James Hunt – en av F1-sportens stora bad boys.
Foto: Bildbyrån
Krönika
Magnus Berthling: De är motorsportens "bad boys"
ANNONS

Man ser dem kanske inte lika ofta som inom andra idrotter. Men motorsporten har haft sina “bad boys” den också. Här tittar Magnus Berthling närmare på personligheterna som skapat negativa rubriker i framför allt F1-världen.

Inom de flesta idrotter dyker det mellan varven upp så kallade ”bad boys”. Idrottsmän, eller i undantagsfallen idrottskvinnor, som på något sätt går över gränserna när det gäller moral, uppförande, drogmissbruk, doping och annat fuskande eller till och med ännu värre saker. Saker som drabbar dem själva men ibland också påverkar sporten negativt och skapar en svårhanterlig badwill. 

Inom professionell boxning är väl inte helt oväntat det mer regel än undantag att många av sportens stjärnor går över gränserna. Tidigare världsmästaren Mike Tyson är ju ett sorgligt sådant exempel. Går vi till fotbollsvärlden har vi exempel som Maradona och George Best som tyvärr slängde bort sina talanger på osunt leverne och dog alldeles för tidigt. Ibland tar sig ”bad boys” hela vägen till framgång och berömmelse, men ofta stupar talanger som skulle kunna blivit storstjärnor redan tidigt i sin karriär.  

Generellt är motorsporten i allmänhet och Formula 1 i synnerhet i stort befriat från destruktivt och skadligt beteende. Kanske beroende på det oerhörda fokus som krävs för att slå sig fram, kanske även på de höga krav som ställs från team och sponsorer. Men visst finns det förare som klivit över gränserna, även om det ibland avslöjas långt i efterhand.



En av 50-talets stora F1-stjärnor var engelsmannen Mike Hawthorn som blev världsmästare 1958. Men hans eftermäle är inte ensidigt positiv. Under 24-timmarsloppet på Le Mans 1955 gjorde han mitt framför depåinfarten en tveksam manöver som ledde fram till motorsportens största katastrof någonsin där 83 åskådare miste livet när en bakomliggande förare försökte väja men körde rakt ut bland den märkligt nog helt oskyddade publiken.

Hawthorns roll i katastrofen är än idag omdiskuterad, men loppet fortsatt groteskt nog utan avbrott och Hawthorn vann till slut tillsammans med Ivor Bueb. Många ifrågasatte Mike Hawthorns karaktär när han firade segern på prispallen med att halsa champagne som om inget hade hänt. Hawthorn la hjälmen på hyllan efter sin VM-titel 1958 men omkom i en trafikolycka strax efteråt. Det sägs att han tävlade på en vanlig landsväg mot en bekant i väldigt hög fart när han fick vattenplaning. 

Mike Hawthorn i samspråk med Stirling Moss. Foto: Bildbyrån/Imago Sportfoto

James Hunt – F1-sportens första riktiga bad boy

60-talets F1-förare anses allmänt ha varit tämligen skötsamma gentlemän. Det skulle dröja en bit in på 70-talet innan Formel 1-sporten fick en riktig ”bad boy” i 1976 års världsmästare James Hunt

Säsongen 1976 och kampen mellan James Hunt och Niki Lauda har skildrats i den sevärda filmen Rush och otaliga andra böcker. En film som dock var ganska återhållsam med att skildra Hunts mindre positiva karaktärsdrag. James Hunt fick chans i F1 på ett synnerligen märkligt och slumpartat sätt. Fastighetsmagnaten Lord Hesketh hade precis kvitterat ut sitt arv och beslöt att starta ett racingteam i Formula 3, men både han själv och stallchefen ”Bubbles” Horsley var för tjocka för att komma ner i startbrunnen vid premiärtävlingen. Men på plats fanns den betydligt slankare James Hunt som under träningen lyckats med konststycket att få sparken som fabriksförare för March, och som hoppade in i stället. 

