Den jagade har blivit en jägare. Återigen. Och den trefaldige världsmästaren Max Verstappen har hamnat i en situation som han nog aldrig varit i under hela sin karriär i motorsport. Att bli utklassad.
Det går inte att diskutera bort men man kan faktiskt skylla på något. En förare är utklassad när han, som tvåa, är 20 sekunder efter vinnaren.
Lät lite ihålligt när han sa att han var nöjd med andra platsen. Det är inte regerande mästaren som glömt hur man kör. Beror mycket mer på att även en trefaldig mästare kan inte göra varken under eller mirakel med en bil som han inte varken kan köra eller kontrollera som han vill.
Det var ingen om sa att Lewis Hamilton hade glömt det när han 2022 bara blev sexa med 214 poäng mindre än Max. Året efter blev han visserligen trea men Max Verstappen hade kört in 319 poäng mer. Anledningen. Den sjufaldiga mästaren hade en urusel bil som den så erkänt skickliga föraren inte kunde bemästra.
När säsongen började påstod de tre teamheferna Christian Horner, Red Bull Racing, Toto Wolff, Mercedes, och Zak Brown. McLaren, att de hade de två bästa förarna. Det kan man kanske diskutera. Vad man däremot inte kan diskutera är vilket team som har de två bästa bilarna. McLaren.
Och att engelsmannen hade en ohotad ledning. Alla andra inklusive Max hade bara biroller när det gällde kampen om segern.
Gridden. Lando Norris i första rutan. Max snett bakom. I alla tidigare lopp med den uppställningen har Lando förlorat fördelen och blivit snabbt omkörd av holländaren. Dock inte denna gång.
Övade starter i simulatorn
Nico Rosberg berättade att han övade starter med en liten simulator i form av en ratt med alla knappar, som han hade med sig överallt. Han satt i hotellrummet i exakt samma position som i bilen och gjorde start efter start.
Har Lando också gjort det för i Singapore kom han iväg bäst och snabbast och därmed var kampen om segern avgjord. Efter 10 varv fick han en ”order” att öka gapet till fem sekunder med tanke på stoppen. Lando lydde och efter 21 varv hade en ledning på 15 sekunder. Han hade dessutom tur.
Snuddar muren två gånger, framvingen lätt skadad, och nästan på väg av när han varvar Franco Colapinto. Lando ledde alla 62 varven men missade Grand Slam, pole, seger och snabbaste varv. Det varvet klockades Daniel Ricciardo för men ingen får poäng eftersom han inte var i topp tio i mål. Max tackade för hjälpen.
Ricciardo bjöd alltid på något extra
Vem vet. Den poängen kanske avgör vem som blir världsmästare 2024? Daniel, som kanske körde sin sista F1-tävling, valdes också till loppets förare. Synd att det inte blev en seger till för jag och alla andra hade mer än gärna sett att australiensaren, som alltid är på gott humör gjort ytterligare en “shoey”. D.v.s. druckit segerdrycken ur sin sko. Alltid beredd att hitta på något.
Som när han red in i depån i Austin på en häst. Vi var ju i Texas. Efter loppet sa han att han kom tillbaka till Racing Bull för att hoppades kunna vinna ett lopp och kliva upp till Red Bull. Gick tyvärr inte och som den gentleman han är lät det som om han redan visste att det var sista loppet och accepterade det.
Loppet. Satt man på Red Bulls kommandobrygga måste man fått en rejäl chock när man såg hur enkelt Lando körde ifrån Max och han skällde på teamet. Dock utan att använda f-ordet. Och han får vänta ett år till på att vinna i Singapore. Max har vunnit 61 lopp men aldrig på Marina Bay Street Circuit.
De första varven var det en lång parad men det ändrades. Många omkörningar i mittfältet, på en bana som alla sa att det är svårt, och det kanske tack vare den nya DRS zonen. Vad som också var intressant var att bilarna hade en kamera som visade framvingen.
Dels för att göra det intressantare men också med en baktanke. Man ville se om framvingen på en eller flera bilar flexade mer än vad reglerna tillåter trots att de testas. Alla höll sig inom det tillåtna.
Kanske får vi en final likt den 2021
Max har fortfarande en chans att försvara sin titel men ledningen har krympt till 52 poäng. Många har dock redan nu börjat räkna ut chansen för Lando att vinna sin första titel men det är alldeles för tidigt för det är ju sex tävlingar kvar och 280 poäng att köra om inklusive poängen för snabbaste varvet och de för en seger i de tre sprintloppen.
Kanske blir det en ren final i sista loppet i Abu Dhabi. Precis som 2021 när Max drog förbi Lewis på det mycket omdiskuterade sista varvet och vann sin första titel.
När det gäller konstruktörs-VM har McLaren dragit ifrån ytterligare. Lando och Oscar Piastri körde in 40 poäng mot Red Bulls, Max 18 och Sergio Perez 1, 19.
Lando har medgett att om han måste välja så väljer han hellre att slå Max och bli mästare än behålla vänskapen med holländaren. Ett gott omen? Piers Thynne, som gjorde teamets bägge förare sällskap på pallen, är en av de få som finns kvar av dem som var med när Lewis vann sin första titel 2008.
Nu blir det ett långt uppehåll. Nästa lopp körs inte förrän den 20/10 och några team kommer att utnyttja tiden att ta fram uppdateringar. För Red Bull är det en nödvändighet. Återstår att se om man kan vända den negativa trenden.
Var Singapores F1 GP unikt på något sätt? På sätt och vis ja. Första gången sedan premiären 2008 som Bernd Mayländer, som kör säkerhetsbilen, inte behövde rycka ut och stod i depån hela kvällen.