Foto: Bildbyrån
Krönika
Magnus Berthling: Nu mobiliserar F1 för det stora motorkriget
ANNONS

Formula 1 står inför en tid av förändring. Det nya reglementet som införs 2026 gör att fler intressenter försöker ta sig in i sporten. Magnus Berthling tittar närmare på biltillverkarna som vill få i en fot i dörren på miljardindustrin. Några bekanta och andra kanske mer otippade. 

Till säsongen 2026 får Formula 1 ett nytt reglemente, med bland annat nya motorer. De turbomatade 1,6 liters förbränningsmotorerna blir kvar tillsammans med en utökad men förenklad hybriddrift. 

Men den stora nyheten är att motorerna kommer köra på syntetiskt bränsle, som i alla fall i teorin är fritt från skadliga utsläpp. 

Riktigt vad som händer på chassisidan är ännu inte riktigt klart, men många propagerar för lättare och mindre bilar. Något som lär klarna inom kort. 

Det nya, mer miljöanpassade reglementet har fått de stora bilfabrikanterna att åter intressera sig för Formula 1. Just nu skapas den ena alliansen efter den andra mellan etablerade F1-team och de globala biltillverkare som vill vara med i motorutvecklingen och synas i det kraftigt ökade F1-intresset världen över. 

Det började med att Volkswagen-koncernen gav sina två dotterbolag Porsche och Audi klartecken att gå in i F1, men var för sig, med egna lösningar och i konkurrens med varandra. 

Porsche agerade först och försökte köpa 50 procent av Red Bull Racing. Men Red Bull, som tagit över Hondas F1-projekt när dessa drog sig ur 2020 och börjat bygga upp en egen motoravdelning, ville inte släppa kontrollen. Så förhandlingarna kraschade och både parter började söka efter andra samarbetspartners. 

Red Bull gick i stället in i en allians med Ford, men behåller den tekniska utvecklingen i huset medan Ford primärt blir en marknadsföringspartner. Ungefär som man gjorde i slutet av 60-talet då man betalade för utvecklingen av den ikoniska Cosworth V8 mot att få namnge motorn som kom att dominera F1 fram till början av 80-talet.

Parallellt agerade Audi snabbt genom att köpa en majoritet av Sauber (som de sista säsongerna varit brandade som Alfa Romeo). Motorutvecklingen hos Audi är redan igång, men man väntar till 2026 med att byta namn på stallet och bilarna. Intressant är för övrigt att den svenska miljardären Finn Rausing troligen kommer behålla en liten ägarandel i det nya stallet.

Som bekant försöker Michael Andretti (Marios son som bland annat driver ett stort team i Indycar) starta ett Formula 1-team men har mött stort motstånd från de etablerade teamen som är oroliga för ökad konkurrens. Men nu har Andretti fått en stark allierad i General Motors, så gissningsvis kan F1-etablisemanget inte längre stå emot en sådan kraftfull aktör. Det är lite oklart i vilken grad GM blir inblandade i själva motorutvecklingen, men stallet kommer i alla fall att brandas Andretti – Cadillac. 

Michael Andretti – framtida boss för ett F1-team? Foto: Bildbyrån

Honda – F1-historiens verkliga hoppjerka

Honda är ett märkligt företag som genom historien gått in och ur Formula 1 fem gånger. I mitten av 60-talet ville Honda som då mest var känd som en motorcykeltillverkare visa att man även hade ambitioner på bilsidan. Teamet blev relativt snabbt konkurrenskraftigt med en avancerad V12-motor och vann bla Italiens GP 1967 genom John Surtees, för övrigt den ende förre som blivit världsmästare på både två och fyra hjul. Men 1968 kovände Honda och stängde ner verksamheten efter Mexicos GP där vår egen Jo Bonnier körde en av bilarna till en 5:e-plats.

Det skulle dröja 15 år innan Honda återkom, nu i samband med att F1 svängde över till turbomotorer. Först var det tänkt att man skulle bli motorleverantör till det nya Spirit-stallet med Stefan "Lövis" Johansson som förare, men motorn bedömdes så bra att man i stället mitt under säsongen 1983 skiftade över till Williams som då var ett av de ledande stallen i F1. Kombinationen Williams-Honda blev en av F1-historiens mest framgångsrika konstellationer, med konstruktörstitlar både 1986 och 1987.

