Kan Red Bull och firma Verstappen/Perez få mer konkurrens i framtiden?
Foto: ALEKSANDRA SZMIGIEL/Reuters
Krönika
Magnus Berthling: Formula 1 var inte bättre förr – men nytt blod behövs
ANNONS

Är formula 1 på väg att bli en stängd liga? I sin senaste krönika framhäver Magnus Berthling vikten av fler stall i sporten för att inte spänning och dramatik ska gå förlorad på sikt. Blir amerikanen Michael Andretti den som lyckas ta sporten framåt?

”Det var bättre förr” är en populär fras bland idrottsintresserade som triggar i gång känslosamma och inte sällan timslånga nostalgiska diskussioner där händelser i det förgångna romantiseras och höjs till skyarna medan det som var mindre bra och tråkigt glöms bort. Det gäller oavsett om det handlar om fotbolls-VM genom tiderna eller om Formula 1-sportens långa och tidvis komplexa historia.

Men lugnar man sig lite och tittar på fakta är det svårt att blunda för verkligheten. 

För Formula 1 har aldrig varit större än nu, vare sig vi mäter det i publikintresse, omsättning eller mediabevakning. Runt millennieskiftet kunde vi se en viss stagnation kring publik- och tittarsifforna samtidigt som supporterbasen sakta blev alltmer ålderstigen, speciell i Europa. Men nu skenar intresset för F1 kraftigt över hela världen där inte minst en ny generation supporters börjar få smak på den spänning och dramatik sporten erbjuder (Netflix-serien ”Drive-to-survive” är bara en av flera faktorer som bidragit). 

Kanske roligast av allt är att motorsportfans i USA äntligen börja upptäcka Formula 1 efter många års svalt intresse då främst Nascar i stället dominerat. F1-loppen i Austin och Miami drog förra säsongen rekordpublik och får 2023 sällskap av ett mycket extraordinärt lopp mitt inne i centrala Las Vegas som garanterat kommer bli utsålt trots rekordhöga biljettpriser.

Men visst finns det saker som behöver rättas till om den positiva utvecklingen ska fortsätta. 

En viktig framtidsfråga är att öppna upp sporten för nya team, då det mer och mer känns som att Formula 1 håller på att bli en stängd liga. Det finns i nuläget stora trösklar där det är oerhört krävande för nya aktörer att slå sig in. Visserligen kliver Audi in i samband med de nya reglerna 2026, men bara som motorleverantör och samarbetspartner till Sauber. Helt nya team motarbetas kraftfullt av de befintliga teamen som inte vill dela med sig av de ofantliga TV-pengar sporten drar in och som inte förstår att förnyelse och konkurrens är vitalt för den framtida utvecklingen av Formula 1.

Att F1-griden regelbundet förnyas är viktigt ur flera aspekter. Dels finns det faktiskt plats för åtminstone två eller tre ytterligare team, vilket skapar mer spänning på banan och höjer intresset för oss supporters. Dels är det viktigt att drömmen om att ta sitt team hela vägen till F1 hålls levande för alla de duktiga team som kämpar i exempelvis F2 och F3 eller i andra motorsportgrenar. Det finns garanterat ingen stallchef inom någon racingdisciplin som inte drömmer om att stå på griden framför hundratusentals åskådare på plats och många, många miljoner fans framför TV-rutan. Att stänga en liga är förödande för sportens utveckling på sikt, glöm inte att nästan alla av dagens F1-team en gång har börjat i väldigt liten skala och sedan mödosamt arbetat sig upp i racingherarkin.

 Mohammed Ben Sulayem och Charles Leclerc i samspråk i samband med Abu Dhabis Grand Prix i november. Foto: REUTERS/Aleksandra Szmigiel

Villig att betala två miljarder kronor

Aktuellt just nu är Michael Andrettis försök att etablera sig i F1 genom partnerskap med Cadillac, en ju inte helt liten aktör i bilvärlden. Andretti, som tillsammans med Roger Penske och Chip Ganassi är stormakter inom Indycar, är fullt villig att betala två miljarder kronor i inträdesbiljett, plus investera i en tänkt fabrik (redan under uppbyggnad), kompetenta människor och inte minst förare där ambitionen är att ta minst en talang från USA in i F1-sporten. Men de giriga F1-teamen gör allt för att stoppa honom, även om han fått en allierad i den nya FIA-basen Mohammed Ben Sulayem, som alltmer överraskar med sitt offensiva och nytänkande ledarskap. Här har vi embryot till ännu ett bråk inom Formula 1 med oviss utgång.

