Formula 1 står inför en tid av förändring. Det nya reglementet som införs 2026 gör att fler intressenter försöker ta sig in i sporten. Magnus Berthling tittar närmare på biltillverkarna som vill få i en fot i dörren på miljardindustrin. Några bekanta och andra kanske mer otippade.
Till säsongen 2026 får Formula 1 ett nytt reglemente, med bland annat nya motorer. De turbomatade 1,6 liters förbränningsmotorerna blir kvar tillsammans med en utökad men förenklad hybriddrift.
Men den stora nyheten är att motorerna kommer köra på syntetiskt bränsle, som i alla fall i teorin är fritt från skadliga utsläpp.
Riktigt vad som händer på chassisidan är ännu inte riktigt klart, men många propagerar för lättare och mindre bilar. Något som lär klarna inom kort.
Det nya, mer miljöanpassade reglementet har fått de stora bilfabrikanterna att åter intressera sig för Formula 1. Just nu skapas den ena alliansen efter den andra mellan etablerade F1-team och de globala biltillverkare som vill vara med i motorutvecklingen och synas i det kraftigt ökade F1-intresset världen över.
Det började med att Volkswagen-koncernen gav sina två dotterbolag Porsche och Audi klartecken att gå in i F1, men var för sig, med egna lösningar och i konkurrens med varandra.
Porsche agerade först och försökte köpa 50 procent av Red Bull Racing. Men Red Bull, som tagit över Hondas F1-projekt när dessa drog sig ur 2020 och börjat bygga upp en egen motoravdelning, ville inte släppa kontrollen. Så förhandlingarna kraschade och både parter började söka efter andra samarbetspartners.
Red Bull gick i stället in i en allians med Ford, men behåller den tekniska utvecklingen i huset medan Ford primärt blir en marknadsföringspartner. Ungefär som man gjorde i slutet av 60-talet då man betalade för utvecklingen av den ikoniska Cosworth V8 mot att få namnge motorn som kom att dominera F1 fram till början av 80-talet.
Parallellt agerade Audi snabbt genom att köpa en majoritet av Sauber (som de sista säsongerna varit brandade som Alfa Romeo). Motorutvecklingen hos Audi är redan igång, men man väntar till 2026 med att byta namn på stallet och bilarna. Intressant är för övrigt att den svenska miljardären Finn Rausing troligen kommer behålla en liten ägarandel i det nya stallet.
Som bekant försöker Michael Andretti (Marios son som bland annat driver ett stort team i Indycar) starta ett Formula 1-team men har mött stort motstånd från de etablerade teamen som är oroliga för ökad konkurrens. Men nu har Andretti fått en stark allierad i General Motors, så gissningsvis kan F1-etablisemanget inte längre stå emot en sådan kraftfull aktör. Det är lite oklart i vilken grad GM blir inblandade i själva motorutvecklingen, men stallet kommer i alla fall att brandas Andretti – Cadillac.
Honda – F1-historiens verkliga hoppjerka
Honda är ett märkligt företag som genom historien gått in och ur Formula 1 fem gånger. I mitten av 60-talet ville Honda som då mest var känd som en motorcykeltillverkare visa att man även hade ambitioner på bilsidan. Teamet blev relativt snabbt konkurrenskraftigt med en avancerad V12-motor och vann bla Italiens GP 1967 genom John Surtees, för övrigt den ende förre som blivit världsmästare på både två och fyra hjul. Men 1968 kovände Honda och stängde ner verksamheten efter Mexicos GP där vår egen Jo Bonnier körde en av bilarna till en 5:e-plats.
Det skulle dröja 15 år innan Honda återkom, nu i samband med att F1 svängde över till turbomotorer. Först var det tänkt att man skulle bli motorleverantör till det nya Spirit-stallet med Stefan "Lövis" Johansson som förare, men motorn bedömdes så bra att man i stället mitt under säsongen 1983 skiftade över till Williams som då var ett av de ledande stallen i F1. Kombinationen Williams-Honda blev en av F1-historiens mest framgångsrika konstellationer, med konstruktörstitlar både 1986 och 1987.
Hondas F1-involvering utökades 1987 även till Lotus där man skrev ett personligt kontrakt med deras förare Ayrton Senna. Så när Senna inför 1988 bytte till McLaren följde Honda-avtalet med. Senna och McLaren-Honda skulle bli ett ännu mer framgångsrikt samarbete som totalt dominerade Formula 1 med fyra raka konstruktörstitlar 1988 – 1991. Men, efter en mindre framgångsrik säsong 1992 slänger Honda än en gång in handduken och drar sig tillbaka.
Men dock inte helt.
