Foto: Bildbyrån
Krönika
Magnus Berthling: Miljardrullning i F1 – men varifrån kommer pengarna?
ANNONS

Pengarna inom F1-sporten når numera närmast absurda nivåer, I sin senaste krönika för FormelDirekt.se förklarar Magnus Berthling hur vi kommit hit där vi är i dag – med ett bud på 250 miljarder kronor för hela F1-cirkusen.

Pengarna fortsätter strömma in i Formula 1, där beloppen börjar bli närmast ofattbara. Aktuellt i dagarna är ett bud från ett statligt investmentbolag i Saudiarabien (kontrollerat av den styrande prinsen själv), som lär ha erbjudit 250 miljarder kronor (!) för rättigheterna till Formula 1 från nuvarande ägaren Liberty Media som dock avvisat budet. Vilket nya FIA-basen Mohammed Ben Sulayem kommenterade som en fullständigt orealistisk värdering, något som i sin tur ledde till anklagelser om att FIA börjat lägga sig i saker som man enligt gällande avtal inte ska blanda sig i (juridiskt komplicerat då Liberty Media är ett börsnoterat företag). Många tror nu att en ny strid om rättigheterna till F1 håller på att blossa upp igen, liknande vad vi såg i början av 80-talet.   

Om vi backar bandet lite fanns det från starten 1950 fram till början av 70-talet inga speciellt stora pengar i Formula 1. Teamen levde många gångar ur hand till mun, finansierade sin verksamhet genom att tillverka och sälja bilar (sportbilar som Ferrari, tävlingsbilar från specialiserade team som Lotus, Brabham, McLaren och senare bla March). Startersättningarna från arrangörerna var blygsamma, så även de sponsorpengar som kom från främst bensinbolag, däcktillverkare och olika tillbehörsföretag. 

70-talet markerade en brytpunkt, då tre viktiga faktorer förändrades.

Först öppnades Formula 1 upp för kommersiella sponsorer även utanför bilsektorn. Bilarna hade tidigare varit målade i respektive lands officiella färger (British Racing Green för de engelska teamen, röda för Italien, blå för Frankrike och så vidare). Men 1968 dök Lotus-teamet upp i röd/guld/vit lackering sponsrade av tobaksbolaget Gold Leaf för att 1972 skifta över till varumärket John Player Special med den ikoniska färgsättningen i svart och guld. Många inom sporten förfasade sig men snart var sponsortrenden i full sving, där främst tobaksbolagen kastade sig över teamen och bjöd över varandra för att bli huvudsponsor till framgångsrika team. Marlboro, Camel och Rothmans var bara några varumärken som kopplade en stor del av sin marknadsföring till motorsporten och Formula 1 i synnerhet. Men sporten levde på lånad tid, 2006 förbjöds all tobaksreklam och teamen fick leta sponsorer på andra ställen. Det tog ett tag men nu ser vi fler och fler sponsorer komma in från så skilda områden som energidryck, IT- och techsektorn och nu senast kryptovaluta. 

La fem miljarder årligen på sin F1-satsning

Men det finns fler aktörer som bidragit till pengakarusellen. De stora bilfabrikanternas intresse för F1 har genom åren kommit och gått, men när man satsar gör man det ordentligt. Mest notabelt var Toyota som mellan 2001 till 2008 investerade mer än 5 miljarder årligen i sitt F1-team, med bästa resultat en pool position och tre andraplatser, innan man återvände till sportvagnar och rally där framgångarna blev större. Efter några års avvaktan (undantaget Mercedes som just då gick in) satsar nu bilfabrikanterna återigen hårt. Audi går som bekant in 2026 och köper in sig i Sauber (som faktiskt är svenskägt), på gång är även General Motors (via Cadillac) och troligen också Ford som sannolikt blir ny partner till Red Bull efter att Honda för fjärde gången i historien drar sig ur F1 (men som säkert kommer tillbaka vad det lider). Porsche försökte köpa in sig i Red Bull men fick nobben och bidar sin tid efter andra möjligheter, så även flera andra biltillverkare.



Hur mycket alla sponsorer, inklusive de som FIA och de olika arrangörerna knutit upp, sammantaget bidrar med är svårt att summera, men det handlar i bara Formula 1 om minst 30 miljarder årligen, troligen mycket mer. Detta fördelat på bara 20 förare och tio team som kör runt 20 tävlingar per år. 

Snudd på otroliga summor.

