Krönika

F1-krönika: Magnus Berthling om Eddie Jordan - Den kanske siste i sitt slag

ANNONS

Formula 1 sörjer Eddie Jordan – en legendarisk teamägare och kanske den siste av sitt slag

Samtidigt som F1-säsongen 2025 just rullat i gång och som ser ut att bli en av de jämnaste och mest spännande på länge drabbades sporten av en stor förlust. 

En av de populäraste och färgstarkaste teamägarna och stallcheferna genom tiderna – Eddie Jordan – gick hastigt och oväntat bort, bara 76 år gammal. Vi är många F1-supporters som sörjer en personlighet som inte bara är värd att minnas utifrån sitt teams framgångar, utan också representerar något som kanske aldrig kommer tillbaka. 

En helt självständig och oberoende teamägare som trots avsaknad av egna finansiella resurser byggde upp ett F1-team som både utmanade de stora stallen om VM-titeln, och som dessutom genom sin personlighet satte färg och fart på en stel och ganska känslokall sport. 

Och vars minne i högsta grad lever kvar än i dag under nya namn och ägarformer, senast som Aston Martin Formula 1.



Att Eddie Jordan skulle bli en av de stora teamägarprofilerna i F1 var egentligen helt osannolikt. 

Uppväxt på Irland under en orolig tid, föräldrar som ville att han blev präst, i stället anställd i kassan på en bank och utan något som helst kapital i botten började han sakta bygga upp en karriär inom motorsporten steg för steg. Först var ambitionen att bli förare, där han slog sig fram via karting, 

En F1-talang som snällt kan beskrivas som medelmåttig

Formula Ford och i slutet av 70-talet Formula 3 med modesta framgångar och med en talang som i bästa fall kan rubriceras som medelmåttig. Men på vägen visade han sig vara både en duktig  organisatör, ha näsa för andra förartalanger i kombination med framfusiga säljaregenskaper inklusive stor dos fräckhet.

Så Eddie la hjälmen på hyllan och började bygga upp Eddie Jordan Racing (EJR). Som stallchef stack han ut med sin speciella look och såg snarast ut som en intellektuell författare med glasögon och rufsigt hår (som dock var en peruk, han hade tappat sitt naturliga hår efter en operation i ungdomen).

Bildbyrån: 1988 - San Marino GP, Träning: Eddie Jordan, stallchef.

Eddie nosade upp talanger till höger och vänster och var inte bara stallchef utan även personlig manager åt flera blivande stjärnförare. Vår egen Stefan "Lill-Lövis" Johansson var en, Rickard Rydell en annan. Michael Schumachers bror Ralf fick sitt genombrott hos Eddie tillsammans med bla Martin Brundle, Jean Alesi, Johnny Herbert och många andra som alla har Eddie Jordan att tacka för sin karriär. 

Teamet etablerade sig som ett av toppstallen i den engelska Formula 3-serien, på sin tid den givna vägen om man vill ta sig till Formula 1. 1985 startade europamästerskapet i Formula 3000 (som senare skulle bli GP2 och numera F2), här klev Jordans team in och blev snabbt ett av de ledande som kulminerade med Alesis EM-titel 1989.

Tvingades bo i husvagn under tävlingarna

Men bakom stallets framgångsrika yta balanserade Eddie Jordan och hans team hela tiden på ett hårstrå ekonomiskt, men klarade sig alltid vidare om än med hjälp av ett och annat tjuvknep. Ett av många exempel var säsongen 1989, där teamet vid premiärtävlingen helt saknade sponsorer. 

Eddie hade utan framgång uppvaktat Camel, som var stor sponsor till flera team i F3000, men fått nej. Då målade han resolut bilen i sponsorns gula färg, lyckades låna några dekaler som han satte på bilen. Alesi vann premiärtävlingen, direkt efteråt gick Jordan till marknadschefen och utnyttjade det momentum segern hade gett och genom sin stora svada skakade fram ytterligare sponsorpengar och räddade därmed säsongen. 

Den här fräckheten skulle upprepas många gånger men blev till slut stallets fall. Det sägs också att Eddie ofta tvingades bo i en husvagn under tävlingarna för att spara pengar, men att han alltid hade en väl struken smoking med sig om det skulle dyka upp något party där kan kunde jaga kontakter och nya sponsorpengar.



