Lindén: "Steiners avsked är en betydande händelse för Formel 1"
Christoffer Lindén reder ut vad som egentligen skedde i Haas
För bara några dagar sedan kom en plötslig och överraskande nyhet om Guenther Steiner avsked från Haas F1, vilket skapade förvåning bland alla inblandade. Teamets ägare, Gene Haas, hade beslutat sig för att söka nya vägar och detta drag kom som en oväntad vändning.
Steiner själv blev tagen på sängen av beskedet, men insåg att det kanske inte var en dålig idé. Anledningen till detta var att Gene Haas inte längre var villig att öka sin ekonomiska satsning på teamet, och att stanna kvar i samma situation kunde ha negativa konsekvenser.
Det är också värt att notera att teamets tekniska direktör, Simone Resta, också väljer att lämna sin post. Det är oklart om han avgick av eget val eller om han redan hade ett annat jobberbjudande på bordet. Resta hade en lång och etablerad koppling till Ferrari innan han anslöt sig till Haas inför 2021 års säsong.
Tufft besked för Netflix
Steiners avsked är en betydande händelse för Formel 1, då den karismatiske 58-årige amerikansk-italienske teamchefen var en central figur i Netflix-serien "Formula 1: Drive to Survive" och hade en stor skara fans som uppskattade hans ärliga och passionerade inställning, samt hans färgstarka språkbruk.
Det återstår att se hur detta avsked kan komma att påverka framtiden för dokumentärserien och om det kommer att bli en sjunde säsong. För närvarande har samarbetet mellan Formel 1 och Netflix avslutats, men det senaste avtalet förlängdes efter premiären av den fjärde säsongen i början av 2022.
En positiv nyhet för Netflix är att Daniel Ricciardo är tillbaka på banan efter en period av frånvaro. Dock kan Steiners avsked ändå ha en inverkan på framtida tittarsiffror.
Haas var egentligen Steiners idé
Den oväntade nyheten om Steiners avsked kom som en överraskning, eftersom Haas F1 på många sätt har varit förknippat med just Guenther Steiner. Teamets sponsorer har inte varit där enbart för prestationens skull, utan också på grund av Steiners popularitet och personlighet.
Haas F1 var ursprungligen Steiners idé för över ett decennium sedan, och Gene Haas gick med på att finansiera projektet. Steiners strategi var att bygga upp teamet genom att köpa in så mycket som möjligt och undvika överdrivna investeringar i infrastruktur.
Denna plan fick initialt godkänt av Ferrari, men reglerna har sedan dess ändrats för att förhindra att liknande samarbeten uppstår igen. Haas-bilarna utvecklas nu av teamets egna personal, som är baserad i Ferrari Campus i Maranello.
Många av dessa medarbetare har tidigare arbetat för Ferrari. Chassit och aerodynamiken utvecklas i Ferraris vindtunnel, medan delarna byggs av Dallara och sedan utrustas med Ferrari-motorer, växellådor och andra godkända komponenter.
Starka kval, svaga söndagar
Gene Haas har alltid trott att teamet har tillräckligt med resurser för att vara framgångsrikt om designen är rätt. Det går att argumentera för att det inte var något större fel på bilens grunddesign, med tanke på att förarna kvalificerade sig bland de tio bästa vid tio olika tillfällen, och att Nico Hülkenberg till och med kom tvåa i kvalet i Kanada.
Problemet var snarare att racefarten inte kunde mäta sig med kvalprestationerna, vilket gjorde det svårt att samla poäng.
Även om teamet höll en åttonde plats i konstruktörsmästerskapet fram till det japanska loppet, sjönk man i de sista tävlingarna när andra team gjorde mer utvecklingsarbete.
I framtiden finns det en reell risk att liknande kundstall minskar när Formel 1 strävar efter att ha tio fullständigt självständiga team. Det har funnits spekulationer om att Haas hade möjlighet att sälja aktier i teamet och att man till och med hade avböjt ett erbjudande som värderade teamet till 1 miljard dollar.
Oavsett sanningen i detta är det osannolikt att teamet kommer att kunna vinna ett lopp under nuvarande omständigheter. Konflikten mellan Haas och Steiner bottnade i behovet av ytterligare investeringar men den slutgiltiga uppbrottet kom på grund av resultaten.
Intressant val med Komatsu
Det återstår att se hur teamet klarar sig utan Steiner och Resta, men förändringen kan resultera i att fler begåvade anställda lämnar teamet.
Det är också värt att notera att Haas inte verkar ha aktivt sökt en erfaren ersättare för Guenther Steiner, utan valde istället att främja Ayao Komatsu till rollen som teamchef. Teamet har meddelat att man avser att rekrytera en europeiskbaserad COO (chief operating officer) för att hantera de ekonomiska aspekterna av verksamheten.
Valet av Komatsu är intressant och han verkar vara en mycket engagerad individ. Han växte upp i Tokyo men flyttade till Europa vid 18 års ålder för att lära sig engelska och studera fordonsingenjör vid Loughborough University.
Han fick erfarenhet genom att hjälpa Takuma Sato under dennes tid i Formula 3 och fick sedan anställning hos British American Racing i slutet av 2003, när Sato anslöt sig till teamet. Senare arbetade han för Renault och avancerade inom organisationen till att bli chefsingenjör år 2016, när han följde Romain Grosjean till Haas.
NASCAR-problem för Gene
Gene Haas har aldrig varit en ägare som är direkt involverad i det dagliga arbetet inom teamet, och han kan komma att stå inför utmaningar när han nu tvingas klara sig utan Steiner. För närvarande brottas han med allvarliga problem i samband med sitt NASCAR-team, som han är delägare i tillsammans med Tony Stewart.Teamet lyckades inte vinna något lopp under säsongen 2023, och både Kevin Harvick och Aric Almirola har lämnat teamet. Åtta av teamets sponsorer har också dragit sig ur, samtidigt som den nya föraruppställningen bestående av Josh Berry, Noah Gragson, Chase Briscoe och Ryan Preece endast har en vinst tillsammans.
Möjligheten att behöva finansiera NASCAR-teamet under 2024 kan mycket väl vara en del av förklaringen till varför Haas och Steiner valde att gå skilda vägar, då Gene Haas kanske vill rikta mer av sina resurser mot det amerikanska teamet och mindre mot Formel 1.
Guenther Steiner har även en framgångsrik kompositverksamhet i Charlotte, North Carolina, men det är troligt att Formel 1 kommer att vilja ha honom kvar för att upprätthålla den goda kontakten med fansen.
Christoffer Lindén är frilansande F1-journalist och skriver till vardags för finska Vasabladet.