Indycar
Krönika Berthling: Indycar – Ägarskifte, svenskinvasion och pandemi
ANNONS

Magnus Berthling fortsätter att berätta om hur dagens Indycar-mästerskap växte fram.

Nu har vi hunnit fram till 2008 då det äntligen blev fred i amerikansk formelracing. Indianapolis Motor Speedway hade vunnit kriget och  tog över resterna av det som en gång hette CART som lämnade in sin konkursansökan. Nu var Indycar åter förenade i en samlad struktur, enhetlig serie och ett gemensamt regelverk.  

Men kriget mellan de två organisationerna IMS och CART hade kostat. Publikintresset hade sjunkit och till en del flyttas över till Nascar som just då boomade med utsålda läktare, där många arenor kraftigt byggt ut sin kapacitet (t ex Dover, en kompakt kortoval med över 200 000 läktarplatser). Även antalet TV-tittare som såg Indycar hade minskat, samtidigt som några av de tidigare dominerande teamen lades ner, först Forsyth, senare Newman-Haas

Det blev också förändringar på bil- och motorsidan. Den ihopslagna serien gick över till enhetsbilar producerade av italienska Dallara. Motormässigt använde alla team initialt Honda V8 med turbo, men 2012 kom även Chevrolet in i serien samtidigt som man skiftade till 2,2 liters V6:or med dubbelturbo. 

Kombinationen Dallara, som brukar byta ut sina chassi vart 5–6 år, och teamens val mellan Honda och Chevrolet har sedan dess bestått undantaget ett kort men misslyckat försök av engelska Lotus att producera en Indy-motor.

Men den motorn blev ett fiasko där de Lotus-försedda bilarna togs av banan under 2012 års Indy 500 då de ansågs farligt långsamma. I ett försök att skapa mer konkurrens mellan teamen släppte man utvecklingen av frontvingarna fria 2015 men det blev bara dyrare utan att tillföra racingen några mervärden och togs bort. 

Brasilianska världsmästaren Emerson Fittipaldi. Foto: Bildbyrån

I grunden startar alla team säsongen på lika villkor. Men de stora teamen, där vissa har fyra eller på Indy 500 ännu fler bilar får ändå betydande konkurrensfördelar då man bla kan samla in mer data om banan och bilens inställningar än en- och tvåbilsteamen. 

Så visserligen är Indycar mer jämnt än Formula 1, men kampen mellan teamen om att ha den bäst inställda bilen under kval och tävling finns ändå där. Och med tanke på de kraftigt skilda bantyperna så blir vissa team bättre på ovalbanorna, andra bättre på stadsloppen.

Fyra superteam dominerar

Ganska snart i den återskapade Indycarserien utkristalliserades fyra superteam som kom att dominera men inbördes slogs hårt med varandra. 

Penske (läs gärna en tidigare krönika om racinglegenden Roger Penske) har varit med i Indycar alla säsonger sedan 1970, och vunnit Indy 500 inte mindre än 18 gånger. Teamet har givetvis en enorm erfarenhet efter alla år och attraherar alltid de bästa toppförarna. Alla vill givetvis köra för Penske om möjligheten ges.

Mängder med toppförare har kört för teamet genom åren, t ex Rick Mears, Emerson Fittipaldi, Al Unser J:r, Helio Castro-Neves till dagens starka föraruppställning med Will Power, Josef Newgarden samt den lovande Scott McLaughlin som många pekar ut som en kommande mästare.

Men under 90-talet utmanades Penske av Chip Ganassis nya team, som snabbt etablerade sig i den absoluta toppen. Teamet har vunnit Indy 500 fyra gånger och själva mästerskapet 15 gånger, varav sex med Scott Dixon, nya zeeländaren som alltid är med och slåss om segern i loppet slutskede även om han startar långt bak i fältet. 

Dixon upptäcktes för övrigt av Stefan "Lövis" Johansson som varit hans manager under hela sin karriär. Andra toppförare som kört för Ganassi är bla Juan Pablo Montoya, Dario Franchetti och regerande mästaren Alex Palou. 

Marcus Ericsson firar med Chip Ganassi efter segern i Indianapolis 2022. Foto: Bildbyrån

Chip Ganassi tycks ha ett extra stort förtroende för svenska förare, bla har Kenny Bräck, Felix Rosenqvist, Marcus Ericsson och nästa år Linus Lundquist alla kört för teamet.

