Formel 1

Berthling: Formel 1 och Indycar – sammanslagning eller samlevnad?

ANNONS

Formula 1 och Indycar – sammanslagning eller samlevnad i framtiden?

I decennier har det diskuterats, spekulerats och framförts åsikter om att Formula 1 och Indycar borde gå ihop eller i alla fall samordnas så vi får en tydlig struktur kring vilken serie som är den högsta i motorsporthierarkin, och vilken förare som odiskutabelt är den bästa i världen. 

Frågan har också handlat om hur man kan lyfta upp publikintresset för Formula 1 på världens största marknad, vilket dock är mindre relevant i dagsläget då F1-intresset i USA just nu skenar med välbesökta tävlingar i Austin, Miami och i höst även ett lopp i Las Vegas.

Men så här långt har det stannat vid rena spekulationer, då egentligen alla grundläggande förutsättningar för ett samgående saknas. Visst ser bilarna på ytan ganska lika ut, men tittar vi djupare på bilarna tekniskt, tävlingsformaten och hur den kommersiella strukturen ser ut skiljer väldigt mycket. Och framför allt är det kulturen kring Indycar respektive Formula som har få likheter med varandra och helt olika rötter. 

En gång i tiden var dock utbytet mellan F1 och Indycar omfattande. På 60-talet ställde många F1-stjärnor upp i Indy 500, där bla Jimmie Clark och Graham Hill vann 1966 respektive 1967, både gångerna i Lotus som hade stort intresse för den amerikanska racingserien. Samtidigt såg vi Indycar-förare som Mario Andretti, Dan Gurney, Peter Revson och många fler som både körde och vann i F1 på ledig tid. Och Andretti lyckades även bli världsmästare 1978.



Längre fram blev Indycar en ”reträttplats” för många när F1-karriären av någon anledning tog slut. Emerson Fittipaldi, Nigel Mansell och vår egen Stefan Johansson var några förare som fick en andra karriär i Indycar. 

Nyligen hade vi Fernando Alonso som två gånger försökte vinna Indy 500, och t o m tog timeout från F1 för att förverkliga sin dröm, som dock blev ett misslyckande. Vi ska heller inte glömma bort vår egen Indy-vinnare Marcus Ericsson som lämnade Formula 1 efter fem tunga säsonger och fick ett rejält lyft i karriären på andra sidan Atlanten. 

Marcus Ericsson och Michael Andretti. Foto: Bildbyrån

Svårt med synkade kalendrar 

Men med dagens tajta F1-serie finns det minimalt utrymme för dubbla engagemang. Först och främst brukar Indy 500 och Monacos GP nästan varje år kollidera tidsmässigt. Sedan anses båda seriernas kommersiella strukturer lägga hinder för de förare som ändå vill försöka, t ex när det gäller sponsorer, motorleverantörer mm. Det är synd, för visst hade det varit häftigt om de bästa F1-förarna även kunde delta i Indy 500 som skulle kunna bli en verklig världsfinal.

Om en sammanslagning eller samordning någonsin skulle kunna hända är ytterst osäkert. Detta även om det har spekulerats om att den kommersiella ägaren till Formula 1, Liberty Media, skulle kunna köpa hela Indycar-serien av Roger Penske som nu är ensam ägare till alla rättigheter inklusive banan Indianapolis Motor Speedway. Pengarna är nog inte några problem utifrån den väldigt höga värdering som Formula 1 har idag. 

Men hela den organisatoriska strukturen skiljer sig åt väsentligt. Själva världsmästerskapet Formula 1 kontrolleras av FIA, det högsta organet inom internationell motorsport. FIA bestämmer teknisk och sportsligt reglemente för F1, men äger inte t ex TV-rättigheterna, avtalen med teamen och banägarna vilket är det egentliga värdet i sporten.



Dessutom finns det s k Concorde-avtalet med teamen som reglerar ersättningar, hur dessa ska fördelas och där teamen har veto t ex vad gäller nya team på startgridden. En omfattande förändring av F1 är således en mycket komplex och komplicerad affär. 