Annat var det förr, om man nu får vara lite nostalgisk. Under 60- men framför allt på 70-talet var tröskeln låg för ett team som drömde om Formula 1, där det fanns flera vägar in på griden. 

Ett sätt vara att köpa en fjolårsbil från något av de etablerade stallen. Bilar som ofta var väl utprovade och konkurrenskraftig i alla fall i början av den nya säsongen.

Det fanns också tillverkare som levde på att sälja nya Formula 1-bilar till den som ville etablera sig, Till exempel March (Ronnie Petersons första F1-team), Lola och många andra som här såg en intressant affär.  

Och att bygga en helt egen bil var heller ingen omöjlighet och krävde på den tiden måttliga resurser och inga direkt avancerade faciliteter. När bilen sen var klar åkte man förbi Cosworth-fabriken (som byggde dåtiden standardmotor i F1) och köpte en nyrenoverad motor till rimlig peng. När man kom fram till banan lämnade man in bilen på en inte alltför omfattande besiktning och kunde därefter köra ut på banan och testa utan några speciella formalia. Men väl där var det få nya team som lyckades få upp farten, ofta blev det bara några få tävlingar innan man drog sig ur och insåg att det krävdes väldigt mycket kunskap, erfarenheter och resurser för att bli konkurrenskraftig. Men alla nya bilar var intressanta för oss supporters, och en och annan envis entreprenör lyckades med mycket möda till slut etablera sig i sporten. Tänk på till exempel team som Williams, Toleman (embryot till dagens BWT Alpine F1 Team) men också Hesketh, Walter Wolf, Shadow, Ligier, Penske och senare Stewart som alla lyckades vinna i alla fall i ett GP-lopp.

Så sent som 2012 gjorde FIA ett försök att förnya Formula 1 genom att ge licens till fyra helt nya team. Tyvärr blev det för samtliga av dessa team ett ordentligt fiasko, där alla snabbt försvann från F1-mästerskapet. Därefter har bara Haas F1 Team lyckats ta sig in från scratch genom goda kontakter (Ferrari) och mycket smartness i upplägget som hållit ner kostnaderna.

En Arsenal-supporter protesterar mot planerna på en europeisk superliga utanför Emirates Stadium i London. 
Foto: REUTERS/Henry Nicholls TPX IMAGES OF THE DAY

Läge att protestera?

Så låt oss hoppas att Michel Andretti får till sitt tänkta F1-team. Det kommer garanterat att öka intresset i USA för Formula 1 ännu mer. Och det känns som en väldigt gedigen satsning – namnet Andretti är ju närmast ikoniskt inom motorsport. Pappa Mario är ju obestridligt världens mest framgångsrika allroundförare genom tiderna som vunnit segrar och titlar i nästan all form av motorsport. Från Indy 500 till att bli F1-mästare (1978) och massor av segrar i bland annat sportvagnar, Nascar och till och med så kallade midgets som körs på korta grusbanor. Och detta under en aktiv karriär som spände över nästan 50 år. Och bakom teamet finns starka finansiärer, inte minst General Motors genom Cadillac.

När de stora fotbollsklubbarna i Europa försökte skapa en egen, stängd liga för att tjäna mer pengar reagerade deras supporters blixtsnabbt, demonstrerade utanför klubbarnas kontor och hotade bojkotta deras matcher. 

Idén om en stängd liga drogs snabbt tillbaks. 

Så kanske borde världens F1-fans följa exemplet och samlas utanför FIA:s imponerande kontor vid Place de Concorde i Paris och där uttrycka sitt stöd för fler nya team inom Formula 1. Det skulle garanterad gynna sportens utveckling och skapa ännu mer spänning i denna fantastisk sport. 

Go Andretti go!