Andretti Global som teamet numera heter är sprunget ur tidigare Green Racing men köptes 2003 av Mario Andrettis son Michael som la hjälmen på hyllan och fokuserade på rollen som stallchef. Teamet är stort, i årets Indy 500 ställde man upp med sex bilar men har genom historien varvat framgångsrika säsonger med mindre bra år. 

Andretti Global tävlar i många olika motorsportkategorier och är aktuellt med sitt försök att bilda ett Formula 1-team till säsongen 2025, något som hittills motarbetats av de etablerade F1-teamen. Till 2024 får man en stark svenskkoppling då Marcus Ericsson kommer köra för teamet.

Under de senaste åren har en utmanare till ”the Top Three” seglat upp i form av SPM McLaren. När McLaren misslyckades att vinna Indy 500 genom Fernando Alonso slog man året efter sig ihop med SPM som startats av den tidigare föraren Sam Schmith, tyvärr rullstolsbunden efter en krasch för många år sedan.

Teamet har stora resurser men har ännu inte fått till det vare sig i mästerskapet eller i Indy 500. Felix Rosenqvist som kört för teamet i tre säsonger har varit nära många gånger men lämnar nu SPM McLaren för det betydligt mindre Mejer Shank där han förhoppningsvis får en mer dominerande roll tillsammans med nykomlingen och ”halvsvensken” Tom Blomkvist, son till rallyvärldsmästaren Stig.

Fernando Alonso i Indycar 2020. Foto: Bildbyrån

Ny utvandrarvåg från Sverige

Att vi skulle få 4 eller i alla fall 3,5 svenskar i Indycar nästa säsong känns nästan osannolikt. Visserligen har vi en lång tradition med Stefan ”Lövis” Johansson och Kenny Bräck, men det var ju många år sedan. 

Och ännu roligare är att våra svenska vikingar hamnat i förarsätet på ren talang. När Felix Rosenqvist fick sin chans hos Chip Ganassi inför säsongen 2019 var det ett resultat av att teamet under många år följt hans karriär, och flera gånger låtit honom testköra där han imponerade stort direkt. 

Felix som året efter följdes av Marcus blev båda snabbt uppskattade av sina team, vilket i sin tur banade väg för Linus och ”Mäster Stigs” son Tom som är regerande mästare i sportvagnsmästerskapet IMSA.

En närmare analys av våra fyra svenskars möjligheter säsongen 2024 kommer vi återkomma till specifik i en krönika inför säsongsstarten den 10 mars nästa år i Sankt Peterburg på Floridas västkust.

Stark återkomst för Indycar trots Pandemin

Under de sista 10 åren har Indycar stadigt utvecklats och tagit tillbaks lite av vad man tappade mot Nascar, som å sin sida börjat känna av lite stagnation. 2019 togs ytterligare ett viktigt steg när en ganska oväntad affär blev klar, där racingmagnaten Roger Penske köpte båda arenan IMS och även rättigheterna till hela serien. 

Hur kunde Penske, som ju själv driver ett väldigt framgångsrikt team, också bli arrangör och promotor för hela serien undrade många, det blir ju att sitta på tre stolar samtidigt. Men med den enorma respekt och integritet som Roger Penske har så applåderade även hans största konkurrenter affären. 

Men ur Penskes eget perspektiv var det nog ett av de mest feltimade förvärv som skett inom idrottsvärlden. Mindre ett halvår efter att affären blev klar slog pandemin till och ändrade totalt förutsättningarna att genomföra tävlingarna. Indy 500 fick flyttas till augusti för första gången någonsin och köras inför tomma läktare, vilket kändes närmast spökligt då arenan har 400 000 sittplatser.

Men den framgångsrika industrimannen Roger Penske hade resurser att tappa uppemot en miljard i biljettintäkter och såg det långsiktigt och la mitt under pandemin även till ytterligare ett Indycarlopp på landsvägsbanan innanför ovalen. 

Roger Penske och Josef Newgarden efter segern 2023. Foto: Bildbyrån

Först 2022 kunde man ta emot full kapacitet igen. Så med reservation för Roger Penskes imponerande ålder, 85 år, så har nu Indycar fått en väldigt kompetent och seriös ägare som skapar goda framtidsutsikter för serien.

Men Indycar har som all annan motorsport fortsatta utmaningar, inte minst hur man ska tackla den elektrifiering som nu sker av bilen och därmed oundvikligen kommer påverka motorsporten. Indycar går fram med små, små steg och kommer addera till hybridteknik till den existerande motorn under 2024. 