I USA är motorsportstrukturen helt annorlunda organiserad än i resten av världen. FIA har i princip inget inflytande alls utan motorsporten där är nästan alltid organiserad av kommersiella aktörer, t ex familjen France som startade och fortfarande efter 75 år äger och driver Nascar fullt ut. 
  
Indycar-serien har sedan 2020, efter mycket turbulens genom åren kring ägande och rättigheter, en betydligt enklare struktur än F1 och ägs och drivs som bekant helt av den nu 85 år gamla racingentreprenören Roger Penske som f ö även har ett eget stall som tävlar i serien (läs mer om Roger Penske i en tidigare krönika).

Men oaktat om Penske i framtiden med ålderns rätt skulle vilja sälja Indycar, kommer en sammanslagning verkligen gynna motorsporten som helhet, eller förstör man bara två unika serier som var och en har en helt egen historia och kultur?

Konkurrensen mellan teamen grundläggande i F1

I Formula 1 är konkurrensen mellan teamen ett grundläggande fundament. F1 är lika mycket en tävling mellan konstruktörer, mekaniker och teamchefer. Att vinna konstruktörs-VM är nästan lika viktigt som förartiteln. Dessutom måste varje team äga de immateriella rättigheterna till bilen som man inte får kopiera och sälja vidare.

Bilen måste alltså ha en egen, unik design som helt ägs av teamet. Bara ett fåtal delar är standardiserade och får delas mellan olika team, något som bevakas stenhårt. T ex har både Haas och Saubers kopplingar till Ferrari ifrågasatts, kopplingen mellan Red Bull Racing och Alpha Tauri (tidigare Toro Rosso) likaså.

Daniel Ricciardo och Mario Andretti. Foto: Bildbyrån

Indycar är tvärtemot en enhetsklass, även om det inte alltid har varit så, där alla chassin tillverkas av specialisten Dallara. Motorsidan är delvis konkurrensutsatt, men just nu finns bara två leverantörer (Chevrolet och Honda). Det här gör sammantaget att kostnaden för ett Indycarteam är väldigt mycket lägre än i F1. Om kostnaden för att hålla igång en F1-bil under en säsong snittar på minst 1 mdr Skr (förarens/teamchefernas löner samt logistik och marknadsföring exkluderad) så ligger prislappen för en Indycar-bil även för toppteamen runt 200 mkr Skr.  

Sedan är intäktsströmmen för teamen väldigt olika. F1 drar in över 20 miljarder svenska kr från TV-rättigheter, banägare och gemensamma sponsorer, Indycar drar in långt mindre, även om Indy 500 som enskild tävling kanske omsätter mest av alla idrottstävlingar i världen, möjligen undantaget Super Bowl. 

Så det är ingen tvekan om vem som är storebror och lillebror här. Dessutom har Indycar hård konkurrens i USA om sponsorer, TV-tittare och publik från Nascar, även om skillnaden minskat något under senare år. 

Helt olika bilar i F1 - till skillnad mot Indy 



Bilarna är som bekant väldigt olika även om motorstyrkan är ungefär densamma, på en normal landsvägsbana är säkert en F1-bil minst 10 sekunder snabbare än en Indycarbil, främst beroende på bättre bromsar och aerodynamik i kurvorna. Å andra sidan gäller motsatsen på en ovalbana, där en F1-bil överhuvudtaget inte är lämplig att köra. Så att samordna det tekniska reglementet är i alla fall inte helt enkelt.  

Själva tävlingsformatet är mindre väsensskild när vi talar om stadslopp eller landsvägsbanor, men däcks- och bränslestrategi skiljer sig ändå kraftigt åt. Vad som gör utfallet av en Indycar-tävling väldigt oförutsägbar är dels mångfalden av tänkbara strategier i kombination med frekvent förekommande gulflaggsituationer där fältet samlas ihop. Tombola säger en del, väldigt spännande in på mållinjen säger andra inklusive undertecknad. 