Magnus Berthling har följt Formula 1 sedan 70-talets början, men också många andra discipliner inom internationell motorsport. Magnus har också varit förbundsordförande för Svenska Bilsportförbundet. Han var givetvis på plats i Anderstorp och såg premiären för Sveriges Grand Prix 1973 och håller fortfarande Ronnie Peterson som en de största F1-förarna genom tiderna. Vidare hoppas han att Sergio Perez blir världsmästare 2023 och att McLaren äntligen ska komma tillbaka som toppteam i Formula 1.  


Ur arkivet: F1-giganternas hetaste dueller genom åren

 

Den här artikeln handlar om:

Laddar...
Tack för att du väljer att uppgradera ditt konto till Everysport Plus (ditt nya pris blir 99kr/mån). Klicka på knappen nedan för att genomföra köpet.
Visa köpvillkor
Gå vidare Stäng
×

1. VILLKORENS TILLÄMPLIGHET

För att få tillgång till plus-tjänsten måste du ingå ett avtal med ESMG genom att registrera dig och betala prenumerationsavgiften.

2. PLUS-TJÄNSTENS INNEHÅLL

ESMG förnyar och förbättrar plus-tjänsten fortlöpande, vilket innebär att vi utan föregående meddelande kan komma att lägga till, förändra och ta bort innehåll och funktioner. ESMG reserverar sig för eventuella skrivfel på någon av våra sajter där det lämnas uppgifter om någon av våra plus-tjänster.

3. PRENUMERATION

Aktivering av plus-tjänsten

Ditt abonnemang startas när du fyller i registreringsformuläret och betalar avgiften för plus-tjänsten. Detta gör att du får tillgång till plus-tjänsten under tiden din prenumeration löper. I det fall ingen prenumerationsavgift utgår för den inledande perioden (som definieras vid din registrering) startas plus-tjänsten när du fyller i registreringsformuläret och registrerar ett betalningsalternativ.

Bekräftelse

Efter att du registrerat dig och betalat avgiften för plus-tjänsten så skickas en bekräftelse till dig via den e-postadress som du har uppgett vid registreringen. Bekräftelsen innehåller villkoren för din prenumeration. De uppgifter som du har angett vid registreringen kommer finnas på ditt konto. Vi ber dig kontrollera att dessa uppgifter stämmer. Om någon uppgift inte är korrekt ska du ändra dessa via ditt konto. Du ansvarar för att kontaktuppgifterna är korrekta.

Åldersgräns

För att teckna upp dig för plus-tjänsten måste du vara minst 18 år. Är du under 18 år krävs förälder eller annan förmyndares godkännande för att du ska få registrera dig och använda plus-tjänsten. Genom att registrera dig och betala avgiften intygar du samtidigt att du har inhämtat ett sådant godkännande från förälder eller annan förmyndare. Du anses alltid försäkra riktigheten av sådana uppgifter som du lämnar om dig själv.

Prenumerationens löptid och uppsägning

Din prenumeration kan antingen vara en tillsvidareprenumeration eller en tidsbestämd prenumeration. Det framgår vid din beställning och registrering för plus-tjänsten om din prenumeration är en tillsvidareprenumeration eller om den är tidsbestämd.

En tillsvidareprenumeration innebär att du får tillgång till plus-tjänsten för en viss tidsperiod (vanligen en (1) månad), vilken förlängs med samma period om du själv inte säger upp prenumerationen innan periodens upphörande. Om du inte vill att din tillsvidareprenumeration förlängs, måste du alltså säga upp prenumerationen 48 timmar innan den aktuella tidsperioden löper ut. Uppsägning kan ske på Min Sida under respektive sajt som du är inloggad på.

En tidsbestämd prenumeration innebär att du får tillgång till plus-tjänsten under den angivna tidsperioden och att prenumerationen därefter upphör per automatik. En tidsbestämd prenumeration kan inte sägas upp i förtid.

ESMG äger rätt att säga upp din prenumeration, oavsett om det är en tillsvidareprenumeration eller en tidsbestämd prenumeration, med trettio (30) dagars varsel. ESMG har även rätt att omedelbart säga upp eller frysa din prenumeration om ESMG misstänker att du bryter mot dessa Villkor.