Hondas F1-involvering utökades 1987 även till Lotus där man skrev ett personligt kontrakt med deras förare Ayrton Senna. Så när Senna inför 1988 bytte till McLaren följde Honda-avtalet med. Senna och McLaren-Honda skulle bli ett ännu mer framgångsrikt samarbete som totalt dominerade Formula 1 med fyra raka konstruktörstitlar 1988 – 1991. Men, efter en mindre framgångsrik säsong 1992 slänger Honda än en gång in handduken och drar sig tillbaka. 



Men dock inte helt. 

Ett privat företag, Mugen, tog hand om motorn och sålde den till team som saknade motorpartners, bland annat Ligier och senare Jordan och BAR-stallet (som tagit över det legendariska Tyrrell). Sakta drogs Honda in i F1 igen och stärkte samarbetet med BAR för att 2005 helt ta över helt. Stora pengar investerades i en modern fabrik och som stallchef knöt man till sig Ross Brawn som lett Michael Schumacher till sju VM-titlar. Men när den stora finanskrisen slog till 2008 och lagom till att teamet fått fram en väldigt bra bil fick Honda stora skälvan igen, och sålde team, fabrik och rättigheter till Brawn – för en krona (!). Brawn Grand Prix som blev det nya namnet skiftar till Mercedes-motorer och tar ohotad VM-titeln 2009 både på förarsidan (Jenson Button) och konstruktör. Brawn säljer sedan teamet till Mercedes och får en rejäl hacka på köpet, men det är en annan historia.

Jenson Button 2016 – när McLaren och Honda hängde ihop. Foto: Bildbyrån

Men med nya hybridreglementet 2014 frestas Honda igen att kasta sig in i F1. Man återupplivar alliansen med McLaren 2015 och alla tror på succé, men den här gången fungerar samarbetet inte alls. Kontraktet bryts men Honda hittar i stället ett samarbete med Red Bull som just blivit ovän med sin långvariga partner Renault. Och nu stämmer allt igen. Inför 2021 har man fått ordning på alla pusselbitarna plus att supertalangen Max Verstappen har mognat och blivit en titelkandidat. Men än en gång bestämmer sig Honda att dra sig ur F1. Under 2021 och 2022 överlåts successivt alla rättigheter och mycket personal flyttar över till Red Bull. Som alltså from 2026 går in i ett samarbete med Ford. 



Men Honda ångrar sig än en gång, men för sent för att rädda samarbetet med Red Bull. I stället offentliggjordes nyligen en allians med Aston Martin, ett team som ju verkligen är på uppgång. Så Honda får för femte gången bygga upp en ny motorsportavdelning och är tillbaka i F1 2026 under det nya namnet Aston Martin – Honda. Det känns närmast som om det finns en magnet mellan Formula 1 och styrelserummet hos Honda som aldrig vill släppa. Men maken till industriell turbulens får man leta efter. 

Fler bitar i F1-pusslet fogas samman

Så nu verkar merparten av pusslet mellan teamen och de stora biltillverkarna vara på plats. Mercedes fortsätter med eget team, även om det till och från flaggas för ägarförändringar (Mercedes själva äger faktiskt bara en tredjedel av teamet). Renault efter namnbytet av teamet till Alpine verkar också vara långsiktigt kommittade till F1. Och Ferrari som är en del av F1-sportens allra djupaste DNA fortsätter givetvis på egen hand, men låter troligen sitt satelitteam Haas helt eller delvis bli ombrandat till Alfa Romeo i och med att Sauber släpper det namnet redan till 2024. 

Då återstår egentligen bara två jokrar i kortleken för F1 2026, McLaren och Williams. Bli inte helt förvånade om McLaren plötsligt gör något oväntat schackdrag. I väntan på att man återigen ska bli ett toppteam i F1 brer man ut sig i alla riktningar i motorsportvärlden. Man driver idag utöver F1 team i Indycar, Formula E och E Extreme. Och lägg till att McLaren idag är en ganska stor tillverkare av extrema sportvagnar för gatubruk så hör jag ibland en svag viskning i mitt öra om ett möjligt uppköp från Volkswagen. Viss logik då det i ett slag skulle lösa Porsches önskan om att ta plats i Formula 1. Än så länge en ren spekulation, men den som lever får se som det brukar heta. 



Kvar i pusslet inför 2026 är då bara Williams som så här långt hittat sin roll som juniorteam åt Mercedes. Men som kanske är den enda kvarvarande vägen in i F1 för en global tillverkare som till varje pris vill bli en del av världscirkusen. Sådant brukar ju trigga prislapparna och göra det frestande att sälja. Ska man ge ett stalltips här så kanske tankarna går till Korea.

