Danica Patrick.
Foto: Brian Spurlock-USA TODAY Sports/File Photo
Krönika
Kommer vi någon gång få en kvinnlig F1-världsmästare?
ANNONS

Kvinnorna lyser med sin frånvaro på griden. Men hur länge till? Magnus Berthling visar i sin senaste krönika för FormelDirekt.se att både historien och utvecklingen talar för att kvinnor kommer att ta en allt större roll inom motorsporten framöver. Både på och utanför banan.

Att skriva om kvinnliga racerförare och möjligheten att någon gång i framtiden få se en kvinna bli världsmästare i Formula 1 är att ge sig ut på minerad mark. Chansen att bli missförstådd och av vissa kanske utskrattad är stor. Men låt oss ta risken och attackera frågan ur dels ett historiskt perspektiv, dels också utifrån ett framtidsscenario kring var motorsportvärlden står om en sådär 10–15 år.

Det går inte att förneka att motorsport i allmänhet, och kanske Formula 1 i synnerhet varit och fortfarande i stor utsträckning är en machosport, där mannen är huvudpersonen och kvinnor i bästa fall spelat marginella eller till och med enligt vissa nedvärderande roller (som till exempel så kallade grid girls).

Men, för att ändå få lite nyans i diskussionen är det en lite orättvis beskrivning. 

För motorsport har aldrig, eller med ytterst få undantag, varit en värld där kvinnor utestängts på formella grunder. Möjligheten att tävla jämsides med män har funnits alltsedan den första tävlingen i slutet av 1800-talet. Till skillnad mot många andra sporter där kvinnor alltid varit förvisade att tävla för sig själva. 

Just nu pågår många initiativ för att få in fler kvinnor till motorsporten. 

Men hur detta ska ske i praktiken råder det ganska olika uppfattningar om. Det har till och från genomförts separata, helt kvinnliga serier, som till exempel Formula W vilket kördes 2019–2022 i syfte att skapa uppmärksamhet och ge fler kvinnor chansen att köra riktigt snabba bilar. Men flera kvinnliga toppförare vägrade delta, och menade precis tvärtom att kvinnor inte ska tävla för sig utan alltid få möjlighet att mäta sig med männen sida-vid-sida. Man anser inte att kvinnor ska ha något extra stöd, favörer eller uppmärksamhet. En diskussion som delar framför allt motorsportvärldens kvinnor och som lär fortgå även framöver.

Inte tillräckligt starka?

Historiskt har det hävdats att kvinnor rent fysiskt har svårt att hantera kraftfulla tävlingsbilar, genom kravet på stark fysik och framför allt armstyrka, då en Formula 1-bil länge var väldigt tungstyrd. Men efter att man införde servostyrning i slutet av 80-talet är väl det argumentet nu borta. 

En F1-förare utsätts ju också för mycket stora G-krafter, men med dagens träningsmöjligheter i simulatorer torde inte heller detta vara ett stort hinder. Samma sak gäller säkerheten, det historiska argumentet att män i större utsträckning än kvinnor är beredd att ta risker har ju lyckligtvis tappat mycket relevans under de senaste decennierna i och med de enorma säkerhetsförbättringarna som skett.

Men visst kommer motorsport alltid att ha ett riskmoment för alla, oavsett kön. Kanske är en större tröskel i så fall psykologiskt, där en förare oavsett kön som vill nå toppen måste vara enormt dedikerad för sin sport, och beredd att offra väldigt mycket av den livsstil som ”normala” unga människor lever och uppskattar. 

Men, precis som i andra sporter, finns det runt om i världen säkerligen tillräckligt många kvinnor som är bereda att gå ”all-in” och helt anpassa sina liv för att försöka nå den absoluta toppen. Så det är svårt att hävda att några yttre hinder längre blockerar kvinnor att nå toppen inom motorsport.



Låt oss börja med att se bakåt och titta på kvinnor inom hela motorsporten, inte bara Formula 1. Till och från och i begränsad omfattning har kvinnor tävlat med bilar ända sedan den första biltävlingen kördes i slutet av 1800-talet. Den första kvinnan i Formula 1 hette Maria Teresa de Filippis. Italienskan deltog i fem GP-lopp 1958–59, lyckades aldrig ta några poäng men säger själv att hon blev bra mottagen av F1-världen undantaget tävlingschefen för Frankrikes GP som vägrade låta henne starta.