Bernie Ecclestone. Foto: Bildbyrån

Ecclestone bakom det stora lyftet

Den andra epokgörande händelsen som förändrade Formula 1 i grunden var att Bernie Ecclestone kom in som teamägare och köpte Brabham-stallet 1971. Bernie lyckades ena de bångstyriga teamen om att gemensamt förhandla med alla världens TV-bolag om rätten att få sända tävlingarna. 

Bernie Ecclestone var en stenhård förhandlare, som spelade ut mediabolagen mot varandra och lyckades så småningom få mer än 200 TV-bolag världen runt att köpa rättigheterna till ett värde av långt över 10 miljarder årligen (ingen vet exakt). Dessutom, vilket vi skrivit om tidigare, manövrerade han ut teamen som tackade nej till delägande och i stället nöjde sig med garanterade provisioner. Något man ångrar idag, även om många teamägare ändå blivit förmögna.

Med TV-bolagen stående på kö för att buda på rättigheterna gav sig Bernie på arrangörer och banägare. Dessa fick betala stora pengar för att få arrangera ett F1-lopp utöver krav på uppgraderingar och moderniseringar av banorna. Tyvärr blev det som många supporter tycker inklusive undertecknad även en mindre bra slagsida, där F1 sakta flyttades bort från klassiska banor Europa till att fler och fler lopp körs i bland annat Persiska Gulfen. De fyra länderna som där får arrangera F1 2023 lär betala mer än en halv miljard kronor per tävling, vilket bara blir möjligt genom att regeringarna där ställer upp med pengar, något som är svårt i resten av världen av bla konkurrensskäl. 

Men det finns kryphål.

I USA får inte en stad eller delstat inte ge bidrag för idrottsarrangemang, men man får däremot betala tillbaka delar av de skatteintäkter ett F1-lopp drar in. Och med över 300 000 penningstarka åskådare som förra året besökte Circuit of the Americas i Austin blev det en hel del pengar över för att finansiera tävlingen. Och lägg nu till Miami och i år även Las Vegas där biljettpriserna blir rekorddyra går den ekvationen nog ihop där alla inblandade blir vinnare. 

Men säger någon, är det inte det internationella bilsportförbundet FIA som egentligen är ägare till Formula 1 (precis som i fotbollen), och att de pengar som kommer in i sporten stannar där eller kan distribueras ut till de nationella förbunden? Tyvärr är det inte riktigt så gynnsamt för motorsportens gräsrötter vilket kräver en lång och lite märklig förklaring.

Blir det ännu fler lopp i Mellanöstern i framtiden? Foto: Bildbyrån

Leasade ut rättigheterna – till år 2111

Efter ”kriget” mellan FIA och teamen på 80-talet manövrerade sig Bernie Ecclestone skickligt fram och spelade ut olika intressenter mot varandra. Till ordförande och högste chef för FIA valdes så småningom Max Mosley, som efter att ha lämnat March (Ronnies gamla stall) fungerat som Bernies advokat och personliga side-kick. Officiellt för att kringgå EU:s konkurrensregler gjordes en märklig konstruktion där FIA leasade ut de kommersiella rättigheterna för Formula 1 fram till år 2111 (!) mot en i sammanhanget synnerligen mager engångsersättning om tre miljarder kronor. Hur detta avtal gjordes upp är väldigt oklart, den skandalomsusade och suspekta Max Mosley dog för några år sedan och avslöjade i sina memoarer inga detaljer om affären. Så FIA:s inflytande inskränker sig idag till det tekniska och sportsliga regelverket och tolkningar vid till exempel tvister och händelser på banan. 

Men, för att ändå försvara Bernie Ecclestone, lyckades han med konstycket att få kakan att mångdubblas, även om han tog en stor del av den själv. Och kanske, om man summerar alla årliga intäkter, är prislappen på sporten om 250 miljarder i dessa galna om än temporärt avsvalnade börstider inte alldeles orimlig. Däremot finns ju en väldig risk att de potentiella saudiska ägare skulle försöka få igenom pengarna snabbt genom att flytta merparten F1-tävilngar till kapitalstarka länder (läs Mellanöstern) och tokhöja redan höga biljettpriser. Det vill nog ingen F1-supporter vara med om och vore att långsiktigt döda sporten.



