Indycar

Berthling: Marcus Ericsson – långt ifrån en förare född med guldsked

ANNONS

Marcus Ericsson och hans mångårige kombattant Felix Rosenqvist har båda gjort karriär sida vid sida allt sedan kartingtiden. Men de har tagit helt olika spår fram till att båda i dag är toppförare i Indycar som slåss om mästerskapstiteln. 

Detta visar på dynamiken i motorsporten där det finns många och olika vägar att ta sig upp i toppen, och där slumpen, timingen och ibland ett bra kontaktnät är viktiga parametrar vid sidan om den rena förartalangen.

Marcus Ericsson är en extremt professionell förare som planerat sin karriär in i minst detalj. Men han har också haft hjälp av ett mycket erfaret team av tunga namn inom svensk motorsport. Fredrik Ekblom, Eje Elgh och Kenny Bräck är några tunga namn som delat med sig av sin kunskap och erfarenhet som hjälpt Marcus i sin karriär. 

Mer anonymt i bakgrunden har också näringslivsnamn som bla Finn Rausing (arvtagare till Tetra Laval) och några till funnits med och gett stöttning. Det här har till och från väckt avundsjuka i motorsportkretsar där Marcus lite nedsättande kallats ”pay driver”. 

Men så fungerar motorsporten, ska man nå hela vägen behöver även den största talangen ha ett såväl sportsligt som kommersiellt kompetent team omkring sig.

Och att själv skaka fram finansiering för sitt tävlande är verkligen inget nytt, ta till exempel Niki Lauda på sin tid, ivrig som han var att snabbt komma vidare i karriären lånade han i sin pappas namn ansenliga pengar som gick direkt till teamen han körde för. 

Liksom de flesta inom bilsporten började Marcus med karting, där hans talang snabbt uppmärksammades. Han fick tidigt möjlighet att köra internationellt och noterade mängder med segrar och titlar samtidigt som hans rådgivare planerade nästa steg i karriären och olika möjligheter att växla upp till en riktig formelbil. 

Guldkyssen. Marcus med sin Iris efter segern i Indy 500 2022. Foto: Bildbyrån

Efter en noggrann utvärdering föll valet på Formula BMW, en ”mini Formula 3:a” med vinge som drevs av en liten men potent motorcykelmotor. Det blev succé direkt, 17 år gammal vann Marcus det engelska mästerskapet i hård konkurrens. 

Året efter gick han sedan vidare till Formula 3 och körde det engelska mästerskapet för att 2009 flytta till Japan och det japanska F3-mästerskapet.

En serie som är oerhört konkurrenskraftigt med en blandning av inhemska talanger och några riktiga toppförare från Europa. Jacques Villeneuve, Tom Kristensen, Rickard Rydell är några exempel på förare som grundlagt sin karriär i japanska F3-mästerskapet. För Marcus blev säsongen återigen en succé där han slutade som mästare.

Nu var det dags för nästa steg i karriären, och från 2010 och fyra år framåt blev det GP2 (numera Formula 2) som alltid körs samtidigt med GP-loppen för Formula 1. Konkurrensen där var och är stenhård då alla förare gör allt för att visa upp sin talang för stallcheferna i F1. 

Resultaten, trots att Marcus körde för toppteam som Super Nova, iSport och DAMS, blev dock ganska magra. Några heatsegrar och som bäst en 6:e plats i serien var inget Marcus kände sig nöjd med.

Lyckads snabbt nå Formel 1

Men hans kommersiella team hade större perspektiv och började sondera möjligheter att pusha karriären en nivå till. Och lyckades få in Marcus hela vägen till Formula 1 om än i ett av de sämsta teamen, Caterham. 

Omständigheterna kring kontraktet var och är fortfarande höljt i dunkel, men helt klart är att hans delvis anonyma uppbackare hjälpte till. 

