"Alonso och Verstappen avgör förarmarknaden 2025"
Christoffer Lindén om förarmarknaden där Alonso och Verstappen är de tyngsta namnen
De senaste veckorna har det snackats om att Aston Martin kommer presentera Fernando Alonso för säsongerna 2025 och 2026, men det har inte hänt.
Dock verkar det klart att Honda inte har problem att åter ha Alonso på lönelistan, trots att de senast slutade i öppna attacker på stallradion. I stället verkar det handla om att Alonso vill utforska alla andra alternativ på marknaden (se närmast Red Bull Racing och Mercedes) innan han väljer att förlänga med nuvarande stall.
Det är inget nytt att Alonso jobbar på flera fronter samtidigt, det var precis det som hände när Alonso gick från Alpine till Aston Martin under 2022 säsongen.
Aston Martins fördröjning behöver dock inte bara handla om en väntan på Alonsos signatur. Det kan också handla om att de känner efter ifall Carlos Sainz Jr. eller till och med Max Verstappen skulle vara intresserad av att komma till Silverstone-stallet, om inte 2025 så isåfall 2026.
Aston Martin är smått begränsade i sin förhandlingskraft eftersom de har bara en förare att spela med, eftersom Lance Stroll troligtvis kommer fortsätta tävla för Aston Martin fram till åtminstone 2026, då man kommer se om Aston Martin lyckats bli ett vinnande projekt eller inte.
Största problemet för förarmarkanden är att ingen kan förutspå vilka motorer som kommer prestera bäst när det nya reglementet börjar gälla 2026, trots de olika tillverkarna lyckas uppnå sina egna mål.
Vissa leverantörer spelar ner sina förväntningar medan andra passar på att sälja in sig bra, men ingen vet med säkerhet innan de röda lamporna har släckts och då är det för sent för förarna att bestämma sig.
Förändringen kan spela Aston Martin väl i händerna
För de äldre förarna på gridden kan det finnas en viss logik att ta de platser som är tillgängliga just nu i stället för att vänta för länge.
2026 kommer F1 också övergå till 100% miljövänliga bränslen, vilket kan spela Aston Martin i händerna tack vare deras nära samarbete med ARAMCO.
Verstappen är en nyckelspelare på marknaden men andra förare kan ha behovet att ett säkert kontrakt innan honom.
Det finns flera frågetecken om nuvarande förare, både Visa Cash App RB F1 Team och Williams har orsak att fundera på om föraruppställningarna är de rätta eftersom de är och hugger på de sista poängplatserna om någon från de fem främsta stallen misslyckas.
Problemet har blivit i år att skillnaden från topp fem och resten är stort och det nästan behövs ett misstag eller att någon bryter en tävling för att poäng ska vara tillgängligt för någon av de övriga.
Yuki Tsunoda har varit föraren som är best off the rest hittills medan Daniel Ricciardo har haft det svårt att leva upp till förväntningarna trots ljusglimtar.
Planen att Ricciardo skulle ta en tid i RB för att förbereda sig inför Perez plats i Red Bull börjar sakta bli gråsuddig och numer känns de mer som att han behöver försvara sig inför en Liam Lawson som är redo att hoppa in när tillfälle ges.
Williams har ett motsvarande problem med Alexander Albon och Logan Sargeant där Sargeant skulle behöva ett par fina resultat för att försvara en plats på linjen.
Williams kan sno Mercedes-talangen Antonelli
Många förespråkar att Williams kanske plockar in Mercedes-junioren Andrea Kimi Antonelli så fort han fyller 18 (vilket ger samma dag som Nederländernas GP) och då kan få superlicensen till att få tävla i en F1 bil.
Det är ingen hemlighet att Mercedes är intresserad av Verstappens tjänster men samtidigt behöver de överväga om de ska ta in Antonelli redan 2025 eller sätta honom i en Williams fram till 2026.
Bekymret för Mercedes är att de kräver en till förare redan 2025, men det är det svårt att locka Verstappen från en troligen dominant 2025 bil.
Albon är en trolig kandidat för Red Bull 2026 medan Tsunoda’s framtid väntas följa Hondas F1 planer, men där kan Stroll eventuellt hålla platsen för japanen.
Lineupen Tsunoda Stroll är kanske inte det pappa Stroll hade tänkt sig, speciellt om japanen skulle få för sig att konstant ligga framför kanadensaren.
“De får svårt att locka namn som Sainz och Pérez”
Williams vill framstå som bättre än de lyckas prestera på banan men i nuläget är det svårt att attrahera förare från den övre delen av startfältet, som tex Sainz eller Sergio Pérez, vilket de skulle vara i behov av: en stabil förare som kan prestera maximalt av materialet de har tillgång till.
Sebastian Vettel har flirtat med flera stall om en eventuell comeback men dessa verkar vara mer romantiska bilder än riktigt snack, trots att han genuint verkar gå för att tävla i Le Mans detta år.
Audi skulle gärna också plocka in stjärnnamn som Sainz och Nico Hülkenberg för att hålla de tyska intressenterna nära (tänk Mercedes comeback 2010 med Michael Schumacher och Nico Rosberg) men just nu har det schweiziska stallet svårt att sälja in sig som ett högpresterande stall, både inför 2025 och 2026.
Därför känns det mest troligt att Valtteri Bottas och Zhou Guanyu stannar där ännu i fortsättningen, eftersom inga tyngre namn kan ersätta dem och dels känns det svårt för Bottas och Zhou att förhandla till sig en bättre deal någon annanstans.
“Bearman och Lawson har visat att de förtjänar en plats”
Oliver Bearman, likt Liam Lawson, visade att han är värd en plats på startgridden och kan således gå till Haas, om de nu är redo att ta in en rookie. Det gick så där senast när de testade två rookies med Nikita Mazepin och Mick Schumacher och jag har svårt att se Gene Haas skulle vara intresserad av att testa en rookie igen. De behöver stabila förare som kan maximera materialet och plocka poängen när det går.
Båda Alpine-förarna Esteban Ocon och Pierre Gasly vill säkert förbättra sina positioner i Formel 1 och de lär inte göra det hos det franska stallet eftersom Renault verkar ha rört om soppan för mycket och förstört allt det bra som fanns där.
Nyckeln för Alpine ligger i att få en bättre motor så de borde fokusera där för att lyckas attrahera både förare och personal.
Det finns inga tecken på att Renault vill sälja verksamheten trots Andretti vill in i F1, men hans plånbok är inte tillräckligt tjock för vad Renault skulle tänka sig för att sälja hela operationen för.
Jack Doohan skulle kunna ta klivet upp till F1 om Ocon eller Gasly hittar en annan plats men frågan är var…
Säkra kontrakt 2025:
Ferrari: Hamilton och Leclerc
McLaren: Norris och Piastri
Mercedes Russell och en plats ledig
Red Bull: Verstappen och en plats ledig
Williams: Albon och en plats ledig
13 platser är fortfarande lediga då varken Alpine, Aston Martin, Haas, Sauber eller RB stallet har bekräftat sina förare inför nästa säsong.
Christoffer Lindén är frilansande F1-journalist och skriver till vardags för finska Vasabladet.