Så FIA-basen Ben Sulayems varningar för nya ägare till Formula 1 är nog ganska relevanta, oaktat om nu gällande börsregler tillåter honom att kommentera budets prislapp eller inte. Och dessutom ska väl sägas att pengar in i en sport aldrig bara är negativt. Delar av de pengar som gått till F1 har ju används till en ständigt förbättrad säkerhet (tänk till exempel på Grosjeans otäcka olycka i Bahrain 2020), TV-bevakningen blir ju bättre och bättre i alla fall jämfört med 70-talets taffliga sändningar. De nya ägarna sedan några år Liberty Media försöker utveckla sporten och återinvestera vinsterna på ett helt annat sätt än föregångarna CVS som bara mjölkade ut vinster. Så även om man tycker att F1-cirkusens pengakarusell ibland är frustrerande och obegriplig så är det oundvikligen en del av sportens DNA som vi får leva med. 

På gott och på ont. 

Magnus Berthling har följt Formula 1 sedan 70-talets början, men också många andra discipliner inom internationell motorsport. Magnus har också varit förbundsordförande för Svenska Bilsportförbundet. Han var givetvis på plats i Anderstorp och såg premiären för Sveriges Grand Prix 1973 och håller fortfarande Ronnie Peterson som en de största F1-förarna genom tiderna. Vidare hoppas han att Sergio Perez blir världsmästare 2023 och att McLaren äntligen ska komma tillbaka som toppteam i Formula 1. 


TV: Topp 10 – bästa omkörningarna under 2022

 

Den här artikeln handlar om:

Laddar...
Tack för att du väljer att uppgradera ditt konto till Everysport Plus (ditt nya pris blir 99kr/mån). Klicka på knappen nedan för att genomföra köpet.
Visa köpvillkor
Gå vidare Stäng
×

1. VILLKORENS TILLÄMPLIGHET

För att få tillgång till plus-tjänsten måste du ingå ett avtal med ESMG genom att registrera dig och betala prenumerationsavgiften.

2. PLUS-TJÄNSTENS INNEHÅLL

ESMG förnyar och förbättrar plus-tjänsten fortlöpande, vilket innebär att vi utan föregående meddelande kan komma att lägga till, förändra och ta bort innehåll och funktioner. ESMG reserverar sig för eventuella skrivfel på någon av våra sajter där det lämnas uppgifter om någon av våra plus-tjänster.

3. PRENUMERATION

Aktivering av plus-tjänsten

Ditt abonnemang startas när du fyller i registreringsformuläret och betalar avgiften för plus-tjänsten. Detta gör att du får tillgång till plus-tjänsten under tiden din prenumeration löper. I det fall ingen prenumerationsavgift utgår för den inledande perioden (som definieras vid din registrering) startas plus-tjänsten när du fyller i registreringsformuläret och registrerar ett betalningsalternativ.

Bekräftelse

Efter att du registrerat dig och betalat avgiften för plus-tjänsten så skickas en bekräftelse till dig via den e-postadress som du har uppgett vid registreringen. Bekräftelsen innehåller villkoren för din prenumeration. De uppgifter som du har angett vid registreringen kommer finnas på ditt konto. Vi ber dig kontrollera att dessa uppgifter stämmer. Om någon uppgift inte är korrekt ska du ändra dessa via ditt konto. Du ansvarar för att kontaktuppgifterna är korrekta.

Åldersgräns

För att teckna upp dig för plus-tjänsten måste du vara minst 18 år. Är du under 18 år krävs förälder eller annan förmyndares godkännande för att du ska få registrera dig och använda plus-tjänsten. Genom att registrera dig och betala avgiften intygar du samtidigt att du har inhämtat ett sådant godkännande från förälder eller annan förmyndare. Du anses alltid försäkra riktigheten av sådana uppgifter som du lämnar om dig själv.

Prenumerationens löptid och uppsägning

Din prenumeration kan antingen vara en tillsvidareprenumeration eller en tidsbestämd prenumeration. Det framgår vid din beställning och registrering för plus-tjänsten om din prenumeration är en tillsvidareprenumeration eller om den är tidsbestämd.

En tillsvidareprenumeration innebär att du får tillgång till plus-tjänsten för en viss tidsperiod (vanligen en (1) månad), vilken förlängs med samma period om du själv inte säger upp prenumerationen innan periodens upphörande. Om du inte vill att din tillsvidareprenumeration förlängs, måste du alltså säga upp prenumerationen 48 timmar innan den aktuella tidsperioden löper ut. Uppsägning kan ske på Min Sida under respektive sajt som du är inloggad på.

