Indycar
Den brokiga historien om Indycar – legender, familjedynastier och kändisar
ANNONS

Magnus Berthling fortsätter att berätta om hur dagens Indycar-mästerskap växte fram och är nu framme vid 1970-talet, 

Här började serien sakta hitta sina former och bli alltmer populär bland motorsportintresserade inte bara i USA utan även runt om i världen. En av förklaringarna var många legendariska och färgstarka förare men även stallchefer där ibland bröder tävlade mot bröder och ibland även far mot son. 

Alla sporter har sina stjärnor som inte bara utmärker sig sportsligt utan även är färgstarka profiler vid sidan av banan. Och den som är framgångsrik under lång tid blir till slut ofta en legend. Och den störste legenden av dem alla i Indycar heter Antony Joseph Foyt Junior, kort kallad AJ av sina många fans. 

En färgstark förare som alltid sagt sin mening om sina konkurrenter, tidigt i karriären ganska rund om magen då han enligt uppgift hade som vana att vräka i sig stora köttbitar innan loppen. Något som dock inte hindrat AJ att starta i Indy 500 hela 35 år i rad 1958 – 1992. Han vann loppet fyra gånger, 196119641967 och 1977 och tog också 7 mästerskapstitlar. 

Lägg sedan till segern i 24-timmarsloppet på Le Mans 1967 och framgångar i Nascar, CanAm, TransAm, midgets och många andra kategorier så har ni en allroundförare av rang. 

AJ blev med tiden sin egen stallchef, hans team finns kvar än i dag och tog bla Kenny Bräck till segern i Indy 500 1999. AJ har visserligen trappat ner sin roll i teamet men syns fortfarande i depån coachande sina förare i bakgrunden.



Men legender hade funnits ända sedan start av Indy 500. Willy Shaw och Louis Mayer var två kombattanter som tog 3 segrar var under 30-talet och hade turen att överleva under en mycket farlig tid med många krascher.  

En av 50-talets stora stjärnor på Indianapolis Motor Speedway var Tony Bettenhausen. Han förolyckades i en krasch 1961 men hans två söner, Gary och Tony J:r tog över där han lämnade. Tony J:r startade också ett team där vår egen Stefan “Lövis” Johansson körde för under 5 säsonger 1992-1996. Far och sönerna Bettenhausen var den första familjedynastin inom Indycar, men fler skulle komma.

Unser-dynastin i tre generationer

Kanske är den mest kända dynastin inom Indycar familjen Unser, som skulle tävla i 3 generationer. Jerry Unser var en tidigare Nascar-förare som startade sitt första Indy 500-lopp 1958. Året efter under kvalet var han med om en våldsam krasch som tog hans liv. Men det hindrade inte hans båda söner Bobby och Al S:r att dedicera sina liv åt Indycar. Bobby vann Indy 500 2 ggr och Al S:r 4 ggr. 

Familjetraditionen fullbordas senare av den senares son Al Unser J:r som vann loppet 1992 och 1994 och blev en av 80- och 90-talets dominerande Indycar-förare. Fler släktningar i Unser-familjen skulle även de välja motorsport som sin stora passion.



Ni som läst mina F1-krönikor vet att jag håller Mario Andretti som den kanske störste allroundföraren genom tiderna. Andrettis karriär spänner över 5 decennier i de mest skiftande racingklasser, från midgets på grusbanor till Indycar, Nascar, sportvagnar och slutligen världsmästare i Formula 1 1978. 

Mario Andretti. Foto: Bildbyrån

Visserligen älskade Mario Indianapolis Motor Speedway men han hade inte någon större lycka där. Mario vann 1969 års Indy 500 efter att ha haft pole position 4 år i rad trots en våldsam träningskrasch är han åtdrog sig rejäla brännskador. 

Men han gav inte upp utan klev ner i sin reservbil och vann en heroisk seger. Sedan följde 30 tunga år för Mario där han visserligen satte rekord i antal ledda varv men aldrig lyckades återupprepa sin seger. 

Hans son Michael var lika otursföljd i Indy 500 men blev ändå mästare och vann 37 Indycarlopp under sin karriär innan han övergick till jobbet som stallchef med eget team (som vi kanske får se i Formula 1 2025 eller 2026). Och även nästa generation med sonsonen Marco har försökt att vinna Indy 500 utan att lyckas, vilket även Marios brorson John försökt med.

Far och son har vi sett många av genom åren. Dagens stjärna Colton Hertas pappa Bryan körde själv Indycar på 90-talet, Graham Rahals pappa Bobby (segrare i Indy 500 1987) likaså.

