men så blev det inte. McLaren hade förändrats sedan Ron Dennis drev teamet under guldperioden på 80-talet. 

Hela samarbetet knakade från dag 1, avundsjuka, egna agendor och kulturkrockar förvandlade drömkonstellationen McLaren – Honda till ett fiasko. Samarbetet upplöstes i förtid och inför 2018 bytte McLaren till Renault för att två år senare gå över till Mercedes igen.

Inleder storhetseran med Red Bull 

Så Honda stod nu med en fabrik med stora resurser och en motor som sakta började fungera allt bättre. Samtidigt skar det sig i samarbetet mellan Red Bull och Renault trots att man vunnit 4 VM-titlar med Sebastian Vettel.

Så nu teamade Honda och Red Bull lite oväntat upp, något som många inte trodde skulle fungera. Men peppar, peppar, som alla vet blev det ett synnerligen framgångsrikt samarbete där den nya superstjärnan Max Verstappen tog 4 raka VM-titlar. Så nu trodde nog alla att Red Bull – Honda för lång tid skulle förbli nära samarbetspartners. 

Men för femte gången kovänder Honda igen, och bestämmer sig att successivt dra sig ur Formula 1. Samarbetsavtalet sägs upp och Red Bull tar över hela motorutvecklingen inklusive rättigheterna till nuvarande motor. Från 2026 kommer Red Bull i stället att utveckla sin egen motor för det nya reglementet med visst stöd av Ford.

Men lagom till att avvecklingen av samarbetet blivit klart på alla punkter ändrar sig Honda igen (!) och vill nu vara med i det nya motorreglementet som ska införas 2026 med mer men mindre komplicerad eldrift och förbränningsmotorer som drivs på syntetiskt, miljövänligt bränsle. 

Tyvärr ångrade man sig för sent, Red Bull och Ford har redan skrivit under alla avtal, så det vara bara att börja leta efter en ny partner. 

Oväntat samarbete med Aston Martin

Lite oväntat blev det Aston Martin, teamet som ägs av Lance Strolls stenrika pappa och som pumpar inte väldigt mycket pengar med mål att göra det anrika märket till ett toppstall. Och Honda får återigen investera i och bygga upp en helt ny motorutveckling.

Kanske behövs det en psykolog eller möjligen en filosof för att förklara varför ett globalt jätteföretag som Honda ändrar sig fram och tillbaka gång på gång. 

Och hur den väldigt auktoritära och kontroversiella affärsmannen Lawrence Stroll ska kunna samarbeta med den mycket speciella kultur som råder inom Honda är ett mysterium som en försiktig spekulant nog inte ska satsa pengar på. 

Eller blir det tvärtom, två helt olika kulturer och personligheter kanske passar som hand i handsken? Men sista ordet är säkert inte sagt om Hondas ständiga in- och uttåg från Formula 1. 

Det enda man vet är att om nu även samarbetet med Aston Martin skulle krascha så kommer Honda säkert tillbaka till sporten i framtiden. Eller, vilket är en ren spekulation, finns det större, komplexare och långsiktigare faktorer bakom romansen mellan F1-sportens mest omaka par. Den som lever får se. 

Magnus Berthling har följt Formula 1 och även Indycar sedan 70-talets början, men också många andra discipliner inom internationell motorsport. Magnus har också varit förbundsordförande för Svenska Bilsportförbundet. Han var givetvis på plats i Anderstorp och såg premiären för Sveriges Grand Prix 1973 och håller fortfarande Ronnie Peterson som en de största F1-förarna genom tiderna. Vidare hoppas han att McLaren äntligen ska komma tillbaka som toppteam i Formula 1, något som ju verkligen känns vara på gång. 

magnus@mbaffarsutveckling.se

Den här artikeln handlar om:

Laddar...
Tack för att du väljer att uppgradera ditt konto till Everysport Plus (ditt nya pris blir 99kr/mån). Klicka på knappen nedan för att genomföra köpet.
Visa köpvillkor
Gå vidare Stäng
×

1. VILLKORENS TILLÄMPLIGHET

För att få tillgång till plus-tjänsten måste du ingå ett avtal med ESMG genom att registrera dig och betala prenumerationsavgiften.

