Formel 1-krönika af Petersens - om kaoset i depån: "Engelsk journalist arresterades, vi protesterade"
Under helgen körs Formel 1 i Las Vegas och i en ny krönika reflekterar Fredrik af Petersens över stadens historia inom Formel 1 och de utmaningar som årets lopp står inför.
Den här helgen körs Las Vegas GP för andra gången. Förra året var dock ingen premiär. F1 var i Sin City 1981 och 1982. Den f.d. F1-chefen Bernie Ecclestone försökte sedan under många år övertala de styrande i Las Vegas att man skulle få komma tillbaka och köra ett nytt lopp i ökenstaden men bara på The Strip. Hotell- och kasinoägare längs den berömda gatan visade inget större intresse och sa att man inte kunde spärra av den del av gatan som skulle bli en racerbana.
- F1 behöver Las Vegas mer än Las Vegas behöver F1, var deras attityd, så det blev blankt nej.
När det amerikanska företaget Liberty Media köpte de kommersiella rättigheterna ändrade man sig. Kanske hade casinoägarna också hört talas om eller till och med sett Drive to Survive på Netflix och sett hur poppis F1 hade blivit i Amerika. Loppet skulle ju kunna locka massor av människor som självklart också skulle besöka ett av deras casinon. Så F1 var plötsligt populärt och önskvärt. De styrande blev kanske också påverkade efter att ha sett framgångarna för arrangörerna i Miami och Austin.
”Loppen kördes på parkeringsplats”
De två första loppen kördes på hotell Caesars Palaces parkeringplats för de anställda. Första gången vi var där fick vi en stor överraskning. Vi gick rakt genom hotellet och ut på baksidan och där stod det fullt med bilar. Och två dagar senare skulle man köra ett F1 lopp där. Under natten placerade man ut betongblock och så var banan färdig. En riktig Mickey Mouse-bana, där vm skulle avgöras.
1981. Egentligen skulle USA:s GP körts på Watkins Glen utanför New York men banan underkändes på grund av dålig säkerhet. Alternativet blev Las Vegas och loppet döptes om till Caesars Palace GP. Tre förare kunde vinna VM-titeln. Carlos Reutemann, Nelson Piquet och Jacques Lafitte. Carlos var snabbast i kvalet och snett bakom stallkamraten Alan Jones, som högt och ljudligt hade sagt att han absolut inte skulle hjälpa argentinaren. Nelson startade som fyra.
Många hade frågat sig under året om Carlos verkligen hade de tuffa tävlingsnerver som krävdes. På den tiden körde alla med en Ford motor och de renoverades ofta. Carlos var en pedant och kunde alla nummer på motorerna. Hände mer än en gång att han inte ville köra med en motor, som kom tillbaka från fabriken, för han visste att den hade exploderat i en annan förares bil under ett lopp.
Redan efter första kurvan var Carlos bara femma. Alan vann loppet och Nelson sin första titel med en poängs försprång. Carlos blev bara åtta och varvad.
1982. Samma namn, parkeringsplats och bana. Det andra loppet blev ur finsk synpunkt historiskt. Keke Rosberg blev den första nordiska världsmästaren i motorsportens kejasarklass. Trots att han bara vunnit ett lopp, Schweiz GP i Dijon, och startade en mycket framgångsrik trend. Mika Häkkinen vann två gånger, 1998 och 1999, Kimi Räikkönen 2007 och sonen Nico 2016, som dock körde med en tysk licens.
Kekes ende konkurrent var John Watson. Michele Alboreto, Ferrari, vann loppet och Wattie blev tvåa men det räckte inte. Keke var femma och det räckte. Bara andra gången som en förare vann titeln med bara en seger under säsongen. Den förste var Mike Hawthorn 1958.
"Engelsk journalist blev arresterad av en polis”
En engelsk journalist blev arresterad av en polis, som ansåg att han stod på fel ställe trots att hans pass var i ordning. Vi andra hotade med strejk, inte första gången, genom att sätta oss vid depåutfarten, om han inte släpptes och det mycket snabbt. Efter en dryg timme kom han tillbaka och allt var frid och fröjd igen.