Det kan komma att påverka tävlingarna genom att den nya tekniken ersätter det existerande ”push-to-pass” där förarna hart 60 hk extra att använda vid omkörningar eller försvar av sin position, maximerat till 200 sekunder under hela racet.

Med den nya hybriden får man 150 hk extra som kan användas under hela tävlingen även om motorn måste laddas upp kontinuerligt. Det ska bli spännande att se vilka team och förare som bäst lär sig den nya tekniken. Men, just i dagarna kom beskedet att den nya motorerna är försenade och först kommer införas efter Indy 500. 

Om Indycar så småningom blir helt elektiskt känns däremot tveksamt. Även om elektrifiering tycks bli den dominerande europeiska lösningen för framtidens bilar lär nog USA ta en annan väg, kanske snarare mot syntetiskt bränsle eller liknande. För vad man än säger, bilarna må se lika ut men det är en stor och odiskutabel skillnad i kulturen som präglar Indycar jämfört med Formula 1. 

Magnus Berthling har följt Formula 1 och även Indycar sedan 70-talets början, men också många andra discipliner inom internationell motorsport. Magnus har också varit förbundsordförande för Svenska Bilsportförbundet. Han var givetvis på plats i Anderstorp och såg premiären för Sveriges Grand Prix 1973 och håller fortfarande Ronnie Peterson som en de största F1-förarna genom tiderna. Vid sidan om Ronnie är hans stora idol Mario Andretti, den kanske bäste allroundföraren genom tiderna.   

magnus@mbaffarsutveckling.se

 

 

Den här artikeln handlar om:

Laddar...
Tack för att du väljer att uppgradera ditt konto till Everysport Plus (ditt nya pris blir 99kr/mån). Klicka på knappen nedan för att genomföra köpet.
Visa köpvillkor
Gå vidare Stäng
×

1. VILLKORENS TILLÄMPLIGHET

För att få tillgång till plus-tjänsten måste du ingå ett avtal med ESMG genom att registrera dig och betala prenumerationsavgiften.

2. PLUS-TJÄNSTENS INNEHÅLL

ESMG förnyar och förbättrar plus-tjänsten fortlöpande, vilket innebär att vi utan föregående meddelande kan komma att lägga till, förändra och ta bort innehåll och funktioner. ESMG reserverar sig för eventuella skrivfel på någon av våra sajter där det lämnas uppgifter om någon av våra plus-tjänster.

3. PRENUMERATION

Aktivering av plus-tjänsten

Ditt abonnemang startas när du fyller i registreringsformuläret och betalar avgiften för plus-tjänsten. Detta gör att du får tillgång till plus-tjänsten under tiden din prenumeration löper. I det fall ingen prenumerationsavgift utgår för den inledande perioden (som definieras vid din registrering) startas plus-tjänsten när du fyller i registreringsformuläret och registrerar ett betalningsalternativ.

Bekräftelse

Efter att du registrerat dig och betalat avgiften för plus-tjänsten så skickas en bekräftelse till dig via den e-postadress som du har uppgett vid registreringen. Bekräftelsen innehåller villkoren för din prenumeration. De uppgifter som du har angett vid registreringen kommer finnas på ditt konto. Vi ber dig kontrollera att dessa uppgifter stämmer. Om någon uppgift inte är korrekt ska du ändra dessa via ditt konto. Du ansvarar för att kontaktuppgifterna är korrekta.

Åldersgräns

För att teckna upp dig för plus-tjänsten måste du vara minst 18 år. Är du under 18 år krävs förälder eller annan förmyndares godkännande för att du ska få registrera dig och använda plus-tjänsten. Genom att registrera dig och betala avgiften intygar du samtidigt att du har inhämtat ett sådant godkännande från förälder eller annan förmyndare. Du anses alltid försäkra riktigheten av sådana uppgifter som du lämnar om dig själv.

Prenumerationens löptid och uppsägning

Din prenumeration kan antingen vara en tillsvidareprenumeration eller en tidsbestämd prenumeration. Det framgår vid din beställning och registrering för plus-tjänsten om din prenumeration är en tillsvidareprenumeration eller om den är tidsbestämd.

En tillsvidareprenumeration innebär att du får tillgång till plus-tjänsten för en viss tidsperiod (vanligen en (1) månad), vilken förlängs med samma period om du själv inte säger upp prenumerationen innan periodens upphörande. Om du inte vill att din tillsvidareprenumeration förlängs, måste du alltså säga upp prenumerationen 48 timmar innan den aktuella tidsperioden löper ut. Uppsägning kan ske på Min Sida under respektive sajt som du är inloggad på.