Den osannolika kombinationen Hunt, Lord Hesketh och Bubbles fann varandra och blev sedan ett udda och märkligt framgångsteam som tog sig fram hela vägen till Formula 1 och även byggde sina egna bilar. Väl i F1 skapade man rubriker med ett synnerligen uppseendeväckande leverne inkluderande bland annat att flyga helikopter till banan, konsumera mängder med champagne och till playboyen Hunts stora glädje fylla depån med lättklädda kvinnor. 

När lorden sedan förbrukat sitt arv och var konkursmässig hade Hunt än en gång tur då han fick den lediga sitsen hos McLaren som Emerson Fittipaldi plötsligt lämnade och blev efter en magisk säsong 1976 världsmästare med en ynka poäng över Niki Lauda. En titel han tog efter en vågad omkörning i sista kurvan under näst intill stormlikande omständigheter på Fuji-banan i Japan.



Men James Hunt kunde inte hantera den enorma berömmelse och uppmärksamhet han fick i framför allt England efter sin VM-titel. Han började i allt större utsträckning missbruka både alkohol och ryktesvis även kokain, och var med om många uppmärksammade skandaler. Hunt lyckades aldrig mer slåss i F1-toppen, hoppade plötsligt av F1 mitt under säsongen 1979 men kunde i alla fall senare göra en andra karriär som uppskattad kommentator i TV jämte den legendariska Murray Walker innan han dog i en hjärtattack bara 45 år gammal 1993. 

Men Formula 1 har förändrats efter James Hunts tid. Idag görs regelmässigt noggranna drogtester innan och efter loppen. De bad boys vi sett under senare år har varit ganska oskyldiga och sparat sitt eventuella festande till tävlingsuppehållet efter säsongen.

Kimi Räikkönen – inte bara “The Iceman”

2007 års världsmästare Kimi Räikkönen berättar själv i en biografi om sitt synnerligen livaktiga leverne fyllt med spex och dråpliga upptåg tillsammans med sina gamla finska kompisar som han föredrog att umgås med. Den som läser ”Den okände Kimi Räikkönen” kommer få sig många roliga skratt. Men som sagt var det ganska oskyldiga och kanske snarare uppfriskande händelser i den annars nästen överdrivet skötsamma F1-gemenskapen något som gjorde Kimi, även kallad ”The Iceman”, till den kanske mest populära F1-föraren under många år.

Ska man hitta riktiga bad boys inom motorsporten idag får man i stället ge sig i väg till Nascar där regelrätta slagsmål mellan förare både på och utanför banan är långt ifrån ovanligt och snarast en del av den machokultur som präglar denna väldigt amerikanska gren av motorsporten. Detta tillsammans med ett språkbruk som får dagens F1-förare att framstå som artiga söndagsskolebarn. 

Kimi Räikkönen. Foto: Bildbyrån

Till exempel blev 2021 års Nascar-mästare Kyle Larson avstängd mitt under säsongen 2020 efter att under en virtuell tävling ha skrikit n-ordet inför några miljoner TV-tittare. Det blev för mycket även för Nascar som tvingade honom gå i terapi under sex månader innan han fick tillbaka sin licens. 

De virtuella tävlingar som genomfördes under pandemin gav också upphov till ett och annat försök till fusk. Under ett TV-sänt, virtuellt Formula E-lopp där förarna satt i simulatorer med sina hjälmar på bytte Christian Abt diskret plats med en specialiserad e-sportförare. Problemet var bara att han själv syntes tydligt i bakgrunden. Abt fick omgående sparken trots att hans egen pappa var stallchef för Audi-teamet. Så kommer det fuskas inom motorsporten är nog e-sporten det område där en och annan blir frestad att tumma på regelverket. Men vi får väl hoppas att tekniken hinner med och sätter stopp för potentiella fuskare.

FIA-bossen Max Mosley filmades i smyg

Sedan handlar det här med eventuella ”bad boys” och övertramp inte bara om förarna bakom ratten. Det finns ett och annat exempel på stallchefer och även FIA-folk som tänjt på gränserna för vad som är acceptabelt.

