F1-krönika Fredrik af Petersens: ”Lando måste lära sig att själv bestämma”
Vilken rubrik skall man sätta på Englands GP? Tycker att oldie but goldie passar bäst. Lewis Hamilton vann loppet för nionde gången. Och det blev säsongens kanske bästa lopp tack vare det engelska sommarvädret.
Det var ett perfekt samarbete mellan en mycket erfaren förare, som har en räv bakom varje öra för att dra till med en klyscha, och hans lika smarta racingenjör. Lewis och Peter Bonnington. Mannen som skapade den nu så mera välkända ordern ”Lewis. It is Hammertime”. Och de kom efter 18 varv. Lewis om George. Den sjufaldige mästaren kunde inte hålla tillbaka glädjetårarna när han kom tillbaka till depån.
Efter kvalet tog George pole med Lewis snett bakom och alla sa att Mercedes bara är bra när det är vått och kallt. Stämmer inte. Men har teamet verkligen gjort de framsteg som förarna och chefen Toto Wolff säger. Kanske men ser man nyktert på det hela så vann George i Österrike för att de två som låg före inte var het överens om vem som skulle komma ut först efter en kurva. På Silverstone fick Lewis sin synnerligen efterlängtade seger när de som satt på McLarens kommandobrygga tillsammans med Lando gjorde ett val som gick helt snett.
En annan förare kunde med nöd och näppe hålla tillbaka bittra tårar. Lando Norris. Han visste att han hade gjort bort sig och förlorade segern får att han valde fel däck. Mjuka istället för medium.
”Måste lära sig att själv bestämma”
Den unge engelsmannen behöver dock inte ensam ta på sig hela skulden. Mercedes kallade in både Lewis och George samtidigt. McLaren bara Lando. Oscar lät man stanna kvar ute. Fel. Andra misstaget var att man lät Lando själv bestämma vilka däck han ville ha. För en utomstående lite underligt. Situationen där teamet kan vinna igen är nytt för de flesta hos McLaren men på kommandobryggan sitter ett par med massor av rutin plus minst en ansvarig för taktiken. När man har en förare som aldrig varit så nära att vinna tar man ett beslut för honom och låter honom inte välja. Plus ett katastrofalt depåstopp. 4,5 sekunder och Lewis kom förbi. Lando har massor av talang men han måste lära sig att ryta ifrån och själv bestämma.
Efter Österrike sa man att han måste lära sig två saker. Ett att köra mot Max och två för att vinna. Bristen på den rutinen såg man tyvärr på Silverstone. Men förtrösta inte. Lando Norris lär sig av sina misstag och bilen är det inget fel på. Tvärtom. Man kan bara hoppas att teamet har lärt sig av misstagen i de två sista loppen.
Oscar Piastri fick inte välja. Australiensaren fick medium och var snabbare än sin stallkamrat. Visserligen blev han ”bara” fyra men det berodde på vad som hade hänt tidigare i loppet. Man bara tycka synd om Lando. Andra gången i rad som han hade en chans att vinna. Kort tillbakablick till Österrike. När känslorna lugnar ner sig säger både Max och Lando att vad som hände absolut inte skadat deras vänskap och att det var en härlig fight mellan vå racerförare och det som hände händer. Max kom ifatt Lando. Skulle han blockera? Gjorde absolut inget motstånd.
De sista varven såg det ut som om det skulle kunna bli en upprepning på Abu Dhabi 2021. Inte om en vm titel som i det historiska loppet utan den sjufaldige mästarens första seger på en evighet. Två värdiga mästare men det blev ingen duell. Loppet tog slut, kanske ett par varv för tidigt för holländaren. Tittar man i backspegeln hade Max kanske kunnat vinna för Red Bull gjorde ett uruselt stopp. Drygt tre sekunder. I mål var Max bara 1,465 sekunder efter. En scen som vi dock inte sett på mycket länge. Under de första varven blev Max nämligen frånkörd av både Lewis och George. Däcken och regerande mästarens bil var inte bästa vänner. Han blev ju också omkörd av Lando. Revansch några varv senare.
”Råder oro i det så framgångsrika teamet”
Det råder oro i det så framgångsrika teamet där alla alltid såg glada och nöjda ut. Sergio Pérez fick ett nytt kontrakt efter Kanada men det lär finnas en paragraf som säger att om Checo inte är inom 100 poäng efter Max när sommaruppehållet börjar kan man tydligen byta ut honom. Efter England 255 poäng mot 118. De senaste loppet har det gått helt snett för mexikanaren och det gör alla anställda besvikna. Deras bonus bygger helt och hållet på förarna resultat. Sergio har två lopp på sig. Ungern och Belgien.
Så Lando out. Max out. Lewis bara tackar och tar emot.
Ferrari. För att vara riktigt taskig skulle man kunna döpa om teamet till Scuderia Diasastro. Åtminstone Charles Leclercs sida av garaget. Monegasken blev bara 14:e och det var bara på näst sista varvet som han kom förbi Valtteri Bottas. Äran räddades av Carlos Sainz, som blev femma med drygt 47 sekunder efter Lewis.
När Toto Wolff blev intervjuad sa han nu är det rock n’ roll. Räcker det? Återstår att se. En sak är dock helt klart. Det här var det 12:e loppet och resten av säsongen ser ut att bli spännande. Har Red Bull och Max fått inte en utan två konkurrenter? Mercedes och McLaren.
En bild som fick mig att reagera. När FIA presidenten Mohammed Ahmed bin Sulayem gick fram till Lewis blev det bara en mycket kort handslag och inget samtal. Tydligen inte goda vänner.
En sak till innan jag glömmer det. Varför sjöng alla i Mercedes garaget Sweet Caroline?
Det är segersången för Bostons baseballag. Någongång på 1990 talet sjöng man sången som en hyllning till en kollegas nyfödda dotter som heter Caroline. Nu sjungs den av idrottspublik över hela världen. Som t.ex. nu när England spelar i EM i fotboll i Tyskland.