STOR INTERVJU: Arvid Lindblad om sin debutsäsong
Efter en imponerande debutsäsong i Formel 3 har Arvid Lindblad verkligen gjort avtryck i motorsportens värld. Med fyra segrar och utmärkelsen Rookie of the Year avslutade Lindblad på en stark fjärdeplats i mästerskapet. Nu blickar han framåt mot nya utmaningar, och redan till helgen kommer den unga talangen att ta plats bakom ratten i en Formel 1-bil.
I slutet av fjolåret stod det klart att Arvid Lindblad skulle köra för Prema i Formel 3 under 2024, tillsammans med teamkamraterna Dino Beganovic och Gabriele Minì. Och Lindblad gjorde omedelbart avtryck. I säsongens första sprint tog han hem segern och skrev därmed in sig i historieböckerna som den yngsta föraren att vinna ett Sprint Race i Formel 3.
Arvid Lindblad fortsatte sin imponerande framfart under säsongen, där han konsekvent plockade hem poäng. Bland höjdpunkterna fanns segern i huvudracet i Barcelona och en drömhelg på Silverstone, där han triumferade både i lördagens sprint och söndagens race. Dessa framgångar bidrog till att Lindblad avslutade säsongen på en fjärdeplats i mästerskapet, som den yngsta föraren i startfältet.
Strax efter säsongens avslutning kom beskedet att Arvid Lindblad blivit utsedd till Rookie of the Year.
FormelDirekt har pratat med den lovande talangen, som uttrycker stor glädje över både säsongens prestationer och utmärkelsen.
– Jag är självklart väldigt nöjd med mitt år. Jag tycker att det är en bra prestation. Om man ser på min erfarenhetsnivå jämfört med de tre eller fyra andra jag tävlade mot i mästerskapen, är det imponerande vad jag lyckades uppnå. Jag tror att jag hade flest vinster i år. Jag var den första som vann och slog sedan rekordet som den yngsta föraren att vinna ett F3-lopp och att bli fyra i mästerskapet vid 17 års ålder. Det var väldigt bra, säger Arvid Lindblad till FormelDirekt.
Var det här vad du hade förväntat dig av säsongen?
– Nej, definitivt inte, jag presterade bättre än jag förväntade mig. Jag tycker också att sättet jag utvecklades under året och hur resultaten kom var inte vad jag hade förväntat mig. Jag satte inte riktigt ett specifikt mål för vad jag ville uppnå i år, eftersom jag vet att F3 ibland kan vara lite av ett lotteri. Formatet är verkligen utmanande. Att ta fyra vinster var definitivt mer än vad jag hade förväntat mig, och om man tänker på det, var jag egentligen superkonkurrenskraftig från omgång tre eller fyra och tävlade om segrarna.
Vilken är din största lärdom från den här säsongen?
– Jag tycker det är svårt att peka ut en specifik sak eftersom jag är så oerfaren och fortfarande lär mig mer och mer om att köra racingbil. Det fanns två saker som jag var stark på i år, vilket jag visserligen visat tendenser till tidigare, men inte alltid varit fantastisk på. Den ena var kvalificeringen, där jag lyckades leverera när det verkligen gällde. Jag presterade i princip alltid på sista varvet under kvalen. Det var en verklig styrka under säsongen.
Han fortsätter:
– Den andra saken, som jag verkligen bevisade under året, var min förmåga att snabbt anpassa mig under kvalen. Vi får bara ett eller två varv och att kunna utnyttja varje varv, samt om bilen inte är perfekt, att acceptera det och hitta ett sätt att få det att fungera. Jag tycker att det var en stor styrka och dessa två saker var en stor anledning till varför jag lyckades så bra i år.
Arvid Lindblads största höjdpunkt kom i juli på Silverstone, där han verkligen gjorde ett avtryck i historien. Han tog hem både sprinten och huvudracet och blev den första föraren att vinna två lopp under en Formel 3-helg.
– Att vinna båda loppen på hemmaplan, efter att inte ha tävlat i England sedan 2018, var ett riktigt speciellt ögonblick för mig.
”Planen är att gå upp till F2”
Vad är planen för nästa år?
– Planen är att gå upp till F2 nästa år, så vi kommer att börja förbereda oss för det. Jag antar att nästa gång jag verkligen kommer att vara på banan blir vid den officiella F2-testningen i Abu Dhabi, och sedan kommer vi att ha det första loppet i Melbourne. Så det blir definitivt ett litet uppehåll innan det första loppet.
Han fortsätter:
– Men det händer mycket just nu, och jag kommer att arbeta hårt under vintern för att förbereda mig så bra som möjligt, lära mig så mycket jag kan och försöka ha ett liknande år som i F3. Jag vill starta säsongen med ett riktigt bra resultat, göra något speciellt i början och sedan gradvis förbättra mig under året för att bli konkurrenskraftig under andra halvan av säsongen i "Feature Races" och liknande.
”Första gången i en F1-bil”
Till helgen står Arvid Lindblad inför en stor upplevelse i sin karriär när han för första gången kommer att sätta sig bakom ratten på en Formel 1-bil. Den efterlängtade premiären sker under ett event i Houston på lördagen, där Lindblad kommer att köra tillsammans med andra profiler från Red Bull.
– Ja, det kommer att bli riktigt häftigt. Det blir min andra gång i USA, första gången i Houston, och första gången jag kör en F1-bil. Jag kommer att vara där med David Coulthard och en F1-stuntförare som heter Patrick Friesacher. Så det kommer att bli riktigt coolt. Jag tror att det kommer att vara en fantastisk upplevelse. Det kommer att vara mycket medieuppmärksamhet, och som jag sa, min första gång i en F1-bil, även om det är en äldre modell.
Har du koll på vilken bil det blir?
– Jag tror att det är en Red Bull-bil från 2012, alltså en mästerskapsvinnande bil, och den kommer definitivt att vara väldigt högljudd.