En tidsbestämd prenumeration innebär att du får tillgång till plus-tjänsten under den angivna tidsperioden och att prenumerationen därefter upphör per automatik. En tidsbestämd prenumeration kan inte sägas upp i förtid.

ESMG äger rätt att säga upp din prenumeration, oavsett om det är en tillsvidareprenumeration eller en tidsbestämd prenumeration, med trettio (30) dagars varsel. ESMG har även rätt att omedelbart säga upp eller frysa din prenumeration om ESMG misstänker att du bryter mot dessa Villkor.

Avgift för plus-tjänsten

Prenumerationsavgiften för plus-tjänsten utgörs av en vanligen månatlig avgift och betalas alltid i förskott. Om avgiften är annan än en månatlig framgår vid registrering. Aktuell avgift framgår även din vid din registrering. Avgiften som anges inkluderar moms.

ESMG förbehåller sig rätten att ändra avgiften för plus-tjänsten vid tillsvidareprenumerationer. Den ändrade avgiften gäller då från och med nästkommande period, förutsatt att du inte sagt upp din prenumeration innan perioden löpt ut. En tidsbestämd prenumeration påverkas inte av en eventuell prisändring under den avtalade bindningstiden.

4. BETALNINGSALTERNATIV

Klarna Payments

Som betalningslösning använder ESMG Klarna Payments. Klarna Payments presenterar viss information för dig så snart du är identifierad. Vilken information du behöver ange för att uppnå identifiering kan variera mellan olika köptillfällen och kunder. Någon kreditupplysning tas aldrig direkt i Klarna Payments utan vid behov beroende på det betalningsalternativ du har valt. Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, till exempel banker. Sedan du har identifierats uppvisar Klarna Payments vilka alternativ som är tillgängliga för just dig. Faktura är förvalt som betalningsalternativ men du kan givetvis fritt välja något av de andra alternativen såsom direktbetalning via bank eller betalning med kort. Vilka alternativ du erbjuds kan växla från tid till annan. Du kan själv välja om du vill skydda din användning av Klarna Payments med en PIN-kod. För information om din betalning kontakta Klarna via https://www.klarna.com/se/kundservice/.

5. ANVÄNDNING AV PLUS-TJÄNSTEN

Plus-tjänsten får endast användas för privat, icke-kommersiellt bruk. Din prenumeration är personlig och dina rättigheter enligt dessa Villkor får inte överlåtas till någon annan. Du ska förvara dina användaruppgifter till ditt konto säkert och oåtkomliga för andra personer. Om du har skäl att misstänka att någon obehörig har tagit del av dina användaruppgifter ska du snarast underrätta ESMG om detta. Du ansvarar själv för skada som orsakas genom att någon obehörig har använt dina uppgifter.

Du får inte heller använda plus-tjänsten så att ESMG eller annan drabbas av olägenhet eller skada. Notera särskilt vad som gäller om rättigheterna till plus-tjänstens innehåll under punkt 6 nedan.

6. IMMATERIELLA RÄTTIGHETER

Allt innehåll som tillhandahålls genom plus-tjänsten, såsom texter, stillbilder och rörliga bilder, grafik, teckningar och datakoder, skyddas av lagen om upphovsrätt (1960:729) och rättigheterna därtill innehas av ESMG eller dess licensgivare. ESMGs varumärken och kännetecken är skyddade av varumärkesrättslig lagstiftning. Att du skapar ett konto och använder plus-tjänsten ger dig ingen rätt att mångfaldiga, kopiera, överlåta, upplåta, överföra eller i annan form utnyttja sådant innehåll som förekommer i plus-tjänsten och ej heller att använda att ESMGs varumärken och kännetecken.

7. BEHANDLING AV PERSONUPPGIFTER

ESMG behandlar dina personuppgifter i enlighet vår personuppgiftspolicy som finns tillgänglig på https://www.esmg.se/personuppgifter/

8. COOKIES

ESMG använder sig av cookies för att ge dig en bättre upplevelse på ESMGs plattformar. Läs mer här: https://www.esmg.se/cookiepolicy/

9. TEKNISKA FÖRUTSÄTTNINGAR

Din tillgång till plus-tjänsten är vid var tid beroende av att du innehar erforderlig hårdvara och mjukvaror, såsom program för webbläsare och e-post, samt abonnemang för Internetanslutning. ESMG åtar sig inget ansvar för din tillgång till hårdvara och mjukvaror och inte heller för funktionaliteten i dessa eller förekommande kostnader som tredje parter, såsom internet- eller mobiltelefonoperatörer, kan betinga sig av dig i anledning av din användning av plus-tjänsten. Plus-tjänsten stöds av de senaste operativsystemen.