Så 2014 steg Marcus ner i sittbrunnen i Caterhams F1-bil. En stort ock kittlande utmaning naturligtvis men med förutsättningar som var långt ifrån optimala. Teamet hade startat några år tidigare av en malaysisk entreprenör, Tony Fernandes som drev det i alla all då framgångsrika flygbolag Air Asia, någon slags asiatisk variant av Ryanair. 

Marcus kraschar våldsamt på Imola 2018. Foto: BIldbyrån

Fernandes var också en stor racingentusiast, hade köpt rättigheten till Lotus-namnet (trodde han vilket visade sig vara fel) men förlorade en varumärkesprocess och tvingades byta namn på teamet genom att förvärva Caterham (en nischad sportbilstillverkare som bla nytillverkade den ikoniska och mer än 60 år gamla Lotus 7 på licens). 

Trots rekryteringen av namnkunniga förare och tekniker hade resultaten helt uteblivit. 2014 skulle bli det sista året för Caterham F1 och var nog den sämsta start Marcus kunde få i Formula 1, men trots allt en möjlighet att visa upp sig för andra stallchefer, publik och media.

Första säsongen i F1 - ett fiasko

Marcus första F1-säsong måste nog betecknas som närmast ett fiasko, bilen var för tung och hopplöst efter konkurrenterna och dessutom otillförlitlig. Några VM-poäng var inte att tänka på, allt Marcus kunde göra var att lära sig den hårda vägen. Säsongen kunde inte ens fullföljas, med två GP-lopp kvar tvingades Caterham i konkurs.

Men teamet bakom Marcus hade nya planer. Sauber var efter några säsonger som BMW:s officiella F1-team åter ägt av Peter Sauber tillsammans med teamledningen, men behövde få in nya ägare som kunde finansiera upp företaget. 

Efter mycket turbulens och hemlighetsmakeri klev ett okänt investmentbolag så småningom in som ägare, Islero Investments. Något som sammanföll med att Marcus Ericsson bytte stall, hamnade i Sauber där han skulle bli kvar under 4 säsonger. 



Teamets egentliga ägarstruktur var initialt höljt i mörker, men så småningom visade det sig att Islero egentligen ägdes och kontrollerades av en av Marcus uppbackare, Finn Rausing. Så en viss förklaring till att Marcus fick sin F1-plats hos Saber finns nog här.

Sauber var ett bättre team än Caterham men hade tappat mycket konkurrenskraft sedan samarbetet med BMW bröts. Man var också inofficiellt ett juniorteam till Ferrari som enligt avtal hade rätt att utse den ena föraren. Bla. var Marcus under 2018 stallkompis med Charles Leclerc som redan då var den utvalde framtidsstjärnan hos Ferrari.

Totalt blev det 97 F1-lopp för Marcus med 18 inkörda poäng.

Inte dåligt, men heller inte vad han själv hade hoppats på. Finn Rausing började också sakta dra sig ur ägandet i Sauber, men fortsatte stötta Marcus om än i lite mindre omfattning. Nyligen lämnade Rausing Sauber och sålde teamet till Audi som officiellt tar över driften till säsongen 2026.

Stallkamraterna Charles Leclerc och Marcus Ericsson. Foto: Bildbyrån

Ny utmaning - skrev svensk idrottshistoria

2019 valde Sauber att satsa på förare vilket innebar att det inte fanns någon plats mer för Marcus Ericsson som började titta på andra möjligheter. Inspirerad av bla Felix Rosenqvist blev det i stället Indycar, först en säsong i det mindre SMP-stallet men from 2020 en plats hos toppteamet Ganassi Racing. 

Här fick Marcus äntligen visa upp hela sin potential och blev snabbt en toppförare i serien. Hittills har det blivit 4 segrar med triumfen i kronjuvelen Indy 500 2022 som främsta merit. 

Slutvarvet där han svarade på Pato O'Wards omkörningsförsök i kurva 1 är magisk svensk motorsporthistoria. Och det var ytterst nära att han upprepade segern 2023 innan en rödflaggssituation 2 varv från mål förstörde hans vinstchanser. 