Avgift för plus-tjänsten

Prenumerationsavgiften för plus-tjänsten utgörs av en vanligen månatlig avgift och betalas alltid i förskott. Om avgiften är annan än en månatlig framgår vid registrering. Aktuell avgift framgår även din vid din registrering. Avgiften som anges inkluderar moms.

ESMG förbehåller sig rätten att ändra avgiften för plus-tjänsten vid tillsvidareprenumerationer. Den ändrade avgiften gäller då från och med nästkommande period, förutsatt att du inte sagt upp din prenumeration innan perioden löpt ut. En tidsbestämd prenumeration påverkas inte av en eventuell prisändring under den avtalade bindningstiden.

4. BETALNINGSALTERNATIV

Klarna Payments

Som betalningslösning använder ESMG Klarna Payments. Klarna Payments presenterar viss information för dig så snart du är identifierad. Vilken information du behöver ange för att uppnå identifiering kan variera mellan olika köptillfällen och kunder. Någon kreditupplysning tas aldrig direkt i Klarna Payments utan vid behov beroende på det betalningsalternativ du har valt. Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, till exempel banker. Sedan du har identifierats uppvisar Klarna Payments vilka alternativ som är tillgängliga för just dig. Faktura är förvalt som betalningsalternativ men du kan givetvis fritt välja något av de andra alternativen såsom direktbetalning via bank eller betalning med kort. Vilka alternativ du erbjuds kan växla från tid till annan. Du kan själv välja om du vill skydda din användning av Klarna Payments med en PIN-kod. För information om din betalning kontakta Klarna via https://www.klarna.com/se/kundservice/.

5. ANVÄNDNING AV PLUS-TJÄNSTEN

Plus-tjänsten får endast användas för privat, icke-kommersiellt bruk. Din prenumeration är personlig och dina rättigheter enligt dessa Villkor får inte överlåtas till någon annan. Du ska förvara dina användaruppgifter till ditt konto säkert och oåtkomliga för andra personer. Om du har skäl att misstänka att någon obehörig har tagit del av dina användaruppgifter ska du snarast underrätta ESMG om detta. Du ansvarar själv för skada som orsakas genom att någon obehörig har använt dina uppgifter.

Du får inte heller använda plus-tjänsten så att ESMG eller annan drabbas av olägenhet eller skada. Notera särskilt vad som gäller om rättigheterna till plus-tjänstens innehåll under punkt 6 nedan.

6. IMMATERIELLA RÄTTIGHETER

Allt innehåll som tillhandahålls genom plus-tjänsten, såsom texter, stillbilder och rörliga bilder, grafik, teckningar och datakoder, skyddas av lagen om upphovsrätt (1960:729) och rättigheterna därtill innehas av ESMG eller dess licensgivare. ESMGs varumärken och kännetecken är skyddade av varumärkesrättslig lagstiftning. Att du skapar ett konto och använder plus-tjänsten ger dig ingen rätt att mångfaldiga, kopiera, överlåta, upplåta, överföra eller i annan form utnyttja sådant innehåll som förekommer i plus-tjänsten och ej heller att använda att ESMGs varumärken och kännetecken.

7. BEHANDLING AV PERSONUPPGIFTER

ESMG behandlar dina personuppgifter i enlighet vår personuppgiftspolicy som finns tillgänglig på https://www.esmg.se/personuppgifter/

8. COOKIES

ESMG använder sig av cookies för att ge dig en bättre upplevelse på ESMGs plattformar. Läs mer här: https://www.esmg.se/cookiepolicy/

9. TEKNISKA FÖRUTSÄTTNINGAR

Din tillgång till plus-tjänsten är vid var tid beroende av att du innehar erforderlig hårdvara och mjukvaror, såsom program för webbläsare och e-post, samt abonnemang för Internetanslutning. ESMG åtar sig inget ansvar för din tillgång till hårdvara och mjukvaror och inte heller för funktionaliteten i dessa eller förekommande kostnader som tredje parter, såsom internet- eller mobiltelefonoperatörer, kan betinga sig av dig i anledning av din användning av plus-tjänsten. Plus-tjänsten stöds av de senaste operativsystemen.