Men konkurrensen var tuff, i Monacos GP misslyckades hon att kvalificera sig, ett öde som hon delade med en viss Bernie Ecclestone som långt, långt senare skulle bli ”gudfadern” för hela F1-cirkusen. De båda förlorarna lär dock ha fått en ömsesidig respekt för varandra och blivit goda vänner under resten av livet.

Lella Lombardi. Foto: Bildbyrån/Imago Sportfoto

Lella Lombardi – “Tigrinnan från Turin”

Det skulle dröja ett antal år innan nästa kvinna dök upp. Även hon var italienska och hette Lella Lombardi. Det blev två säsonger för March och Brabham, där Lella som bäst lyckades ta en sjätteplats i Spaniens GP 1975. Olyckligtvis avbröts loppet på grund av en olycka halvvägs varför poängen halverades. Men ”tigrinnan från Turin” som hon kallades hade en gång för alla visat att kvinnor kan vara männens jämlikar om förutsättningarna bara är de rätta.

Efter Lella Lombardi har ingen kvinna som lyckats slå sig in F1, undantaget enstaka testkörningar och kvalförsök. 

Vi får ta oss över Atlanten för att hitta kvinnliga förare som på allvar gett männen en match. Sara Fisher slog sig fram via så kallade midgets och sprintcars hela vägen till Indycar, och tog en andraplats på ovalbanan Homestead i Miami 2001. De var hennes främsta placering, men hon håller fortfarande rekordet för kvinnor på Indy 500 efter att 2008 ha kvalat in med en snitthastighet av 369 km/timme (!). Men Fisher var primärt en ovalförare och hade svårt för konventionella racerbanor och stadslopp. 2010 la hon hjälmen på hyllan för att I stället starta ett eget Indycarteam som hon drev under flera säsonger.



Ännu längre kom Danica Patrick. 2008 blev hon den första kvinnan att vinna ett Indycar-lopp och slutade totalt sexa i mästerskapet. Året efter följde hon upp med en 3:e-plats i självaste Indy 500, vilket gjorde henne till en av USA:s mest kända idrottskvinnor som kunde vraka och välja mellan anbuden. 

2012 gick hon över till Nascar vilket blev en tuff utmaning, men 2013 tog Danica pole position inför Daytona 500 och ledde de inledande varven. Men den tuffa Nascar-serien, där man ständigt har karrosskontakt mellan bilarna och kör ganska brutalt, passade nog inte riktigt Danica Patricks körstil. Framgångarna uteblev vilket ledde till att hon la hjälmen på hyllan 2018 för att bli affärskvinna, fotomodell och skådespelare. Kanske skulle hon stannat kvar i Indycar eller ännu hellre vågat ta steget över till Formula 1 vilket det till och från ryktades om.

Det finns många fler framgångsrika motorsportkvinnor att lyfta fram. Fransyskan Michel Mouton blev 1982 totaltvåa i rally-VM med sin ikoniska Audi Quattro. Tyskan Ellen Lohr tävlade länge när DTM var som allra störst och vann flera lopp.

Två duktiga racingkvinnor som fortfarande är aktiva och som tillhör mina egna favoriter är finska Emma Kimiläinen och tyskan Sophia Florsch. Kimiläinen kunde blivit riktigt stor. Snabb, tuff och orädd satte hon sig i respekt i racingvärlden och hade ett kontrakt klart att köra Indy Light 2010. Men strax innan säsongen startade försökte den tilltänkta sponsorn, en känd herrtidning, få Emma att posera utan kläder vilket hon sa blankt nej till och resolut rev sönder sitt kontrakt. 