Att de stora tillverkarna helt tar över och på egen hand driver ett helt Formula 1-team brukar sällan bli bra. Vi har sett Toyota, Jaguar och som nämnts Honda misslyckats tidigare. Men en väl fungerande allians där storskalighet och entreprenöranda samsas är nog den rätta strukturen för Formula 1 i framtiden. Sprider intresse för sporten men ger också en stabilitet över tiden då de stora tillverkarna ambitioner har en tendens att komma och gå.

Magnus Berthling har följt Formula 1 sedan 70-talets början, men också många andra discipliner inom internationell motorsport. Magnus har också varit förbundsordförande för Svenska Bilsportförbundet. Han var givetvis på plats i Anderstorp och såg premiären för Sveriges Grand Prix 1973 och håller fortfarande Ronnie Peterson som en de största F1-förarna genom tiderna. Vidare hoppas han att Sergio Perez blir världsmästare 2023 (vilket känns lite osäkert just nu) och att McLaren äntligen ska komma tillbaka som toppteam i Formula 1.

Den här artikeln handlar om:

Laddar...
Tack för att du väljer att uppgradera ditt konto till Everysport Plus (ditt nya pris blir 99kr/mån). Klicka på knappen nedan för att genomföra köpet.
Visa köpvillkor
Gå vidare Stäng
×

1. VILLKORENS TILLÄMPLIGHET

För att få tillgång till plus-tjänsten måste du ingå ett avtal med ESMG genom att registrera dig och betala prenumerationsavgiften.

2. PLUS-TJÄNSTENS INNEHÅLL

ESMG förnyar och förbättrar plus-tjänsten fortlöpande, vilket innebär att vi utan föregående meddelande kan komma att lägga till, förändra och ta bort innehåll och funktioner. ESMG reserverar sig för eventuella skrivfel på någon av våra sajter där det lämnas uppgifter om någon av våra plus-tjänster.

3. PRENUMERATION

Aktivering av plus-tjänsten

Ditt abonnemang startas när du fyller i registreringsformuläret och betalar avgiften för plus-tjänsten. Detta gör att du får tillgång till plus-tjänsten under tiden din prenumeration löper. I det fall ingen prenumerationsavgift utgår för den inledande perioden (som definieras vid din registrering) startas plus-tjänsten när du fyller i registreringsformuläret och registrerar ett betalningsalternativ.

Bekräftelse

Efter att du registrerat dig och betalat avgiften för plus-tjänsten så skickas en bekräftelse till dig via den e-postadress som du har uppgett vid registreringen. Bekräftelsen innehåller villkoren för din prenumeration. De uppgifter som du har angett vid registreringen kommer finnas på ditt konto. Vi ber dig kontrollera att dessa uppgifter stämmer. Om någon uppgift inte är korrekt ska du ändra dessa via ditt konto. Du ansvarar för att kontaktuppgifterna är korrekta.

Åldersgräns

För att teckna upp dig för plus-tjänsten måste du vara minst 18 år. Är du under 18 år krävs förälder eller annan förmyndares godkännande för att du ska få registrera dig och använda plus-tjänsten. Genom att registrera dig och betala avgiften intygar du samtidigt att du har inhämtat ett sådant godkännande från förälder eller annan förmyndare. Du anses alltid försäkra riktigheten av sådana uppgifter som du lämnar om dig själv.

Prenumerationens löptid och uppsägning

Din prenumeration kan antingen vara en tillsvidareprenumeration eller en tidsbestämd prenumeration. Det framgår vid din beställning och registrering för plus-tjänsten om din prenumeration är en tillsvidareprenumeration eller om den är tidsbestämd.

En tillsvidareprenumeration innebär att du får tillgång till plus-tjänsten för en viss tidsperiod (vanligen en (1) månad), vilken förlängs med samma period om du själv inte säger upp prenumerationen innan periodens upphörande. Om du inte vill att din tillsvidareprenumeration förlängs, måste du alltså säga upp prenumerationen 48 timmar innan den aktuella tidsperioden löper ut. Uppsägning kan ske på Min Sida under respektive sajt som du är inloggad på.

