F1-bloggen: "Renault överväger att lämna F1-motorproduktionen"
F1-bloggen: Renault överväger att lämna F1-motorproduktionen
Det verkar som att Renault överväger att dra sig ur tillverkningen av Formel 1-motorer för att spara pengar. Planen är att Alpine-teamet ska säkra en leverans av kundmotorer för 2026 och framåt.
Detta skulle göra två saker: ge teamet en konkurrenskraftig motorenhet utan att handikappa dem, och hjälpa Renaults chef Luca De Meo att rättfärdiga F1-programmet inför aktieägare vid eventuell granskning.
F1-motortillverkare är begränsade i sina utgifter med ett kostnadstak på 95 miljoner dollar per år från 2022 till 2025.
Enligt uppgift har Renault dock spenderat långt under detta belopp och har investerat endast 40 miljoner dollar per år. Detta förklarar kanske varför de nuvarande motorenheterna inte har varit framgångsrika.
Motorbudgettaket stiger till 130 miljoner dollar per år från 2026, vilket innebär att företaget kommer att behöva spendera minst 650 miljoner dollar mellan 2026 och 2030 om de vill vara i nivå med sina rivaler.
Kundmotorer är begränsade till cirka 15 miljoner dollar per år, och det är tydligt från prestationen hos team som McLaren och Williams att ett kundteam med Mercedes-motor kan vara konkurrenskraftigt.
Möjlighet att ta över Aston Martin
År 2026 kommer Mercedes att förlora en av sina kunder då Aston Martin byter till Honda, vilket innebär att Renault skulle kunna ta över den leveransen och hjälpa Mercedes att bibehålla samma intäktsnivå från sitt kundmotorprogram.
En sådan flytt skulle ligga i linje med aktuella industritrender inom teknik, där tillverkare köper in den teknik de behöver för att skapa de fordon de vill ha utan att betala för att utveckla den själva.
Det skulle vara svårt för Renault att stänga ner eller sälja Viry-Chatillon, men anläggningen skulle kunna omdirigeras för att fokusera på Alpines Le Mans-program.
Renault kan förlora några ingenjörer som bara är intresserade av F1. Den största påverkan skulle dock vara en av prestige, eftersom Renault skulle upphöra att vara en ”F1 tillverkare”.
Ett mindre mirakel för att Alpine ska nå pallen i år
Luca de Meo insisterar på att det inte finns några planer på att sälja F1-teamet i Enstone, men han har ännu inte gett några detaljer om hur han tänker fixa teamet.
Idén att Alpine regelbundet skulle vara på pallen inom 100 lopp, som beskrevs i planen 2021, ser nu otroligt naiv ut. Vid slutet av detta år kommer Alpine att ha tävlat i 90 lopp och Esteban Ocons seger i Ungern 2021 är nu ett avlägset minne.
Det skulle kräva ett mindre mirakel för teamet att ta en pallplats 2024.
Teamet låg nia i konstruktörsmästerskapet inför helgen i Montreal men lyckades klättra förbi Williams tack vare tur då Alexander Albon togs ut ur loppet av en snurrande Carlos Sainz Jr.. Som resultat av den kraschen är Alpine nu åtta i konstruktörsmästerskapet.
Ironiskt nog var de två största biltillverkarna involverade i F1 - Volkswagen (som äger Audi) och Renault (som äger Alpine) - båda i slutet av fältet, på nionde och tionde plats.
Man kan dra slutsatsen att biltillverkare gör bäst i att låta racingexperterna sköta F1-team, snarare än att tro att de är bättre än experterna.
De Meo har pratat mycket om att bygga om teamet, men de senaste utrensningarna (och de kan ännu inte vara över) har resulterat i en situation där det är svårare att attrahera rätt typ av människor. Detta underminerar förtroendet inom teamet.
Är Briatore lösningen - eller ett nytt problem?
En annan kontroversiell fråga är förslaget att ge Flavio Briatore en roll för att hjälpa till att bygga om teamet.
Detta är problematiskt på flera sätt, eftersom Briatores historia i sporten (särskilt i relation till Renault) inte är glömd av alla.
Briatore, som är 74 år och en del av en annan generation inom F1, har inte varit involverad operativt och känner inte dagens ingenjörer, eftersom få av dem arbetade i sporten för 15 år sedan när han blev bannlyst på livstid för sin inblandning i den ökända Singaporeskandalen 2009.
Det är ingen hemlighet att det finns potentiella köpare för teamet, men de Meo säger att han inte har några planer på att sälja vare sig hela teamet eller delar av det. "Jag vill göra det här väldigt klart," sade de Meo till Autocar:
"Det finns inget sätt att vi kommer att ge upp. Det är inte min stil. Vi kommer inte att sälja ens en del av detta. Vi behöver inte pengarna. Jag har haft folk som lämnat bud till höger och vänster och sedan pratat om det i pressen. Men vi är inte intresserade. Det skulle vara dumt och jag kommer inte att göra det."
Att involvera mannen som ledde till Renaults offentliga skandal och beslutet att dra sig ur sporten mellan 2011 och 2016 kanske inte anses vara särskilt klokt av aktieägarna.
Och om det inte finns någon intention att ge upp, varför diskuterar de Meo motoraffärer med rivaliserande tillverkare?
En annan nyckelfråga är om någon kommer att gå med på att leverera motorer till teamet. Mercedes kanske vill ha en annan kund, men kommer ett sådant team att tillföra något värde till Mercedes involvering i sporten, eller kan det ses som en risk med Briatore inblandad?
Mercedes behöver redan särskilda överenskommelser för att förse fyra team med motorer och kan ha svårt att få samma acceptans med Renault (och Briatore) involverade.
I slutändan kan riskhantering avgöra frågan. Briatore är knappast en förebild för god styrning och det skulle vara förvånande om de noggranna Wall Street-typerna på Liberty Media skulle vara glada över associationen.
Christoffer Lindén är frilansande F1-journalist och skriver till vardags för finska Vasabladet.