
F1-krönika Fredrik af Petersens: Japans GP var ett sömnpiller. Bahrains fick oss alla att sitta käpprakt i stolen. Pure motor racing som engelsmannen skulle säga.
Trenden fortsätter. McLaren fortsätter att vara helt överlägsna. Även om det inte blev en dubbelseger. Oscar Piastri tog pole men Lando Norris missade i kvalet och fick bara tiden.
George Russell och hans chef Toto Wolff kanske känner sig helnöjda att engelsmannen blev tvåa men man nyktrar till när man ser gapet mellan Oscar Piastri och George. 15,5 sekunder efter Oscar. Lando Norris, trea, var bara 0,8 efter Russell trots ett tidsstraff på fem sekunder för att stod fel i startrutan.
Okej George hade också vissa problem men var ändå en statist. Inte för att han är en dålig förare. Däremot hans bil. Hos Ferrari är minerna också neråtvända. Charles Leclerc 19 efter och Lewis Hamilton inte mindre än 28 sekunder. Och självaste Max Verstappen, som misslyckades totalt i kvalet och bara var sjua, otroliga 34. Tala om utklassning.
Max och hans ingenjörer ändrade mycket under helgen men tycktes hela tiden gå åt fel håll. Sjätte platsen är ett fiasko sett ur teamets synvinkel, depåstoppen tog lång tid.
I vanliga fall brukar allt klaffa perfekt men man hade problem med den lampa som visar när mekanikerna är färdiga och både Max och Yuki Tsunoda stod kvar för länge och förlorade dyrbara sekunder.
Och det var med nöd och näppe som han krånglade sig förbi Esteban Ocon, Haas, och Pierre Gasly, Alpine, på sista varvet. Bilar som han förra året varvade. Ingen säger det högt men man saknar Adrian Newey och hans geniala lösningar. Red Bull Racings framgångar de senaste åren har också blivit deras svaga punkt.
Krävs drastiska lösningar om Max ska ta sin femte titel
Flera mycket duktiga ingenjörer och mekaniker har blivit jagade av andra team och tackat ja för det nya arbetet betydde ett steg upp på karriärstegen. T.o.m. den erkänt skickliga taktikern Hannah Schmitz såg mycket bekymrad ut under loppet.
Det skall till drastiska tekniska lösningar om Max skall kunna försvara sin titel och vinna den för femte gången.
Lando Norris gjorde en mycket snygg uppkörning men har sagt att han har en svag punkt.
-Jag har ingen killer instinkt och vill inte ändra min personlighet.
Sorry Lando men utan den blir det mycket svårt att bli mästare. För att bli en måste man vara hänsynslös men inom vad reglerna tillåter. Man måste kunna skilja på racerföraren och den privata människa så det betyder att man kan faktiskt vara både och.
“När Ayrton Senna kom så flyttade man på sig”
Michael Schumacher och Ayrton Senna för att nämna två. Bägge var otroligt egoistiska, körde stentufft och vann lopp och titlar på löpande band.
Stefan "Lill-Lövis" Johansson berättade en gång att när man såg en McLaren, Ayrton, i backspegeln så flyttade man på sig. Annars blev man det. På det sättet hade man vunnit en halvseger innan loppet startat.
Mika Häkkinen gick runt på gridden tittade på de som stod framför och bakom honom djupt i ögonen och skakade hand med dem. En viss psykologisk vinst. Som att påminna dem att glöm absolut inte att jag finns där.
Lewis Hamilton tillhör också den här gruppen. Om man var psykolog skulle man säga att alla var både dr Jekell och mr Hyde.
Efter loppet var ju alla gentlemän och det vet jag av egen erfarenhet.
Lando Norris måste bli tuffare om han ska bli mästare
Om Lando skall bli mästare måste teamchefen Zak Brown ändra hans attityd och se till att han blir en tuff j....l som alla har respekt för. Talangen att bli mästare har han.
Piastri ledde stort när säkerhetsbilen kom ut. Vid omstarten låg Russell bara någon meter bakom. Efter ett par varv hade Oscar kört ifrån honom med drygt tre sekunder. Det säger allt just nu om styrkeförhållandet i Formel 1. Först kommer McLaren.
Sedan kommer ingen och efter ett tag kommer resten. Dock en guldstjärna till George som lyckades hålla Lando bakom sig de sista varven. En F1 bil är en tekniskt under men ibland kan det kanske vara lite för mycket av alla finurliga lösningar.
-Jag hade problem med bromsen och brake by wire systemet. Hade inte en aning om hur bilen skulle reagera i varje kurva när jag bromsade. En gång tryckte jag in knappen för radion och då såg jag att bakvingen var öppen.
Som tur var ansåg domarna inte att jag fick en fördel.
Oliver Bearman loppets förare
Om jag skall utse loppets förare så blir det återigen Oliver Bearman. Startade 20:e, sist, och 10;a i mål. En supporter satt på läktaren och visade stolt upp en skylt. 50% Bear, björn, 50% Man=100% Mästare. Vem vet. Kanske om ett par år. Hans omkörningar är i en klass för sig.
Dino Beganovic gjorde F1 debut med Ferrari. Fick ta över Charles Leclers bil i första fria träningen. Betyg? Mer än godkänt om man skall tro de inblandade från teamet.
Hans uppgift var inte att försöka sätta en snabb tid och strunta i vad de andra nykomlingarna gjorde. Arbetet bestod i att samla in data och sedan förklara det för ingenjörerna. Man var mer än nöjd med hans analys.
-Dino är extremt begåvad, anser Leclerc. Kan man få ett bättre betyg än det?
I de två F2 loppen blev det en tredje plats i sprinten och en sjunde i huvudloppet.
Hela gänget börjar bli tröttkörda. Två lopp i rad. Och än är det inte slut. En kort resa till Saudiarabien och det tredje på lika många veckor.
De sista åren skrev många redan innan loppet att Max skulle antagligen vinna och det ganska enkelt. Gjorde den flygande holländaren också.
I år? Vem av de två McLaren förarna skall vinna? Oscar eller Lando? Och vem blir trea?
Verkar som om det kan bli en uppgörelse mellan Ferrari och Mercedes. Max? Man måste först lösa problemen innan han kan lägga sig i toppstriden igen.