2. PLUS-TJÄNSTENS INNEHÅLL

ESMG förnyar och förbättrar plus-tjänsten fortlöpande, vilket innebär att vi utan föregående meddelande kan komma att lägga till, förändra och ta bort innehåll och funktioner. ESMG reserverar sig för eventuella skrivfel på någon av våra sajter där det lämnas uppgifter om någon av våra plus-tjänster.

3. PRENUMERATION

Aktivering av plus-tjänsten

Ditt abonnemang startas när du fyller i registreringsformuläret och betalar avgiften för plus-tjänsten. Detta gör att du får tillgång till plus-tjänsten under tiden din prenumeration löper. I det fall ingen prenumerationsavgift utgår för den inledande perioden (som definieras vid din registrering) startas plus-tjänsten när du fyller i registreringsformuläret och registrerar ett betalningsalternativ.

Bekräftelse

Efter att du registrerat dig och betalat avgiften för plus-tjänsten så skickas en bekräftelse till dig via den e-postadress som du har uppgett vid registreringen. Bekräftelsen innehåller villkoren för din prenumeration. De uppgifter som du har angett vid registreringen kommer finnas på ditt konto. Vi ber dig kontrollera att dessa uppgifter stämmer. Om någon uppgift inte är korrekt ska du ändra dessa via ditt konto. Du ansvarar för att kontaktuppgifterna är korrekta.

Åldersgräns

För att teckna upp dig för plus-tjänsten måste du vara minst 18 år. Är du under 18 år krävs förälder eller annan förmyndares godkännande för att du ska få registrera dig och använda plus-tjänsten. Genom att registrera dig och betala avgiften intygar du samtidigt att du har inhämtat ett sådant godkännande från förälder eller annan förmyndare. Du anses alltid försäkra riktigheten av sådana uppgifter som du lämnar om dig själv.

Prenumerationens löptid och uppsägning

Din prenumeration kan antingen vara en tillsvidareprenumeration eller en tidsbestämd prenumeration. Det framgår vid din beställning och registrering för plus-tjänsten om din prenumeration är en tillsvidareprenumeration eller om den är tidsbestämd.

En tillsvidareprenumeration innebär att du får tillgång till plus-tjänsten för en viss tidsperiod (vanligen en (1) månad), vilken förlängs med samma period om du själv inte säger upp prenumerationen innan periodens upphörande. Om du inte vill att din tillsvidareprenumeration förlängs, måste du alltså säga upp prenumerationen 48 timmar innan den aktuella tidsperioden löper ut. Uppsägning kan ske på Min Sida under respektive sajt som du är inloggad på.

En tidsbestämd prenumeration innebär att du får tillgång till plus-tjänsten under den angivna tidsperioden och att prenumerationen därefter upphör per automatik. En tidsbestämd prenumeration kan inte sägas upp i förtid.

ESMG äger rätt att säga upp din prenumeration, oavsett om det är en tillsvidareprenumeration eller en tidsbestämd prenumeration, med trettio (30) dagars varsel. ESMG har även rätt att omedelbart säga upp eller frysa din prenumeration om ESMG misstänker att du bryter mot dessa Villkor.

Avgift för plus-tjänsten

Prenumerationsavgiften för plus-tjänsten utgörs av en vanligen månatlig avgift och betalas alltid i förskott. Om avgiften är annan än en månatlig framgår vid registrering. Aktuell avgift framgår även din vid din registrering. Avgiften som anges inkluderar moms.

ESMG förbehåller sig rätten att ändra avgiften för plus-tjänsten vid tillsvidareprenumerationer. Den ändrade avgiften gäller då från och med nästkommande period, förutsatt att du inte sagt upp din prenumeration innan perioden löpt ut. En tidsbestämd prenumeration påverkas inte av en eventuell prisändring under den avtalade bindningstiden.