En annan härlig insats var segern på den knökiga stadsbanan i Nashville. I en tidig krasch hoppade Marcus nästen över bilen framför, fick tillbringa lång tid i depån och låg ett varv efter övriga startfältet men utnyttjade smart gulflaggssituationerna och var totalt oväntat först över mållinjen. 

  

Marcus och Felix sporrar varandra 

Till årets säsong har Marcus Ericsson bytt team till Andretti Global och får för första gången i sin karriär betalt direkt av teamet, enligt rykten en rejäl lönecheck dessutom. Så till slut kan Marcus Ericsson med gott samvete skaka av sig epitetet ”pay driver”.

Om bytet till Andretti Global betalar sig även sportsligt återstår att se. Trots att Andretti Global är det största teamet i Indycar har man resultatmässigt åkt upp och ner genom åren. 

Sedan finns en intressant koppling till Marcus tidigare F1-karriär, Andretti Global försöker som bekant komma in i Formula 1 men har hittills inte blivit stoppade av de giriga F1-teamen. 

Men skulle det lyckas så sitter Marcus givetvis på en enorm och för Andretti Global värdefull erfarenhet från Formula 1, även om han nog är för gammal för att få en förarplats i det allt yngre F1-startfältet. 

Ericsson på sista varvet i Indy500 år 2022. Foto: BIldbyrån

På många sätt sparrar Marcus och Felix Rosenqvist varandra när det gäller intresset i Sverige för Indycar. Båda har sina trogna supporters sedan många år och nya strömmar till, så det är ingen tvekan om att konkurrensen dem emellan gör serien ännu mer intressant och leder till många spännande och ibland hetsiga diskussioner när vi motorsportfans träffas. 

Men låt oss inte glömma att båda måste se upp för supertalangen Linus Lundqvist som kommer med stormsteg. Om honom kommer vi skriva längre fram.

“Patetiskt att en skridskoåkare fick bragdguldet”

Som gammal motorsportsupporter känns det skönt att både Marcus och Felix till slut ser ut att ha hittat sin plats i motorsporthierarkin, och fått den utdelning efter många års slit och tidvis otur som båda förtjänar. 

De verkar båda två ha acklimatiserat sig väl i USA och tycks leva ett harmoniskt privatliv med sina nya partners. Samtidigt är konkurrensen i Indycar stenhård, i varje race finns det oftast mer än 10 eller fler potentiella vinnare från start samtidigt som själva tävlingsformatet är väldigt oberäkneligt, på gott och ont. 

Det enda som är tråkigt med Marcus och självklart även Felix är att idrotts-Sverige i stort inte uppmärksammar att vi har två absoluta världsstjärnor i en av de globalt största idrotterna.

Det var nästa patetiskt att en skridskoåkare som visserligen satte världsrekord inför några tusen åskådare fick Bragdmedaljen 2022. 

Den skulle självklart gått till Marcus Ericsson efter segern i Indy 500 inför en så där 350 000 åskådare på läktarplats. Så fungerar ju dessvärre den lilla ankdammen Sverige, men det är ju vi motorsportfans vana vid sedan länge.  

Magnus Berthling har följt Formula 1 och även Indycar sedan 70-talets början, men också många andra discipliner inom internationell motorsport. Magnus har också varit förbundsordförande för Svenska Bilsportförbundet. Han var givetvis på plats i Anderstorp och såg premiären för Sveriges Grand Prix 1973 och håller fortfarande Ronnie Peterson som en de största F1-förarna genom tiderna. Vid sidan om Ronnie är hans stora idol Mario Andretti, den kanske bäste allroundföraren genom tiderna.   

magnus@mbaffarsutveckling.se

Den här artikeln handlar om:

Laddar...
Tack för att du väljer att uppgradera ditt konto till Everysport Plus (ditt nya pris blir 99kr/mån). Klicka på knappen nedan för att genomföra köpet.
Visa köpvillkor
Gå vidare Stäng
×

1. VILLKORENS TILLÄMPLIGHET

För att få tillgång till plus-tjänsten måste du ingå ett avtal med ESMG genom att registrera dig och betala prenumerationsavgiften.