Förre FIA-ordföranden Max Mosley (son till den under andra världskriget internerade facistledaren Oswald Mosley) hade ett synnerligen diskutabelt leverne vid sidan av sitt förtroendeuppdrag inom motorsportens högsta instans. Men han skaffade sig också fiender inom F1-världen som väntade ut lämpligt tillfälle att sätta dit honom. Det kom när Mosley arrangerade ett av sina årliga rollspel där han själv omväxlande spelade lägervakt och fånge under vad som i alla fall kunde tolkas som ett nazistinspirerat tema. Rollspelet videofilmades i smyg och lades ut på nätet under några timmar innan Mosley fick en domstol att förbjuda fortsatt publicering. 

Max Mosley. Foto: Bildbyrån

Händelsen som kom att kallas "sexgate" hängde ihop med de tidigare skandalerna inom F1 som fått namnen “spygate”, “liegate” och “crashgate” och var finalen i en lång och bitter personkonflikt mellan Mosley och främst teamcheferna Ron Dennis och Flavio Briatore. Trots denna pinsamma händelse lyckades Mosley till mångas förvåning bli återvald som FIA-ordförande ännu en period. Men Briatore var inte heller Guds bästa barn. Bland annat gav han Nelson Piquet J:r order om att avsiktligt krascha i Singapores GP 2009 så att säkerhetsbilen kom ut vilket ledde till att teamkompisen Fernando Alonso kunde vinna för Renault. Inte snyggt även om Alonso sa sig vara oskyldig och ovetande om det som hände.

Teamet smugglade droger – i tävlingsbilarna 

En tävlingsserie som fick dåligt rykte under 80-talet var den populära IMSA-serien för sportbilar i USA. Det visade sig att i alla fall ett team varit inblandat i omfattande drogsmuggling där knarket gömdes i tävlingsbilarna (serien kallades ibland lite sarkastiskt för International Marijuana Sports Association). 

En av de ansvarig för smugglingen var teamägaren John Paul S:r, som trots en förtida benådning skulle få tjäna av elva år i fängelse. Men även hans son, den mycket lovande föraren John Paul J:r drogs in i härvan och fick tillbringa två år i fängelse. Väl utsläppt återupptog Paul J:r sin karriär och blev sedan en förhållandevis framgångsrik förare i Indycar, som förlät honom och menade att han tjänat av sitt straff och borde få en andra chans i livet. 

Men ser vi dessa ändå ganska få händelser i ett större perspektiv får motorsporten anses vara väldigt förskonad från destruktiva beteenden jämfört med andra idrottsgrenar, såväl vad gäller utövare som supporters. Man bör betänka att det finns miljontals utövare av motorsport på hög eller låg nivå, och många 10-tals miljoner åskådare som besöker tävlingar världen över. Mig veterligen har sporten aldrig drabbats av några huliganproblem, som ju är fotbollens stora dilemma. Det eventuella drogmissbruk och doping som möjligen förekommit historiskt är nog i det närmaste helt borta genom en mycket effektiv kontroll och tydligt regelverk med kännbara straff om det ändå inträffar. Så vi motorsportfans ska nog känna oss ganska stolta över vår sport när det kommer till etik, moral och sportsligt uppträdande.



Magnus Berthling har följt Formula 1 sedan 70-talets början, men också många andra discipliner inom internationell motorsport. Magnus har också varit förbundsordförande för Svenska Bilsportförbundet. Han var givetvis på plats i Anderstorp och såg premiären för Sveriges Grand Prix 1973 och håller fortfarande Ronnie Peterson som en de största F1-förarna genom tiderna. Vidare hoppas han att Sergio Perez blir världsmästare 2023 (vilket känns väldigt osäkert just nu) och att McLaren äntligen ska komma tillbaka som toppteam i Formula 1 (som ju tycks vara på gång).