4. BETALNINGSALTERNATIV

Klarna Payments

Som betalningslösning använder ESMG Klarna Payments. Klarna Payments presenterar viss information för dig så snart du är identifierad. Vilken information du behöver ange för att uppnå identifiering kan variera mellan olika köptillfällen och kunder. Någon kreditupplysning tas aldrig direkt i Klarna Payments utan vid behov beroende på det betalningsalternativ du har valt. Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, till exempel banker. Sedan du har identifierats uppvisar Klarna Payments vilka alternativ som är tillgängliga för just dig. Faktura är förvalt som betalningsalternativ men du kan givetvis fritt välja något av de andra alternativen såsom direktbetalning via bank eller betalning med kort. Vilka alternativ du erbjuds kan växla från tid till annan. Du kan själv välja om du vill skydda din användning av Klarna Payments med en PIN-kod. För information om din betalning kontakta Klarna via https://www.klarna.com/se/kundservice/.

5. ANVÄNDNING AV PLUS-TJÄNSTEN

Plus-tjänsten får endast användas för privat, icke-kommersiellt bruk. Din prenumeration är personlig och dina rättigheter enligt dessa Villkor får inte överlåtas till någon annan. Du ska förvara dina användaruppgifter till ditt konto säkert och oåtkomliga för andra personer. Om du har skäl att misstänka att någon obehörig har tagit del av dina användaruppgifter ska du snarast underrätta ESMG om detta. Du ansvarar själv för skada som orsakas genom att någon obehörig har använt dina uppgifter.

Du får inte heller använda plus-tjänsten så att ESMG eller annan drabbas av olägenhet eller skada. Notera särskilt vad som gäller om rättigheterna till plus-tjänstens innehåll under punkt 6 nedan.

6. IMMATERIELLA RÄTTIGHETER

Allt innehåll som tillhandahålls genom plus-tjänsten, såsom texter, stillbilder och rörliga bilder, grafik, teckningar och datakoder, skyddas av lagen om upphovsrätt (1960:729) och rättigheterna därtill innehas av ESMG eller dess licensgivare. ESMGs varumärken och kännetecken är skyddade av varumärkesrättslig lagstiftning. Att du skapar ett konto och använder plus-tjänsten ger dig ingen rätt att mångfaldiga, kopiera, överlåta, upplåta, överföra eller i annan form utnyttja sådant innehåll som förekommer i plus-tjänsten och ej heller att använda att ESMGs varumärken och kännetecken.

7. BEHANDLING AV PERSONUPPGIFTER

ESMG behandlar dina personuppgifter i enlighet vår personuppgiftspolicy som finns tillgänglig på https://www.esmg.se/personuppgifter/

8. COOKIES

ESMG använder sig av cookies för att ge dig en bättre upplevelse på ESMGs plattformar. Läs mer här: https://www.esmg.se/cookiepolicy/

9. TEKNISKA FÖRUTSÄTTNINGAR

Din tillgång till plus-tjänsten är vid var tid beroende av att du innehar erforderlig hårdvara och mjukvaror, såsom program för webbläsare och e-post, samt abonnemang för Internetanslutning. ESMG åtar sig inget ansvar för din tillgång till hårdvara och mjukvaror och inte heller för funktionaliteten i dessa eller förekommande kostnader som tredje parter, såsom internet- eller mobiltelefonoperatörer, kan betinga sig av dig i anledning av din användning av plus-tjänsten. Plus-tjänsten stöds av de senaste operativsystemen.

10. ANSVARSBEGRÄNSNING

ESMG kan inte hållas ansvarig för plus-tjänstens funktion, tillgänglighet, kvalitet, användbarhet eller säkerhet. Denna ansvarsbegränsning omfattar varje skada, direkt eller indirekt, som kan hänföras till användningen, eller hinder att använda, plus-tjänsten och dess innehåll. ESMG kan inte heller hållas ansvarig för tredje parters innehåll eller information som du kan ha fått del av genom användning av plus-tjänsten.