Andra förare som blivit legender på Indianapolis Motor Speedway är bla Bill Vukovic på 50-talet, Jonny Rutherford på 70-talet, Ricky Mears på 80-talet (4 ggr Indy500-segare). Och pratar vi Indycar-legender måste vi lägga till 7-faldige Indycarmästaren Scott Dixon, en vinnare än idag efter 21 säsonger och som en gång upptäcktes av vår egen Stefan ”Lövis” Johansson. 

Och till listan hjältar på Indianapolis Motor Speedway måste givetvis Kenny Bräck (segrare 1997) och Marcus Ericsson (segrare 2022) läggas till, men den senare är ju fortfarande mitt uppe i karriären.

Stallchefer som blivit stora profiler

Men det finns även stallchefer som firat stora triumfer och blivit profiler på The Brickyard. 

Dan Gurney anses vara en av USA bästa förare genom tiderna och en allroundtalang som inte bara vunnit i Indycar utan även i Formula 1, sportvagnar, Nascar och i många andra sammanhang. Men han är lika känd som konstruktör och stallchef med sina läckra Eagle-bilar som haft stora framgångar på Indy 500, bla 3 segrar. Ett år, 1972, var en tredjedel av startfältet Eagle-bilar byggda av Dan Gurney för olika team.

 

Dan Gurney, som även vunnit i Formula 1 med sin egen bil, började i början av 80-talet trappa ner sitt engagemang inom Indycar och lämnade stafettpinnen till Roger Penske, den kanske mest ikoniska stallchefen i Indycar som varit med i startfältet sedan 1970. 

Efter bara två försök vann hans förare Mark Donahue Indy500 1972, något som skulle följas av ytterligare 18 segrar fram tills idag, det senaste i år genom Josef Newgarden

Årets Indy500-mästare Josef Newgarden. Foto: Bildbyrån

Men Roger Penske, som vi skrivit om i en tidigare F1-krönika, nöjde sig inte att bara driva ett stall utan köpte 2019 hela IMS-anläggningen och även alla rättigheterna till serien. Ett förvärv som applåderades av hela Indycar-etablissemanget trots att Penske sitter på tredubbla stolar som stallchef, banägare och numera ägare av hela Indycar-serien. Är man en legend med hög integritet så går även det.

Andra legendariska stallchefer inom Indycar är de tre bröderna Granatelli (Andy, Vince och Joe) som både var teamägare och mångårig sponsor inom Indycar men även i Nascar och Formula 1 genom STP, oljetillsatser med den ikoniska, ovala loggan.

Efter Andretti seger i för STP-stallet i 1969 års Indy500 togs ett berömt fotografi där stallchefen Andy Granatelli, som även han hade italienskt ursprung, kysser den lätt brännskadade Mario på kinden, en bild fick stor spridning världen över. 

Magnet för amerikanska kändisar

Indycar har alltid varit en magnet för amerikanska kändisar av alla de sorter, med mer eller mindre seriösa motiv. En profil som definitivt var seriös och som under mer än 20 år var ett välkänt ansikte i Indycar var Paul Newman, en världsberömd skådespelare som väl knappast behöver någon presentation. 

Han var en mycket aktiv delägare i toppteamet Newman – Haas och själv en duktig racerförare som bla kört 24-timmarsloppet på Le Mans flera gånger. Ett annan kändis som fortfarande syns i depån är programledaren för Late Night David Letterman, som äger en tredjedel av RLL tillsammans med bla Bobby Rahal, som vann Indy 500 1984.

Att Indycar och speciellt huvudtävlingen Indy 500 över tiden blivit en institution kan bla förklaras av den kontinuitet som alltid funnits på förarsidan, där många förare kört tävlingen under många år, och även efter att man trappat ner sin mästerskapskarriär regelmässigt återkommer i år efter år till the Brickyard.

Även om ingen hittills slagit AJ Foyts rekord med 35 Indy 500-starter i rad. Juan Pablo Montoya, Helio Castro-Neves, Tony Kaanan är några exempel på förare som inte kan motstå frestelsen att år efter år försöka återupprepa sina segrar i världens största enskilda idrottstävling, Super Bowl möjligen undantaget. 

Colombianen Juan Pablo Montoya, stjärna i både F1 och Indy. Foto: Bildbyrån

Vad som gör Indycar så speciellt

Ibland får jag frågan varför Indycar är så intressant, att köra runt, runt och knappt svänga är väl inte speciellt svårt och inte överdrivet spännande att titta på. Inget kan vara mera fel. 

