Startfältet på Anderstorps GP 1978 – en mer diversifierad bild än vad som är fallet i dagens GP.
Foto: Imago Sport Foto/Bildbyrån
Krönika
Magnus Berthling: F1-bilarna genom historien
ANNONS

Tekniken har onekligen kommit långt när det gäller F1-bilarnas utveckling. Men i takt med den utvecklingen har också mycket av en estetiska charmen som bilarna historiskt sett haft gått förlorad. Magnus Berthling bjuder här på en historisk tillbakablick över hur F1-bilarna förändrats. 

Måla alla dagens Formel 1-bilar vita och ta bort sponsorloggorna. Då är det nog bara de allra mest initierade F1-fansen som kan identifiera de olika bilarna. För tyvärr är regelverket i dag väldigt strikt och delvis standardiserat, de stora skillnaderna – vilka fortfarande är många – finns i små, små detaljer som till exempel vingar, luftintag och i allt större grad i ”osynlig” mjukvara och annan teknik.

Annat var det förr. 

Då skilde sig bilarna markant åt, där konstruktörerna tacklade frågan om hur man får en bil att gå så fort som möjligt på de mest skiftande sätt. Låt oss därför göra en snabbexposé över hur Formula 1-bilarna förändrats genom åren och hur ingenjörerna sökt sig fram till olika lösningar.

När Formula 1 drog i gång 1950 var bilarna i mycket kopior på 30-talets så kallade roadsters, ganska stora bilar med motorerna framför föraren. Reglerna begränsade i huvudsak motorns cylindervolym och bilens minimivikt, i övrigt var det fritt fram för konstruktörerna att hitta nya lösningar. 

Det var inget krav att hjulen skulle vara friliggande, så under säsongen 1954 använde Mercedes som enda stall heltäckande karosser, något som dock senare förbjöds. I övrigt var 50-talet inte överdrivet innovativt, fram till att John Cooper 1958 lanserade en betydligt mindre och smidigare bil där motorn flyttats bakom föraren. Greppet i kurvorna förändrades radikalt där bilarna blev lätt överstyrda i stället för understyrda. Cooper-stallet vann VM 1959–60 genom Jack Brabham och fick snabbt de övriga teamen att gå över till en liknande design med motorn bakom föraren, vilket allt sedan dess varit en självklarhet. 

1954 års Mercedes. Foto: Imago 

Fri konkurrens mellan olika fabrikat

Motorvolymen förändrades ständigt i ett försök att hålla ner hastigheterna under en tid som dessvärre bjöd på många och allvarliga olyckor. 1961 ströp man ner volymen till bara 1,5 liter, vilket gjorde att några team satsade på mindre antal cylindrar medan andra laborerade med upp till 12 cylindrar vilket gav högre effekt men krävde mer bränsle och dessutom blev mindre tillförlitliga. Men för att markera skillnaden mot de lägre klasserna höjdes 1966 maxvolymen till tre liter, något som sedan skulle hänga med i många år. 

Ferrari och några stall till satsade på 12-cylindriga motorer vilka lät fantastiska med drog mycket bränsle, medan flertalet av de övriga stallen så småningom gick över till V8-motorn från Cosworth (där Ford mot namnrättigheten hade finansierat utvecklingen). En motor som kom att bli standardmotorn i Formula 1 fram till början av 80-talet. En tillverkare, engelska BRM, gick ännu längre och byggde en tung och komplicerad 16-cylindrig motor (med cylindrarna i H-formation) som dock visade sig vara hopplöst tung, bränsleslukande och otillförlitlig.



På chassisidan ersatte Lotus 1967 den traditionella rörramen med ett självbärande chassi där motor, växellåda och andra delar blev en integrerad del av själva bilen. Något som gjorde den lättare, mer vridstyv och avsevärt förbättrade väghållningen. Det självbärande chassit blev inom kort en självklarhet hos alla F1-team, och har sedan genom åren sofistikerats med allt starkare, lättare och dyrare material som kolfiber och liknande. Annat noterbart i teknikutvecklingen under 60-talet var ständigt bredare däck. Däcksbredden var länge fritt i reglementet och det var fri konkurrens mellan olika fabrikat vilket snabbade på utvecklingen. 