ESMG har rätt att tillfälligt stänga plus-tjänsten för att genomföra systemunderhåll, uppgradering eller för att vidta andra tekniska åtgärder. ESMG ska, i möjligaste mån, utföra dessa åtgärder med så små störningar som möjligt för dig. ESMG ansvarar inte för skada eller förlust som du kan anse dig lida av på grund av plus-tjänstens begränsningar i tillgång enligt ovan.

11. LÄNKAR

Plus-tjänsten kan innehålla länkar till andra webbplatser som kontrolleras av tredje part. ESMG ansvarar inte för innehåll och överföringar från sådana länkade webbplatser.

12. VILLKORSÄNDRING

ESMG har rätt att ändra dessa Villkor. En villkorsändring träder i kraft tidigast trettio (30) dagar efter det att ändrade villkor har meddelats dig via den e-postadress som du har uppgett vid registrering för plus-tjänsten. Om du inte godtar villkorsändringen kan du inom ovan nämnda 30-dagarsfrist säga upp din prenumeration. En uppsägning kan göras via e-post till kundtjanst@esmg.se. Om du inte sagt upp din prenumeration eller om du använder plus-tjänsten efter det att de nya villkoren trätt i kraft, innebär detta att du anses ha accepterat de nya ändrade villkoren.

13. ÅNGERRÄTT

Om du tecknar en prenumeration som privatperson, har du rätt att ångra ditt köp. Om du vill utnyttja din ångerrätt, måste du meddela oss inom 14 dagar från din beställning av plus-tjänsten. Du kan meddela oss genom att kontakta ESMGs kundtjänst via kundtjanst@esmg.se. På Konsumentverkets hemsida (www.konsumentverket.se) finns en blankett som du kan använda dig av för att utnyttja din ångerrätt.

Om prenumerationen redan är betald vid utövande av ångerrätten kommer vi att återbetala prenumerationsavgiften. Eftersom betalning för plus-tjänsten sker via Klarna Payments, så återbetalas avgiften via Klarna.

14. MEDDELANDEN

Du accepterar att ESMG kan komma att kontakta dig genom den e-postadress du angett vid din registrering, i syfte att informera dig om villkorsändringar eller andra meddelanden hänförliga till din prenumeration eller till plus-jänsten.

Vi använder även din e-post för att skicka dig meddelanden som avser direktmarknadsföring, såsom nyhetsbrev, information och erbjudanden om ESMGs olika tjänster och varumärken. Om du inte vill ta del av dessa meddelanden kan du avanmäla dig antingen genom att använda länken för avanmälan längst ned i mejlet eller genom att ändra kontoinställningar på Min Sida.

15. TILLÄMPLIG LAG OCH TVISTELÖSNING

Dessa Villkor ska tolkas och tillämpas i enlighet med svensk lag. Eventuell tvist ska avgöras av svensk allmän domstol, med Stockholms tingsrätt som första instans. Tvist kan också prövas av Allmänna reklamationsnämnden, vars beslut är en rekommendation till parterna om hur tvisten bör lösas.

16. KONTAKTUPPGIFTER

Du är alltid välkommen att kontakta ESMG via kundtjanst@esmg.se

Ange din värdekod:

Lös in värdekod Stäng
×

Välkommen till vårt lag!

Som plus-medlem har du nu tillgång till ALLT material på Formeldirekt.se

Tack, ditt köp är nu genomfört. Du har nu tillgång till ALLT material på Hockeysverige, FotbollDirekt, Innebandymagazinet och Svenska Fans (bannerfritt).

×

Grattis, du har nu blivit medlem!

Framöver kommer du få nyhetsbrev från FormelDirekt, glöm inte att du även kan bli plusmedlem för att få tillgång till ALLT material på sajten