Vad som också gör Indycar speciellt är att serien körs på väldigt olika bantyper. Ovalerna, som idag bara utgör en tredjedel av seriens tävlingar, skiljer sig också åt kraftigt där ingen bana är den andra lik. Vi har Indianapolis med sina långa rakor och fyra ganska flata kurvor (bara 9 graders lutning), men också kortovaler med upp till 20 graders lutning och där varje varv går på under 20 sekunder. 

Med ett snitt på över 350 km/timmen krävs maximal koncentration, speciellt som man ibland kör upp till 3 förare i bredd. När jag första gången såg ett Indycarlopp live på Michigan Motor Speedway 1996 tappade jag i början andan över hur fort det gick. Vill minnas snitthastigheten på denna superoval under kvalet låg på närmare 380 km i timmen. 



Så ska du se ett Indycarlopp live så välj gärna en kortoval som t ex Iowa eller Milwaukee Mile i Wisconsin som gör comeback 2024 efter några års uppehåll. Eller givetvis huvudtävlingen  Indy 500 om du nu kan få biljetter och hitta någonstans att bo. Hotell brukar vara utsålt flera år i förväg. 

Men vänta gärna med ditt besök till 2025, för då öppnar det fantastiska museet igen efter en omfattande renovering. Men anläggningen Indianapolis Motor Speedway, världens största idrottsarena, är värd att besöka även när det inte är race. Det är en riktigt Mecka som varje motorsportentusiast bara måste besöka en gång i sitt liv.   

Magnus Berthling har följt Formula 1 och även Indycar sedan 70-talets början, men också många andra discipliner inom internationell motorsport. Magnus har också varit förbundsordförande för Svenska Bilsportförbundet. Han var givetvis på plats i Anderstorp och såg premiären för Sveriges Grand Prix 1973 och håller fortfarande Ronnie Peterson som en de största F1-förarna genom tiderna. Vid sidan om Ronnie är hans stora idol Mario Andretti, den kanske störste allroundföraren genom tiderna.  

Den här artikeln handlar om:

Laddar...
Tack för att du väljer att uppgradera ditt konto till Everysport Plus (ditt nya pris blir 99kr/mån). Klicka på knappen nedan för att genomföra köpet.
Visa köpvillkor
Gå vidare Stäng
×

1. VILLKORENS TILLÄMPLIGHET

För att få tillgång till plus-tjänsten måste du ingå ett avtal med ESMG genom att registrera dig och betala prenumerationsavgiften.

2. PLUS-TJÄNSTENS INNEHÅLL

ESMG förnyar och förbättrar plus-tjänsten fortlöpande, vilket innebär att vi utan föregående meddelande kan komma att lägga till, förändra och ta bort innehåll och funktioner. ESMG reserverar sig för eventuella skrivfel på någon av våra sajter där det lämnas uppgifter om någon av våra plus-tjänster.

3. PRENUMERATION

Aktivering av plus-tjänsten

Ditt abonnemang startas när du fyller i registreringsformuläret och betalar avgiften för plus-tjänsten. Detta gör att du får tillgång till plus-tjänsten under tiden din prenumeration löper. I det fall ingen prenumerationsavgift utgår för den inledande perioden (som definieras vid din registrering) startas plus-tjänsten när du fyller i registreringsformuläret och registrerar ett betalningsalternativ.

Bekräftelse

Efter att du registrerat dig och betalat avgiften för plus-tjänsten så skickas en bekräftelse till dig via den e-postadress som du har uppgett vid registreringen. Bekräftelsen innehåller villkoren för din prenumeration. De uppgifter som du har angett vid registreringen kommer finnas på ditt konto. Vi ber dig kontrollera att dessa uppgifter stämmer. Om någon uppgift inte är korrekt ska du ändra dessa via ditt konto. Du ansvarar för att kontaktuppgifterna är korrekta.

Åldersgräns

För att teckna upp dig för plus-tjänsten måste du vara minst 18 år. Är du under 18 år krävs förälder eller annan förmyndares godkännande för att du ska få registrera dig och använda plus-tjänsten. Genom att registrera dig och betala avgiften intygar du samtidigt att du har inhämtat ett sådant godkännande från förälder eller annan förmyndare. Du anses alltid försäkra riktigheten av sådana uppgifter som du lämnar om dig själv.

Prenumerationens löptid och uppsägning

Din prenumeration kan antingen vara en tillsvidareprenumeration eller en tidsbestämd prenumeration. Det framgår vid din beställning och registrering för plus-tjänsten om din prenumeration är en tillsvidareprenumeration eller om den är tidsbestämd.