Samtidigt som teamen kom på att trycket mot vägbanan kunde ökas markant om bilarna försågs med vingar. Regelmakarna hängde inte riktigt med i utvecklingen som till slut urartade. Vingarna blev allt högre och i början av säsongen 1969 såg F1-bilarna ut som dubbeldäckade flygplan från första världskriget, med vingar både fram och bak placerade högt ovanför bilen. Vilka ofta brast och orsakade olyckor, så innan säsongen var över hade vingarna sänkts till en nivå ungefär som idag.
 

1969 års Lotus. Foto; Imago

Enkelt att skilja bilarna åt

1970 var det återigen Lotus som med sin revolutionerande typ 72 nästan totalt ändrade hur en F1-bil skulle se ut. Bland många innovationer så flyttades kylarna från fronten till sidorna för att minimera luftmotståndet. Många andra team följde efter, men inte alla. Vissa team behöll kylaren i fronten och försökte i stället minska turbulensen kring de friliggande hjulen fram genom att på olika sätt bygga in hjulen och leda ut luften på sidorna och över bilen. De många och skiftande lösningarna under 70-talet gjorde att F1-fansen enkelt kunde skilja bilarna åt.
 

Lotus 72. Foto: Imago

70-talet fortsatte med ständiga innovationer, några som fungerade bra, andra mindre bra. Det experimenterades med 4-hjulsdrift men det var för tungt och komplicerat och gjorde bara nytta när det regnade kraftigt. Lotus försökte lansera en gasturbinbil, men den drog alldeles för mycket bränsle och skrotades snabbt. Tyrrell kom 1976 med en sexhjulig bil med 4 små framdäck, tänkt att reducera luftmotståndet med den blev ett misslyckande undantaget på Anderstorp, en bana som passade bilen perfekt. Inte ens Ronnie Pettersson med sin briljans lyckades få upp speeden på 6-hjulingen.

Sexhjuliga Tyrell 1977. Foto: Imago 

Och på tal om just Anderstorp dök det två år senare upp en märklig skapelse. Brabham-teamet försåg sin bil med en stor fläkt längst bak som i kombination med kjolar på sidorna bokstavligen sög fast bilen mot banan i kurvorna. Niki Lauda kunde komfortabelt vinna 1978 Swedish GP men teamet drog självmant tillbaka ”dammsugarbilen” resten av säsongen. Utöver att teknologin om den fortsatt att utvecklas hade ökat hastigheterna dramatiskt så drog fläkten också upp stora mängder damm och smuts på bakomvarande bil.
 


Brabhams ”dammsugarbil” var ett närmast desperat försök av teamet att möta Team Lotus som året innan börjat utveckla den s k vingbilen och som 1978 förfinades ytterligare. Idén vara att utforma undersidan av bilen som en uppochnervänd flygplansvinge som i kombination med ”kjolar” längs sidorna tog hand om luften på effektivast möjliga sätt och pressade bilen mot asfalten. Idén kopierades snabbt där övriga team vidareutvecklade tekniken som blev helt dominerande under några år innan det förbjöds för att få ner hastigheterna. From 1982 måste en F1-bil vare helt slät på undersidan mellan fram- och bakhjul.

Renault såg sin stora chans

Ända sedan 1966 gällde alltså maximalt treliters total cylindervolym. Men det fanns ett kryphål i reglementet som ingen tillverkare i början brydde sig om. Om motorvolymen halverades till 1,5 liter fick man använda turbo, en då ganska outvecklad och föga tillförlitlig teknik. 

Renault, som hade utvecklat en F2-motor som kunde krympas ner till 1,5 liter såg då plötsligt sin stora chans. Man satte helt enkelt en turbo på motorn och vips hade man en F1-motor som teoretiskt gav mycket mer effekt en större, konventionell trelitersmotor. Kruxet vara bara att få den att hålla, inte bara på kvalet utan även under två timmars hård tävling. 

Det tog flera år innan Renault-bilarna höll ihop loppet ut, men 1979 kunde till slut Jean-Pierre Jabouille (som nyligen gick bort) korsa mållinjen i Frankrikes GP som vinnare. Därmed var turborevolutionen i full sving och skulle under 80-talet ta F1-bilarnas prestanda till helt nya nivåer, där man på kvalet tillfälligt kunde skruva upp turbotrycket och få ut långt över 1 000 hästkrafter under några få varv.
 