Trots att teamet bokstavligen hankade sig fram tänkte Eddie Jordan större. Han ville ta sig till Formula 1 till varje pris. Med små resurser byggde han en bil (Jordan F191) som fortfarande anses vara en av sportens vackrast designade bilar, med en läcker färgsättning inkluderande Irlands nationalfärger grönt och blått. Sponsorer blev i vanlig ordning klara i sista stund, så även motorkontraktet med Ford. 

Debutsäsongen 1991 gick överraskande bra. Trots att man fick köra kvaltävlingar innan de inledande racen för att överhuvudtaget få starta, blev teamet femma i konstruktörsmästerskapet. 

Michael Schumacher kliver in i F1 

Det var stor turbulens på förarsidan, utöver rutinerade Andrea de Cesaris körde belgaren Bertrand Gachot den andra bilen. Men Gachot fick mitt under säsong tillbringa 2 månader i fängelse efter bråk med en taxichaufför, vilket banade väg för Michael Schumachers uppmärksammade F1-debut i Belgien GP på Spa.

Schumacher blev sensationellt 7:a i kvalet, bröt visserligen efter en krasch i första kurvan men hade visat F1-världen vilken talang han var. Men, i efterskörden av succén dribblades Eddie bort av sin antagonist Flavio Briatore, stallchef för Benetton som blåste honom och skrev ett långtidskontrakt med Schumacher. Man kan ju spekulera i hur utvecklingen hade blivit om Jordan lyckats behålla den blivande 7-faldiga världsmästaren.

Till nästa säsong var pengarna återigen slut i Jordans F1-team som inte hade råd att köpa motorer. Så under 1992 fick det bli gratismotorer från Yamaha som inte alls fungerade bra. 

Men Eddie gav inte upp utan hittade till säsongen 1993 en entreprenör vid namn Brian Hart som försåg teamet med hyffsade motorer till låg kostnad. Dessutom nosade han upp en ny talang, Rubens Barrichello, som under följande säsong fick sitt verkliga genombrott med bla två tredjeplatser.

Men än en gång var pengarna slut och 1995 lockades Jordan in i ett 3-årigt kontrakt med Peugeot som tillhandahöll något otillförlitliga motorer utan kostnad. Säsongen blev trots allt inte helt tokigt, 6:a i konstruktörs-VM och där Barrichello och Eddie Irvine tog en uppmärksammad andra- och tredjeplats i Kanadas GP.

Det var nu som teamet började uppträda i den ikoniska gula färgen där man målade en uppseendeväckande orm och två ögon i bilens nos. Plötsligt blev Eddie Jordans team den stora folkliga favoriten i F1 där det bara var Ferrari som sålde mer merchandise. 

Damon Hill gav Jordan hans första seger

Stallets ekonomi med bla sponsorstöd av cigarettbolaget Benson & Hedges började se lite bättre ut. Eddie Jordan kände han var redo att utmana de stora teamen om både segrar och mästerskapet.

En del i den folkliga imagen var det häftiga partyt som teamet ordnade efter Englands GP på Silverstone varje år. Eddie, som var musikintresserad, drog ihop ett rockband där han själv spelade trummor och Damon Hill spelade bas. 

Man kan bokstavligen säga att det var Eddie Jordan som tog rock’n’roll till Formula 1 kryddat med ett stort antal lättklädda kvinnor som rörde sig runt teamets depå. Tiderna skulle dock förändras, tobakssponsorer var sakta på väg bort från Formula 1, lättklädda ”grid girls” likaså.



1998 fick teamet tillgång till den konkurrenskraftiga V10-motorn från Mugen-Honda. Honda hade dragit sig ur F1 1993 men var på väg tillbaka via sin partner Mugen. Jordan och det nystartade BAR-teamet skulle båda köra med Mugen-Honda motorer innan Honda själva valde ut det team som långsiktigt skulle få fullt fabriksstöd.     

Säsongerna 1998 och 1999 blev höjdpunkten i Jordans F1-karriär. 1998 tog teamet sin första seger i ett regnigt GP på belgiska Spa-Francorchamps genom Damon Hill, året efter var Hans-Harald Frentzen inte långt från att snuva Mika Häkkinen på VM-titeln efter 3 GP-segrar. 