Alla som besökt en racertävling i USA kan heller inte undgå att notera den extremt nationalistiska kulturen. Den amerikanska nationalsången, överflygningar av stridsflygplan, förbön av en präst och andra ceremonier utgör en stor kontrast till den mer globala och kosmopolitiska kultur som råder i Formula 1. 

Så länkar man ihop allt det här så är nog en sammanslagning av serierna knappast något som kommer att hända, och skulle förmodligen ta död på den speciella kultur och charm som präglat Indycar under många, många år.

Men däremot kan man tänka sig en långt gående samordning och ett nära samarbete mellan serierna på ett antal andra områden.

Long Beach Street Circuit i Los Angeles, Kalifornien. Foto: Bildbyrån

Det gäller t ex superlicensen som alla F1-förare måste ha för att få starta. Det är väldigt märkligt att de bästa Indycar-förarna inte anses kapabla att köra F1, vilket drabbade jättetalangen Colton Herta denna säsong. Han hade definitivt varit väldigt intressant att se bakom en F1-ratt, vilket även hade boostat intresset för Formula 1 i USA. Så ett förarutbyte även åt andra hållet vore jätteintressant. Kunde Mario Andretti gå från Indy till F1 och bli mästare så kan nog många fler det. 

Skjut fram Monaco GP - låt förarna köra båda

Man kan också tänka sig en samordning mellan supportklasserna Formula 2 och Indy NXT (tidigare Indy Lights). Båda serierna har enhetsbilar/motorer som inte skiljer sig åt allt för mycket, ett enat reglemente kunde t ex innebära att man kör ett antal världsfinaler innan/under/efter säsongerna vilket skulle höja statusen på båda mästerskapen där kanske totalsegraren skulle garanteras en F1-sits och 2:an få en plats i Indycar. 

Men framför allt vore det intressant att öppna upp Indy 500 för de bästa F1-förarna. Skjut fram Monacos GP en vecka och lämna en lucka på i alla fall 2 veckor för träning och kvalificering inför Indy 500, T ex genom att dela upp F1:s ”semestermånad” i augusti i två delar. 

Reservera sedan förslagsvis 10 platser på startgriden inför Indy 500 för de bästa F1-förarna, vilket inte borde vara några problem då de stora Indycar-stallen ändå stärker upp sina team med fler förare under årets största tävling. Säkert skulle de stora F1-sponsorerna vilja vara med på ”the greatest spectacle in motorsport” som tävlingen också kallas.



Ett tätare utbyte mellan F1 och Indycar i stället för konkurrens skulle gynna motorsporten total sett. Och chansen att bli F1-världsmästare och dessutom vinna Indy 500 tackar nog ingen förare nej till. 

En samordning skulle även kunna bli något liknande golfens Ryder Cup, dvs en kamp mellan USA och resten av världen som ger motorsporten extra uppmärksamhet.

Så glöm en sammanslagning av Formula 1 och Indycar, men samordna gärna valda delar som gynnar alla och som skulle lyfta den globala motorsporten ytterligare.

 
Magnus Berthling har följt Formula 1 sedan 70-talets början, men också många andra discipliner inom internationell motorsport. Magnus har också varit förbundsordförande för Svenska Bilsportförbundet. Han var givetvis på plats i Anderstorp och såg premiären för Sveriges Grand Prix 1973 och håller fortfarande Ronnie Peterson som en de största F1-förarna genom tiderna. Vidare hoppas han att Sergio Perez blir världsmästare 2023 (vilket känns väldigt osäkert just nu) och att McLaren äntligen ska komma tillbaka som toppteam i Formula 1 (som ju tycks vara på gång).  