Renaults bil 1979. Foto: Imago


1982 lyckade Keke Rosberg, Nicos pappa, bli den sista världsmästaren med den gamla Cosworth V8-motorn innan samtliga team bytte till turbomotorer, där en mängd olika tillverkare konkurrerade.  Men samtidigt skenade kostnaderna vilket blev övermäktigt för de mindre teamen, så 1989 försvann turbomotorn för att återkomma först 2014 i samband med hybrideran.



Elektroniska hjälpsystem fick vi se under några år i början av 90-talet. Det innebar att t ex fjädringen kunde förändras på olika delar av banan genom förprogrammerad mjukvara. Speciellt Williams förfinade tekniken, som satte i gång en kostnadsspiral vilket riskerade att skapa stora skillnader mellan teamen. Elektroniska hjälpsystem förbjöds 1994, även om ständiga rykten cirkulerade om att det ändå förekom men på olika sätt mörkades. 

Nigel Mansell i sin Williams 1992. Foto: Imago

Vingarna byggs med 4D-printers

De senaste två decennierna har bilarnas yttre design standardiserats alltmer, och utvecklingen flyttats från den övergripande formgivningen till små, små detaljer. Exempelvis är framvingens totala yta förutbestämd men får delas upp i en rad småvingar som tar hand om luftflödet så optimalt som möjligt. De stora teamen kan ha upp till 20–30 ingenjörer som bara ägnar sig åt aerodynamiken på framvingarna som ständigt experimenterar med olika vingkonstruktioner ner på minsta detaljnivå och med hjälp av avancerad CAD/CAM-teknik där sedan vingarna byggs med hjälp av 4D-printers.

I slutet av 90-talet hade den traditionella förbränningsmotorn utvecklats så långt som det var möjligt. Motorvolymen hade höjts till 3,5 liter, alla använde V10-formatet och varvtalen tangerade 20 000 varv per minut. Effekterna, helt utan turboassistans, låg på över 900 hästkrafter. Farterna behövde reduceras, så man gick över till 2,4-liters V8-or, bara för att konstatera att effekterna ökade rekordsnabbt igen. Samtidigt ökade också miljötänket i samhället, där de stora biltillverkarna kände att man behövde göra motorerna bränslesnålare och med mer ”vardags-relevant” teknologi. Resultatet blev ett helt nytt motorreglemente som infördes 2014 som många anser slog knut på sig själv.

Basen blev en 1,6 liters V6-motor med turbo med ett modest varvtal runt 12 000 varv/minut. Till detta adderades ett synnerligen komplicerat och kostsamt hybridsystem som gav ytterligare runt 200+ hästkrafter. Visst drog de nya hybridmotorerna betydligt mindre bränsle, men ett problem speciellt för oss gamla och konservativa supporters var att det mäktiga ljudet från de tidigare högvarviga motorerna försvann. Det nya reglementet medförde också väldigt stora utvecklingskostnader, så till slut fanns bara 3 tillverkare kvar. Så mycket ”vardagsteknologi” blev det nog inte heller. 

Lewis Hamilton i sin Mercedes 2014. Foto: Imago


Så nuvarande hybridreglementet ser ut att bli ganska kortvarigt. 2026 kommer helt nya regler på motorsidan. Man behåller hybridlösningen i grunden men gör den enklare och dessutom ska själva förbränningsmotorn drivas med  hundra procent fossilfritt bränsle. Ett sätt att tydligare koppla F1-teknologin till miljötrenden med minskade utsläpp hoppas man. 

Förhoppningsvis är vi då också tillbaka till i alla fall lite mer frihet för ingenjörerna, i alla fall på motorsidan. Men om vi supporters kommer känna igen och skilja bilarna åt utan sponsoridentifikation återstår att se. Men vi kan vara säkra på att 100-tals miljoner kommer användas varje år i jakten på att vinna någon enstaka tiondels sekund per varv. Finns det pengar så kommer de spenderas, så fungerar F1-sportens DNA.