I stället tog hon time-out under fyra säsonger, blev mamma men kom tillbaka i både STCC och senare i Formula W och visade att hon hade både speeden och tuffheten kvar. Riktigt samma talang har inte Sophia Florsch, men vinnarattityden finns där, kanske till och med i överkant.
Under Formula 3-loppet i Macau 2018, när hon bara var 18 år, gjorde hon en spektakulär luftfärd och höll på att krascha rakt in i pressläktaren. Det gick lyckligtvis bra för alla och det dröjde inte länge innan Sophia var tillbaks bakom ratten. Karriären har sedan dess gått lite sick-sack, men i år kör hon Formula 3 i kamp mot bland annat vår egen Dino Beganovic.

Emma Kimiläinen. Foto: Bildbyrån

E-sport – en ny inkörsport

Men idrott byggs alltid nerifrån och tittar vi på bilsportens instegsklass karting har vi bara i Sverige mängder med talangfulla tjejer. Till exempel togs hela fyra svenska tjejer ut till slutomgången i kvalificeringen för Ferrari Driver Academy, en eftertraktad väg för alla förare oavsett kön som siktar på en internationell karriär i fotspåren av bland andra Charles Leclerc.

Men vad kommer hända i framtiden som kan ge kvinnor en push framåt? 

En faktor som kan öppna upp för fler kvinnor är den snabba expansionen av e-sport. Här tävlar man mot varandra i simulatorer som kräver mycket stor finkänslighet och smidiga rörelser, där vanliga racerförare ofta har svårt att hävda sig. Och sakta börjar en och annan e-sportförare gå andra vägen och få chans att prova på fysisk motorsport, en karriärväg som kommer bli allt vanligare i framtiden. Här krävs alltså inte längre någon händig pappa (eller i undantagsfallet mamma) som mekar med bilen, inte heller behöver man kuska landet (eller hela Europa) runt med husbil för att få tävla. I stället kan man sitta hemma och tävla mot förare på andra sidan jordklotet.

E-sporten kommer inte bara jämna ut skillnaderna mellan könen när det gäller förutsättningar, det kan också öppna upp för alla de talanger som saknar nödvändiga pengar och resurser som krävs för en framgångsrik motorsportkarriär. Motorsportvärlden har alltid varit kommersiell och styrd av pengar. Det är ett faktum men när det gäller jämställdhet bakom ratten nog snarare än faktor som kommer stimulera till fler kvinnliga förare än färre. 

Men det krävs då en kvinna som kan gå lite före och visa vägen men också har en stark, medial personlighet. Och när vi väl kommer dit så lär säkerligen sponsorer att strömma in i de motorsportgrenar där stor andel kvinnor som tävlar, inte minst från företag som hittills ansett
sporten alltför manlig för att motivera att stödja. 

Förändringar tar tid och man ska nog inte förvänta sig en utveckling i närtid där halva startfältet i F1 består av kvinnor. Dit är det en lång, lång resa. Men att vi om 10–15 år i alla fall har några kvinnor på griden ska absolut inte ses som omöjligt.

Sen handlar ju jämställdhet inom Formula 1 inte bara om de som sitter bakom ratten, det finns
många andra viktiga funktioner ute bland teamen. Vi har ju haft två kvinnliga stallchefer för inte så länge sedan (Monicha Kalltenbasch och Clarie Williams), som visserligen fick lämna sina poster men av helt andra skäl en sin könstillhörighet. Red Bulls fenomenala däcksstrategi som hittills lett fram till två VM-titlar (som kan bli fler) leds av den ytterst kompetenta Hannah Schmitz.

Frånvaron av kvinnor i Formula 1 i nuläget får inte tolkas som att det är hopplöst eller ogörligt att försöka slå sig fram i denna mansdominerade bransch. Det historiska uttrycket ”i sinom tid” kommer förr eller senare att falla in. Och jag tror att merparten supporters i denna mansdominerade genre mer än gärna skulle välkomna en eller flera snabba kvinnliga förare som på lika villkor ger männen en match. För vi ska betänka att Formula 1 på 50 år tagit sig från en smal sport för redan frälsta, ofta äldre män till en världsomfattande idrottsgren som appellerar till alla åldrar och i ökande utsträckning mot framför allt yngre tjejer. 

För finns det supporters så kommer det säkert att driva fram även kvinnliga utövare i stor omfattning.

