Berthling inför 2024: Stor dramatik utanför banan
Temperaturen stiger inför säsongspremiären – redan mycket dramatik utanför banan
Nu är det nära till den rekordtidiga F1-premiären i Bahrain den 2 mars, för ovanlighetens skull på en lördag (pga. Ramadan) i stället för ordinarie racedag söndag.
Uppehållet efter säsongsfinalen 2023 har varit rekordkort, vilket blir speciellt utmanande för de team som legat sent med utvecklingen av de nya bilarna.
Alla teamen fick i alla fall fram sina nya bilar till premiärvisningarna i tid, men det blev bara 3 dagars testkörningar vilka just avslutats. Så väldigt svårt att i skrivande stund dra några slutsatser om formen hos de olika teamen.
Men utanför själva banan har det som brukligt i Formula 1 varit full dramatik.
Ingen mer Gunther
Det började med att F1-sportens kanske mest kända och populära teamchef Günther Steiner lite oväntat fick sparken från Haas, eller i alla fall inte nytt kontrakt.
Kanske inte ologiskt med tanke på förra säsongens dåliga resultat och efter 7 säsongers bergochdalbana för teamet. Men ändå lite egendomligt då Steiner som alltid bjuder på sig själv med sin säregna tysk-engelska närmast fått en kultstatus hos sportens supporters genom F1-såpan Drive-to-survive.
Eller kanske just därför, var det möjligen så att den ganska bleka och inte alltför karismatiska teamägaren Gene Haas tyckte Steiner tog för mycket utrymme? Men vem vet, kanske dyker ”Top Gunth” som han ibland kallats upp igen på F1-scenen. Han kommer i alla fall vara saknad av många, då det behövs lite tokiga personligheter i den annars så präktiga och korrekta F1-världen.
Andretti-historien
Mer allvarligt för sportens framtid var att F1-teamen och sportens ägare Liberty Media tillsammans sa nej till Michael Andrettis ansökan om att ställa upp i mästerskapet 2025.
Detta trots att han har uppbackning av General Motors och deras dotterbolag Cadillac och var beredd att betala en betydande entréavgift för att bli insläppt i cirkusen.
Andretti hade fått klartecken från FIA som godkänt deras ansökan, men F1-teamen har som bekant veto och gjorde allt för att övertyga den kommersiella rättighetsägaren Liberty att inte släppa in teamet.
Motiveringen var tämligen grumlig, man sa att Andrettis nya team inte tillförde sporten ”tillräckligt värde” i relation till att teamens stora ersättningar då skulle slås ut på 11 och inte som nu 10 team.
Det antyddes också att Andretti skulle agerat arrogant och i förväg räknat med att ansökan skulle gå igenom, samt ansökningshandlingarna inte ansågs tillräckligt kompletta där tydligen viktiga e-mail runt processen hade fastnat i någons spamfilter (!). Argument som definitivt inte känns övertygande.
Hela beslutet luktar kortsiktighet och girighet, och är väldigt olyckligt för F1-sporten då intresset garanterat hade ökat kraftigt i USA, ett land där namnet Andretti är en institution inom motorsporten, inte minst då man nu när man arrangerar 3 egna GP-lopp.
Om sista ordet är sagt återstår att se, beskedet till Andretti är att man kan försöka igen till 2028. Men beslutet som F1-sporten fattat ligger nog i gränslandet för vad som kan anses tillåtet enligt EU:s konkurrenslagstiftning, så blir inte förvånande om historien dyker upp i något rättsligt sammanhang framöver. Vilket vore beklagligt och knappast något som skapar harmoni i sporten.
De nya ägarna till F1 Liberty Media har gjort mycket bra för sporten men att på det här sättet vika ner sig för teamens särintressen är ett rejält bottennapp, vilket utlöst stora reaktioner bland fans runt om i världen som vill se förnyelse och som håller familjen Andretti högt. Det känns ibland om sportens makthavare glömmer bort vilka som göder dem.
Fåniga namn
Formel 1 är som bekant en starkt kommersialiserad verksamhet, vilket vi supporters är vana vid sedan tidigt 70-tal. Inte sällan har konstiga och intetsägande namnkombinationer förekommit genom åren. Men i år tycks namnkreativiteten slå alla (botten-)rekord.
Sauber, som till den här säsongen droppat Alfa Romeo-namnet (som var ett rent varumärkessamarbete) kommer 2026 att byta namn till Audi som köpt upp majoriteten av ägandet till stallet. Men i väntan på en förväntad storsatsning - Audi gör som bekant inget halvhjärtat - kommer man 2024 – 2025 att gå tillbaks till det gamla namnet Sauber i kombination med sina sponsorer.
Men namnet Stake F1 Team Kick Sauber känns ju som en inte alltför kommunikativ lösning. Men bilen färgsättning ser i alla ganska häftig ut med design i svart och grönt.
Men än värre är nog namnbytet av Red Bull Racings juniorteam. Från början hette stallet Scuderia Toro Rosso men bytte 2019 namn till Alpha Tauri, ett klädmärke inom Redbull-koncernen.
En satsning som dock inte ville lyfta så inför årets säsong utvärderades flera alternativa namn där ryktet sa att huvudnamnet skulle bli Racing Bulls kopplat till en huvudsponsor.
Men slutresultatet blev en riktig kalkon – teamet ska nu officiellt heta Visa Cash App RB F1 Team, ett milt sagt otympligt namn som snabbt sågades av nästan alla F1-supporters.
Man undrar spontant hur Redbull, känt som en av världens skickligaste varumärkesbyggare, kunde landa i det här. VISA Racing Bulls hade nog de flesta köpt, att ett betalkort ersätter kontanter och kanske bygger på app förstår nog de flesta ändå.