Eddie Jordan sålde också halva teamet till ett investmentbolag och blev äntligen en rik man och skaffade bla en stor lyxbåt som han ankrade i Monacos hamn när det var GP-helg.

Från 1999 började det sakta gå utför för Eddie Jordan

Men från höjdpunkten 1999 började det sakta gå utför. Säsongerna 2000–2002 droppade resultaten trots en tung rekrytering av supertalangen Jarno Trulli. Eddie Jordans dröm om att vinna F1-mästerskapet började sakta glida honom ur händerna. Hans charm och försäljningstaktik fungerade inte längre alltid som tänkt. 

Januari 2000 - Heinz-Harald Frentzen, Eddie Jordan och Jarno Trulli

Till exempel var Eddie helt övertygad om att Honda skulle välja Jordan som sitt fabriksteam och insisterade på att bilarna skulle förbli i teamets ikoniska gula färg. I stället sa Honda upp kontraktet och Jordan fick 2003 köpa motorer från Cosworth som långt ifrån var konkurrenskraftiga. 



Dråpslaget blev det uteblivna sponsorkontraktet med Vodafone som Jordan hade satt stora förhoppningar till. Teamet låg i slutförhandlingar, men det gjorde också McLaren. När Vodafone till slut bestämde sig för McLaren surnade Eddie Jordan till och hävdade att han hade fått ett muntligt avtal om sponsring, vilket ledde till rättegång där Vodafone vann och Jordan fick betala kostnaderna. 

Här fick nog förtroendet för Eddie Jordan sig en knäck, den dynamiska teamägaren hade gjort slut på sitt bästa krut och började leta efter exitmöjligheter.

En sådan möjlighet kom när den rysk-kanadensiska affärsmannen Alex Schnaider köpte hela teamet 2005. Eddie Jordan fick en hyffsad slant (ryktesvis drygt 600 miljoner) och drog sig tillbaka från Formula 1 även om han försökte men inte lyckades göra comeback 2010 när FIA beslöt att släppa in fem nya team (vilket sen blev ett fiasko). Han fortsatte som uppskattad TV-kommentator och var involverad i både fotbolls- och rugbysammanhang.



Hans tidigare team gav sig ut på en lång ökenvandring med ständiga ägarförändringar, bytte först namn till Midland, sedan Spyker, Force India, Racing Point för att idag bilda grunden i Aston Martin och Lawrence Strolls jättelika och förhoppningsvis långsiktiga satsning på ett nytt världsmästarstall. 

Eddie Jordan drog in glädje och underhållning till F1

Eddie Jordan var kanske den siste av sitt slag. En enda person utan kapital kan helt enkelt inte i dagens F1-värld starta ett eget team och utmana om VM-titeln. Och om man nu överhuvud taget lyckas få en plats i det närmaste totalstängda startfältet får man betala dyrt. 

Det talas om 5 miljarder som GM/Cadillac F1 får betala i inträdeskostnad efter att ha tagit över Michael Andrettis misslyckade försök att komma in i F1. Till det behövs stora resurser för att anställa minst 3-400 kompetenta människor, samt investera i tungt i IT, vindtunnlar och mycket annat. Nära nog en omöjlighet för en kille eller tjej som arbetar i kassan på en bank. 



Men man kan i alla fall hoppas att Eddie Jordan inte var den sista entertainern som tar plats i Formula 1. Tankarna går osökt till omåttligt populära Netflix-serien Drive to survive. Om Günther Steiner blev megakändis genom sin dåliga engelska, hetsiga temperament och alla svärord, vad hade då Eddie Jordan inte blivit när han gick lös på sitt trumset i värsta hårdrocksstil.

Och han hade trivts som fisken i vattnet under det kändisvimmel man ser i samband med GP-loppen i främst Miami och Las Vegas Grand Prix. Om nu bara Eddies peruk hade suttit kvar på huvudet förstås.

Eddie Jordan kommer gå till historien för att han tog in glädje och underhållning i den ganska stela och tråkiga Formula 1-sporten. Men låt oss inte glömma att han var väldigt nära att få höja VM-bucklan 1999. Det hade han varit värd.