Magnus Berthling har följt Formula 1 sedan 70-talets början, men också många andra discipliner inom internationell motorsport. Magnus har också varit förbundsordförande för Svenska Bilsportförbundet. Han var givetvis på plats i Anderstorp och såg premiären för Sveriges Grand Prix 1973 och håller fortfarande Ronnie Peterson som en de största F1-förarna genom tiderna. Vidare hoppas han att Sergio Perez blir världsmästare 2023 och att McLaren äntligen ska komma tillbaka som toppteam i Formula 1.


TV: Danica Patrick förklarar – så funkar en Indycar-ratt

Den här artikeln handlar om:

Laddar...
Tack för att du väljer att uppgradera ditt konto till Everysport Plus (ditt nya pris blir 99kr/mån). Klicka på knappen nedan för att genomföra köpet.
Visa köpvillkor
Gå vidare Stäng
×

1. VILLKORENS TILLÄMPLIGHET

För att få tillgång till plus-tjänsten måste du ingå ett avtal med ESMG genom att registrera dig och betala prenumerationsavgiften.

2. PLUS-TJÄNSTENS INNEHÅLL

ESMG förnyar och förbättrar plus-tjänsten fortlöpande, vilket innebär att vi utan föregående meddelande kan komma att lägga till, förändra och ta bort innehåll och funktioner. ESMG reserverar sig för eventuella skrivfel på någon av våra sajter där det lämnas uppgifter om någon av våra plus-tjänster.

3. PRENUMERATION

Aktivering av plus-tjänsten

Ditt abonnemang startas när du fyller i registreringsformuläret och betalar avgiften för plus-tjänsten. Detta gör att du får tillgång till plus-tjänsten under tiden din prenumeration löper. I det fall ingen prenumerationsavgift utgår för den inledande perioden (som definieras vid din registrering) startas plus-tjänsten när du fyller i registreringsformuläret och registrerar ett betalningsalternativ.

Bekräftelse

Efter att du registrerat dig och betalat avgiften för plus-tjänsten så skickas en bekräftelse till dig via den e-postadress som du har uppgett vid registreringen. Bekräftelsen innehåller villkoren för din prenumeration. De uppgifter som du har angett vid registreringen kommer finnas på ditt konto. Vi ber dig kontrollera att dessa uppgifter stämmer. Om någon uppgift inte är korrekt ska du ändra dessa via ditt konto. Du ansvarar för att kontaktuppgifterna är korrekta.

Åldersgräns

För att teckna upp dig för plus-tjänsten måste du vara minst 18 år. Är du under 18 år krävs förälder eller annan förmyndares godkännande för att du ska få registrera dig och använda plus-tjänsten. Genom att registrera dig och betala avgiften intygar du samtidigt att du har inhämtat ett sådant godkännande från förälder eller annan förmyndare. Du anses alltid försäkra riktigheten av sådana uppgifter som du lämnar om dig själv.

Prenumerationens löptid och uppsägning

Din prenumeration kan antingen vara en tillsvidareprenumeration eller en tidsbestämd prenumeration. Det framgår vid din beställning och registrering för plus-tjänsten om din prenumeration är en tillsvidareprenumeration eller om den är tidsbestämd.

En tillsvidareprenumeration innebär att du får tillgång till plus-tjänsten för en viss tidsperiod (vanligen en (1) månad), vilken förlängs med samma period om du själv inte säger upp prenumerationen innan periodens upphörande. Om du inte vill att din tillsvidareprenumeration förlängs, måste du alltså säga upp prenumerationen 48 timmar innan den aktuella tidsperioden löper ut. Uppsägning kan ske på Min Sida under respektive sajt som du är inloggad på.

En tidsbestämd prenumeration innebär att du får tillgång till plus-tjänsten under den angivna tidsperioden och att prenumerationen därefter upphör per automatik. En tidsbestämd prenumeration kan inte sägas upp i förtid.

ESMG äger rätt att säga upp din prenumeration, oavsett om det är en tillsvidareprenumeration eller en tidsbestämd prenumeration, med trettio (30) dagars varsel. ESMG har även rätt att omedelbart säga upp eller frysa din prenumeration om ESMG misstänker att du bryter mot dessa Villkor.