10. ANSVARSBEGRÄNSNING

ESMG kan inte hållas ansvarig för plus-tjänstens funktion, tillgänglighet, kvalitet, användbarhet eller säkerhet. Denna ansvarsbegränsning omfattar varje skada, direkt eller indirekt, som kan hänföras till användningen, eller hinder att använda, plus-tjänsten och dess innehåll. ESMG kan inte heller hållas ansvarig för tredje parters innehåll eller information som du kan ha fått del av genom användning av plus-tjänsten.

ESMG har rätt att tillfälligt stänga plus-tjänsten för att genomföra systemunderhåll, uppgradering eller för att vidta andra tekniska åtgärder. ESMG ska, i möjligaste mån, utföra dessa åtgärder med så små störningar som möjligt för dig. ESMG ansvarar inte för skada eller förlust som du kan anse dig lida av på grund av plus-tjänstens begränsningar i tillgång enligt ovan.

11. LÄNKAR

Plus-tjänsten kan innehålla länkar till andra webbplatser som kontrolleras av tredje part. ESMG ansvarar inte för innehåll och överföringar från sådana länkade webbplatser.

12. VILLKORSÄNDRING

ESMG har rätt att ändra dessa Villkor. En villkorsändring träder i kraft tidigast trettio (30) dagar efter det att ändrade villkor har meddelats dig via den e-postadress som du har uppgett vid registrering för plus-tjänsten. Om du inte godtar villkorsändringen kan du inom ovan nämnda 30-dagarsfrist säga upp din prenumeration. En uppsägning kan göras via e-post till kundtjanst@esmg.se. Om du inte sagt upp din prenumeration eller om du använder plus-tjänsten efter det att de nya villkoren trätt i kraft, innebär detta att du anses ha accepterat de nya ändrade villkoren.

13. ÅNGERRÄTT

Om du tecknar en prenumeration som privatperson, har du rätt att ångra ditt köp. Om du vill utnyttja din ångerrätt, måste du meddela oss inom 14 dagar från din beställning av plus-tjänsten. Du kan meddela oss genom att kontakta ESMGs kundtjänst via kundtjanst@esmg.se. På Konsumentverkets hemsida (www.konsumentverket.se) finns en blankett som du kan använda dig av för att utnyttja din ångerrätt.

Om prenumerationen redan är betald vid utövande av ångerrätten kommer vi att återbetala prenumerationsavgiften. Eftersom betalning för plus-tjänsten sker via Klarna Payments, så återbetalas avgiften via Klarna.

14. MEDDELANDEN

Du accepterar att ESMG kan komma att kontakta dig genom den e-postadress du angett vid din registrering, i syfte att informera dig om villkorsändringar eller andra meddelanden hänförliga till din prenumeration eller till plus-jänsten.

Vi använder även din e-post för att skicka dig meddelanden som avser direktmarknadsföring, såsom nyhetsbrev, information och erbjudanden om ESMGs olika tjänster och varumärken. Om du inte vill ta del av dessa meddelanden kan du avanmäla dig antingen genom att använda länken för avanmälan längst ned i mejlet eller genom att ändra kontoinställningar på Min Sida.

15. TILLÄMPLIG LAG OCH TVISTELÖSNING

Dessa Villkor ska tolkas och tillämpas i enlighet med svensk lag. Eventuell tvist ska avgöras av svensk allmän domstol, med Stockholms tingsrätt som första instans. Tvist kan också prövas av Allmänna reklamationsnämnden, vars beslut är en rekommendation till parterna om hur tvisten bör lösas.

16. KONTAKTUPPGIFTER

Du är alltid välkommen att kontakta ESMG via kundtjanst@esmg.se

Ange din värdekod:

Lös in värdekod Stäng
×

Välkommen till vårt lag!

Som plus-medlem har du nu tillgång till ALLT material på Formeldirekt.se

Tack, ditt köp är nu genomfört. Du har nu tillgång till ALLT material på Hockeysverige, FotbollDirekt, Innebandymagazinet och Svenska Fans (bannerfritt).

×

Grattis, du har nu blivit medlem!

Framöver kommer du få nyhetsbrev från FormelDirekt, glöm inte att du även kan bli plusmedlem för att få tillgång till ALLT material på sajten