Berthling: Marcus Ericsson – långt ifrån en förare född med guldsked
Marcus Ericsson och hans mångårige kombattant Felix Rosenqvist har båda gjort karriär sida vid sida allt sedan kartingtiden. Men de har tagit helt olika spår fram till att båda i dag är toppförare i Indycar som slåss om mästerskapstiteln.
Detta visar på dynamiken i motorsporten där det finns många och olika vägar att ta sig upp i toppen, och där slumpen, timingen och ibland ett bra kontaktnät är viktiga parametrar vid sidan om den rena förartalangen.
Marcus Ericsson är en extremt professionell förare som planerat sin karriär in i minst detalj. Men han har också haft hjälp av ett mycket erfaret team av tunga namn inom svensk motorsport. Fredrik Ekblom, Eje Elgh och Kenny Bräck är några tunga namn som delat med sig av sin kunskap och erfarenhet som hjälpt Marcus i sin karriär.
Mer anonymt i bakgrunden har också näringslivsnamn som bla Finn Rausing (arvtagare till Tetra Laval) och några till funnits med och gett stöttning. Det här har till och från väckt avundsjuka i motorsportkretsar där Marcus lite nedsättande kallats ”pay driver”.
Men så fungerar motorsporten, ska man nå hela vägen behöver även den största talangen ha ett såväl sportsligt som kommersiellt kompetent team omkring sig.
Och att själv skaka fram finansiering för sitt tävlande är verkligen inget nytt, ta till exempel Niki Lauda på sin tid, ivrig som han var att snabbt komma vidare i karriären lånade han i sin pappas namn ansenliga pengar som gick direkt till teamen han körde för.
Liksom de flesta inom bilsporten började Marcus med karting, där hans talang snabbt uppmärksammades. Han fick tidigt möjlighet att köra internationellt och noterade mängder med segrar och titlar samtidigt som hans rådgivare planerade nästa steg i karriären och olika möjligheter att växla upp till en riktig formelbil.
Efter en noggrann utvärdering föll valet på Formula BMW, en ”mini Formula 3:a” med vinge som drevs av en liten men potent motorcykelmotor. Det blev succé direkt, 17 år gammal vann Marcus det engelska mästerskapet i hård konkurrens.
Året efter gick han sedan vidare till Formula 3 och körde det engelska mästerskapet för att 2009 flytta till Japan och det japanska F3-mästerskapet.
En serie som är oerhört konkurrenskraftigt med en blandning av inhemska talanger och några riktiga toppförare från Europa. Jacques Villeneuve, Tom Kristensen, Rickard Rydell är några exempel på förare som grundlagt sin karriär i japanska F3-mästerskapet. För Marcus blev säsongen återigen en succé där han slutade som mästare.
Nu var det dags för nästa steg i karriären, och från 2010 och fyra år framåt blev det GP2 (numera Formula 2) som alltid körs samtidigt med GP-loppen för Formula 1. Konkurrensen där var och är stenhård då alla förare gör allt för att visa upp sin talang för stallcheferna i F1.
Resultaten, trots att Marcus körde för toppteam som Super Nova, iSport och DAMS, blev dock ganska magra. Några heatsegrar och som bäst en 6:e plats i serien var inget Marcus kände sig nöjd med.
Lyckads snabbt nå Formel 1
Men hans kommersiella team hade större perspektiv och började sondera möjligheter att pusha karriären en nivå till. Och lyckades få in Marcus hela vägen till Formula 1 om än i ett av de sämsta teamen, Caterham.
Omständigheterna kring kontraktet var och är fortfarande höljt i dunkel, men helt klart är att hans delvis anonyma uppbackare hjälpte till.
Så 2014 steg Marcus ner i sittbrunnen i Caterhams F1-bil. En stort ock kittlande utmaning naturligtvis men med förutsättningar som var långt ifrån optimala. Teamet hade startat några år tidigare av en malaysisk entreprenör, Tony Fernandes som drev det i alla all då framgångsrika flygbolag Air Asia, någon slags asiatisk variant av Ryanair.
Fernandes var också en stor racingentusiast, hade köpt rättigheten till Lotus-namnet (trodde han vilket visade sig vara fel) men förlorade en varumärkesprocess och tvingades byta namn på teamet genom att förvärva Caterham (en nischad sportbilstillverkare som bla nytillverkade den ikoniska och mer än 60 år gamla Lotus 7 på licens).
Trots rekryteringen av namnkunniga förare och tekniker hade resultaten helt uteblivit. 2014 skulle bli det sista året för Caterham F1 och var nog den sämsta start Marcus kunde få i Formula 1, men trots allt en möjlighet att visa upp sig för andra stallchefer, publik och media.
Första säsongen i F1 - ett fiasko
Marcus första F1-säsong måste nog betecknas som närmast ett fiasko, bilen var för tung och hopplöst efter konkurrenterna och dessutom otillförlitlig. Några VM-poäng var inte att tänka på, allt Marcus kunde göra var att lära sig den hårda vägen. Säsongen kunde inte ens fullföljas, med två GP-lopp kvar tvingades Caterham i konkurs.
Men teamet bakom Marcus hade nya planer. Sauber var efter några säsonger som BMW:s officiella F1-team åter ägt av Peter Sauber tillsammans med teamledningen, men behövde få in nya ägare som kunde finansiera upp företaget.
Efter mycket turbulens och hemlighetsmakeri klev ett okänt investmentbolag så småningom in som ägare, Islero Investments. Något som sammanföll med att Marcus Ericsson bytte stall, hamnade i Sauber där han skulle bli kvar under 4 säsonger.