Magnus Berthling har följt Formula 1 sedan 70-talets början, men också många andra discipliner inom internationell motorsport. Magnus har också varit förbundsordförande för Svenska Bilsportförbundet. Han var givetvis på plats i Anderstorp och såg premiären för Sveriges Grand Prix 1973 och håller fortfarande Ronnie Peterson som en de största F1-förarna genom tiderna. Vidare hoppas han att Sergio Perez blir världsmästare 2023 och att McLaren äntligen ska komma tillbaka som toppteam i Formula 1. 


TV: Red Bull utmanar sina anställda – med klurig frågesport

Den här artikeln handlar om:

Laddar...
Tack för att du väljer att uppgradera ditt konto till Everysport Plus (ditt nya pris blir 99kr/mån). Klicka på knappen nedan för att genomföra köpet.
Visa köpvillkor
Gå vidare Stäng
×

1. VILLKORENS TILLÄMPLIGHET

För att få tillgång till plus-tjänsten måste du ingå ett avtal med ESMG genom att registrera dig och betala prenumerationsavgiften.

2. PLUS-TJÄNSTENS INNEHÅLL

ESMG förnyar och förbättrar plus-tjänsten fortlöpande, vilket innebär att vi utan föregående meddelande kan komma att lägga till, förändra och ta bort innehåll och funktioner. ESMG reserverar sig för eventuella skrivfel på någon av våra sajter där det lämnas uppgifter om någon av våra plus-tjänster.

3. PRENUMERATION

Aktivering av plus-tjänsten

Ditt abonnemang startas när du fyller i registreringsformuläret och betalar avgiften för plus-tjänsten. Detta gör att du får tillgång till plus-tjänsten under tiden din prenumeration löper. I det fall ingen prenumerationsavgift utgår för den inledande perioden (som definieras vid din registrering) startas plus-tjänsten när du fyller i registreringsformuläret och registrerar ett betalningsalternativ.

Bekräftelse

Efter att du registrerat dig och betalat avgiften för plus-tjänsten så skickas en bekräftelse till dig via den e-postadress som du har uppgett vid registreringen. Bekräftelsen innehåller villkoren för din prenumeration. De uppgifter som du har angett vid registreringen kommer finnas på ditt konto. Vi ber dig kontrollera att dessa uppgifter stämmer. Om någon uppgift inte är korrekt ska du ändra dessa via ditt konto. Du ansvarar för att kontaktuppgifterna är korrekta.

Åldersgräns

För att teckna upp dig för plus-tjänsten måste du vara minst 18 år. Är du under 18 år krävs förälder eller annan förmyndares godkännande för att du ska få registrera dig och använda plus-tjänsten. Genom att registrera dig och betala avgiften intygar du samtidigt att du har inhämtat ett sådant godkännande från förälder eller annan förmyndare. Du anses alltid försäkra riktigheten av sådana uppgifter som du lämnar om dig själv.

Prenumerationens löptid och uppsägning

Din prenumeration kan antingen vara en tillsvidareprenumeration eller en tidsbestämd prenumeration. Det framgår vid din beställning och registrering för plus-tjänsten om din prenumeration är en tillsvidareprenumeration eller om den är tidsbestämd.

En tillsvidareprenumeration innebär att du får tillgång till plus-tjänsten för en viss tidsperiod (vanligen en (1) månad), vilken förlängs med samma period om du själv inte säger upp prenumerationen innan periodens upphörande. Om du inte vill att din tillsvidareprenumeration förlängs, måste du alltså säga upp prenumerationen 48 timmar innan den aktuella tidsperioden löper ut. Uppsägning kan ske på Min Sida under respektive sajt som du är inloggad på.

En tidsbestämd prenumeration innebär att du får tillgång till plus-tjänsten under den angivna tidsperioden och att prenumerationen därefter upphör per automatik. En tidsbestämd prenumeration kan inte sägas upp i förtid.

ESMG äger rätt att säga upp din prenumeration, oavsett om det är en tillsvidareprenumeration eller en tidsbestämd prenumeration, med trettio (30) dagars varsel. ESMG har även rätt att omedelbart säga upp eller frysa din prenumeration om ESMG misstänker att du bryter mot dessa Villkor.

