F1-krönika af Petersens: Är Max Verstappen en värdig världsmästare? Svaret är utan tvekan ja. Var loppet i Las Vegas spännande? Jag har sett bättre.
Max Verstappen kör alltid för att vinna. Den här gången gjorde han inte mer än vad som var nödvändigt. Taktiken var väl att skynda långsamt. Hans uppgift var enkel. Att hålla enda konkurrenten Lando Norris bakom sig under de 50 varven.
Från kommandobryggan kom tillsägelsen att han skulle koncentrera sig och svaret, med ovanligt lugn röst, var att han vet vad han gör. Och det var att frivilligt släppa förbi Lewis Hamilton, Carlos Sainz Jr. och Charles Leclerc utan allra minsta motstånd.
Varför riskera något? Gatloppen kan ju bli svåra och minsta lilla misstag och föraren får närkontakt med muren. Som Franco Colapinto.
I Las Vegas vann Max sin fjärde titel i rad och den tävlingen var i sig avgörande. Men i min bok vann han den, eller la i alla fall grundstenen, i Brasilien efter ha kört skjortan av resten av gänget i regnet. Så kör en mästare.
Max har dock också fått saftig kritik och straff för sin tuffa körstil. Men han är inte ensam. En tillbakablick.
Michael Schumacher - utanför banan vänlig och trevlig
På banan en tuffing. Två helt olika personligheter. Kritiken mot den sjufaldige mästaren när han vann den första titeln i Australien har inte tystnat. Han hade halkat av och när han kom ut på banan igen krockade han med Damon Hill.
Många ansåg och anser än idag att han gjorde det med flit. Michael fick senare bryta ute på banan och Damon i depån. På Silverstone drog han 1994 förbi Damon på uppvärmningsvarvet och kryssade framför honom men det är förbjudet. Straffet blev 10 sekunder.
Teamchefen Flavio Briatore sa dock till honom att inte komma in och sitta av straffet. Man visade Michael svart flagga vilket betyder att han är diskad. Han struntade i den och blev då spärrad för två lopp. 2006 snuddade han under kvalet i Monaco vid räcket i sista kurvan och stannade.
Alla antog att han gjorde det för att stoppa Fernando Alonso, som var snabbare och skulle fått pole. Michael bad om ursäkt och sa att han inte gjorde det med flit men domarna trodde inte honom och han fick starta sist.
Den värsta skandalen var i Jerez 1997. Michael ledde tabellen med en poäng före Jacques Villeneuve. Kanadensaren satte in en attack på 47:e varvet. Michael drog ner på innern och de två krockade lätt.
Jaques kunde fortsätta och vann titeln. Förloraren gled av och hamnade i sandfällan. Domen var stenhård. Michael ströks ur VM-tabellen och förlorade alla poäng för det året. Placeringarna fick han behålla.
Ayrton Senna - fick sin licens spärrad i sex månader
Stefan "Lill-Lövis" Johansson förklarar det kanske bäst. Han sa en gång att när man såg en rödvit McLaren närma sig bakifrån flyttade man på sig. Fighterna med Alain Prost är smått legendariska.
Trots att de var stallkamrater var de absolut inte vänner. 1989. Japans GP. Alain ledde tabellen och Ayrtons var tvungen att vinna för att kunna utmana stallkamraten.
I sista chickanen krockar de. Fransmannen stannar i avåkningszonen. Ayrton får hjälp och fortsätter och vinner loppet men blir diskad för att han fått hjälp och inte kört ett helt varv.
McLaren protesterade och man ändrade beslutet till att brasilianaren hade tagit en genväg och kört farligt. På den tiden var var fransmannen Jean-Marie Balestre president. Ayrton anklade FISA, som FIA hette då, för manipulation.
Balestre bestämde att Ayrton Sennas licens för 1990 skulle dras in, spärrad i sex månader plus 100.000 dollar i böter. Ayrton bad om ursäkt men skulle hämnas. Året efter stod återigen mellan de två.
Alain hade bytt till Ferrari medan Ayrton hade stannat kvar hos McLaren. I första kurvan på Suzuka International Racing Course körde Ayrton på Alain, bägge bröt, och vann titeln. Och han erkände ett år senare att han gjort det med flit.
Norris har inte rutinen att fajtas om en titel
Så Max är alltså inte den ende som kör tufft. Något som Lewis Hamilton råkade utför och i år Lando Norris. Han är utan tvekan en stor talang men har självklart inte rutinen att vara med och köra om seger och titel.
Hans kritiker säger att han är inte tillräckligt tuff och måste, som man säger i MotoGP, hänga ut armbågarna. D.v.s på ett tufft men inte farligt sätt stoppa en attack.
Han har nu en säsongs rutin i toppen och får han en tillräckligt bra bil kan han kanske på allvar utmana kompisen Max nästa år. Och hur man kör mot en tuffing som Max.
Att Mercedes skulle vinna dubbelt var nog en lika stor överraskning för teamet som för alla andra. Lewis, som startade som 10:a, blev vald till loppets förare.
Fanns ett gäng hjältar, som bara fick internt beröm, men förtjänat mer. De mekaniker som lyckades förvandla Franco Colapintos sönderslagna vrak till en racerbil.
Var ska man placera Verstappen historiskt?
Var skall man placera Max Verstappen på rankinglistan över de bästa förarna? Svårt för att inte säga nästan omöjligt. Olika bilar och förhållanden sedan VM instiftades 1950.
Skall man gå efter antal vunna titlar?
Eller hur många lopp en förare vunnit? Som sagt. Olika bilar. En sak är dock helt klar. Om man skall sätta upp en lista för de sista 10 åren så finns Max utan tvekan med i toppen. Om vi går efter vunna titlar så toppar Lewis listan med sex, den första vann han 2008.
Max delar andra platsen med Sebastian Vettel med fyra. Michael Schumacher har bara en titel, 2004, för de andra sex vann han dessförinnan.
En titel kvar att vinna. Den för konstruktörer. McLaren har 608 poäng, Ferrari 584 och Red Bull 555. Det handlar inte bara om ära och prestige utan ännu mer om många miljoner dollar i prispengar.
Skillnaden mellan platserna är ganska stor. Två lopp kvar. Qatar och Abu Dhabi.