Vad har Lewis Hamilton, Carlos Sainz och Adrian Newey gemensamt?
De får inte längre vara med på tekniska möten när det handlar om nästa års bil.
Förarna dock när det gäller att göra årets bättre. Den som lider mest är regerande mästaren Max Verstappen för geniet Adrian Newey är utfrusen även när det gäller årets bil.
Holländaren och Sergio Pérez dominerar inte längre som man gjorde förra säsongen. De andra teamen har studerat Neweys bilar och lärt sig en hel del. Kanske allra mest McLaren.
Varför har Red Bull Racing blivit hotad? Har cheferna gjort sig själva en rejäl björntjänst?
Enligt italienska formu 1a.uno beror det på Newey inte längre får vara med i de viktiga och avgörande diskussionerna. Och att de ansvariga fördelade hans uppgifter på flera så att hans inflytande minskade dramatiskt.
Men det viktigaste är nog att man inte lyssnat på honom och ignorerat honom och hans förslag när det gäller utvecklingen och förbättringen av årets bil.
De förslag som han gjorde blev åsidosatta av det tekniska teamet, några av ingenjörerna var sura för att de tyckte att Newey fick allt beröm och de inget, och dess chef Pierre Wache, som mer eller mindre tagit över Neweys plats.
Det handlar om kylningen. Newey var och är stark motståndare till de nya smalare luftintagen på sidorna och de mindre vid Halo systemet vid föraren. De ansvariga ansåg att det skulle förbättra bilens prestation när hastigheten är låg eller vid medelhastigheter.
Ingen lyssnade på Newey
Insider säger att Newey hatade de små hålen vid Halo, som han ansåg skulle påverka balansen, men ingen lyssnade. Eller rättare sagt, enligt insidern, struntade alla fullständigt vad han tyckte för han skulle ju sluta och hade därmed inte längre något att säga till om eller bestämma.
Som det gått i de senaste loppen verkar det som om han fått rätt för att istället för att göra bilen bättre har det gått baklänges och Max får kämpa som aldrig förr. Och för Perez har det käpprakt åt skogen. Även om han körde ett bra lopp på Hungaroring.
Att Newey inte fick vara med längre har nog gjort att han tröttnade och istället koncentrerade sig på sin barndomsdröm. Att bygga en egen super sportbil. Förra veckan presenterades hans hypercar, som byggs i en mycket begränsad upplaga.
Vad gör Newey idag?
Han var med på kommandobryggan i Miami, Monaco och Silverstone.
-Jag har pratat lite med förarna och lite om taktik under loppen. Men jag har också träffat kunder till hyper bilen RB 17.
Inte ett ord om arbete med F1 bilen eller den tekniska avdelningen.
Ungerns GP. Själva tävlingen tycker jag inte var särskilt spännande däremot fascinerad och besviken av allt som hände.
Red Bulls kommandobrygga loppets stora förlorare
Internt dragrace ner till första kurvan som Oscar Piastri vann för stallkamraten Lando Norris. Max försöker och kommer om Lando men får en fördel för att han körde utanför banan. Själv tyckte blev avputtad men fick ordern att lämna tillbaka andra platsen för att undvika ett eventuellt straff. Lydde.
Holländaren vet vad han gör. Håller ner gasen även utanför banan och hoppas att domarna inte skall reagera och anser att det är en racing incident som nästan alltid händer i första kurvan efter starten. Hans raceingenjör hade dock en annan uppfattning.
De på kommandobryggans hos Red Bull var loppets stora förlorare. Vad katten tänkte de på? Helmut Marko, Red Bulls motorsportchef hade svaret.
-Vi underskattade hur svårt det var att köra om. Vår strategi var helt fel. Trots att Max var snabb.
Bara att hålla med. Strategin har ju annars varit ett av teamets styrka. Nu förlorade Max platser på grund av den och det var väl orsaken till att en frustrerad och förbannad förare gjorde ett misstag i slutet av loppet och krockade med Lewis.
Det var den gamla otåliga Max igen. Hördes när han med synnerligen irriterad röst svarade sin ingenjör att han gör sitt bästa. Få kommentarer efteråt.
-Taktiken var urusel.
"Jag lydde bara team-order"
McLaren. Det var ett många och underliga samtal mellan förarna och ingenjörerna. Man talade om för Lando Norris hur snabb Oscar Piastri var i några kurvor och att han skulle köra långsammare och tänk på däcken.
Förlåt Lando men dina svar i presskonferensen var skitsnack. Okej du förlorade starten så att Oscar fick ledningen tack vare stoppen men du fick tillbaka den vid senare stopp. Helt ok. Men vad som hände i slutet av loppet har jag svårt att acceptera.
Alla idrottare är egoister och vill vinna. Och det är ganska långtråkigt att höra att vi är ett team och teamet är det viktigaste.
Och att “jag förtjänade inte att vinna”. Patetiskt svar.
De fick veta att de fick köra mot varandra och Lando svarade att ”let him come”. Han ledde med 5,1 sekunder. Så släpper han förbi Oscar. Men man kan ju undra vad han egentligen tänkte.
Kunde inte ha demonstrerat det bättre än med att köra långsamt på start- och målraka istället för allra längst bort på banan. Varför tillät teamet det? Trots att han var den snabbaste av de två.
-Teamet ville det och jag lydde. Jag gav inte bort segern utan förlorade den i starten.
Jaså? Det var 70 varv kvar att köra. Varför kämpade han inte för att vinna? Tänk Vettel.
I min enfald trodde jag att den förare som är snabbast också vinner.
Påminner om Österrike 2001
Det påminner mig om vad som hände i Österrike 2001. Ferraris stallchef Jean Todt sa till Rubens Barrichello att släppa förbi Michael Schumacher för mästerskapet. Det utbröt ett ramaskri och alla vadslagningsfirmor slutade att ta vad om F1.
Hur reagerar de efter den här teamordern? Och vad tycker alla Landos fans? Bägge förarna pratade om att man är ett team och ingen står över teamet. Förlåt men jag är trött på det snacket.
Racing är en tävling, i detta fall F1, mellan 20 av världens snabbaste förare och så skall segern avgöras av några som sitter på kommandobryggan eller vad man kanske kommit överens om innan loppet. Helt fel. Ett gammalt ordspråk inom all sport är att ”Let the best man win”.
En liten fotnot. Oscars manager är Mark Webber. I Malaysia 2013 ledde han loppet och stallkamraten Sebastian Vettel fick order om att inte attackera. Det struntade han i och vann. Tala om vinnarskalle och egoism.
Lando tappade sju poäng i Ungern. Om hans och McLarens toppform fortsätter kan han bli en allvarlig konkurrent till Max och jag skulle gärna vilja veta vad Zak Brown, McLaren chefen, Andrea Stella, teamchef, och Lando säger om han missar titeln med en ynka poäng.
Som utvecklingen är just nu skall Red Bull och Max Verstappen vara glada att man vann så mycket i början av säsongen.