Så värst många supporter T-shirts lär nog stallet inte sälja. Teamets förstaförare Daniel Ricciardo verkade mest generad under pressvisningen av den nya teamnamnet.
Hamilton till Ferrari
En nyhet som slog ner som en bomb i F1-världen var Lewis Hamiltons övergång till Ferrari säsongen 2025.
Att få köra för legendariska Ferrari är varje F1-förares önskedröm. Kan Hamilton klicka in sin 8:e VM-titel i en Ferrari så är han tveklöst kandidat till titeln världens störste genom tiderna, så innerst inne unnar nog de flesta i F1-intresserade honom både chansen och förhoppningsvis en framgång.
Kanske t o m Toto Wolff som varit ganska tystlåten kring att tappa sin superstjärna. Och Ferrari behöver en kick efter många tunga år, det har gått 17 år sedan man senast blev världsmästare (Kimi Räikkönen 2007).
Men konsekvensen för Lewis Hamilton lär nog bli att Mercedes under 2025 kommer att lägga sina titelansträngningar primärt på George Russell, utvald som den framtida mästaren hos det senaste decenniets framgångsrikaste stall.
Och Hamiltons drag har utlöst massiva spekulationer om vem som tar den lediga platsen hos Mercedes 2025, samtidigt som en rad andra platser i startgridden är öppna. Vid sidan om själva tävlandet lär det bli en spännande ”silly season” fylld med rykten och spekulationer.
Christian Horner i blåsväder
Slutligen har Red Bulls framgångsrika stallchef Christian Horner hamnat i blåsväder då han blivit beskylld för att ha skickat ”olämpliga bilder” till en kvinnlig medarbetare i teamet. En händelsen som f n utreds av en utomstående jurist.
Skulle det visa sig att Horner är skyldig lär det bli svårt för honom att hålla sig kvar på ett av F1-världens tyngsta jobb, blir han frikänd kan det ta tid innan han kan skaka av sig händelsen.
Christian Horner är ju en känd person inte bara inom Formula 1 utan även i internationella nöjeskretsar genom att han är gift med Gerri Helloway, en av de fem tjejerna i Spice Girls och flitigt förekommande i den engelska kvälls- och kändispressen.
Mina kollegor på Formeldirekt.se har kommenterat historien närmare och vad den kan få för konsekvenser inte bara för Horner själv utan även för Redbull-teamet på sikt.
Men oaktat sanningshalten i det som Christian Horner beskylls för kan man inte undgå att spekulera i om det hela är en pusselbit i ett större spel. Det skulle möjligen kunna vara en del av en maktkamp inom Redbull efter att grundaren och ägaren Dietrich Mateschitz avlidit 2022.
Eller handlar det kanske om en maktkamp på ett högre plan, där det finns många som inte ser Redbulls och därmed Christian Horners närmast otroliga framgångar med blida ögon.
Slugt planerade setups mot konkurrenter man vill skada och få bort har ju skett förr, se bla tidigare krönikor om skandalen ”Sexgate” 2009. Men låt oss inte spekulera så långt och avvakta vad som så småningom kommer fram ur denna historia.
Vad kan vi se fram mot 2024?
Om 2023 gick till historien som en av F1-historiens ojämnaste säsonger där Max Verstappen och Redbull var närmast skrattretande överlägsna, så lär det bli mer öppet 2024.
Många tippar både Lando Norris i McLaren eller George Russell som titelutmanare till Verstappen, även om jag själv tror på en ny titel för holländaren som dock lär få jobba lite hårdare detta år.
Men kampen bakom kan bli sevärd, utöver Russel och Norris har vi Ferrari där båda förarna har starka motiv att prestera. Charles Leclerc vill absolut visa att han inte tänker bli andreförare till Hamilton nästa säsong, samtidigt som Carlos Sainz Jr. måste positionera sig för en toppsits 2025.
Och Sergio Pérez måste bokstavligen kämpa för sitt fortsatta F1-liv efter en säsong som började så bra men där han sedan föll tillbaka rejält i skuggan av Verstappen efter en rad misstag.
En annan förare att hålla ögonen på är givetvis veteranernas veteran Fernando Alonso. Och vi har en hel del förare som väntar på sitt definitiva genombrott, t ex Alexander Albons, Oscar Piastri och Esteban Ocon.
Och på teamsidan lär det bli hård kamp för att undvika den förnedrande jumboplatsen, Haas, Sauber och det obegripligt namnsatta Visa Cash App RB är alla kandidater om att komma sist.
Men ett team som ska bli spännande att följa är Williams, nederlagstippade i fjol men helt klart på väg upp inspirerade av Albons vitala körningar i flera av fjolårets race.
Men hårdaste kampen tror jag blir om TV-tittarna där Formula 1 efter en ganska tråkig säsong kommer få hård konkurrens av Indycar med ”3,5” svenskar i mer eller mindre toppteam. För egen del blir det nog nonstop-tittande på söndagseftermiddagar och kvällar där i så fall Nascar får vika ner sig.
Magnus Berthling har följt Formula 1 och även Indycar sedan 70-talets början, men också många andra discipliner inom internationell motorsport. Magnus har också varit förbundsordförande för Svenska Bilsportförbundet. Han var givetvis på plats i Anderstorp och såg premiären för Sveriges Grand Prix 1973 och håller fortfarande Ronnie Peterson som en de största F1-förarna genom tiderna. Vidare hoppas han att McLaren äntligen ska komma tillbaka som toppteam i Formula 1, något som ju känns vara på gång.
magnus@mbaffarsutveckling.se