En tidsbestämd prenumeration innebär att du får tillgång till plus-tjänsten under den angivna tidsperioden och att prenumerationen därefter upphör per automatik. En tidsbestämd prenumeration kan inte sägas upp i förtid.

ESMG äger rätt att säga upp din prenumeration, oavsett om det är en tillsvidareprenumeration eller en tidsbestämd prenumeration, med trettio (30) dagars varsel. ESMG har även rätt att omedelbart säga upp eller frysa din prenumeration om ESMG misstänker att du bryter mot dessa Villkor.

Avgift för plus-tjänsten

Prenumerationsavgiften för plus-tjänsten utgörs av en vanligen månatlig avgift och betalas alltid i förskott. Om avgiften är annan än en månatlig framgår vid registrering. Aktuell avgift framgår även din vid din registrering. Avgiften som anges inkluderar moms.

ESMG förbehåller sig rätten att ändra avgiften för plus-tjänsten vid tillsvidareprenumerationer. Den ändrade avgiften gäller då från och med nästkommande period, förutsatt att du inte sagt upp din prenumeration innan perioden löpt ut. En tidsbestämd prenumeration påverkas inte av en eventuell prisändring under den avtalade bindningstiden.

4. BETALNINGSALTERNATIV

Klarna Payments

Som betalningslösning använder ESMG Klarna Payments. Klarna Payments presenterar viss information för dig så snart du är identifierad. Vilken information du behöver ange för att uppnå identifiering kan variera mellan olika köptillfällen och kunder. Någon kreditupplysning tas aldrig direkt i Klarna Payments utan vid behov beroende på det betalningsalternativ du har valt. Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, till exempel banker. Sedan du har identifierats uppvisar Klarna Payments vilka alternativ som är tillgängliga för just dig. Faktura är förvalt som betalningsalternativ men du kan givetvis fritt välja något av de andra alternativen såsom direktbetalning via bank eller betalning med kort. Vilka alternativ du erbjuds kan växla från tid till annan. Du kan själv välja om du vill skydda din användning av Klarna Payments med en PIN-kod. För information om din betalning kontakta Klarna via https://www.klarna.com/se/kundservice/.

5. ANVÄNDNING AV PLUS-TJÄNSTEN

Plus-tjänsten får endast användas för privat, icke-kommersiellt bruk. Din prenumeration är personlig och dina rättigheter enligt dessa Villkor får inte överlåtas till någon annan. Du ska förvara dina användaruppgifter till ditt konto säkert och oåtkomliga för andra personer. Om du har skäl att misstänka att någon obehörig har tagit del av dina användaruppgifter ska du snarast underrätta ESMG om detta. Du ansvarar själv för skada som orsakas genom att någon obehörig har använt dina uppgifter.

Du får inte heller använda plus-tjänsten så att ESMG eller annan drabbas av olägenhet eller skada. Notera särskilt vad som gäller om rättigheterna till plus-tjänstens innehåll under punkt 6 nedan.

6. IMMATERIELLA RÄTTIGHETER

Allt innehåll som tillhandahålls genom plus-tjänsten, såsom texter, stillbilder och rörliga bilder, grafik, teckningar och datakoder, skyddas av lagen om upphovsrätt (1960:729) och rättigheterna därtill innehas av ESMG eller dess licensgivare. ESMGs varumärken och kännetecken är skyddade av varumärkesrättslig lagstiftning. Att du skapar ett konto och använder plus-tjänsten ger dig ingen rätt att mångfaldiga, kopiera, överlåta, upplåta, överföra eller i annan form utnyttja sådant innehåll som förekommer i plus-tjänsten och ej heller att använda att ESMGs varumärken och kännetecken.

7. BEHANDLING AV PERSONUPPGIFTER

ESMG behandlar dina personuppgifter i enlighet vår personuppgiftspolicy som finns tillgänglig på https://www.esmg.se/personuppgifter/

8. COOKIES

ESMG använder sig av cookies för att ge dig en bättre upplevelse på ESMGs plattformar. Läs mer här: https://www.esmg.se/cookiepolicy/

9. TEKNISKA FÖRUTSÄTTNINGAR

Din tillgång till plus-tjänsten är vid var tid beroende av att du innehar erforderlig hårdvara och mjukvaror, såsom program för webbläsare och e-post, samt abonnemang för Internetanslutning. ESMG åtar sig inget ansvar för din tillgång till hårdvara och mjukvaror och inte heller för funktionaliteten i dessa eller förekommande kostnader som tredje parter, såsom internet- eller mobiltelefonoperatörer, kan betinga sig av dig i anledning av din användning av plus-tjänsten. Plus-tjänsten stöds av de senaste operativsystemen.