Teamets egentliga ägarstruktur var initialt höljt i mörker, men så småningom visade det sig att Islero egentligen ägdes och kontrollerades av en av Marcus uppbackare, Finn Rausing. Så en viss förklaring till att Marcus fick sin F1-plats hos Saber finns nog här.
Sauber var ett bättre team än Caterham men hade tappat mycket konkurrenskraft sedan samarbetet med BMW bröts. Man var också inofficiellt ett juniorteam till Ferrari som enligt avtal hade rätt att utse den ena föraren. Bla. var Marcus under 2018 stallkompis med Charles Leclerc som redan då var den utvalde framtidsstjärnan hos Ferrari.
Totalt blev det 97 F1-lopp för Marcus med 18 inkörda poäng.
Inte dåligt, men heller inte vad han själv hade hoppats på. Finn Rausing började också sakta dra sig ur ägandet i Sauber, men fortsatte stötta Marcus om än i lite mindre omfattning. Nyligen lämnade Rausing Sauber och sålde teamet till Audi som officiellt tar över driften till säsongen 2026.
Ny utmaning - skrev svensk idrottshistoria
2019 valde Sauber att satsa på förare vilket innebar att det inte fanns någon plats mer för Marcus Ericsson som började titta på andra möjligheter. Inspirerad av bla Felix Rosenqvist blev det i stället Indycar, först en säsong i det mindre SMP-stallet men from 2020 en plats hos toppteamet Ganassi Racing.
Här fick Marcus äntligen visa upp hela sin potential och blev snabbt en toppförare i serien. Hittills har det blivit 4 segrar med triumfen i kronjuvelen Indy 500 2022 som främsta merit.
Slutvarvet där han svarade på Pato O'Wards omkörningsförsök i kurva 1 är magisk svensk motorsporthistoria. Och det var ytterst nära att han upprepade segern 2023 innan en rödflaggssituation 2 varv från mål förstörde hans vinstchanser.
En annan härlig insats var segern på den knökiga stadsbanan i Nashville. I en tidig krasch hoppade Marcus nästen över bilen framför, fick tillbringa lång tid i depån och låg ett varv efter övriga startfältet men utnyttjade smart gulflaggssituationerna och var totalt oväntat först över mållinjen.
Marcus och Felix sporrar varandra
Till årets säsong har Marcus Ericsson bytt team till Andretti Global och får för första gången i sin karriär betalt direkt av teamet, enligt rykten en rejäl lönecheck dessutom. Så till slut kan Marcus Ericsson med gott samvete skaka av sig epitetet ”pay driver”.
Om bytet till Andretti Global betalar sig även sportsligt återstår att se. Trots att Andretti Global är det största teamet i Indycar har man resultatmässigt åkt upp och ner genom åren.
Sedan finns en intressant koppling till Marcus tidigare F1-karriär, Andretti Global försöker som bekant komma in i Formula 1 men har hittills inte blivit stoppade av de giriga F1-teamen.
Men skulle det lyckas så sitter Marcus givetvis på en enorm och för Andretti Global värdefull erfarenhet från Formula 1, även om han nog är för gammal för att få en förarplats i det allt yngre F1-startfältet.
På många sätt sparrar Marcus och Felix Rosenqvist varandra när det gäller intresset i Sverige för Indycar. Båda har sina trogna supporters sedan många år och nya strömmar till, så det är ingen tvekan om att konkurrensen dem emellan gör serien ännu mer intressant och leder till många spännande och ibland hetsiga diskussioner när vi motorsportfans träffas.
Men låt oss inte glömma att båda måste se upp för supertalangen Linus Lundqvist som kommer med stormsteg. Om honom kommer vi skriva längre fram.
“Patetiskt att en skridskoåkare fick bragdguldet”
Som gammal motorsportsupporter känns det skönt att både Marcus och Felix till slut ser ut att ha hittat sin plats i motorsporthierarkin, och fått den utdelning efter många års slit och tidvis otur som båda förtjänar.
De verkar båda två ha acklimatiserat sig väl i USA och tycks leva ett harmoniskt privatliv med sina nya partners. Samtidigt är konkurrensen i Indycar stenhård, i varje race finns det oftast mer än 10 eller fler potentiella vinnare från start samtidigt som själva tävlingsformatet är väldigt oberäkneligt, på gott och ont.
Det enda som är tråkigt med Marcus och självklart även Felix är att idrotts-Sverige i stort inte uppmärksammar att vi har två absoluta världsstjärnor i en av de globalt största idrotterna.
Det var nästa patetiskt att en skridskoåkare som visserligen satte världsrekord inför några tusen åskådare fick Bragdmedaljen 2022.
Den skulle självklart gått till Marcus Ericsson efter segern i Indy 500 inför en så där 350 000 åskådare på läktarplats. Så fungerar ju dessvärre den lilla ankdammen Sverige, men det är ju vi motorsportfans vana vid sedan länge.
Magnus Berthling har följt Formula 1 och även Indycar sedan 70-talets början, men också många andra discipliner inom internationell motorsport. Magnus har också varit förbundsordförande för Svenska Bilsportförbundet. Han var givetvis på plats i Anderstorp och såg premiären för Sveriges Grand Prix 1973 och håller fortfarande Ronnie Peterson som en de största F1-förarna genom tiderna. Vid sidan om Ronnie är hans stora idol Mario Andretti, den kanske bäste allroundföraren genom tiderna.
magnus@mbaffarsutveckling.se