På kvällen blev det en riktig trevlig fest på Kekes rum. Jag bodde inte på Caesars Palace utan på Circus Circus. Hade lärt känna chefen i Long Beach några månader tidigare och han var vänlig nog att låta mig bo där till ett mycket rimligt pris. Och hotellet gjorde verkligen skäl för sitt namn. När man kom in sprang ett par clowner runt för att pigga upp de som stod i kö för att checka in. Lite längre bort visade några jonglörer upp sin skicklighet. Och i taket gick en man på lina och några andra akrobater utförde hissnande konster på trapetser.
”Las Vegas GP kunde inte ha börjat på ett sämre sätt”
I år är det återigen ett gatulopp längs med den berömda gatan The Strip. Man får verkligen hoppas att det som hände förra året inte upprepas.
Las Vegas GP kunde knappast ha börjat på ett sämre sätt. I reklamen påstod man att det är det största sportevenemanget på planeten. 500 miljoner dollar och höll istället på att bli ett av de största fiaskona.
Efter bara några minuter och fyra varv tvingades man stoppa första träningspasset. Och åskådarna buade. Ett brunnslock lossnade när Carlos Sainz, Ferrari, körde över det, hastigheten var 320 km/tim, och hans bil blev rejält skadad. Ändå lyckades man byta ut alla skadade delar inklusive motor och så att spanjoren kunde delta i andra träningen. Under det flera timmar långa avbrottet kollade man 120 lock och 30 tvingade man byta ut och förstärka fästena. Dessutom hade asfalten brutits upp på ett ställe.
Andra passet startade 02.30 lokal tid och så sent har nog aldrig en träning, kval eller lopp startat.
Det är inte första gången som man tvingats avbryta träningen på grund av samma problem. Har också hänt i Shanghai 2005, Monaco 2010, 2016 och 2018, Malaysia 2017 och i Baku 2016 och 2019. Hände också under ett lopp för sportvagnar i Montreal. Locket slog upp ett hål i bensintanken och bilen började brinna. Och i ett DTM lopp, Deutsche Tourenwagen Masters, i Kina. Bernd Mayländer, som körde en Mercedes, flög upp nästan en halv meter när ett lock sögs upp och slog i underredet. Bernd kör idag säkerhetsbilen i F1.
”Oacceptabelt för Formel 1”
Monocoque, motorn, bottenplattan och batteriet blev förstört på Carlos bil. Och enligt teamchefen Fred Vasseur kostade skadorna en smärre förmögenhet. Man förstod fransmannen när han sa det här är helt enkelt oacceptabelt för Formel 1.
Trots att skadorna inte berodde på att Sainz kraschat eller gjort något annat fel blev han ändå bestraffad och flyttades ner 10 platser på gridden i nästa lopp för att man bytt batteriet. Ett för mycket enligt de tekniska reglerna. Ferrari försökte övertala domarna att göra ett undantag. Domarna sa dock att de var piskade att följa reglerna, som måste respekteras. Mycket underligt men framförallt obegripligt att domarna inte kunde låta nåd gå före rätt och ingen av de andra teamcheferna hade lagt in en protest om man inte straffat spanjoren. Även om det finns tekniska regler, som skall och måste följas, drog det här beslutet intrycket att byråkratin är det viktigaste. Trots att alla inom sporten pratar om hur viktig showen är.
Det finns också ett ordspråk när det handlar om Sin City. Vad som sker i Las Vegas stannar också i Las Vegas.
F1 har fört en rörlig tillvaro i Amerika. Sedan 1950 har tävlingen körts på 11 olika banor. Det började med att loppet och VM ingick i Indy 500 mellan 1950-1960. Mellan 2000-2007 kom man tillbaka. Dessförinnan hade man besökt Sebring, 1959, Riverside, 1960, Watkins Glen, 1961-1980, Long Beach, 1976-1983, Las Vegas, 1981-1982, Detroit, 1982-1988, Dallas, 1984, Phoenix, 1989-1991, Austin, sedan 2012, och Miami från 2022.