10. ANSVARSBEGRÄNSNING

ESMG kan inte hållas ansvarig för plus-tjänstens funktion, tillgänglighet, kvalitet, användbarhet eller säkerhet. Denna ansvarsbegränsning omfattar varje skada, direkt eller indirekt, som kan hänföras till användningen, eller hinder att använda, plus-tjänsten och dess innehåll. ESMG kan inte heller hållas ansvarig för tredje parters innehåll eller information som du kan ha fått del av genom användning av plus-tjänsten.

ESMG har rätt att tillfälligt stänga plus-tjänsten för att genomföra systemunderhåll, uppgradering eller för att vidta andra tekniska åtgärder. ESMG ska, i möjligaste mån, utföra dessa åtgärder med så små störningar som möjligt för dig. ESMG ansvarar inte för skada eller förlust som du kan anse dig lida av på grund av plus-tjänstens begränsningar i tillgång enligt ovan.

11. LÄNKAR

Plus-tjänsten kan innehålla länkar till andra webbplatser som kontrolleras av tredje part. ESMG ansvarar inte för innehåll och överföringar från sådana länkade webbplatser.

12. VILLKORSÄNDRING

ESMG har rätt att ändra dessa Villkor. En villkorsändring träder i kraft tidigast trettio (30) dagar efter det att ändrade villkor har meddelats dig via den e-postadress som du har uppgett vid registrering för plus-tjänsten. Om du inte godtar villkorsändringen kan du inom ovan nämnda 30-dagarsfrist säga upp din prenumeration. En uppsägning kan göras via e-post till kundtjanst@esmg.se. Om du inte sagt upp din prenumeration eller om du använder plus-tjänsten efter det att de nya villkoren trätt i kraft, innebär detta att du anses ha accepterat de nya ändrade villkoren.

13. ÅNGERRÄTT

Om du tecknar en prenumeration som privatperson, har du rätt att ångra ditt köp. Om du vill utnyttja din ångerrätt, måste du meddela oss inom 14 dagar från din beställning av plus-tjänsten. Du kan meddela oss genom att kontakta ESMGs kundtjänst via kundtjanst@esmg.se. På Konsumentverkets hemsida (www.konsumentverket.se) finns en blankett som du kan använda dig av för att utnyttja din ångerrätt.

Om prenumerationen redan är betald vid utövande av ångerrätten kommer vi att återbetala prenumerationsavgiften. Eftersom betalning för plus-tjänsten sker via Klarna Payments, så återbetalas avgiften via Klarna.

14. MEDDELANDEN

Du accepterar att ESMG kan komma att kontakta dig genom den e-postadress du angett vid din registrering, i syfte att informera dig om villkorsändringar eller andra meddelanden hänförliga till din prenumeration eller till plus-jänsten.

Vi använder även din e-post för att skicka dig meddelanden som avser direktmarknadsföring, såsom nyhetsbrev, information och erbjudanden om ESMGs olika tjänster och varumärken. Om du inte vill ta del av dessa meddelanden kan du avanmäla dig antingen genom att använda länken för avanmälan längst ned i mejlet eller genom att ändra kontoinställningar på Min Sida.

15. TILLÄMPLIG LAG OCH TVISTELÖSNING

Dessa Villkor ska tolkas och tillämpas i enlighet med svensk lag. Eventuell tvist ska avgöras av svensk allmän domstol, med Stockholms tingsrätt som första instans. Tvist kan också prövas av Allmänna reklamationsnämnden, vars beslut är en rekommendation till parterna om hur tvisten bör lösas.

16. KONTAKTUPPGIFTER

Du är alltid välkommen att kontakta ESMG via kundtjanst@esmg.se

Ange din värdekod:

Lös in värdekod Stäng
×

Välkommen till vårt lag!

Som plus-medlem har du nu tillgång till ALLT material på Formeldirekt.se

Tack, ditt köp är nu genomfört. Du har nu tillgång till ALLT material på Hockeysverige, FotbollDirekt, Innebandymagazinet och Svenska Fans (bannerfritt).

×

Grattis, du har nu blivit medlem!

Framöver kommer du få nyhetsbrev från FormelDirekt, glöm inte att du även kan bli plusmedlem för att få tillgång till ALLT material på sajten