En tillsvidareprenumeration innebär att du får tillgång till plus-tjänsten för en viss tidsperiod (vanligen en (1) månad), vilken förlängs med samma period om du själv inte säger upp prenumerationen innan periodens upphörande. Om du inte vill att din tillsvidareprenumeration förlängs, måste du alltså säga upp prenumerationen 48 timmar innan den aktuella tidsperioden löper ut. Uppsägning kan ske på Min Sida under respektive sajt som du är inloggad på.

En tidsbestämd prenumeration innebär att du får tillgång till plus-tjänsten under den angivna tidsperioden och att prenumerationen därefter upphör per automatik. En tidsbestämd prenumeration kan inte sägas upp i förtid.

ESMG äger rätt att säga upp din prenumeration, oavsett om det är en tillsvidareprenumeration eller en tidsbestämd prenumeration, med trettio (30) dagars varsel. ESMG har även rätt att omedelbart säga upp eller frysa din prenumeration om ESMG misstänker att du bryter mot dessa Villkor.

Avgift för plus-tjänsten

Prenumerationsavgiften för plus-tjänsten utgörs av en vanligen månatlig avgift och betalas alltid i förskott. Om avgiften är annan än en månatlig framgår vid registrering. Aktuell avgift framgår även din vid din registrering. Avgiften som anges inkluderar moms.

ESMG förbehåller sig rätten att ändra avgiften för plus-tjänsten vid tillsvidareprenumerationer. Den ändrade avgiften gäller då från och med nästkommande period, förutsatt att du inte sagt upp din prenumeration innan perioden löpt ut. En tidsbestämd prenumeration påverkas inte av en eventuell prisändring under den avtalade bindningstiden.

4. BETALNINGSALTERNATIV

Klarna Payments

Som betalningslösning använder ESMG Klarna Payments. Klarna Payments presenterar viss information för dig så snart du är identifierad. Vilken information du behöver ange för att uppnå identifiering kan variera mellan olika köptillfällen och kunder. Någon kreditupplysning tas aldrig direkt i Klarna Payments utan vid behov beroende på det betalningsalternativ du har valt. Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, till exempel banker. Sedan du har identifierats uppvisar Klarna Payments vilka alternativ som är tillgängliga för just dig. Faktura är förvalt som betalningsalternativ men du kan givetvis fritt välja något av de andra alternativen såsom direktbetalning via bank eller betalning med kort. Vilka alternativ du erbjuds kan växla från tid till annan. Du kan själv välja om du vill skydda din användning av Klarna Payments med en PIN-kod. För information om din betalning kontakta Klarna via https://www.klarna.com/se/kundservice/.

5. ANVÄNDNING AV PLUS-TJÄNSTEN

Plus-tjänsten får endast användas för privat, icke-kommersiellt bruk. Din prenumeration är personlig och dina rättigheter enligt dessa Villkor får inte överlåtas till någon annan. Du ska förvara dina användaruppgifter till ditt konto säkert och oåtkomliga för andra personer. Om du har skäl att misstänka att någon obehörig har tagit del av dina användaruppgifter ska du snarast underrätta ESMG om detta. Du ansvarar själv för skada som orsakas genom att någon obehörig har använt dina uppgifter.

Du får inte heller använda plus-tjänsten så att ESMG eller annan drabbas av olägenhet eller skada. Notera särskilt vad som gäller om rättigheterna till plus-tjänstens innehåll under punkt 6 nedan.

6. IMMATERIELLA RÄTTIGHETER

Allt innehåll som tillhandahålls genom plus-tjänsten, såsom texter, stillbilder och rörliga bilder, grafik, teckningar och datakoder, skyddas av lagen om upphovsrätt (1960:729) och rättigheterna därtill innehas av ESMG eller dess licensgivare. ESMGs varumärken och kännetecken är skyddade av varumärkesrättslig lagstiftning. Att du skapar ett konto och använder plus-tjänsten ger dig ingen rätt att mångfaldiga, kopiera, överlåta, upplåta, överföra eller i annan form utnyttja sådant innehåll som förekommer i plus-tjänsten och ej heller att använda att ESMGs varumärken och kännetecken.

7. BEHANDLING AV PERSONUPPGIFTER

ESMG behandlar dina personuppgifter i enlighet vår personuppgiftspolicy som finns tillgänglig på https://www.esmg.se/personuppgifter/

8. COOKIES

ESMG använder sig av cookies för att ge dig en bättre upplevelse på ESMGs plattformar. Läs mer här: https://www.esmg.se/cookiepolicy/

9. TEKNISKA FÖRUTSÄTTNINGAR

Din tillgång till plus-tjänsten är vid var tid beroende av att du innehar erforderlig hårdvara och mjukvaror, såsom program för webbläsare och e-post, samt abonnemang för Internetanslutning. ESMG åtar sig inget ansvar för din tillgång till hårdvara och mjukvaror och inte heller för funktionaliteten i dessa eller förekommande kostnader som tredje parter, såsom internet- eller mobiltelefonoperatörer, kan betinga sig av dig i anledning av din användning av plus-tjänsten. Plus-tjänsten stöds av de senaste operativsystemen.