Magnus Berthling har följt Formula 1 och även Indycar sedan 70-talets början, men också många andra discipliner inom internationell motorsport. Magnus har också varit förbundsordförande för Svenska Bilsportförbundet. Han var givetvis på plats i Anderstorp och såg premiären för Sveriges Grand Prix 1973 och håller fortfarande Ronnie Peterson som en de största F1-förarna genom tiderna. Vidare hoppas han att McLaren äntligen ska komma tillbaka som toppteam i Formula 1, något som ju känns vara på gång. 

magnus@mbaffarsutveckling.se

Den här artikeln handlar om:

Laddar...
Tack för att du väljer att uppgradera ditt konto till Everysport Plus (ditt nya pris blir 99kr/mån). Klicka på knappen nedan för att genomföra köpet.
Visa köpvillkor
Gå vidare Stäng
×

1. VILLKORENS TILLÄMPLIGHET

För att få tillgång till plus-tjänsten måste du ingå ett avtal med ESMG genom att registrera dig och betala prenumerationsavgiften.

2. PLUS-TJÄNSTENS INNEHÅLL

ESMG förnyar och förbättrar plus-tjänsten fortlöpande, vilket innebär att vi utan föregående meddelande kan komma att lägga till, förändra och ta bort innehåll och funktioner. ESMG reserverar sig för eventuella skrivfel på någon av våra sajter där det lämnas uppgifter om någon av våra plus-tjänster.

3. PRENUMERATION

Aktivering av plus-tjänsten

Ditt abonnemang startas när du fyller i registreringsformuläret och betalar avgiften för plus-tjänsten. Detta gör att du får tillgång till plus-tjänsten under tiden din prenumeration löper. I det fall ingen prenumerationsavgift utgår för den inledande perioden (som definieras vid din registrering) startas plus-tjänsten när du fyller i registreringsformuläret och registrerar ett betalningsalternativ.

Bekräftelse

Efter att du registrerat dig och betalat avgiften för plus-tjänsten så skickas en bekräftelse till dig via den e-postadress som du har uppgett vid registreringen. Bekräftelsen innehåller villkoren för din prenumeration. De uppgifter som du har angett vid registreringen kommer finnas på ditt konto. Vi ber dig kontrollera att dessa uppgifter stämmer. Om någon uppgift inte är korrekt ska du ändra dessa via ditt konto. Du ansvarar för att kontaktuppgifterna är korrekta.

Åldersgräns

För att teckna upp dig för plus-tjänsten måste du vara minst 18 år. Är du under 18 år krävs förälder eller annan förmyndares godkännande för att du ska få registrera dig och använda plus-tjänsten. Genom att registrera dig och betala avgiften intygar du samtidigt att du har inhämtat ett sådant godkännande från förälder eller annan förmyndare. Du anses alltid försäkra riktigheten av sådana uppgifter som du lämnar om dig själv.

Prenumerationens löptid och uppsägning

Din prenumeration kan antingen vara en tillsvidareprenumeration eller en tidsbestämd prenumeration. Det framgår vid din beställning och registrering för plus-tjänsten om din prenumeration är en tillsvidareprenumeration eller om den är tidsbestämd.

En tillsvidareprenumeration innebär att du får tillgång till plus-tjänsten för en viss tidsperiod (vanligen en (1) månad), vilken förlängs med samma period om du själv inte säger upp prenumerationen innan periodens upphörande. Om du inte vill att din tillsvidareprenumeration förlängs, måste du alltså säga upp prenumerationen 48 timmar innan den aktuella tidsperioden löper ut. Uppsägning kan ske på Min Sida under respektive sajt som du är inloggad på.

En tidsbestämd prenumeration innebär att du får tillgång till plus-tjänsten under den angivna tidsperioden och att prenumerationen därefter upphör per automatik. En tidsbestämd prenumeration kan inte sägas upp i förtid.

ESMG äger rätt att säga upp din prenumeration, oavsett om det är en tillsvidareprenumeration eller en tidsbestämd prenumeration, med trettio (30) dagars varsel. ESMG har även rätt att omedelbart säga upp eller frysa din prenumeration om ESMG misstänker att du bryter mot dessa Villkor.