Den här artikeln handlar om:

Laddar...
Tack för att du väljer att uppgradera ditt konto till Everysport Plus (ditt nya pris blir 99kr/mån). Klicka på knappen nedan för att genomföra köpet.
Visa köpvillkor
Gå vidare Stäng
×

1. VILLKORENS TILLÄMPLIGHET

För att få tillgång till plus-tjänsten måste du ingå ett avtal med ESMG genom att registrera dig och betala prenumerationsavgiften.

2. PLUS-TJÄNSTENS INNEHÅLL

ESMG förnyar och förbättrar plus-tjänsten fortlöpande, vilket innebär att vi utan föregående meddelande kan komma att lägga till, förändra och ta bort innehåll och funktioner. ESMG reserverar sig för eventuella skrivfel på någon av våra sajter där det lämnas uppgifter om någon av våra plus-tjänster.

3. PRENUMERATION

Aktivering av plus-tjänsten

Ditt abonnemang startas när du fyller i registreringsformuläret och betalar avgiften för plus-tjänsten. Detta gör att du får tillgång till plus-tjänsten under tiden din prenumeration löper. I det fall ingen prenumerationsavgift utgår för den inledande perioden (som definieras vid din registrering) startas plus-tjänsten när du fyller i registreringsformuläret och registrerar ett betalningsalternativ.

Bekräftelse

Efter att du registrerat dig och betalat avgiften för plus-tjänsten så skickas en bekräftelse till dig via den e-postadress som du har uppgett vid registreringen. Bekräftelsen innehåller villkoren för din prenumeration. De uppgifter som du har angett vid registreringen kommer finnas på ditt konto. Vi ber dig kontrollera att dessa uppgifter stämmer. Om någon uppgift inte är korrekt ska du ändra dessa via ditt konto. Du ansvarar för att kontaktuppgifterna är korrekta.

Åldersgräns

För att teckna upp dig för plus-tjänsten måste du vara minst 18 år. Är du under 18 år krävs förälder eller annan förmyndares godkännande för att du ska få registrera dig och använda plus-tjänsten. Genom att registrera dig och betala avgiften intygar du samtidigt att du har inhämtat ett sådant godkännande från förälder eller annan förmyndare. Du anses alltid försäkra riktigheten av sådana uppgifter som du lämnar om dig själv.

Prenumerationens löptid och uppsägning

Din prenumeration kan antingen vara en tillsvidareprenumeration eller en tidsbestämd prenumeration. Det framgår vid din beställning och registrering för plus-tjänsten om din prenumeration är en tillsvidareprenumeration eller om den är tidsbestämd.

En tillsvidareprenumeration innebär att du får tillgång till plus-tjänsten för en viss tidsperiod (vanligen en (1) månad), vilken förlängs med samma period om du själv inte säger upp prenumerationen innan periodens upphörande. Om du inte vill att din tillsvidareprenumeration förlängs, måste du alltså säga upp prenumerationen 48 timmar innan den aktuella tidsperioden löper ut. Uppsägning kan ske på Min Sida under respektive sajt som du är inloggad på.

En tidsbestämd prenumeration innebär att du får tillgång till plus-tjänsten under den angivna tidsperioden och att prenumerationen därefter upphör per automatik. En tidsbestämd prenumeration kan inte sägas upp i förtid.

ESMG äger rätt att säga upp din prenumeration, oavsett om det är en tillsvidareprenumeration eller en tidsbestämd prenumeration, med trettio (30) dagars varsel. ESMG har även rätt att omedelbart säga upp eller frysa din prenumeration om ESMG misstänker att du bryter mot dessa Villkor.

Avgift för plus-tjänsten

Prenumerationsavgiften för plus-tjänsten utgörs av en vanligen månatlig avgift och betalas alltid i förskott. Om avgiften är annan än en månatlig framgår vid registrering. Aktuell avgift framgår även din vid din registrering. Avgiften som anges inkluderar moms.

ESMG förbehåller sig rätten att ändra avgiften för plus-tjänsten vid tillsvidareprenumerationer. Den ändrade avgiften gäller då från och med nästkommande period, förutsatt att du inte sagt upp din prenumeration innan perioden löpt ut. En tidsbestämd prenumeration påverkas inte av en eventuell prisändring under den avtalade bindningstiden.