10. ANSVARSBEGRÄNSNING

ESMG kan inte hållas ansvarig för plus-tjänstens funktion, tillgänglighet, kvalitet, användbarhet eller säkerhet. Denna ansvarsbegränsning omfattar varje skada, direkt eller indirekt, som kan hänföras till användningen, eller hinder att använda, plus-tjänsten och dess innehåll. ESMG kan inte heller hållas ansvarig för tredje parters innehåll eller information som du kan ha fått del av genom användning av plus-tjänsten.

ESMG har rätt att tillfälligt stänga plus-tjänsten för att genomföra systemunderhåll, uppgradering eller för att vidta andra tekniska åtgärder. ESMG ska, i möjligaste mån, utföra dessa åtgärder med så små störningar som möjligt för dig. ESMG ansvarar inte för skada eller förlust som du kan anse dig lida av på grund av plus-tjänstens begränsningar i tillgång enligt ovan.

11. LÄNKAR

Plus-tjänsten kan innehålla länkar till andra webbplatser som kontrolleras av tredje part. ESMG ansvarar inte för innehåll och överföringar från sådana länkade webbplatser.

12. VILLKORSÄNDRING

ESMG har rätt att ändra dessa Villkor. En villkorsändring träder i kraft tidigast trettio (30) dagar efter det att ändrade villkor har meddelats dig via den e-postadress som du har uppgett vid registrering för plus-tjänsten. Om du inte godtar villkorsändringen kan du inom ovan nämnda 30-dagarsfrist säga upp din prenumeration. En uppsägning kan göras via e-post till kundtjanst@esmg.se. Om du inte sagt upp din prenumeration eller om du använder plus-tjänsten efter det att de nya villkoren trätt i kraft, innebär detta att du anses ha accepterat de nya ändrade villkoren.

13. ÅNGERRÄTT

Om du tecknar en prenumeration som privatperson, har du rätt att ångra ditt köp. Om du vill utnyttja din ångerrätt, måste du meddela oss inom 14 dagar från din beställning av plus-tjänsten. Du kan meddela oss genom att kontakta ESMGs kundtjänst via kundtjanst@esmg.se. På Konsumentverkets hemsida (www.konsumentverket.se) finns en blankett som du kan använda dig av för att utnyttja din ångerrätt.

Om prenumerationen redan är betald vid utövande av ångerrätten kommer vi att återbetala prenumerationsavgiften. Eftersom betalning för plus-tjänsten sker via Klarna Payments, så återbetalas avgiften via Klarna.

14. MEDDELANDEN

Du accepterar att ESMG kan komma att kontakta dig genom den e-postadress du angett vid din registrering, i syfte att informera dig om villkorsändringar eller andra meddelanden hänförliga till din prenumeration eller till plus-jänsten.

Vi använder även din e-post för att skicka dig meddelanden som avser direktmarknadsföring, såsom nyhetsbrev, information och erbjudanden om ESMGs olika tjänster och varumärken. Om du inte vill ta del av dessa meddelanden kan du avanmäla dig antingen genom att använda länken för avanmälan längst ned i mejlet eller genom att ändra kontoinställningar på Min Sida.

15. TILLÄMPLIG LAG OCH TVISTELÖSNING

Dessa Villkor ska tolkas och tillämpas i enlighet med svensk lag. Eventuell tvist ska avgöras av svensk allmän domstol, med Stockholms tingsrätt som första instans. Tvist kan också prövas av Allmänna reklamationsnämnden, vars beslut är en rekommendation till parterna om hur tvisten bör lösas.

16. KONTAKTUPPGIFTER

Du är alltid välkommen att kontakta ESMG via kundtjanst@esmg.se

Ange din värdekod:

Lös in värdekod Stäng
×

Välkommen till vårt lag!

Som plus-medlem har du nu tillgång till ALLT material på Formeldirekt.se

Tack, ditt köp är nu genomfört. Du har nu tillgång till ALLT material på Hockeysverige, FotbollDirekt, Innebandymagazinet och Svenska Fans (bannerfritt).

×

Grattis, du har nu blivit medlem!

Framöver kommer du få nyhetsbrev från FormelDirekt, glöm inte att du även kan bli plusmedlem för att få tillgång till ALLT material på sajten