TV: Kimi Räikkönens tråkiga Nascar-debut

Den här artikeln handlar om:

Laddar...
Tack för att du väljer att uppgradera ditt konto till Everysport Plus (ditt nya pris blir 99kr/mån). Klicka på knappen nedan för att genomföra köpet.
Visa köpvillkor
Gå vidare Stäng
×

1. VILLKORENS TILLÄMPLIGHET

För att få tillgång till plus-tjänsten måste du ingå ett avtal med ESMG genom att registrera dig och betala prenumerationsavgiften.

2. PLUS-TJÄNSTENS INNEHÅLL

ESMG förnyar och förbättrar plus-tjänsten fortlöpande, vilket innebär att vi utan föregående meddelande kan komma att lägga till, förändra och ta bort innehåll och funktioner. ESMG reserverar sig för eventuella skrivfel på någon av våra sajter där det lämnas uppgifter om någon av våra plus-tjänster.

3. PRENUMERATION

Aktivering av plus-tjänsten

Ditt abonnemang startas när du fyller i registreringsformuläret och betalar avgiften för plus-tjänsten. Detta gör att du får tillgång till plus-tjänsten under tiden din prenumeration löper. I det fall ingen prenumerationsavgift utgår för den inledande perioden (som definieras vid din registrering) startas plus-tjänsten när du fyller i registreringsformuläret och registrerar ett betalningsalternativ.

Bekräftelse

Efter att du registrerat dig och betalat avgiften för plus-tjänsten så skickas en bekräftelse till dig via den e-postadress som du har uppgett vid registreringen. Bekräftelsen innehåller villkoren för din prenumeration. De uppgifter som du har angett vid registreringen kommer finnas på ditt konto. Vi ber dig kontrollera att dessa uppgifter stämmer. Om någon uppgift inte är korrekt ska du ändra dessa via ditt konto. Du ansvarar för att kontaktuppgifterna är korrekta.

Åldersgräns

För att teckna upp dig för plus-tjänsten måste du vara minst 18 år. Är du under 18 år krävs förälder eller annan förmyndares godkännande för att du ska få registrera dig och använda plus-tjänsten. Genom att registrera dig och betala avgiften intygar du samtidigt att du har inhämtat ett sådant godkännande från förälder eller annan förmyndare. Du anses alltid försäkra riktigheten av sådana uppgifter som du lämnar om dig själv.

Prenumerationens löptid och uppsägning

Din prenumeration kan antingen vara en tillsvidareprenumeration eller en tidsbestämd prenumeration. Det framgår vid din beställning och registrering för plus-tjänsten om din prenumeration är en tillsvidareprenumeration eller om den är tidsbestämd.

En tillsvidareprenumeration innebär att du får tillgång till plus-tjänsten för en viss tidsperiod (vanligen en (1) månad), vilken förlängs med samma period om du själv inte säger upp prenumerationen innan periodens upphörande. Om du inte vill att din tillsvidareprenumeration förlängs, måste du alltså säga upp prenumerationen 48 timmar innan den aktuella tidsperioden löper ut. Uppsägning kan ske på Min Sida under respektive sajt som du är inloggad på.

En tidsbestämd prenumeration innebär att du får tillgång till plus-tjänsten under den angivna tidsperioden och att prenumerationen därefter upphör per automatik. En tidsbestämd prenumeration kan inte sägas upp i förtid.

ESMG äger rätt att säga upp din prenumeration, oavsett om det är en tillsvidareprenumeration eller en tidsbestämd prenumeration, med trettio (30) dagars varsel. ESMG har även rätt att omedelbart säga upp eller frysa din prenumeration om ESMG misstänker att du bryter mot dessa Villkor.

Avgift för plus-tjänsten

Prenumerationsavgiften för plus-tjänsten utgörs av en vanligen månatlig avgift och betalas alltid i förskott. Om avgiften är annan än en månatlig framgår vid registrering. Aktuell avgift framgår även din vid din registrering. Avgiften som anges inkluderar moms.