4. BETALNINGSALTERNATIV

Klarna Payments

Som betalningslösning använder ESMG Klarna Payments. Klarna Payments presenterar viss information för dig så snart du är identifierad. Vilken information du behöver ange för att uppnå identifiering kan variera mellan olika köptillfällen och kunder. Någon kreditupplysning tas aldrig direkt i Klarna Payments utan vid behov beroende på det betalningsalternativ du har valt. Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, till exempel banker. Sedan du har identifierats uppvisar Klarna Payments vilka alternativ som är tillgängliga för just dig. Faktura är förvalt som betalningsalternativ men du kan givetvis fritt välja något av de andra alternativen såsom direktbetalning via bank eller betalning med kort. Vilka alternativ du erbjuds kan växla från tid till annan. Du kan själv välja om du vill skydda din användning av Klarna Payments med en PIN-kod. För information om din betalning kontakta Klarna via https://www.klarna.com/se/kundservice/.

5. ANVÄNDNING AV PLUS-TJÄNSTEN

Plus-tjänsten får endast användas för privat, icke-kommersiellt bruk. Din prenumeration är personlig och dina rättigheter enligt dessa Villkor får inte överlåtas till någon annan. Du ska förvara dina användaruppgifter till ditt konto säkert och oåtkomliga för andra personer. Om du har skäl att misstänka att någon obehörig har tagit del av dina användaruppgifter ska du snarast underrätta ESMG om detta. Du ansvarar själv för skada som orsakas genom att någon obehörig har använt dina uppgifter.

Du får inte heller använda plus-tjänsten så att ESMG eller annan drabbas av olägenhet eller skada. Notera särskilt vad som gäller om rättigheterna till plus-tjänstens innehåll under punkt 6 nedan.

6. IMMATERIELLA RÄTTIGHETER

Allt innehåll som tillhandahålls genom plus-tjänsten, såsom texter, stillbilder och rörliga bilder, grafik, teckningar och datakoder, skyddas av lagen om upphovsrätt (1960:729) och rättigheterna därtill innehas av ESMG eller dess licensgivare. ESMGs varumärken och kännetecken är skyddade av varumärkesrättslig lagstiftning. Att du skapar ett konto och använder plus-tjänsten ger dig ingen rätt att mångfaldiga, kopiera, överlåta, upplåta, överföra eller i annan form utnyttja sådant innehåll som förekommer i plus-tjänsten och ej heller att använda att ESMGs varumärken och kännetecken.

7. BEHANDLING AV PERSONUPPGIFTER

ESMG behandlar dina personuppgifter i enlighet vår personuppgiftspolicy som finns tillgänglig på https://www.esmg.se/personuppgifter/

8. COOKIES

ESMG använder sig av cookies för att ge dig en bättre upplevelse på ESMGs plattformar. Läs mer här: https://www.esmg.se/cookiepolicy/

9. TEKNISKA FÖRUTSÄTTNINGAR

Din tillgång till plus-tjänsten är vid var tid beroende av att du innehar erforderlig hårdvara och mjukvaror, såsom program för webbläsare och e-post, samt abonnemang för Internetanslutning. ESMG åtar sig inget ansvar för din tillgång till hårdvara och mjukvaror och inte heller för funktionaliteten i dessa eller förekommande kostnader som tredje parter, såsom internet- eller mobiltelefonoperatörer, kan betinga sig av dig i anledning av din användning av plus-tjänsten. Plus-tjänsten stöds av de senaste operativsystemen.

10. ANSVARSBEGRÄNSNING

ESMG kan inte hållas ansvarig för plus-tjänstens funktion, tillgänglighet, kvalitet, användbarhet eller säkerhet. Denna ansvarsbegränsning omfattar varje skada, direkt eller indirekt, som kan hänföras till användningen, eller hinder att använda, plus-tjänsten och dess innehåll. ESMG kan inte heller hållas ansvarig för tredje parters innehåll eller information som du kan ha fått del av genom användning av plus-tjänsten.

