Berthling: "Indy 500 - en historia full av dramatiska upplösningar"
På söndag 26 maj smäller det. Då väntar höjdpunkten för alla Indycar-fans när Indy 500 körs för 108:e gången i historien. Som vanligt sista söndagen i maj på den amerikanska helgdagen Memorial Day där det patriotiska USA hyllar sina fallna hjältar i sina historiska krig.
Extra intressant för oss svenskar med Felix Rosenqvist, Marcus Ericsson och Linus Lundqvist och även ”halvsvensken” Tom Blomkvist på startlinjen. Där de två förstnämnda båda slogs som segern i förra årets race medan Linus och Tom båda är debutanter på The Brickyard som arenan också kallas.
Som ni läst i mina tidigare krönikor om historien bakom Indycar har intresset för den totala serien pendlat genom åren. Men Indy 500 har alltid hållit ställningarna som den största enskilda tävlingen inom den globala motorsporten, även under de år när Indycar haft sina lågvattennivåer.
T o m under de år när serien var uppdelad i två separata ligor, och det på samma dag och tid kördes US 500 på Michigan International Speedway inte långt därifrån.
Och nästan alltid har den jättelika arenan som numera efter att läktarna på inneplanen tagits bort ”bara” rymmer strax under 300 000 sittande åskådare varit utsåld till sist plats. Lägg sedan till många 10-tals miljoner TV-tittare inte bara i USA utan i ökad utsträckning runt om i världen.
Indy 500 är nog den mest oberäkneliga tävlingen som finns. 200 varv och nästan 80 mil ska avverkas i en snitthastighet som på enstaka varv går i över 370 350 km/timme i snitt. Normalt inträffar en mängd gulflaggssituationer som helt förändrar teamens planer och strategier vad gäller däck, bränsle och depåstopp.
Bilarna och underlaget skiftar också under racet i takt med att yttertemperaturen sjunker under den nästan 4 timmar långa loppet.
En vinnande strategi påminner lite om ett långdistanslopp i löpning, se till att hålla kontakt med täten och ligg på ledarvarvet men spara så mycket kraft som möjligt till de sista 20-30 varven då loppet avgörs. Den är inte ovanligt att en tätklunga om 10 bilar eller mer går i mål med några sekunders marginal.
"Går att vinna Indy 500 från en plats långt bak"
Inte sällan avgörs loppet på absolut sista varvet. Som t ex förra året när Marcus Ericsson oturligt tappade en klar ledning och fick ge sig för Josef Newgarden.
Kvalet till tävlingen var tidigare en utdragen historia som pågick hela maj månad, men har nu dragits ner till en vecka där slutkvalet avgörs helgen innan. Under kvalet slås grupper av förare successivt ut tills de 6 snabbaste gör upp om positionerna i de första två leden.
Loppet startar sedan traditionsenligt med 3 i bredd, som vanligt i Indycar med en rullande start. Då antalet bilar som försöker kvala in är fler än de 33 platserna brukar de sista slås ut under det minst lite förnedrande ”jumbokvalet”, som ibland är lika spännande som huvudkvalet.
Men egentliga är startpositionen ganska ointressant. Det går att vinna Indy 500 från en plats långt ner i fältet med rätt däcks- och bränslestrategi och lite tur med gulflaggssituationerna.
En historia fylld av dramatiska upplösningar
Varje Indy 500-tävling brukar också vara fylld med mer eller mindre dramatiska och kontroversiella upplösningar innan målflaggan faller.
Här är några exempel på de senare:
- 1981 års tävling var en kamp mellan legenderna Mario Andretti och Bobby Unser. Vi sista depåbesöket accelererade Unser ut från depån och lyckades precis klämma sig före säkerhetsbilden och lyckades därmed ta målflagg före Andretti. Helt regelvidrigt ansåg Mario, protesterade hos tävlingsledningen och fick rätt och kunde ta emot segerringen på banketten dagen efter.
Men Unser gick till domstol, ifrågasatte regelboken och tilldömdes segern 6 månader efteråt. Andretti kunde inte smälta förnedringen och hävdar än i dag att han egentligen vann 1981 års Indy 500. Segerringen vägrade han lämna tillbaka, så arrangörerna fick göra en kopia åt Unser
- 1985 var det en hård kamp mellan Andretti och Danny Sullivan. Mitt under racet spann Sullivan runt i 350 km/timmen, lyckades med minsta tänkbara marginal undvika att både krocka med både muren och Andretti men samlade ihop sig och kunde till slut vinna tävlingen.