En tidsbestämd prenumeration innebär att du får tillgång till plus-tjänsten under den angivna tidsperioden och att prenumerationen därefter upphör per automatik. En tidsbestämd prenumeration kan inte sägas upp i förtid.

ESMG äger rätt att säga upp din prenumeration, oavsett om det är en tillsvidareprenumeration eller en tidsbestämd prenumeration, med trettio (30) dagars varsel. ESMG har även rätt att omedelbart säga upp eller frysa din prenumeration om ESMG misstänker att du bryter mot dessa Villkor.

Avgift för plus-tjänsten

Prenumerationsavgiften för plus-tjänsten utgörs av en vanligen månatlig avgift och betalas alltid i förskott. Om avgiften är annan än en månatlig framgår vid registrering. Aktuell avgift framgår även din vid din registrering. Avgiften som anges inkluderar moms.

ESMG förbehåller sig rätten att ändra avgiften för plus-tjänsten vid tillsvidareprenumerationer. Den ändrade avgiften gäller då från och med nästkommande period, förutsatt att du inte sagt upp din prenumeration innan perioden löpt ut. En tidsbestämd prenumeration påverkas inte av en eventuell prisändring under den avtalade bindningstiden.

4. BETALNINGSALTERNATIV

Klarna Payments

Som betalningslösning använder ESMG Klarna Payments. Klarna Payments presenterar viss information för dig så snart du är identifierad. Vilken information du behöver ange för att uppnå identifiering kan variera mellan olika köptillfällen och kunder. Någon kreditupplysning tas aldrig direkt i Klarna Payments utan vid behov beroende på det betalningsalternativ du har valt. Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, till exempel banker. Sedan du har identifierats uppvisar Klarna Payments vilka alternativ som är tillgängliga för just dig. Faktura är förvalt som betalningsalternativ men du kan givetvis fritt välja något av de andra alternativen såsom direktbetalning via bank eller betalning med kort. Vilka alternativ du erbjuds kan växla från tid till annan. Du kan själv välja om du vill skydda din användning av Klarna Payments med en PIN-kod. För information om din betalning kontakta Klarna via https://www.klarna.com/se/kundservice/.

5. ANVÄNDNING AV PLUS-TJÄNSTEN

Plus-tjänsten får endast användas för privat, icke-kommersiellt bruk. Din prenumeration är personlig och dina rättigheter enligt dessa Villkor får inte överlåtas till någon annan. Du ska förvara dina användaruppgifter till ditt konto säkert och oåtkomliga för andra personer. Om du har skäl att misstänka att någon obehörig har tagit del av dina användaruppgifter ska du snarast underrätta ESMG om detta. Du ansvarar själv för skada som orsakas genom att någon obehörig har använt dina uppgifter.

Du får inte heller använda plus-tjänsten så att ESMG eller annan drabbas av olägenhet eller skada. Notera särskilt vad som gäller om rättigheterna till plus-tjänstens innehåll under punkt 6 nedan.

6. IMMATERIELLA RÄTTIGHETER

Allt innehåll som tillhandahålls genom plus-tjänsten, såsom texter, stillbilder och rörliga bilder, grafik, teckningar och datakoder, skyddas av lagen om upphovsrätt (1960:729) och rättigheterna därtill innehas av ESMG eller dess licensgivare. ESMGs varumärken och kännetecken är skyddade av varumärkesrättslig lagstiftning. Att du skapar ett konto och använder plus-tjänsten ger dig ingen rätt att mångfaldiga, kopiera, överlåta, upplåta, överföra eller i annan form utnyttja sådant innehåll som förekommer i plus-tjänsten och ej heller att använda att ESMGs varumärken och kännetecken.

7. BEHANDLING AV PERSONUPPGIFTER

ESMG behandlar dina personuppgifter i enlighet vår personuppgiftspolicy som finns tillgänglig på https://www.esmg.se/personuppgifter/

8. COOKIES

ESMG använder sig av cookies för att ge dig en bättre upplevelse på ESMGs plattformar. Läs mer här: https://www.esmg.se/cookiepolicy/

9. TEKNISKA FÖRUTSÄTTNINGAR

Din tillgång till plus-tjänsten är vid var tid beroende av att du innehar erforderlig hårdvara och mjukvaror, såsom program för webbläsare och e-post, samt abonnemang för Internetanslutning. ESMG åtar sig inget ansvar för din tillgång till hårdvara och mjukvaror och inte heller för funktionaliteten i dessa eller förekommande kostnader som tredje parter, såsom internet- eller mobiltelefonoperatörer, kan betinga sig av dig i anledning av din användning av plus-tjänsten. Plus-tjänsten stöds av de senaste operativsystemen.