Avgift för plus-tjänsten

Prenumerationsavgiften för plus-tjänsten utgörs av en vanligen månatlig avgift och betalas alltid i förskott. Om avgiften är annan än en månatlig framgår vid registrering. Aktuell avgift framgår även din vid din registrering. Avgiften som anges inkluderar moms.

ESMG förbehåller sig rätten att ändra avgiften för plus-tjänsten vid tillsvidareprenumerationer. Den ändrade avgiften gäller då från och med nästkommande period, förutsatt att du inte sagt upp din prenumeration innan perioden löpt ut. En tidsbestämd prenumeration påverkas inte av en eventuell prisändring under den avtalade bindningstiden.

4. BETALNINGSALTERNATIV

Klarna Payments

Som betalningslösning använder ESMG Klarna Payments. Klarna Payments presenterar viss information för dig så snart du är identifierad. Vilken information du behöver ange för att uppnå identifiering kan variera mellan olika köptillfällen och kunder. Någon kreditupplysning tas aldrig direkt i Klarna Payments utan vid behov beroende på det betalningsalternativ du har valt. Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, till exempel banker. Sedan du har identifierats uppvisar Klarna Payments vilka alternativ som är tillgängliga för just dig. Faktura är förvalt som betalningsalternativ men du kan givetvis fritt välja något av de andra alternativen såsom direktbetalning via bank eller betalning med kort. Vilka alternativ du erbjuds kan växla från tid till annan. Du kan själv välja om du vill skydda din användning av Klarna Payments med en PIN-kod. För information om din betalning kontakta Klarna via https://www.klarna.com/se/kundservice/.

5. ANVÄNDNING AV PLUS-TJÄNSTEN

Plus-tjänsten får endast användas för privat, icke-kommersiellt bruk. Din prenumeration är personlig och dina rättigheter enligt dessa Villkor får inte överlåtas till någon annan. Du ska förvara dina användaruppgifter till ditt konto säkert och oåtkomliga för andra personer. Om du har skäl att misstänka att någon obehörig har tagit del av dina användaruppgifter ska du snarast underrätta ESMG om detta. Du ansvarar själv för skada som orsakas genom att någon obehörig har använt dina uppgifter.

Du får inte heller använda plus-tjänsten så att ESMG eller annan drabbas av olägenhet eller skada. Notera särskilt vad som gäller om rättigheterna till plus-tjänstens innehåll under punkt 6 nedan.

6. IMMATERIELLA RÄTTIGHETER

Allt innehåll som tillhandahålls genom plus-tjänsten, såsom texter, stillbilder och rörliga bilder, grafik, teckningar och datakoder, skyddas av lagen om upphovsrätt (1960:729) och rättigheterna därtill innehas av ESMG eller dess licensgivare. ESMGs varumärken och kännetecken är skyddade av varumärkesrättslig lagstiftning. Att du skapar ett konto och använder plus-tjänsten ger dig ingen rätt att mångfaldiga, kopiera, överlåta, upplåta, överföra eller i annan form utnyttja sådant innehåll som förekommer i plus-tjänsten och ej heller att använda att ESMGs varumärken och kännetecken.

7. BEHANDLING AV PERSONUPPGIFTER

ESMG behandlar dina personuppgifter i enlighet vår personuppgiftspolicy som finns tillgänglig på https://www.esmg.se/personuppgifter/

8. COOKIES

ESMG använder sig av cookies för att ge dig en bättre upplevelse på ESMGs plattformar. Läs mer här: https://www.esmg.se/cookiepolicy/

9. TEKNISKA FÖRUTSÄTTNINGAR

Din tillgång till plus-tjänsten är vid var tid beroende av att du innehar erforderlig hårdvara och mjukvaror, såsom program för webbläsare och e-post, samt abonnemang för Internetanslutning. ESMG åtar sig inget ansvar för din tillgång till hårdvara och mjukvaror och inte heller för funktionaliteten i dessa eller förekommande kostnader som tredje parter, såsom internet- eller mobiltelefonoperatörer, kan betinga sig av dig i anledning av din användning av plus-tjänsten. Plus-tjänsten stöds av de senaste operativsystemen.

