F1-krönika af Petersens: "Mercedes hade räknat med problem - tog med sig en advokat 2021"
F1-krönika Fredrik af Petersens: Första F1 loppet i Abu Dhabi kördes 2009 och 13 gånger har det varit säsongens sista lopp. Och i de har det många gånger antingen varit slutet på en era eller ett mycket dramatiskt.
Kimi Räikkönen slutade 2021.
-Varför skulle jag bli känslosam? Det är ju ett lopp som alla andra.
Ett typiskt svar från Iceman. Sedan blir han dock lite eftertänksam.
-Kanske kommer det att kännas lite annorlunda när jag kommer i mål för det är ju slutet på min karriär.
-Jag tycker bara det skall bli skönt. Hade ju planerat att göra det när jag fyllde 30.
Kimi var mer än förare av den gamla stammen än av den nya mediaskolade generationen. Politiskt korrekt. Två ord som Kimi inte kände till. En förare som alltid tog racing på fullt allvar men inte alltid livet utanför banan.
-Mitt liv hade varit mycket enklare om jag hade kunnat köra F1 tillsammans med killarna på 70-talet.
Som mot idolen James Hunt.
-Jag är absolut född i fel tid.
Allt ändrades dock för några år sedan när han blev pappa.
Något som inte ändrades var ärligheten och frispråkigheten.
-Jag har alltid sagt vad jag tycker och tänker.
Men ibland eller rättare sagt ganska ofta blev det ett standarsvar.
-Jag vet inte.
Kimi var alltid sin egen man och det finns väl knappast någon, bortsett från föräldrarna, som sagt till honom vad han skall göra. Som t.ex i Abu Dhabi när man delvis hade byggt om banan.
-Jag kommer inte att gå runt den. 6,174 km är för långt för mig och då är den en bra anledning att inte göra det.
"Om jag kommer sakna racing? Knappast"
Kanske också typiskt Kimi, som en gång sa, att han började köra racerbil för då kunde han sova längre på morgonen. Ok det kanske behövdes när han kom till F1. Alla hans vilda eskapader under de 16 dagarna 2012 är ju väl kända. Som t.ex. när några från Mercedes hittade honom sovande på gatan i Las Palmas med ett uppblåst plastikdjur som kudde.
De ringde till teamet och sa att vi har hittat er förare. Eller trillade av en båt. Eller höll på att missa ett lopp i Ungern. Han hade glömt det och det var en kompis som fick påminna honom. Det var då. Idag lever Kimi ett lugnt familjeliv med hustru och de två barnen som kallas för Ice Cubes.
-F1 tar otroligt mycket tid. Skall bli skönt att ha en tom kalender och att jag kan göra vad jag vill när jag vill.
Helt tom blev kalendern inte utan istället full med en som nu handlar om barnen och tider med kindergarten.
-Om jag kommer att sakna racing? Knappast.
Och sedan kommer ett typiskt svar, om än lite längre än vanligt. Kimi brukar ju bara ge ett så kort svar som möjligt. Varför säga 10 ord när ett räcker tycks vara hans motto.
-Några har börjat tala om för mig att jag kommer att långtråkigt att vara hemma hela tiden. Mitt svar är om du har ett så taskigt hem och du är uttråkad så skall du byta hus eller de människor som du bor ihop med.
-Jag har inga sådana problem.
På Icemans bil stod det med stora bokstäver.
-Vi kommer att lämna dig i fred nu.
Syftar på hans mest berömda citat under loppet i Abu Dhabi 2012.
-Lämna mig i fred. Jag vet vad jag gör.
Tyvärr fick han bryta när bromsarna tog slut.
Sebastian Vettel la hjälmen på hyllan 2022.
I en intervju med Spiegel berättar han om sin framtid.
Sebastian Vettel har varit mycket noga med att skilja mellan arbete och familjelivet. Han har inte ens några foton av sig av sig själv hängandes på väggarna och pokalerna får man leta efter. Samma inställning som Niki Lauda. Han skänkte flera pokaler till en bensinmack och i gengäld tvättade man hans bil gratis.
-Jag har en massa andra intressen som jag ser fram emot att kunna ägna mer tid åt och har man tre barn blir det aldrig långtråkigt.
Lewis Hamilton. Hans sista försök att vinna ett lopp och undvika en katastrofal säsong utan en seger. Det blev ingen vinst och det blev hans sämsta säsong sedan 2007. Fram till den här finalen var han faktiskt den ende i historien som vunnit minst ett lopp varje säsong.
Mick Schumacher, son till sjufaldige mästaren Michael, fick inget nytt kontrakt med Haas. Därmed tog hans karriär i F1 slut eftersom inget annat team var intresserad av hans tjänster. Visserligen plockade Mercedes upp honom men bara som reservförare men han körde aldrig ett lopp igen.