10. ANSVARSBEGRÄNSNING

ESMG kan inte hållas ansvarig för plus-tjänstens funktion, tillgänglighet, kvalitet, användbarhet eller säkerhet. Denna ansvarsbegränsning omfattar varje skada, direkt eller indirekt, som kan hänföras till användningen, eller hinder att använda, plus-tjänsten och dess innehåll. ESMG kan inte heller hållas ansvarig för tredje parters innehåll eller information som du kan ha fått del av genom användning av plus-tjänsten.

ESMG har rätt att tillfälligt stänga plus-tjänsten för att genomföra systemunderhåll, uppgradering eller för att vidta andra tekniska åtgärder. ESMG ska, i möjligaste mån, utföra dessa åtgärder med så små störningar som möjligt för dig. ESMG ansvarar inte för skada eller förlust som du kan anse dig lida av på grund av plus-tjänstens begränsningar i tillgång enligt ovan.

11. LÄNKAR

Plus-tjänsten kan innehålla länkar till andra webbplatser som kontrolleras av tredje part. ESMG ansvarar inte för innehåll och överföringar från sådana länkade webbplatser.

12. VILLKORSÄNDRING

ESMG har rätt att ändra dessa Villkor. En villkorsändring träder i kraft tidigast trettio (30) dagar efter det att ändrade villkor har meddelats dig via den e-postadress som du har uppgett vid registrering för plus-tjänsten. Om du inte godtar villkorsändringen kan du inom ovan nämnda 30-dagarsfrist säga upp din prenumeration. En uppsägning kan göras via e-post till kundtjanst@esmg.se. Om du inte sagt upp din prenumeration eller om du använder plus-tjänsten efter det att de nya villkoren trätt i kraft, innebär detta att du anses ha accepterat de nya ändrade villkoren.

13. ÅNGERRÄTT

Om du tecknar en prenumeration som privatperson, har du rätt att ångra ditt köp. Om du vill utnyttja din ångerrätt, måste du meddela oss inom 14 dagar från din beställning av plus-tjänsten. Du kan meddela oss genom att kontakta ESMGs kundtjänst via kundtjanst@esmg.se. På Konsumentverkets hemsida (www.konsumentverket.se) finns en blankett som du kan använda dig av för att utnyttja din ångerrätt.

Om prenumerationen redan är betald vid utövande av ångerrätten kommer vi att återbetala prenumerationsavgiften. Eftersom betalning för plus-tjänsten sker via Klarna Payments, så återbetalas avgiften via Klarna.

14. MEDDELANDEN

Du accepterar att ESMG kan komma att kontakta dig genom den e-postadress du angett vid din registrering, i syfte att informera dig om villkorsändringar eller andra meddelanden hänförliga till din prenumeration eller till plus-jänsten.

Vi använder även din e-post för att skicka dig meddelanden som avser direktmarknadsföring, såsom nyhetsbrev, information och erbjudanden om ESMGs olika tjänster och varumärken. Om du inte vill ta del av dessa meddelanden kan du avanmäla dig antingen genom att använda länken för avanmälan längst ned i mejlet eller genom att ändra kontoinställningar på Min Sida.

15. TILLÄMPLIG LAG OCH TVISTELÖSNING

Dessa Villkor ska tolkas och tillämpas i enlighet med svensk lag. Eventuell tvist ska avgöras av svensk allmän domstol, med Stockholms tingsrätt som första instans. Tvist kan också prövas av Allmänna reklamationsnämnden, vars beslut är en rekommendation till parterna om hur tvisten bör lösas.

16. KONTAKTUPPGIFTER

Du är alltid välkommen att kontakta ESMG via kundtjanst@esmg.se

Ange din värdekod:

Lös in värdekod Stäng
×

Välkommen till vårt lag!

Som plus-medlem har du nu tillgång till ALLT material på Formeldirekt.se

Tack, ditt köp är nu genomfört. Du har nu tillgång till ALLT material på Hockeysverige, FotbollDirekt, Innebandymagazinet och Svenska Fans (bannerfritt).

×

Grattis, du har nu blivit medlem!

Framöver kommer du få nyhetsbrev från FormelDirekt, glöm inte att du även kan bli plusmedlem för att få tillgång till ALLT material på sajten