10. ANSVARSBEGRÄNSNING

ESMG kan inte hållas ansvarig för plus-tjänstens funktion, tillgänglighet, kvalitet, användbarhet eller säkerhet. Denna ansvarsbegränsning omfattar varje skada, direkt eller indirekt, som kan hänföras till användningen, eller hinder att använda, plus-tjänsten och dess innehåll. ESMG kan inte heller hållas ansvarig för tredje parters innehåll eller information som du kan ha fått del av genom användning av plus-tjänsten.

ESMG har rätt att tillfälligt stänga plus-tjänsten för att genomföra systemunderhåll, uppgradering eller för att vidta andra tekniska åtgärder. ESMG ska, i möjligaste mån, utföra dessa åtgärder med så små störningar som möjligt för dig. ESMG ansvarar inte för skada eller förlust som du kan anse dig lida av på grund av plus-tjänstens begränsningar i tillgång enligt ovan.

11. LÄNKAR

Plus-tjänsten kan innehålla länkar till andra webbplatser som kontrolleras av tredje part. ESMG ansvarar inte för innehåll och överföringar från sådana länkade webbplatser.

12. VILLKORSÄNDRING

ESMG har rätt att ändra dessa Villkor. En villkorsändring träder i kraft tidigast trettio (30) dagar efter det att ändrade villkor har meddelats dig via den e-postadress som du har uppgett vid registrering för plus-tjänsten. Om du inte godtar villkorsändringen kan du inom ovan nämnda 30-dagarsfrist säga upp din prenumeration. En uppsägning kan göras via e-post till kundtjanst@esmg.se. Om du inte sagt upp din prenumeration eller om du använder plus-tjänsten efter det att de nya villkoren trätt i kraft, innebär detta att du anses ha accepterat de nya ändrade villkoren.

13. ÅNGERRÄTT

Om du tecknar en prenumeration som privatperson, har du rätt att ångra ditt köp. Om du vill utnyttja din ångerrätt, måste du meddela oss inom 14 dagar från din beställning av plus-tjänsten. Du kan meddela oss genom att kontakta ESMGs kundtjänst via kundtjanst@esmg.se. På Konsumentverkets hemsida (www.konsumentverket.se) finns en blankett som du kan använda dig av för att utnyttja din ångerrätt.

Om prenumerationen redan är betald vid utövande av ångerrätten kommer vi att återbetala prenumerationsavgiften. Eftersom betalning för plus-tjänsten sker via Klarna Payments, så återbetalas avgiften via Klarna.

14. MEDDELANDEN

Du accepterar att ESMG kan komma att kontakta dig genom den e-postadress du angett vid din registrering, i syfte att informera dig om villkorsändringar eller andra meddelanden hänförliga till din prenumeration eller till plus-jänsten.

Vi använder även din e-post för att skicka dig meddelanden som avser direktmarknadsföring, såsom nyhetsbrev, information och erbjudanden om ESMGs olika tjänster och varumärken. Om du inte vill ta del av dessa meddelanden kan du avanmäla dig antingen genom att använda länken för avanmälan längst ned i mejlet eller genom att ändra kontoinställningar på Min Sida.

15. TILLÄMPLIG LAG OCH TVISTELÖSNING

Dessa Villkor ska tolkas och tillämpas i enlighet med svensk lag. Eventuell tvist ska avgöras av svensk allmän domstol, med Stockholms tingsrätt som första instans. Tvist kan också prövas av Allmänna reklamationsnämnden, vars beslut är en rekommendation till parterna om hur tvisten bör lösas.

16. KONTAKTUPPGIFTER

Du är alltid välkommen att kontakta ESMG via kundtjanst@esmg.se

Ange din värdekod:

Lös in värdekod Stäng
×

Välkommen till vårt lag!

Som plus-medlem har du nu tillgång till ALLT material på Formeldirekt.se

Tack, ditt köp är nu genomfört. Du har nu tillgång till ALLT material på Hockeysverige, FotbollDirekt, Innebandymagazinet och Svenska Fans (bannerfritt).

×

Grattis, du har nu blivit medlem!

Framöver kommer du få nyhetsbrev från FormelDirekt, glöm inte att du även kan bli plusmedlem för att få tillgång till ALLT material på sajten