ESMG förbehåller sig rätten att ändra avgiften för plus-tjänsten vid tillsvidareprenumerationer. Den ändrade avgiften gäller då från och med nästkommande period, förutsatt att du inte sagt upp din prenumeration innan perioden löpt ut. En tidsbestämd prenumeration påverkas inte av en eventuell prisändring under den avtalade bindningstiden.

4. BETALNINGSALTERNATIV

Klarna Payments

Som betalningslösning använder ESMG Klarna Payments. Klarna Payments presenterar viss information för dig så snart du är identifierad. Vilken information du behöver ange för att uppnå identifiering kan variera mellan olika köptillfällen och kunder. Någon kreditupplysning tas aldrig direkt i Klarna Payments utan vid behov beroende på det betalningsalternativ du har valt. Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, till exempel banker. Sedan du har identifierats uppvisar Klarna Payments vilka alternativ som är tillgängliga för just dig. Faktura är förvalt som betalningsalternativ men du kan givetvis fritt välja något av de andra alternativen såsom direktbetalning via bank eller betalning med kort. Vilka alternativ du erbjuds kan växla från tid till annan. Du kan själv välja om du vill skydda din användning av Klarna Payments med en PIN-kod. För information om din betalning kontakta Klarna via https://www.klarna.com/se/kundservice/.

5. ANVÄNDNING AV PLUS-TJÄNSTEN

Plus-tjänsten får endast användas för privat, icke-kommersiellt bruk. Din prenumeration är personlig och dina rättigheter enligt dessa Villkor får inte överlåtas till någon annan. Du ska förvara dina användaruppgifter till ditt konto säkert och oåtkomliga för andra personer. Om du har skäl att misstänka att någon obehörig har tagit del av dina användaruppgifter ska du snarast underrätta ESMG om detta. Du ansvarar själv för skada som orsakas genom att någon obehörig har använt dina uppgifter.

Du får inte heller använda plus-tjänsten så att ESMG eller annan drabbas av olägenhet eller skada. Notera särskilt vad som gäller om rättigheterna till plus-tjänstens innehåll under punkt 6 nedan.

6. IMMATERIELLA RÄTTIGHETER

Allt innehåll som tillhandahålls genom plus-tjänsten, såsom texter, stillbilder och rörliga bilder, grafik, teckningar och datakoder, skyddas av lagen om upphovsrätt (1960:729) och rättigheterna därtill innehas av ESMG eller dess licensgivare. ESMGs varumärken och kännetecken är skyddade av varumärkesrättslig lagstiftning. Att du skapar ett konto och använder plus-tjänsten ger dig ingen rätt att mångfaldiga, kopiera, överlåta, upplåta, överföra eller i annan form utnyttja sådant innehåll som förekommer i plus-tjänsten och ej heller att använda att ESMGs varumärken och kännetecken.

7. BEHANDLING AV PERSONUPPGIFTER

ESMG behandlar dina personuppgifter i enlighet vår personuppgiftspolicy som finns tillgänglig på https://www.esmg.se/personuppgifter/

8. COOKIES

ESMG använder sig av cookies för att ge dig en bättre upplevelse på ESMGs plattformar. Läs mer här: https://www.esmg.se/cookiepolicy/

9. TEKNISKA FÖRUTSÄTTNINGAR

Din tillgång till plus-tjänsten är vid var tid beroende av att du innehar erforderlig hårdvara och mjukvaror, såsom program för webbläsare och e-post, samt abonnemang för Internetanslutning. ESMG åtar sig inget ansvar för din tillgång till hårdvara och mjukvaror och inte heller för funktionaliteten i dessa eller förekommande kostnader som tredje parter, såsom internet- eller mobiltelefonoperatörer, kan betinga sig av dig i anledning av din användning av plus-tjänsten. Plus-tjänsten stöds av de senaste operativsystemen.

10. ANSVARSBEGRÄNSNING

ESMG kan inte hållas ansvarig för plus-tjänstens funktion, tillgänglighet, kvalitet, användbarhet eller säkerhet. Denna ansvarsbegränsning omfattar varje skada, direkt eller indirekt, som kan hänföras till användningen, eller hinder att använda, plus-tjänsten och dess innehåll. ESMG kan inte heller hållas ansvarig för tredje parters innehåll eller information som du kan ha fått del av genom användning av plus-tjänsten.