Avgift för plus-tjänsten

Prenumerationsavgiften för plus-tjänsten utgörs av en vanligen månatlig avgift och betalas alltid i förskott. Om avgiften är annan än en månatlig framgår vid registrering. Aktuell avgift framgår även din vid din registrering. Avgiften som anges inkluderar moms.

ESMG förbehåller sig rätten att ändra avgiften för plus-tjänsten vid tillsvidareprenumerationer. Den ändrade avgiften gäller då från och med nästkommande period, förutsatt att du inte sagt upp din prenumeration innan perioden löpt ut. En tidsbestämd prenumeration påverkas inte av en eventuell prisändring under den avtalade bindningstiden.

4. BETALNINGSALTERNATIV

Klarna Payments

Som betalningslösning använder ESMG Klarna Payments. Klarna Payments presenterar viss information för dig så snart du är identifierad. Vilken information du behöver ange för att uppnå identifiering kan variera mellan olika köptillfällen och kunder. Någon kreditupplysning tas aldrig direkt i Klarna Payments utan vid behov beroende på det betalningsalternativ du har valt. Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, till exempel banker. Sedan du har identifierats uppvisar Klarna Payments vilka alternativ som är tillgängliga för just dig. Faktura är förvalt som betalningsalternativ men du kan givetvis fritt välja något av de andra alternativen såsom direktbetalning via bank eller betalning med kort. Vilka alternativ du erbjuds kan växla från tid till annan. Du kan själv välja om du vill skydda din användning av Klarna Payments med en PIN-kod. För information om din betalning kontakta Klarna via https://www.klarna.com/se/kundservice/.

5. ANVÄNDNING AV PLUS-TJÄNSTEN

Plus-tjänsten får endast användas för privat, icke-kommersiellt bruk. Din prenumeration är personlig och dina rättigheter enligt dessa Villkor får inte överlåtas till någon annan. Du ska förvara dina användaruppgifter till ditt konto säkert och oåtkomliga för andra personer. Om du har skäl att misstänka att någon obehörig har tagit del av dina användaruppgifter ska du snarast underrätta ESMG om detta. Du ansvarar själv för skada som orsakas genom att någon obehörig har använt dina uppgifter.

Du får inte heller använda plus-tjänsten så att ESMG eller annan drabbas av olägenhet eller skada. Notera särskilt vad som gäller om rättigheterna till plus-tjänstens innehåll under punkt 6 nedan.

6. IMMATERIELLA RÄTTIGHETER

Allt innehåll som tillhandahålls genom plus-tjänsten, såsom texter, stillbilder och rörliga bilder, grafik, teckningar och datakoder, skyddas av lagen om upphovsrätt (1960:729) och rättigheterna därtill innehas av ESMG eller dess licensgivare. ESMGs varumärken och kännetecken är skyddade av varumärkesrättslig lagstiftning. Att du skapar ett konto och använder plus-tjänsten ger dig ingen rätt att mångfaldiga, kopiera, överlåta, upplåta, överföra eller i annan form utnyttja sådant innehåll som förekommer i plus-tjänsten och ej heller att använda att ESMGs varumärken och kännetecken.

7. BEHANDLING AV PERSONUPPGIFTER

ESMG behandlar dina personuppgifter i enlighet vår personuppgiftspolicy som finns tillgänglig på https://www.esmg.se/personuppgifter/

8. COOKIES

ESMG använder sig av cookies för att ge dig en bättre upplevelse på ESMGs plattformar. Läs mer här: https://www.esmg.se/cookiepolicy/

9. TEKNISKA FÖRUTSÄTTNINGAR

Din tillgång till plus-tjänsten är vid var tid beroende av att du innehar erforderlig hårdvara och mjukvaror, såsom program för webbläsare och e-post, samt abonnemang för Internetanslutning. ESMG åtar sig inget ansvar för din tillgång till hårdvara och mjukvaror och inte heller för funktionaliteten i dessa eller förekommande kostnader som tredje parter, såsom internet- eller mobiltelefonoperatörer, kan betinga sig av dig i anledning av din användning av plus-tjänsten. Plus-tjänsten stöds av de senaste operativsystemen.