- 1989 blev en kamp mellan ex-världsmästaren i Formula 1 Emerson Fittipaldi och den då unga Al Under J:r, vars pappa f ö vunnit racet 4 gånger. I loppet slutskede krokade man ihop och Unser hamnade i muren. Men Unser Jr kom igen och vann både 1992 (med en marginal om 0,013 sekunder) och även 1994.
- 2011 så det ut som om debutanten J R Hildebrand sensationellt skulle vinna när han närmade sig sista kurvan. Men mitt i kurvan får han ett kast, hamnar i muren och passerar vilt snurrande mållinjen. Men engelsmannen Dan Weldon trodde inte sina ögon när han precis på mållinjen passerar Hildebrand och helt oväntat får smaka på den traditionsenliga segermjölken.
- Och på tal om dramatik måste nämna förra årets tävling där Marcus Ericsson och Felix Rosenqvist länge slogs om segern när den förre gjorde ett lite misstag och hamnade i muren. Det lämnade Marcus i en klar ledning, men på näst sista varvet inträffade en krasch och loppet rödflaggades. Det blev en återstart med ett enda varv att köra där Marcus var chanslös när Josef Newgarden slipstreamade sig förbi honom på sista raksträckan.
Vem vinner på söndag?
I söndags, den 19 maj, avslutades kvalet till 2024 års Indy 500, ett kval som blev en uppvisning av Penske-teamet som tog alla tre första platserna.
Men det blev inte veteranerna Newgarden eller Will Power som tog pole position utan Nya Zeeländaren Scott McLaughlin, en förare som debuterade i formelbil bara för ett år sedan efter att ha varit stor stjärna i den synnerligen väsensskilda australienska standardbilsmästerkapet.
En annan sensation var NASCAR-föraren Kyle Larson som tog 5:e plats på gridden och som efter söndagens lopp kommer att kasta sig i först en helikopter och sedan i ett flygplan som tar honom ner till Charlotte i Carolina och loppet Coca Cola 600 miles.
Där väntar ytterligare 100 mil brutal körning för Larson som tänker bli en 7:e föraren i historien att köra ”The Double” på samma dag.
Våra svenska förare presterade blandade resultat under kvalet. Felix Rosenqvist visade fortsatt god form med sitt nya och lilla team Meyer Shank Racing. Felix blev bästa Honda-bil, var ytterst nära att gå till kvalets finalomgång men kommer nu att starta i 3:e ledet, ett synnerligen bra utgångsläge.
Tufft för Ericsson efter kvalet
För Marcus Ericsson gick det åt motsatt håll där ingenting fungerade efter en krasch under testkörningarna. Till slut fick han kvala om den sista platsen och lyckades med nöd och näppe ta näst sista platsen i året Indy 500. Vilken kontrast till de senaste två årens succéer på the Brickyard.
Men med den oberäkneliga tävling som Indy 500 är finns det många potentiella segerkandidater. McLaren-förarna Pato O'Ward och Alexander Rossi är alltid att räkna med. Likaså regerande mästaren Alex Palou.
Och som vanligt ställer ett gäng veteraner upp och gör engångsinhopp i Indy 500 i kraft av sina mångåriga erfarenheter. Takuma Sato, Helio Castro-Neves och Ed Carpenter, stallchefen själv, är alla att räkna med på söndag den 26 maj.
Så på söndag det bara att bänka sig framför TV:n, värma upp med Monacos Grand Prix innan ”The greatest spectacle in motorsport” drar i gång. Lite långtråkigt tycker vissa men de sista 20 varven kommer garanterat att bli det mest spännande som går att uppleva om man är motorsportsupporter.
Magnus Berthling har följt Formula 1 och även Indycar sedan 70-talets början, men också många andra discipliner inom internationell motorsport. Magnus har också varit förbundsordförande för Svenska Bilsportförbundet. Han var givetvis på plats i Anderstorp och såg premiären för Sveriges Grand Prix 1973 och håller fortfarande Ronnie Peterson som en de största F1-förarna genom tiderna. Vid sidan om Ronnie är hans stora idol Mario Andretti, den kanske bäste allroundföraren genom tiderna.
magnus@mbaffarsutveckling.se