’’Fan må vara teaterdirektör’’. Det är en känd replik i lustspelet ’’Ett Resande Teatersällskap’’av den svenske författaren August Blanche. I F1 skulle man kunna översätta det till ’’Fan må vara raceingenjör’’.
Eller ’’man skall inte skjuta budbäraren’’, som är samme man. Budbäraren är den som kommer med dåliga nyheter. Och de som fick dem den här gången var Red Bull-duon Max Verstappen och Sergio Pérez.
Några svavelosande ord hördes dock inte. Man är ju annars van vid att föraren upprört inte förstår varför och att han är helt oskyldig. Det var ju den andres fel. Max hade en kort kommentar och man fick intrycket att han bara ryckte på axlarna. Checo var lite förvånad men höll sig lugn.
Mexikanaren har det inte lätt på hemmaplan. Förra året bröt han efter drygt 10 sek. I år ett straff, fem sekunder tidstillägg, för att han stod fel på gridden. Hans pappa hittades avsvimmad i badrummet efter sonens krasch i Baku.
Den här gången såg han bara uppgiven ut men tror fortfarande att junior skall vinna titeln. Den uppfattning är han helt ensam om. Inte ens Checo tror det på längre. Varken i år eller någon gång i framtiden.
Värst drabbades Max. Två gånger 10 sekunder. Och bägge gångerna för närkontakt med kompisen Lando Norris, eller är det numera f.d. vännen. Fungerar McLaren bilen som en magnet som drar till sig en Red Bull?
Eller är det bara Max som inte gillar att bli omkörd av Lando Norris? Bägge gångerna körde holländaren brett och Lando, som var på väg om, tvingades köra utanför banan. För en vecka sedan var det engelsmannen som fick ett straff på fem sekunder. Varför fick regerande mästaren det dubbla två gånger?
Skadeglädjen är den enda sanna, Zak
Den som verkligen gladde sig, skadeglädje(?), var McLarens stallchef Zak Brown. Teamet hade överklagat Landos straff men förlorade. Zak skulle väl kunna kalla det här för poetisk rättvisa.
Eller var det så att FIA, även om man inte får lägga sig i ett domslut, och domarna verkligen visa vem det är som bestämmer och att hård racing är ok men det finns ändå en gräns. Och Max återigen körde över den i loppet.
Efter Austin fick de fyra rejält med kritik och de fyra i Mexiko City hade nog tagit intryck av det. Lewis Hamilton sa efter Austin att man måste stoppa Max. Han hade själv råkat ut för samma hårda behandling några gånger.
Det enda positiva för duon var att efter de suttit av straffen i depån vid ett däckbyte körde de så snabbt att man tog tillbaka tiden och inte fick något tillägg efter målgång. Max körde upp sig från15:e till sjätte och Checo blev 17:e och sist.
Även om man är en Max fan måste man erkänna att den här gången tog han i för mycket och att han inte opponerade sig för man väl tolka som att han själv insåg det.
Helmut Marko, som är Red Bulls motorsportchef tyckte dock att straffet var överdrivet men sa inte emot att Max fick ett. Hur kör han? Bromsar mycket sent vid en omkörning eller försvar och det är alltid frågan om han klarar kurvan.
Många gånger måste den andre köra utanför banan för att undvika en kollision. Kör Max för aggressivt? Kanske om man skall tolka vad han sa efter loppet. Har flera gånger sagt att han ger sig aldrig och att alltid kör för att vinna.
-Bilen var för långsam och jag hade ändå aldrig vunnit utan straffet.
Men han flyttade ändå inte frivilligt på sig utan försvarade sig lite väl tufft.
Och att den var långsam syntes i omstarten. Den taktik som Max alltid kör med fungerade inte den här gången. Att så snabbt som möjligt köra till sig en lucka på drygt en sekund så att tvåan inte har en chans att attackera när DRS släpps fritt.
Inget större motstånd för Sainz
Den här gången mötte Carlos Sainz Jr. inget större motstånd när han satte in stöten. Spanjoren körde ett elegant lopp och förtjänade segern. Några varv senare drog Charles Leclerc också förbi. Kunde återigen ha blivit en dubbelseger för Ferrari men Charles, som länge låg tvåa, gled av i sista kurvan och Lando smet förbi.
Verkar som Red Bull har råkat in i en ond spiral och både i Austin och Mexiko City var man utan tvekan loppens förlorare. Något har gått snett och nu börjar det bli kritiskt.
För teamet, som är van att lämna bana efter bana och varje gång utöka sin ledning i konstruktörs_VM, är nu en förlorare. I Mexiko kom nästa dråpslag. Man trillade ner till tredje plats, 512 poäng, efter Ferrari som nu har 533 och McLaren, som leder med 566.
Om blir kvar på den platsen efter finalen i Abu Dhabi förlorar man inte bara det mästerskapet, som vunnit de två sista åren, sammanlagt sex gånger, utan man går också miste om många miljoner dollar i prispengar.
Scuderia såg ut som en förlorare efter några lopp i början av säsongen men sedan sommarlovet har något hänt. Kanske börjar Fred Vasseurs ändringar bland personalen ge utslag. Skulle förmoda att Lewis Hamilton kolla noga vad som händer. Hans dröm är ju att vinna sin åttonde titel och bli historisk med det legendariska teamet nästa år.
Dansken utmanar Bottas om sätet i Sauber
Mercedes verkar också, åtminstone, delvis ha löst sina problem. Lewis fyra och George Russell femma. Ett annat team, som också fått fart på sina bilar är Haas. Kevin Magnussen sjua och Nico Hülkenberg nia. Enligt ett nytt rykte är dansken nu kanske en ny konkurrent till Valtteri Bottas om den lediga bilen hos Sauber.
Visserligen leder Max fortfarande VM-tabellen. I början av säsongen var allt perfekt. Sergio var tvåa och absolut inget hot. Men efter några lopp tog Charles Leclerc över den platsen men har sedan länge förlorat den till Lando.
Som mest hade han 84 poäng mindre men sedan Holland har han plockat in mycket är nu bara 47 poäng efter. Och Max har bara fyra lopp kvar att försvara sin titel. Kanske blir det ett byte i toppen i Sao Paulo, där nästa lopp körs. Varför? Enligt Marko är risken stor att Max åker på ett straff för att man kanske måste byta motor.