2. PLUS-TJÄNSTENS INNEHÅLL

ESMG förnyar och förbättrar plus-tjänsten fortlöpande, vilket innebär att vi utan föregående meddelande kan komma att lägga till, förändra och ta bort innehåll och funktioner. ESMG reserverar sig för eventuella skrivfel på någon av våra sajter där det lämnas uppgifter om någon av våra plus-tjänster.

3. PRENUMERATION

Aktivering av plus-tjänsten

Ditt abonnemang startas när du fyller i registreringsformuläret och betalar avgiften för plus-tjänsten. Detta gör att du får tillgång till plus-tjänsten under tiden din prenumeration löper. I det fall ingen prenumerationsavgift utgår för den inledande perioden (som definieras vid din registrering) startas plus-tjänsten när du fyller i registreringsformuläret och registrerar ett betalningsalternativ.

Bekräftelse

Efter att du registrerat dig och betalat avgiften för plus-tjänsten så skickas en bekräftelse till dig via den e-postadress som du har uppgett vid registreringen. Bekräftelsen innehåller villkoren för din prenumeration. De uppgifter som du har angett vid registreringen kommer finnas på ditt konto. Vi ber dig kontrollera att dessa uppgifter stämmer. Om någon uppgift inte är korrekt ska du ändra dessa via ditt konto. Du ansvarar för att kontaktuppgifterna är korrekta.

Åldersgräns

För att teckna upp dig för plus-tjänsten måste du vara minst 18 år. Är du under 18 år krävs förälder eller annan förmyndares godkännande för att du ska få registrera dig och använda plus-tjänsten. Genom att registrera dig och betala avgiften intygar du samtidigt att du har inhämtat ett sådant godkännande från förälder eller annan förmyndare. Du anses alltid försäkra riktigheten av sådana uppgifter som du lämnar om dig själv.

Prenumerationens löptid och uppsägning

Din prenumeration kan antingen vara en tillsvidareprenumeration eller en tidsbestämd prenumeration. Det framgår vid din beställning och registrering för plus-tjänsten om din prenumeration är en tillsvidareprenumeration eller om den är tidsbestämd.

En tillsvidareprenumeration innebär att du får tillgång till plus-tjänsten för en viss tidsperiod (vanligen en (1) månad), vilken förlängs med samma period om du själv inte säger upp prenumerationen innan periodens upphörande. Om du inte vill att din tillsvidareprenumeration förlängs, måste du alltså säga upp prenumerationen 48 timmar innan den aktuella tidsperioden löper ut. Uppsägning kan ske på Min Sida under respektive sajt som du är inloggad på.

En tidsbestämd prenumeration innebär att du får tillgång till plus-tjänsten under den angivna tidsperioden och att prenumerationen därefter upphör per automatik. En tidsbestämd prenumeration kan inte sägas upp i förtid.

ESMG äger rätt att säga upp din prenumeration, oavsett om det är en tillsvidareprenumeration eller en tidsbestämd prenumeration, med trettio (30) dagars varsel. ESMG har även rätt att omedelbart säga upp eller frysa din prenumeration om ESMG misstänker att du bryter mot dessa Villkor.

Avgift för plus-tjänsten

Prenumerationsavgiften för plus-tjänsten utgörs av en vanligen månatlig avgift och betalas alltid i förskott. Om avgiften är annan än en månatlig framgår vid registrering. Aktuell avgift framgår även din vid din registrering. Avgiften som anges inkluderar moms.

ESMG förbehåller sig rätten att ändra avgiften för plus-tjänsten vid tillsvidareprenumerationer. Den ändrade avgiften gäller då från och med nästkommande period, förutsatt att du inte sagt upp din prenumeration innan perioden löpt ut. En tidsbestämd prenumeration påverkas inte av en eventuell prisändring under den avtalade bindningstiden.