10. ANSVARSBEGRÄNSNING

ESMG kan inte hållas ansvarig för plus-tjänstens funktion, tillgänglighet, kvalitet, användbarhet eller säkerhet. Denna ansvarsbegränsning omfattar varje skada, direkt eller indirekt, som kan hänföras till användningen, eller hinder att använda, plus-tjänsten och dess innehåll. ESMG kan inte heller hållas ansvarig för tredje parters innehåll eller information som du kan ha fått del av genom användning av plus-tjänsten.

ESMG har rätt att tillfälligt stänga plus-tjänsten för att genomföra systemunderhåll, uppgradering eller för att vidta andra tekniska åtgärder. ESMG ska, i möjligaste mån, utföra dessa åtgärder med så små störningar som möjligt för dig. ESMG ansvarar inte för skada eller förlust som du kan anse dig lida av på grund av plus-tjänstens begränsningar i tillgång enligt ovan.

11. LÄNKAR

Plus-tjänsten kan innehålla länkar till andra webbplatser som kontrolleras av tredje part. ESMG ansvarar inte för innehåll och överföringar från sådana länkade webbplatser.

12. VILLKORSÄNDRING

ESMG har rätt att ändra dessa Villkor. En villkorsändring träder i kraft tidigast trettio (30) dagar efter det att ändrade villkor har meddelats dig via den e-postadress som du har uppgett vid registrering för plus-tjänsten. Om du inte godtar villkorsändringen kan du inom ovan nämnda 30-dagarsfrist säga upp din prenumeration. En uppsägning kan göras via e-post till kundtjanst@esmg.se. Om du inte sagt upp din prenumeration eller om du använder plus-tjänsten efter det att de nya villkoren trätt i kraft, innebär detta att du anses ha accepterat de nya ändrade villkoren.

13. ÅNGERRÄTT

Om du tecknar en prenumeration som privatperson, har du rätt att ångra ditt köp. Om du vill utnyttja din ångerrätt, måste du meddela oss inom 14 dagar från din beställning av plus-tjänsten. Du kan meddela oss genom att kontakta ESMGs kundtjänst via kundtjanst@esmg.se. På Konsumentverkets hemsida (www.konsumentverket.se) finns en blankett som du kan använda dig av för att utnyttja din ångerrätt.

Om prenumerationen redan är betald vid utövande av ångerrätten kommer vi att återbetala prenumerationsavgiften. Eftersom betalning för plus-tjänsten sker via Klarna Payments, så återbetalas avgiften via Klarna.

14. MEDDELANDEN

Du accepterar att ESMG kan komma att kontakta dig genom den e-postadress du angett vid din registrering, i syfte att informera dig om villkorsändringar eller andra meddelanden hänförliga till din prenumeration eller till plus-jänsten.

Vi använder även din e-post för att skicka dig meddelanden som avser direktmarknadsföring, såsom nyhetsbrev, information och erbjudanden om ESMGs olika tjänster och varumärken. Om du inte vill ta del av dessa meddelanden kan du avanmäla dig antingen genom att använda länken för avanmälan längst ned i mejlet eller genom att ändra kontoinställningar på Min Sida.

15. TILLÄMPLIG LAG OCH TVISTELÖSNING

Dessa Villkor ska tolkas och tillämpas i enlighet med svensk lag. Eventuell tvist ska avgöras av svensk allmän domstol, med Stockholms tingsrätt som första instans. Tvist kan också prövas av Allmänna reklamationsnämnden, vars beslut är en rekommendation till parterna om hur tvisten bör lösas.

16. KONTAKTUPPGIFTER

Du är alltid välkommen att kontakta ESMG via kundtjanst@esmg.se

Ange din värdekod:

Lös in värdekod Stäng
×

Välkommen till vårt lag!

Som plus-medlem har du nu tillgång till ALLT material på Formeldirekt.se

Tack, ditt köp är nu genomfört. Du har nu tillgång till ALLT material på Hockeysverige, FotbollDirekt, Innebandymagazinet och Svenska Fans (bannerfritt).

×

Grattis, du har nu blivit medlem!

Framöver kommer du få nyhetsbrev från FormelDirekt, glöm inte att du även kan bli plusmedlem för att få tillgång till ALLT material på sajten