10. ANSVARSBEGRÄNSNING

ESMG kan inte hållas ansvarig för plus-tjänstens funktion, tillgänglighet, kvalitet, användbarhet eller säkerhet. Denna ansvarsbegränsning omfattar varje skada, direkt eller indirekt, som kan hänföras till användningen, eller hinder att använda, plus-tjänsten och dess innehåll. ESMG kan inte heller hållas ansvarig för tredje parters innehåll eller information som du kan ha fått del av genom användning av plus-tjänsten.

ESMG har rätt att tillfälligt stänga plus-tjänsten för att genomföra systemunderhåll, uppgradering eller för att vidta andra tekniska åtgärder. ESMG ska, i möjligaste mån, utföra dessa åtgärder med så små störningar som möjligt för dig. ESMG ansvarar inte för skada eller förlust som du kan anse dig lida av på grund av plus-tjänstens begränsningar i tillgång enligt ovan.

11. LÄNKAR

Plus-tjänsten kan innehålla länkar till andra webbplatser som kontrolleras av tredje part. ESMG ansvarar inte för innehåll och överföringar från sådana länkade webbplatser.

12. VILLKORSÄNDRING

ESMG har rätt att ändra dessa Villkor. En villkorsändring träder i kraft tidigast trettio (30) dagar efter det att ändrade villkor har meddelats dig via den e-postadress som du har uppgett vid registrering för plus-tjänsten. Om du inte godtar villkorsändringen kan du inom ovan nämnda 30-dagarsfrist säga upp din prenumeration. En uppsägning kan göras via e-post till kundtjanst@esmg.se. Om du inte sagt upp din prenumeration eller om du använder plus-tjänsten efter det att de nya villkoren trätt i kraft, innebär detta att du anses ha accepterat de nya ändrade villkoren.

13. ÅNGERRÄTT

Om du tecknar en prenumeration som privatperson, har du rätt att ångra ditt köp. Om du vill utnyttja din ångerrätt, måste du meddela oss inom 14 dagar från din beställning av plus-tjänsten. Du kan meddela oss genom att kontakta ESMGs kundtjänst via kundtjanst@esmg.se. På Konsumentverkets hemsida (www.konsumentverket.se) finns en blankett som du kan använda dig av för att utnyttja din ångerrätt.

Om prenumerationen redan är betald vid utövande av ångerrätten kommer vi att återbetala prenumerationsavgiften. Eftersom betalning för plus-tjänsten sker via Klarna Payments, så återbetalas avgiften via Klarna.

14. MEDDELANDEN

Du accepterar att ESMG kan komma att kontakta dig genom den e-postadress du angett vid din registrering, i syfte att informera dig om villkorsändringar eller andra meddelanden hänförliga till din prenumeration eller till plus-jänsten.

Vi använder även din e-post för att skicka dig meddelanden som avser direktmarknadsföring, såsom nyhetsbrev, information och erbjudanden om ESMGs olika tjänster och varumärken. Om du inte vill ta del av dessa meddelanden kan du avanmäla dig antingen genom att använda länken för avanmälan längst ned i mejlet eller genom att ändra kontoinställningar på Min Sida.

15. TILLÄMPLIG LAG OCH TVISTELÖSNING

Dessa Villkor ska tolkas och tillämpas i enlighet med svensk lag. Eventuell tvist ska avgöras av svensk allmän domstol, med Stockholms tingsrätt som första instans. Tvist kan också prövas av Allmänna reklamationsnämnden, vars beslut är en rekommendation till parterna om hur tvisten bör lösas.

16. KONTAKTUPPGIFTER

Du är alltid välkommen att kontakta ESMG via kundtjanst@esmg.se

Ange din värdekod:

Lös in värdekod Stäng
×

Välkommen till vårt lag!

Som plus-medlem har du nu tillgång till ALLT material på Formeldirekt.se

Tack, ditt köp är nu genomfört. Du har nu tillgång till ALLT material på Hockeysverige, FotbollDirekt, Innebandymagazinet och Svenska Fans (bannerfritt).

×

Grattis, du har nu blivit medlem!

Framöver kommer du få nyhetsbrev från FormelDirekt, glöm inte att du även kan bli plusmedlem för att få tillgång till ALLT material på sajten