4. BETALNINGSALTERNATIV

Klarna Payments

Som betalningslösning använder ESMG Klarna Payments. Klarna Payments presenterar viss information för dig så snart du är identifierad. Vilken information du behöver ange för att uppnå identifiering kan variera mellan olika köptillfällen och kunder. Någon kreditupplysning tas aldrig direkt i Klarna Payments utan vid behov beroende på det betalningsalternativ du har valt. Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, till exempel banker. Sedan du har identifierats uppvisar Klarna Payments vilka alternativ som är tillgängliga för just dig. Faktura är förvalt som betalningsalternativ men du kan givetvis fritt välja något av de andra alternativen såsom direktbetalning via bank eller betalning med kort. Vilka alternativ du erbjuds kan växla från tid till annan. Du kan själv välja om du vill skydda din användning av Klarna Payments med en PIN-kod. För information om din betalning kontakta Klarna via https://www.klarna.com/se/kundservice/.

5. ANVÄNDNING AV PLUS-TJÄNSTEN

Plus-tjänsten får endast användas för privat, icke-kommersiellt bruk. Din prenumeration är personlig och dina rättigheter enligt dessa Villkor får inte överlåtas till någon annan. Du ska förvara dina användaruppgifter till ditt konto säkert och oåtkomliga för andra personer. Om du har skäl att misstänka att någon obehörig har tagit del av dina användaruppgifter ska du snarast underrätta ESMG om detta. Du ansvarar själv för skada som orsakas genom att någon obehörig har använt dina uppgifter.

Du får inte heller använda plus-tjänsten så att ESMG eller annan drabbas av olägenhet eller skada. Notera särskilt vad som gäller om rättigheterna till plus-tjänstens innehåll under punkt 6 nedan.

6. IMMATERIELLA RÄTTIGHETER

Allt innehåll som tillhandahålls genom plus-tjänsten, såsom texter, stillbilder och rörliga bilder, grafik, teckningar och datakoder, skyddas av lagen om upphovsrätt (1960:729) och rättigheterna därtill innehas av ESMG eller dess licensgivare. ESMGs varumärken och kännetecken är skyddade av varumärkesrättslig lagstiftning. Att du skapar ett konto och använder plus-tjänsten ger dig ingen rätt att mångfaldiga, kopiera, överlåta, upplåta, överföra eller i annan form utnyttja sådant innehåll som förekommer i plus-tjänsten och ej heller att använda att ESMGs varumärken och kännetecken.

7. BEHANDLING AV PERSONUPPGIFTER

ESMG behandlar dina personuppgifter i enlighet vår personuppgiftspolicy som finns tillgänglig på https://www.esmg.se/personuppgifter/

8. COOKIES

ESMG använder sig av cookies för att ge dig en bättre upplevelse på ESMGs plattformar. Läs mer här: https://www.esmg.se/cookiepolicy/

9. TEKNISKA FÖRUTSÄTTNINGAR

Din tillgång till plus-tjänsten är vid var tid beroende av att du innehar erforderlig hårdvara och mjukvaror, såsom program för webbläsare och e-post, samt abonnemang för Internetanslutning. ESMG åtar sig inget ansvar för din tillgång till hårdvara och mjukvaror och inte heller för funktionaliteten i dessa eller förekommande kostnader som tredje parter, såsom internet- eller mobiltelefonoperatörer, kan betinga sig av dig i anledning av din användning av plus-tjänsten. Plus-tjänsten stöds av de senaste operativsystemen.

10. ANSVARSBEGRÄNSNING

ESMG kan inte hållas ansvarig för plus-tjänstens funktion, tillgänglighet, kvalitet, användbarhet eller säkerhet. Denna ansvarsbegränsning omfattar varje skada, direkt eller indirekt, som kan hänföras till användningen, eller hinder att använda, plus-tjänsten och dess innehåll. ESMG kan inte heller hållas ansvarig för tredje parters innehåll eller information som du kan ha fått del av genom användning av plus-tjänsten.

