F1-krönika af Petersens: Försökte Red Bull fuska?
Det finns inte mycket historia om Circuit of The Americas, COTA. I jämförelse med många andra banor är det en ”nykomling” men det betyder inte att den är tråkig. Har varit några riktigt spännande lopp sedan det första 2012. Starten är intressant. I uppförsbacke och sedan en tvär vänster.
En fråga är öppen. Kommer det att bli en ny stallorder hos McLaren? Lando Norris har ju en liten chans att utmana Max Verstappen om titeln men bara om han får hjälp av Oscar Piastri. Skulle inte förvåna mig om ordern kommer.
Bägge har också en annan uppgift. Att säkra konstruktörstiteln åt sitt team och det tror jag att de kommer att lyckas med. Sergio Pérez har varit alldeles för svag och inget stöd till Max. Enligt många rykten finns han inte kvar hos Red Bull Racing nästa år.
Försökte Red Bull fuska? En gång i tiden sa Williams tekniska chef Patrick Head att en konstruktör skall läsa reglerna som fan läser bibeln och hela tiden leta efter luckor och utnyttja grå zoner.
Är det precis det som Red Bull har gjort och byggt om golvet i bilen? Tydligen men man gick ett steg för långt enligt FIA och dess besiktningschef Jo Bauer. Så det vara bara att gå tillbaka till det gamla.
Så fusk i ordets rätta betydelse tycker jag inte det var. Bara ett försök att vara kreativ på gränsen och kanske lite över. Var det också ett försök av den kritiserade tekniska chefen Pierre Waché att förbättra sitt rykte? Vad handlar det om?
Förarna: “För oss förändas ingenting”
Att ändra höjden på bilen när den står stilla i parc perfme mellan kvalet och loppet. Enligt uppgift sänka bilen när tanken är nästan tom under kvalet men ändra när tanken är full i loppet och för att komma runt regeln att man inte får ändra något, är det en mekaniker som lär gjort något när bilen stod parkerad genom att göra en justering i sittbrunnen.
Både Max Verstappen och Sergio Perez säger att de känner till systemet men själva inte gjort något.
-För oss var det bara ett enkelt verktyg. När delarna var av var det lätt att justera. Men när hela bilen väl är ihop-byggd kan du inte röra den. Så för oss förändras det inte något, säger Max.
-När jag hörde allt prat trodde jag det handlade om ett annat team och inte oss för vi har aldrig pratat om det.
FIA säger dock att man inte hittat några avgörande bevis att något team använt knepet men för att undvika alla spekulationer ändrar man hur man besiktigar just den här delen av bottenplattan.
Bryter dock mot reglerna som glasklart förbjuder ändringar av aerodynamikn när bilen står i parc ferme. Ett undantag finns. Framvingen får ändras. Påminner lite om när Colin Chapmans Lotus hade dubbla chassin.
Israeliska underrättelsetjänsten hjälpte Ferrari
Det är dock inte första gången som ett team tvingas ändra något under säsongen. För ett par år sedan vann Sebastian Vettel mycket med sin Ferrari. Men något var tydligen inte helt ok för efter att FIA bett dem ändra något i motorn uteblev segrarna.
Niki Lauda kom till Anderstorp med en något helt nytt i sin Brabham. Designer Gordon Murry hade monterat in en stor fläkt i bakvagnen som sög fast bilen mot marken. Ingen vågade köra om för fläkten spottade också ut allt grus och småsten som den sugit upp från banan och träffade den som låg för nära.
Mario Andrettis hjälm var ett tydligt bevis. Niki vann men bilen blev förbjuden en vecka senare. Finns många andra exempel.
En sak är helt klar. Teamen är mycket misstänksamma mot varandra och om en eller två förare är helt överlägsna. Då börjar man kolla och analysera allt tillgängligt material man kan samla in. Videos t.ex.
För några år sedan hade man specialister som stod ute på banan och spelade in motorljudet som sedan analyserades i ett speciellt program i teamets datorer. Bakom en vägg i McLarens husbuss fanns enligt ett ögonvittne för några år sedan en utrustning så att man kunde avlyssna alla samtal mellan förare och ingenjörer under loppet.
Ferrari lär under samma tidsperiod ha anlitat den israeliska underrättelsetjänstens kunskaper så att ingen kunde tjuvlyssna.
Kimi Räikkönens alla idiotförklaringar.
Kolla Red Bulls senaste film på Youtube. David Coulthard på Anderstorp och mot rallycrossförarna bröderna Hansen.
Max skall försöka ta patent på sin slogan ”simply lovely”. Den som dock har de bästa svaren men inte tagit patent, en gång bara tryckt upp några t-shirts åt teamet, är utan tvekan Kimi Räikkönen. Ett axplock.
Leave me alone. I know what I am doing. Yeah, I was having a s-t. Svar på frågan varför han inte var med med Pele på gridden 2006.
Kommentar vad han tyckte om en konkurrent?
Han ville förstöra mitt lopp. Kanske skall jag slå honom på käften så han förstår hur han skall köra. Iceman gillar inte tidiga mornar. Jag bestämde mig för motorsport för då behövde jag inte gå upp så tidigt.
Rådet till debutanterna Nico Rosberg och Scott Speed?
Jag hoppas det blir lätt att varva dem. Kimi har också några tatueringar.
Fråga. Kimi du har en snygg tatuering på armen. Vad är det? Det är en tatuering. Fråga. Är den permanent? Det vet jag inte.
Har du en hobby? Jag jag samlar valnötter. Varför tycker du inte om att prata med journalister? Jag tycker inte om dumma frågor.
En annan klassiker från fransmannen Jacques Lafitte när radiokommunikationen mellan förare och kommandobrygga var ny. Sluta prata. Jag snurrar.