Avgift för plus-tjänsten

Prenumerationsavgiften för plus-tjänsten utgörs av en vanligen månatlig avgift och betalas alltid i förskott. Om avgiften är annan än en månatlig framgår vid registrering. Aktuell avgift framgår även din vid din registrering. Avgiften som anges inkluderar moms.

ESMG förbehåller sig rätten att ändra avgiften för plus-tjänsten vid tillsvidareprenumerationer. Den ändrade avgiften gäller då från och med nästkommande period, förutsatt att du inte sagt upp din prenumeration innan perioden löpt ut. En tidsbestämd prenumeration påverkas inte av en eventuell prisändring under den avtalade bindningstiden.

4. BETALNINGSALTERNATIV

Klarna Payments

Som betalningslösning använder ESMG Klarna Payments. Klarna Payments presenterar viss information för dig så snart du är identifierad. Vilken information du behöver ange för att uppnå identifiering kan variera mellan olika köptillfällen och kunder. Någon kreditupplysning tas aldrig direkt i Klarna Payments utan vid behov beroende på det betalningsalternativ du har valt. Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, till exempel banker. Sedan du har identifierats uppvisar Klarna Payments vilka alternativ som är tillgängliga för just dig. Faktura är förvalt som betalningsalternativ men du kan givetvis fritt välja något av de andra alternativen såsom direktbetalning via bank eller betalning med kort. Vilka alternativ du erbjuds kan växla från tid till annan. Du kan själv välja om du vill skydda din användning av Klarna Payments med en PIN-kod. För information om din betalning kontakta Klarna via https://www.klarna.com/se/kundservice/.

5. ANVÄNDNING AV PLUS-TJÄNSTEN

Plus-tjänsten får endast användas för privat, icke-kommersiellt bruk. Din prenumeration är personlig och dina rättigheter enligt dessa Villkor får inte överlåtas till någon annan. Du ska förvara dina användaruppgifter till ditt konto säkert och oåtkomliga för andra personer. Om du har skäl att misstänka att någon obehörig har tagit del av dina användaruppgifter ska du snarast underrätta ESMG om detta. Du ansvarar själv för skada som orsakas genom att någon obehörig har använt dina uppgifter.

Du får inte heller använda plus-tjänsten så att ESMG eller annan drabbas av olägenhet eller skada. Notera särskilt vad som gäller om rättigheterna till plus-tjänstens innehåll under punkt 6 nedan.

6. IMMATERIELLA RÄTTIGHETER

Allt innehåll som tillhandahålls genom plus-tjänsten, såsom texter, stillbilder och rörliga bilder, grafik, teckningar och datakoder, skyddas av lagen om upphovsrätt (1960:729) och rättigheterna därtill innehas av ESMG eller dess licensgivare. ESMGs varumärken och kännetecken är skyddade av varumärkesrättslig lagstiftning. Att du skapar ett konto och använder plus-tjänsten ger dig ingen rätt att mångfaldiga, kopiera, överlåta, upplåta, överföra eller i annan form utnyttja sådant innehåll som förekommer i plus-tjänsten och ej heller att använda att ESMGs varumärken och kännetecken.

7. BEHANDLING AV PERSONUPPGIFTER

ESMG behandlar dina personuppgifter i enlighet vår personuppgiftspolicy som finns tillgänglig på https://www.esmg.se/personuppgifter/

8. COOKIES

ESMG använder sig av cookies för att ge dig en bättre upplevelse på ESMGs plattformar. Läs mer här: https://www.esmg.se/cookiepolicy/

9. TEKNISKA FÖRUTSÄTTNINGAR

Din tillgång till plus-tjänsten är vid var tid beroende av att du innehar erforderlig hårdvara och mjukvaror, såsom program för webbläsare och e-post, samt abonnemang för Internetanslutning. ESMG åtar sig inget ansvar för din tillgång till hårdvara och mjukvaror och inte heller för funktionaliteten i dessa eller förekommande kostnader som tredje parter, såsom internet- eller mobiltelefonoperatörer, kan betinga sig av dig i anledning av din användning av plus-tjänsten. Plus-tjänsten stöds av de senaste operativsystemen.