Ett privat företag, Mugen, tog hand om motorn och sålde den till team som saknade motorpartners, bland annat Ligier och senare Jordan och BAR-stallet (som tagit över det legendariska Tyrrell). Sakta drogs Honda in i F1 igen och stärkte samarbetet med BAR för att 2005 helt ta över helt. Stora pengar investerades i en modern fabrik och som stallchef knöt man till sig Ross Brawn som lett Michael Schumacher till sju VM-titlar. Men när den stora finanskrisen slog till 2008 och lagom till att teamet fått fram en väldigt bra bil fick Honda stora skälvan igen, och sålde team, fabrik och rättigheter till Brawn – för en krona (!). Brawn Grand Prix som blev det nya namnet skiftar till Mercedes-motorer och tar ohotad VM-titeln 2009 både på förarsidan (Jenson Button) och konstruktör. Brawn säljer sedan teamet till Mercedes och får en rejäl hacka på köpet, men det är en annan historia.
Men med nya hybridreglementet 2014 frestas Honda igen att kasta sig in i F1. Man återupplivar alliansen med McLaren 2015 och alla tror på succé, men den här gången fungerar samarbetet inte alls. Kontraktet bryts men Honda hittar i stället ett samarbete med Red Bull som just blivit ovän med sin långvariga partner Renault. Och nu stämmer allt igen. Inför 2021 har man fått ordning på alla pusselbitarna plus att supertalangen Max Verstappen har mognat och blivit en titelkandidat. Men än en gång bestämmer sig Honda att dra sig ur F1. Under 2021 och 2022 överlåts successivt alla rättigheter och mycket personal flyttar över till Red Bull. Som alltså from 2026 går in i ett samarbete med Ford.
Men Honda ångrar sig än en gång, men för sent för att rädda samarbetet med Red Bull. I stället offentliggjordes nyligen en allians med Aston Martin, ett team som ju verkligen är på uppgång. Så Honda får för femte gången bygga upp en ny motorsportavdelning och är tillbaka i F1 2026 under det nya namnet Aston Martin – Honda. Det känns närmast som om det finns en magnet mellan Formula 1 och styrelserummet hos Honda som aldrig vill släppa. Men maken till industriell turbulens får man leta efter.
Fler bitar i F1-pusslet fogas samman
Så nu verkar merparten av pusslet mellan teamen och de stora biltillverkarna vara på plats. Mercedes fortsätter med eget team, även om det till och från flaggas för ägarförändringar (Mercedes själva äger faktiskt bara en tredjedel av teamet). Renault efter namnbytet av teamet till Alpine verkar också vara långsiktigt kommittade till F1. Och Ferrari som är en del av F1-sportens allra djupaste DNA fortsätter givetvis på egen hand, men låter troligen sitt satelitteam Haas helt eller delvis bli ombrandat till Alfa Romeo i och med att Sauber släpper det namnet redan till 2024.
Då återstår egentligen bara två jokrar i kortleken för F1 2026, McLaren och Williams. Bli inte helt förvånade om McLaren plötsligt gör något oväntat schackdrag. I väntan på att man återigen ska bli ett toppteam i F1 brer man ut sig i alla riktningar i motorsportvärlden. Man driver idag utöver F1 team i Indycar, Formula E och E Extreme. Och lägg till att McLaren idag är en ganska stor tillverkare av extrema sportvagnar för gatubruk så hör jag ibland en svag viskning i mitt öra om ett möjligt uppköp från Volkswagen. Viss logik då det i ett slag skulle lösa Porsches önskan om att ta plats i Formula 1. Än så länge en ren spekulation, men den som lever får se som det brukar heta.
Kvar i pusslet inför 2026 är då bara Williams som så här långt hittat sin roll som juniorteam åt Mercedes. Men som kanske är den enda kvarvarande vägen in i F1 för en global tillverkare som till varje pris vill bli en del av världscirkusen. Sådant brukar ju trigga prislapparna och göra det frestande att sälja. Ska man ge ett stalltips här så kanske tankarna går till Korea.
Att de stora tillverkarna helt tar över och på egen hand driver ett helt Formula 1-team brukar sällan bli bra. Vi har sett Toyota, Jaguar och som nämnts Honda misslyckats tidigare. Men en väl fungerande allians där storskalighet och entreprenöranda samsas är nog den rätta strukturen för Formula 1 i framtiden. Sprider intresse för sporten men ger också en stabilitet över tiden då de stora tillverkarna ambitioner har en tendens att komma och gå.
Magnus Berthling har följt Formula 1 sedan 70-talets början, men också många andra discipliner inom internationell motorsport. Magnus har också varit förbundsordförande för Svenska Bilsportförbundet. Han var givetvis på plats i Anderstorp och såg premiären för Sveriges Grand Prix 1973 och håller fortfarande Ronnie Peterson som en de största F1-förarna genom tiderna. Vidare hoppas han att Sergio Perez blir världsmästare 2023 (vilket känns lite osäkert just nu) och att McLaren äntligen ska komma tillbaka som toppteam i Formula 1.