Fredrik Af Petersens om efterspelet till Belgiens Grand Prix
George Russells seger i Belgien var ett perfekt samarbete mellan förare och raceingingenjör. Duon tog en chans och den fungerade. George fick frågan om däcken och man bestämde att inte komma in.
Han körde inte mindre än 34 varv av 44 på de hårda däcken. Försvarde sig perfekt mot Lewis Hamilton. Så med ett par ord. En riktigt välförtjänt seger.
-Det var min bästa seger för det var ett tufft lopp.
-Förstod inte varför ingen annan gjorde som vi. Och undrade om vi missar något?
Ett par timmar senare kom dråpslaget. George blir diskad för att bilen var för lätt.
796,5 kg istället för minimivikten 798 kg. 1,5 kg var skillnaden mellan triumf och nederlag. Teamet erkände att det var deras fel men vad hjälper det. FIAs besiktningschef Jo Bauer är inte en man som det inte ens är lönt att diskutera med.
Alla vet att han är 100% rättvis, synnerligen noga och därför är han också respekterad av alla. Även domarna som aldrig ändrar hans rapport.
* * * * *
Skrev följande text innan beslutet kom och den gäller trots att alla nu flyttas upp en plats.
För första gången på länge såg den sjufaldige mästaren sur ut. Kanske väntade han på att det skulle bli en teamorder a la McLaren i Ungern för han ledde ju länge. Den kom aldrig. Så han försökte men George gav sig inte. Bilden efteråt sa allt. En utpumpad George satt i skuggan. Några meter lägre bort stod Lewis och ordnade håret. I rummet bakom prispallen var Lewis mycket fåordig.
Det som också var intressant var ”kampen” mellan de två raceingenjörerna. Man såg de två stod mitt emot varandra i garaget med en liten vägg mellan dem. Tittade koncentrerat på sina datorer.
Vad som gladde mig mest att chefen Toto Wolff inte gav någon teamorder. Tvärtom. Bägge fick köra mot varandra men inte ta några risker. Med ett par varv kvar tryckte Wolff in en knapp som antagligen betydde inga fler attacker från Lewis.
-Hade många däck men det gick inte som planerat, var Lewis nyktra kommentar.
-När det kommer till strategi, kan du inte alltid omsätta allt som du vill. Men du kan försöka lära dig något av det och att göra det bättre nästa gång. Och det är precis så teamet tänker också.
Vad jag inte riktigt förstår är varför Lewis blev vald till loppets förare. I min bok är det utan tvekan George. Startar man sexa och vinner är det loppets bästa prestation. Lewis körde bara upp sig en plats.
George och Lewis var länge uträknade när det gällde att vinna lopp och ännu mindre kampen om titeln men nu de vunnit tre av de fyra sista loppen. Vem hade trott att de skulle kunna vara med och köra om segrar efter de tio första loppen.
Då var de någonstans i mitten av gänget. Att de är tillbaka igen, om det nu varar, är perfekt för spänningen om bägge titlarna. I de fem sista tävlingarna har en av dem stått på pallen.
Har Lando nerverna som krävs för att ta nästa steg?
Hade Oscar Piastri kunnat vinna loppet? Kanske. Andra platsen var absolut inom räckhåll om han inte gjort ett misstag vid depåstoppet. Han bromsade för sent och missade punkten med några cm men det räckte för att alla mekaniker var tvingade att flytta på sig.
Så stoppet blev en ”katastrof”. 4,4 sekunder. En ung och lite oerfaren förare som var för ivrig? Kanske. Gjorde sitt bästa och var inte många m eller var dm efter Lewis i mål.
Lando Norris. Har han tävlingsnerver? Körde utanför banan i första kurvan.
-Ville inte bli påkörd.
Självklart förnuftig inställning men det gäller också att vara tuff och sätta sig i respekt hos de andra. Och skall man vara taskig har han inte lyckats.
Lando är dock utan tvekan en stor talang men det skulle nog inte skada, tvärtom, om McLaren föraren la sig på en soffa och pratade med en sportpykolog. Finns många olika sätt att lära sig
Nico Rosberg satsade på mental träning. Av sin tränare fick han i uppgift att lösa matematiska problem medans han simmade 2x25 m. T.ex. skulle han multiplicera 17 gånger 18 och ge ett svar senast efter 50 m.
Det handlade om kombinera en kroppslig ansträngning med en mental lösning för det är något som fodras när man kör en racerbil på högsta nivå. Klarade av sträckan på under två minuter och med rätt svar. Dessutom boxade han under vattnet med hantlar för att stärka musklerna, kunna köra snabbare i kurvorna och kontrollera andningen.
Ferrari kan inte vara nöjd med resultatet. Startar man från pole, Charles Leclerc, måste man bli bättre än fyra. Men som sagt ibland går det snett med strategin.
Får betala för att de uteslutit Newey från mötena
Utan diskussion blev loppet ett stort och pinsamt nederlag för Red Bull. Framförallt för Sergio Perez. Startar man tvåa och bara blir åtta. Inte undra på att Red Bulls motorsportchef var, för att uttrycka det milt, förbannad.
Var Maxs femte plats godkänd? Nja. Ok han startade från 11:e rutan efter ett motorbyte men, och det var den stora negativa överraskningen, var inte lika snabb som vi är vana att se holländaren. Tvärtom.
För en gångs skull fick han också kolla i backspegeln. I de fyra sista tävlingarna har regerande mästaren bara stått på pallen en gång.
Att det inte gick snabbare berodde enligt teamets motorsportchef Helmut Marko att de främre däcken blir för varma om han kör för nära bilen framför.
Otroligt hur styrkeförhållandet har svängt. I början av säsongen ett dominant team och resten körde om tredje platsen. Och nu? Det har vänt.
Nu är det fyra team och dess förare som kör segern. Kan inte bli mycket bättre för spänningen. Även om The Orange Army är besvikna. Och som jag skrev i en krönika. Var fel att utesluta Adrian Newey från de tekniska mötena.
Nervösa dagar för många under semestern
Nu är det semester för många. För andra smått nervösa dagar. Alla fabriker är stängda och ingen får arbeta med bilarna. Men det hindrar inte en konstruktör från att ligga i hängmattan med ett block och penna. Eller vara på stranden och rita i sanden med en pinne.
Vem är nervös? I första hand Sergio Perez. I veckan skall Red Bull ha ett möte och bl.a. skall man diskutera om Checo får stanna kvar resten av säsongen.
Mexikanens resultat är enligt Marko inte bra och enligt österrikaren finns det fyra kandidater som kan ersätta honom. Daniel Ricciardo, som han säger är mycket rutinerad, hans stallkamrat hos VC RBYuki Tsunoda, Red Bull junioren Liam Lawson.
Mötet gäller inte bara den här säsongen utan också nästa. Hos McLaren skall man bestämma vem man i första hand skall satsa på i kampen om VM-titeln. Lando Norris eller Oscar Piastri.
Vi vet alla att Lewis är ett modelejon även om det han ibland bär inte är i allas smak. Han är den ende föraren som byter om innan han kommer till presskonferensen. Och varför inte.