10. ANSVARSBEGRÄNSNING

ESMG kan inte hållas ansvarig för plus-tjänstens funktion, tillgänglighet, kvalitet, användbarhet eller säkerhet. Denna ansvarsbegränsning omfattar varje skada, direkt eller indirekt, som kan hänföras till användningen, eller hinder att använda, plus-tjänsten och dess innehåll. ESMG kan inte heller hållas ansvarig för tredje parters innehåll eller information som du kan ha fått del av genom användning av plus-tjänsten.

ESMG har rätt att tillfälligt stänga plus-tjänsten för att genomföra systemunderhåll, uppgradering eller för att vidta andra tekniska åtgärder. ESMG ska, i möjligaste mån, utföra dessa åtgärder med så små störningar som möjligt för dig. ESMG ansvarar inte för skada eller förlust som du kan anse dig lida av på grund av plus-tjänstens begränsningar i tillgång enligt ovan.

11. LÄNKAR

Plus-tjänsten kan innehålla länkar till andra webbplatser som kontrolleras av tredje part. ESMG ansvarar inte för innehåll och överföringar från sådana länkade webbplatser.

12. VILLKORSÄNDRING

ESMG har rätt att ändra dessa Villkor. En villkorsändring träder i kraft tidigast trettio (30) dagar efter det att ändrade villkor har meddelats dig via den e-postadress som du har uppgett vid registrering för plus-tjänsten. Om du inte godtar villkorsändringen kan du inom ovan nämnda 30-dagarsfrist säga upp din prenumeration. En uppsägning kan göras via e-post till kundtjanst@esmg.se. Om du inte sagt upp din prenumeration eller om du använder plus-tjänsten efter det att de nya villkoren trätt i kraft, innebär detta att du anses ha accepterat de nya ändrade villkoren.

13. ÅNGERRÄTT

Om du tecknar en prenumeration som privatperson, har du rätt att ångra ditt köp. Om du vill utnyttja din ångerrätt, måste du meddela oss inom 14 dagar från din beställning av plus-tjänsten. Du kan meddela oss genom att kontakta ESMGs kundtjänst via kundtjanst@esmg.se. På Konsumentverkets hemsida (www.konsumentverket.se) finns en blankett som du kan använda dig av för att utnyttja din ångerrätt.

Om prenumerationen redan är betald vid utövande av ångerrätten kommer vi att återbetala prenumerationsavgiften. Eftersom betalning för plus-tjänsten sker via Klarna Payments, så återbetalas avgiften via Klarna.

14. MEDDELANDEN

Du accepterar att ESMG kan komma att kontakta dig genom den e-postadress du angett vid din registrering, i syfte att informera dig om villkorsändringar eller andra meddelanden hänförliga till din prenumeration eller till plus-jänsten.

Vi använder även din e-post för att skicka dig meddelanden som avser direktmarknadsföring, såsom nyhetsbrev, information och erbjudanden om ESMGs olika tjänster och varumärken. Om du inte vill ta del av dessa meddelanden kan du avanmäla dig antingen genom att använda länken för avanmälan längst ned i mejlet eller genom att ändra kontoinställningar på Min Sida.

15. TILLÄMPLIG LAG OCH TVISTELÖSNING

Dessa Villkor ska tolkas och tillämpas i enlighet med svensk lag. Eventuell tvist ska avgöras av svensk allmän domstol, med Stockholms tingsrätt som första instans. Tvist kan också prövas av Allmänna reklamationsnämnden, vars beslut är en rekommendation till parterna om hur tvisten bör lösas.

16. KONTAKTUPPGIFTER

Du är alltid välkommen att kontakta ESMG via kundtjanst@esmg.se

Ange din värdekod:

Lös in värdekod Stäng
×

Välkommen till vårt lag!

Som plus-medlem har du nu tillgång till ALLT material på Formeldirekt.se

Tack, ditt köp är nu genomfört. Du har nu tillgång till ALLT material på Hockeysverige, FotbollDirekt, Innebandymagazinet och Svenska Fans (bannerfritt).

×

Grattis, du har nu blivit medlem!

Framöver kommer du få nyhetsbrev från FormelDirekt, glöm inte att du även kan bli plusmedlem för att få tillgång till ALLT material på sajten