Det som alla F1-fans dock kommer ihåg bäst är utan tvekan finalen 2021.
Max Verstappen och Lewis Hamilton hade efter 21 lopp fått lika många poäng. 369,5.
Tävlingschefen Michael Masi har sagt ett maktens ord och varnar bägge. Om de krockar och bryter mot regler eller kör osportsligt, enligt International Sporting Code, på träning eller kval riskerar den skyldige ett straff. Poängavdrag eller flyttas ner på gridden och det skulle bli dramatiskt för den ene och ”positivt” för den andre. Och hur underligt det än låter så var det försvarande mästaren Hamilton som måste vara extra försiktig.
Han hade fått två varningar. Den första i Mexiko där han i den första träningen körde ut på banan efter en avåkning på ett farligt sätt. Den andra fick han i Saudiarabien. Domarna ansåg nämligen att han blockerat Nikita Nikita Mazepin i träningen. En till och han flyttas ner 10 platser på gridden
Det var egentligen ganska enkelt att säga vem som blir världsmästare. Den av de två som kommer först i mål eftersom de startar med lika många poäng. Om av någon underlig anledning ingen får varken poäng eller straff blir Max mästare för han har vunnit flest lopp. Nio mot åtta.
Skulle bägge, när näst sista varvet börjar, inte vara bland de 10 första kommer ytterligare ett synnerligen spännande moment. Vem kör det snabbaste varvet och får den extra poängen som då avgör en mycket spännande och dramatisk säsong?
Det var ingen av de två förarna som avgjorde det utan Masi.
Nicholas Latifi kraschar. Visuell gul flagg. Lewis, som leder, kör förbi depåinfarten. Men inte Max som kommer in och får nya däck. Sedan händer två incidenter som är grunden till Mercedes protest.
Först säger Masi att ingen av de förare som ligger mellan säkerhetsbilen och Lewis får varva sig själva. Något som alltid annars sker. Dock inte den här gången och det innebar att Lewis var mästare för åttonde gången.
Några minuter senare ändrade australiensaren sig. De skulle varva sig själva för att inte ligga mellan ledaren Lewis och tvåan Max. Och därmed fick holländaren en mycket en stor fördel med sina nya däck. Toto Wolff, Mercedes teamchef, pratade snabbt med Masi och sa så kan man inte göra. Svaret blev att det var för sporten.
Mercedes hade tydligen räknat med att något skulle hända för man hade en advokat med sig.
Redan tidigare hade Wolff bett Masi att inte skicka ut säkerhetsbilen när Antonio Giovinazzi kört av. Det hade nämligen inneburit att Max hade kunnat köra ifatt Lewis. Det blev visuell gul flagg och då frys avståndet mellan bilarna.
Hade Masi rätt när han ändrade sig? Ett annat alternativ hade varit att visa röd flagg och sedan antingen rullande eller stående start. I bägge fallen hade Lewis vunnit mästerskapet eftersom det fanns många bilar mellan honom och Max.
Masi sa först att ingen av de varvade bilarna skulle få köra om säkerhetsbilen men en dryg minut senare ändrade han sig efter ett kort samtal med Horner och bestämde att fem skulle få köra om. Wolff reagerade skarpt och sa till Masi att det är inte rätt.
Hans svar lät nästan som en tillrättavisning. Dessutom hade alla teamchefer haft ett möte med Masi fyra dagar innan loppet och bad honom att finalen skulle sluta med grön flagg. Han höll alltså vad de bett om.
Efter ett varv var Lewis mästare för åttonde gången eftersom han vann starten och ledde. På näst sista varvet var han fortfarande mästare för åttonde gången. Men efter en tuff men helt just attack på sista varvet drog holländaren förbi och vann titeln.
-Det är manipulerat, sa Lewis till sin raceringenjör Peter Bonnington efter ha blivit omkörd.
För Red Bull fanns det en hjälte till Sergio Perez. Han hade blockerat Lewis, utan att vara ojust, så länge att Max kunde köra in ett försprång på ca 17 sekunder och därmed la grunden till segern.
Var det kanske Nicholas Latifi som avgjorde det när han kraschade?
-Det var absolut ingen avsikt att ingripa i kampen för när jag kraschade för jag visste inte då hur det såg ut där framme. Jag gjorde helt enkelt ett fel och kan bara be om ursäkt.
Varken den avsatte mästaren Hamilton eller teamchefen Toto Wolff var med på prisutdelningen några veckor senare. Och Mercedes drog tillbaka sin protest. Enligt rykte var det Lewis, som begärt det.
Resultatet i den här finalen diskuteras fortfarande.
En sak har Max och Nico Rosberg, 2016, gemensamt. Bägge vann sin titel i Abu Dhabi.
Och Michael Masi?
Efter ett par månader blev han avskedad och åkte hem till Australien där han fortfarande är domare i lokala tävlingar.