F1-krönika af Petersens: "Förlorade Red Bull titeln med Adrian Newey?"
Finalen i Abu Dhabi verkar bli en tradition. Dramatisk och spännande. Kampen om konstruktörernas VM mellan McLaren och Ferrari. Otroligt nervösa människor på de två kommandobryggorna.
Många hjältar, en var vinnaren Lando Norris, och en otålig världsmästare. Max Verstappen hade så när förstört allt för McLaren. Han gjorde en perfekt start men var lite väl optimistisk i första kurvan och puttade av Oscar Piastri.
Bägge kunde fortsätta men australiensaren hamnade långt bak i kön. Max fick ett10 sek stop and go straff och samma öde drabbade Oscar senare men av en annan anledning. M
ax var absolut inte överens med domarna och kallade dem för dumma idioter och bad sarkastiskt om ett hårdare straff nästa gång.
-Kan vi be om 20 sekunder?
Helmut Marko, som är Red Bulls motorsportchef var kritisk och sa att Max kunde ha uttryckt sig mer diplomatiskt.
För Charles Leclerc gick det tvärtom. Från 19:e till åttonde mycket snabbt. Trea i mål efter Carlos Sainz Jr..
Hamilton fick fjärdeplatsen av Toto Wolff
Mercedes gjorde bort sig och gjorde ett oförlåtligt fel och förstörde för Lewis Hamilton i kvalet men är man en sjufaldig mästare så är man och det betyder att man verkligen vet hur man kör en racerbil.
Startade 16:e. I mål som fyra tack vare att George Russell släppte förbi honom på sista varvet. Det var teamchefen Toto Wolff som bad honom gör det.
Det var nog också en kamp mellan de två teamens taktiker. När kalla in förarna? Undercut eller overcut? Den ende som inte verkade oroa sig för mycket var Lewis eftersom han var den ende som startade med de hårda däcken.
Han hoppades väl på att Bernd Mayländer snabbt skulle rycka ut med säkerhetsbilen men tysken hade en lugn dag. Spelade ingen roll. Lewis körde som i fornstora dagar och den ene efter den andre tvingades ge sig.
McLaren vann titeln med 14 poäng tillgodo på Scuderia Ferrari. En välförtjänt seger. Den första sedan 1998. I början av säsongen räknade ingen med att McLaren och Ferrari skulle kunna utmana storfavoriten Red Bull
Vaggades Red Bull och Horner in i falsk säkerhet?
Kanske Christian Horner och hans gäng invaggades i falsk säkerhet. Max vann ju sju av de 10 första loppen plus en sprint och bröt bara en gång. Och än värre blev det när geniet Adrian Newey bestämde sig för att flytta och stängdes av från det dagliga arbetet med att uppdatera bilen.
På ett sätt kan man förstå beslutet för han skulle ju flytta till ett annat team, blev Aston Martin, och man ville självklart inte att han skulle ta med sig de senaste ändringarna och tekniska hemligheterna.
Men det visade sig att hans efterträdare inte var lika flexibla och kreativa. Max hade stora svårigheter i många lopp. För att inte tala om Sergio Pérez. Så RB blev den stora förloraren bland teamen, bara trea, efter ha varit bäst de två sista säsongerna.
Lika stor om inte en än större förlorare är Mercedes. Man gick helt snett när man konstruerade bilen för två år sedan och det har hängt med sedan dess.
Efter första loppet i Bahrain ledde RB ganska överlägset före Ferrari, Mercedes och McLaren. Efter Belgien ledde RB före McLaren och Ferrari. Två lopp senare tog McLaren över ledningen och i Mexiko blev RB omkörd av Ferrari. Tala om comeback av den engelska stallet.
För tre förare, som inte kommer att finnas på gridden nästa år, slutade deras sista lopp i moll. Alla tvingades bryta. Valtteri Bottas blir reservförare hos Mercedes och chansen att få köra ett lopp igen är små. Franco Colapinto ersatte Logan Sargeant, som fick sparken, hos Williams men nästa år sitter Carlos Sainz i den bilen och Alexander Albon i den andra.
Ryktet har länge gått att Sergio Perez, trots ett giltigt kontrakt, inte finns kvar hos R B. Och efter loppet sa han mer eller mindre helt öppet att han inte får fortsätta. Checo såg mycket besviken ut. Uppgiven är kanske ett bättre ord.
När Lewis gick i mål hörde man talkörer som skrek hans namn. Undrar varför. Han slutar ju inte utan byter bara team. Tyckte det var lite för överdrivet och lite av ett skådespel när han knäböjde vid bilen.
Dino Beganovic en av alla vinnarna
Säsongen 2024 är slutkörd. En säsong som hade både spännande och långtråkiga lopp. Överraskningar med en ny generation förare. Eftersom det nog inte kommer att bli några större uppdateringar nästa säsong eftersom till 2026 kommer nya och omfattande tekniska regler.
Oavsett om och i så fall hur stora förändringar det blir i de nya bilarna jämfört med årets är en sak ganska säker. Max kommer att få några svåra konkurrenter. Lando Norris och Oscar Piastri. George Russell.
Och kanske Lewis med en Ferrari. Men det brukar ta ganska många lopp innan en förare vänjer sig vid hur det nya teamet arbetar och tänker och lär känna alla.
Kan dock bli en stor överraskning tack vare teamchefen Fred Vasseur, som har vänt Scuderia från ett kaosteam till en vinnare och sett till att rätt man sitter på rätt plats.
Finns en vinnare till. Dino Beganovic. 22 poäng på två tävlingar och 20:e i mästerskapet. Imponerande.
Nu blir det en lång paus. Säsongen 2025 börjar med Australiens GP i Melbourne den 14-16 mars.
Undrar förresten om den gamle teamchefen Ron Dennis har eller kommer att gratulera sin efterträdare Zak Brown.