ESMG har rätt att tillfälligt stänga plus-tjänsten för att genomföra systemunderhåll, uppgradering eller för att vidta andra tekniska åtgärder. ESMG ska, i möjligaste mån, utföra dessa åtgärder med så små störningar som möjligt för dig. ESMG ansvarar inte för skada eller förlust som du kan anse dig lida av på grund av plus-tjänstens begränsningar i tillgång enligt ovan.

11. LÄNKAR

Plus-tjänsten kan innehålla länkar till andra webbplatser som kontrolleras av tredje part. ESMG ansvarar inte för innehåll och överföringar från sådana länkade webbplatser.

12. VILLKORSÄNDRING

ESMG har rätt att ändra dessa Villkor. En villkorsändring träder i kraft tidigast trettio (30) dagar efter det att ändrade villkor har meddelats dig via den e-postadress som du har uppgett vid registrering för plus-tjänsten. Om du inte godtar villkorsändringen kan du inom ovan nämnda 30-dagarsfrist säga upp din prenumeration. En uppsägning kan göras via e-post till kundtjanst@esmg.se. Om du inte sagt upp din prenumeration eller om du använder plus-tjänsten efter det att de nya villkoren trätt i kraft, innebär detta att du anses ha accepterat de nya ändrade villkoren.

13. ÅNGERRÄTT

Om du tecknar en prenumeration som privatperson, har du rätt att ångra ditt köp. Om du vill utnyttja din ångerrätt, måste du meddela oss inom 14 dagar från din beställning av plus-tjänsten. Du kan meddela oss genom att kontakta ESMGs kundtjänst via kundtjanst@esmg.se. På Konsumentverkets hemsida (www.konsumentverket.se) finns en blankett som du kan använda dig av för att utnyttja din ångerrätt.

Om prenumerationen redan är betald vid utövande av ångerrätten kommer vi att återbetala prenumerationsavgiften. Eftersom betalning för plus-tjänsten sker via Klarna Payments, så återbetalas avgiften via Klarna.

14. MEDDELANDEN

Du accepterar att ESMG kan komma att kontakta dig genom den e-postadress du angett vid din registrering, i syfte att informera dig om villkorsändringar eller andra meddelanden hänförliga till din prenumeration eller till plus-jänsten.

Vi använder även din e-post för att skicka dig meddelanden som avser direktmarknadsföring, såsom nyhetsbrev, information och erbjudanden om ESMGs olika tjänster och varumärken. Om du inte vill ta del av dessa meddelanden kan du avanmäla dig antingen genom att använda länken för avanmälan längst ned i mejlet eller genom att ändra kontoinställningar på Min Sida.

15. TILLÄMPLIG LAG OCH TVISTELÖSNING

Dessa Villkor ska tolkas och tillämpas i enlighet med svensk lag. Eventuell tvist ska avgöras av svensk allmän domstol, med Stockholms tingsrätt som första instans. Tvist kan också prövas av Allmänna reklamationsnämnden, vars beslut är en rekommendation till parterna om hur tvisten bör lösas.

16. KONTAKTUPPGIFTER

Du är alltid välkommen att kontakta ESMG via kundtjanst@esmg.se

Ange din värdekod:

Lös in värdekod Stäng
×

Välkommen till vårt lag!

Som plus-medlem har du nu tillgång till ALLT material på Formeldirekt.se

Tack, ditt köp är nu genomfört. Du har nu tillgång till ALLT material på Hockeysverige, FotbollDirekt, Innebandymagazinet och Svenska Fans (bannerfritt).

×

Grattis, du har nu blivit medlem!

Framöver kommer du få nyhetsbrev från FormelDirekt, glöm inte att du även kan bli plusmedlem för att få tillgång till ALLT material på sajten