F1-bloggen: Lawrence Strolls sista kupp?
En stor vecka för Aston Martin: Lawrence Strolls sista kupp?
Lawrence Stroll har länge drömt om att se sin son Lance nå framgångar i Formel 1, men efter åtta säsonger i sporten och otaliga miljoner investerade i hans karriär, betraktas den 25-årige kanadensaren fortfarande inte som mycket mer än en förare i mängden.
Trots den tveksamma sportsliga framgången finns det ingen tvekan om att Lawrence Stroll kommer att tjäna pengar på sitt F1-äventyr.
Stroll senior har alltid varit duktig på att göra affärer. Med sin förmögenhet byggd på kontakter genom sin far Leo Strulovitchs modeverksamhet i Kanada på 1970-talet, har han förvärvat och investerat i globala livsstilsvarumärken som Tommy Hilfiger och Pepe Jeans.
Formel 1 användes som en plattform för att stärka dessa varumärken, och med Michael Kors upprepade han succén. Han har också köpt upp krisdrabbade tillgångar som Force India-teamet och det kämpande Aston Martin-bilföretaget. Även om dessa investeringar har varit arbetsamma, har faktorer som F1:s kostnadstak hjälpt till att höja värdet på F1-team markant – en trend som ser ut att fortsätta.
Aston Martins framtid: sälja eller satsa?
Frågan är vad som händer när Lance Stroll bestämmer sig för att sluta med racing och söka nya vägar i livet. Då är det troligt att Lawrence säljer sin andel i Aston Martin. Vid 65 års ålder har Stroll sett trött ut de senaste månaderna, trots att han inte har deltagit i särskilt många lopp. Aston Martin som bilföretag har också visat sig vara en svårare utmaning än han kanske hade räknat med.
Fyra olika VD:ar har avlöst varandra sedan han tog kontrollen 2020. Trots dessa problem finns det flera företag, däribland kinesiska Geely och Saudiarabiens Public Investment Fund, som är intresserade av att köpa företaget.
För tillfället försöker Stroll dock en sista satsning för att uppnå framgång i Formel 1: att locka sportens mest berömda designer, Adrian Newey, till sitt team. Enligt rykten handlar det om ett häpnadsväckande avtal där Newey kan tjäna upp till 40 miljoner dollar per år under ett femårsavtal, även om en stor del av detta belopp sannolikt är bonusbaserat.
Det finns också spekulationer om att Newey kan få aktier i teamet, vilket kan vara lönsamt på lång sikt men smärtsamt på kort sikt eftersom teamet gjorde en förlust på 65 miljoner dollar 2022.
Denna vecka kommer avtalet att officiellt presenteras vid ett evenemang på Silverstone, med den första Newey-designade Aston Martin F1-bilen som väntas debutera 2026.
Nya strategier och utmaningar
Newey är nu 65 år gammal och har arbetat deltid hos Red Bull de senaste åren, även om teamet har tonat ned hans minskade roll. Det är tydligt från förhandlingar med andra team att Newey vill fortsätta på deltid och ha möjlighet att ägna sig åt andra projekt.
Det finns en möjlighet för honom att hjälpa Aston Martin att vinna Le Mans, då företaget går in i World Endurance Championship nästa år med hyperbilen Valkyrie AMR-LMH, baserad på en bil som Newey designade under sin tid hos Red Bull.
Utöver detta behöver Stroll nu klura ut hur de olika ingenjörerna och cheferna ska samarbeta när Martin Whitmarsh lämnar och Andy Cowell tillträder som VD den 1 oktober.
Teamet har också rekryterat Ferraris tidigare chassitekniska chef Enrico Cardile, som kommer att börja som teknisk chef 2025. Samtidigt kan nuvarande tekniska chefen Dan Fallows, som arbetade som aerodynamiker under Newey på Red Bull men har varit hos Aston Martin sedan 2022, vara på väg bort.
För 2026 har Stroll satt ihop ett paket med Honda som leverantör av fabriksbyggda motorer och avancerade bränslen från Aramco. Han har finansierat en toppmodern ny fabrik, inklusive en vindtunnel, och har Fernando Alonso (visserligen nu 43 år gammal) som sin huvudförare.
Trots allt detta ligger Aston Martin bara femma i konstruktörsmästerskapet med bara 74 poäng, vilket bara är 16,6 procent av Red Bull Racings totala poäng och långt bakom poängen som samlats in av de andra Mercedes-drivna teamen McLaren och Mercedes AMG.
Nya investeringar och framtida möjligheter
En del av det kommande tillkännagivandet ryktas vara nyheten att två nya investerare kommer att ta upp till 25 procent av aktierna i teamet. Detta skulle minska Strolls grupp av investerare till runt 55 procent, men de skulle fortfarande behålla kontrollen.
Förra året köpte Arctos Partners cirka 10 procent av företaget, och Aramco har en option att äga en 10-procentig andel. Den nya affären förväntas värdera teamet till mer än 1,5 miljarder dollar, vilket innebär att de två nya investerarna kommer att betala runt 375 miljoner dollar för aktierna. De är HPS Investment Partners och Accel, två riskkapitalfirmor som är starkt involverade i Silicon Valley.
HPS har enligt uppgift gått med på att betala av den skuld som uppkommit genom byggandet av teamets fabrik (ryktas vara runt 200 miljoner dollar). Fonden stängde nyligen en ny investeringsfond på 21,1 miljarder dollar, så det råder ingen brist på pengar, och Formel 1 ses inom investeringsvärlden som ett bra framtidsutsikter.
En framtid full av möjligheter eller fallgropar?
Lawrence Stroll och hans partners har hittills investerat ungefär 700 miljoner dollar i teamet, så en värdering på 1,5 miljarder dollar ser lovande ut för framtiden. Frågan kvarstår dock om denna satsning kommer att betala sig sportsligt. Med Adrian Newey ombord och nya strategier på plats är framtiden för Aston Martin antingen ljusare än någonsin – eller så kan det visa sig vara ännu ett riskfyllt kapitel i Strolls komplexa F1-äventyr.
Texten skrevs 9:e september, innan det blev officiellt att Newey går till Aston Martin.