ESMG har rätt att tillfälligt stänga plus-tjänsten för att genomföra systemunderhåll, uppgradering eller för att vidta andra tekniska åtgärder. ESMG ska, i möjligaste mån, utföra dessa åtgärder med så små störningar som möjligt för dig. ESMG ansvarar inte för skada eller förlust som du kan anse dig lida av på grund av plus-tjänstens begränsningar i tillgång enligt ovan.

11. LÄNKAR

Plus-tjänsten kan innehålla länkar till andra webbplatser som kontrolleras av tredje part. ESMG ansvarar inte för innehåll och överföringar från sådana länkade webbplatser.

12. VILLKORSÄNDRING

ESMG har rätt att ändra dessa Villkor. En villkorsändring träder i kraft tidigast trettio (30) dagar efter det att ändrade villkor har meddelats dig via den e-postadress som du har uppgett vid registrering för plus-tjänsten. Om du inte godtar villkorsändringen kan du inom ovan nämnda 30-dagarsfrist säga upp din prenumeration. En uppsägning kan göras via e-post till kundtjanst@esmg.se. Om du inte sagt upp din prenumeration eller om du använder plus-tjänsten efter det att de nya villkoren trätt i kraft, innebär detta att du anses ha accepterat de nya ändrade villkoren.

13. ÅNGERRÄTT

Om du tecknar en prenumeration som privatperson, har du rätt att ångra ditt köp. Om du vill utnyttja din ångerrätt, måste du meddela oss inom 14 dagar från din beställning av plus-tjänsten. Du kan meddela oss genom att kontakta ESMGs kundtjänst via kundtjanst@esmg.se. På Konsumentverkets hemsida (www.konsumentverket.se) finns en blankett som du kan använda dig av för att utnyttja din ångerrätt.

Om prenumerationen redan är betald vid utövande av ångerrätten kommer vi att återbetala prenumerationsavgiften. Eftersom betalning för plus-tjänsten sker via Klarna Payments, så återbetalas avgiften via Klarna.

14. MEDDELANDEN

Du accepterar att ESMG kan komma att kontakta dig genom den e-postadress du angett vid din registrering, i syfte att informera dig om villkorsändringar eller andra meddelanden hänförliga till din prenumeration eller till plus-jänsten.

Vi använder även din e-post för att skicka dig meddelanden som avser direktmarknadsföring, såsom nyhetsbrev, information och erbjudanden om ESMGs olika tjänster och varumärken. Om du inte vill ta del av dessa meddelanden kan du avanmäla dig antingen genom att använda länken för avanmälan längst ned i mejlet eller genom att ändra kontoinställningar på Min Sida.

15. TILLÄMPLIG LAG OCH TVISTELÖSNING

Dessa Villkor ska tolkas och tillämpas i enlighet med svensk lag. Eventuell tvist ska avgöras av svensk allmän domstol, med Stockholms tingsrätt som första instans. Tvist kan också prövas av Allmänna reklamationsnämnden, vars beslut är en rekommendation till parterna om hur tvisten bör lösas.

16. KONTAKTUPPGIFTER

Du är alltid välkommen att kontakta ESMG via kundtjanst@esmg.se

Ange din värdekod:

Lös in värdekod Stäng
×

Välkommen till vårt lag!

Som plus-medlem har du nu tillgång till ALLT material på Formeldirekt.se

Tack, ditt köp är nu genomfört. Du har nu tillgång till ALLT material på Hockeysverige, FotbollDirekt, Innebandymagazinet och Svenska Fans (bannerfritt).

×

Grattis, du har nu blivit medlem!

Framöver kommer du få nyhetsbrev från FormelDirekt, glöm inte att du även kan bli plusmedlem för att få tillgång till ALLT material på sajten