ESMG har rätt att tillfälligt stänga plus-tjänsten för att genomföra systemunderhåll, uppgradering eller för att vidta andra tekniska åtgärder. ESMG ska, i möjligaste mån, utföra dessa åtgärder med så små störningar som möjligt för dig. ESMG ansvarar inte för skada eller förlust som du kan anse dig lida av på grund av plus-tjänstens begränsningar i tillgång enligt ovan.

11. LÄNKAR

Plus-tjänsten kan innehålla länkar till andra webbplatser som kontrolleras av tredje part. ESMG ansvarar inte för innehåll och överföringar från sådana länkade webbplatser.

12. VILLKORSÄNDRING

ESMG har rätt att ändra dessa Villkor. En villkorsändring träder i kraft tidigast trettio (30) dagar efter det att ändrade villkor har meddelats dig via den e-postadress som du har uppgett vid registrering för plus-tjänsten. Om du inte godtar villkorsändringen kan du inom ovan nämnda 30-dagarsfrist säga upp din prenumeration. En uppsägning kan göras via e-post till kundtjanst@esmg.se. Om du inte sagt upp din prenumeration eller om du använder plus-tjänsten efter det att de nya villkoren trätt i kraft, innebär detta att du anses ha accepterat de nya ändrade villkoren.

13. ÅNGERRÄTT

Om du tecknar en prenumeration som privatperson, har du rätt att ångra ditt köp. Om du vill utnyttja din ångerrätt, måste du meddela oss inom 14 dagar från din beställning av plus-tjänsten. Du kan meddela oss genom att kontakta ESMGs kundtjänst via kundtjanst@esmg.se. På Konsumentverkets hemsida (www.konsumentverket.se) finns en blankett som du kan använda dig av för att utnyttja din ångerrätt.

Om prenumerationen redan är betald vid utövande av ångerrätten kommer vi att återbetala prenumerationsavgiften. Eftersom betalning för plus-tjänsten sker via Klarna Payments, så återbetalas avgiften via Klarna.

14. MEDDELANDEN

Du accepterar att ESMG kan komma att kontakta dig genom den e-postadress du angett vid din registrering, i syfte att informera dig om villkorsändringar eller andra meddelanden hänförliga till din prenumeration eller till plus-jänsten.

Vi använder även din e-post för att skicka dig meddelanden som avser direktmarknadsföring, såsom nyhetsbrev, information och erbjudanden om ESMGs olika tjänster och varumärken. Om du inte vill ta del av dessa meddelanden kan du avanmäla dig antingen genom att använda länken för avanmälan längst ned i mejlet eller genom att ändra kontoinställningar på Min Sida.

15. TILLÄMPLIG LAG OCH TVISTELÖSNING

Dessa Villkor ska tolkas och tillämpas i enlighet med svensk lag. Eventuell tvist ska avgöras av svensk allmän domstol, med Stockholms tingsrätt som första instans. Tvist kan också prövas av Allmänna reklamationsnämnden, vars beslut är en rekommendation till parterna om hur tvisten bör lösas.

16. KONTAKTUPPGIFTER

Du är alltid välkommen att kontakta ESMG via kundtjanst@esmg.se

Ange din värdekod:

Lös in värdekod Stäng
×

Välkommen till vårt lag!

Som plus-medlem har du nu tillgång till ALLT material på Formeldirekt.se

Tack, ditt köp är nu genomfört. Du har nu tillgång till ALLT material på Hockeysverige, FotbollDirekt, Innebandymagazinet och Svenska Fans (bannerfritt).

×

Grattis, du har nu blivit medlem!

Framöver kommer du få nyhetsbrev från FormelDirekt, glöm inte att du även kan bli plusmedlem för att få tillgång till ALLT material på sajten