Är formula 1 på väg att bli en stängd liga? I sin senaste krönika framhäver Magnus Berthling vikten av fler stall i sporten för att inte spänning och dramatik ska gå förlorad på sikt. Blir amerikanen Michael Andretti den som lyckas ta sporten framåt?
”Det var bättre förr” är en populär fras bland idrottsintresserade som triggar i gång känslosamma och inte sällan timslånga nostalgiska diskussioner där händelser i det förgångna romantiseras och höjs till skyarna medan det som var mindre bra och tråkigt glöms bort. Det gäller oavsett om det handlar om fotbolls-VM genom tiderna eller om Formula 1-sportens långa och tidvis komplexa historia.
Men lugnar man sig lite och tittar på fakta är det svårt att blunda för verkligheten.
För Formula 1 har aldrig varit större än nu, vare sig vi mäter det i publikintresse, omsättning eller mediabevakning. Runt millennieskiftet kunde vi se en viss stagnation kring publik- och tittarsifforna samtidigt som supporterbasen sakta blev alltmer ålderstigen, speciell i Europa. Men nu skenar intresset för F1 kraftigt över hela världen där inte minst en ny generation supporters börjar få smak på den spänning och dramatik sporten erbjuder (Netflix-serien ”Drive-to-survive” är bara en av flera faktorer som bidragit).
Kanske roligast av allt är att motorsportfans i USA äntligen börja upptäcka Formula 1 efter många års svalt intresse då främst Nascar i stället dominerat. F1-loppen i Austin och Miami drog förra säsongen rekordpublik och får 2023 sällskap av ett mycket extraordinärt lopp mitt inne i centrala Las Vegas som garanterat kommer bli utsålt trots rekordhöga biljettpriser.
Men visst finns det saker som behöver rättas till om den positiva utvecklingen ska fortsätta.
En viktig framtidsfråga är att öppna upp sporten för nya team, då det mer och mer känns som att Formula 1 håller på att bli en stängd liga. Det finns i nuläget stora trösklar där det är oerhört krävande för nya aktörer att slå sig in. Visserligen kliver Audi in i samband med de nya reglerna 2026, men bara som motorleverantör och samarbetspartner till Sauber. Helt nya team motarbetas kraftfullt av de befintliga teamen som inte vill dela med sig av de ofantliga TV-pengar sporten drar in och som inte förstår att förnyelse och konkurrens är vitalt för den framtida utvecklingen av Formula 1.
Att F1-griden regelbundet förnyas är viktigt ur flera aspekter. Dels finns det faktiskt plats för åtminstone två eller tre ytterligare team, vilket skapar mer spänning på banan och höjer intresset för oss supporters. Dels är det viktigt att drömmen om att ta sitt team hela vägen till F1 hålls levande för alla de duktiga team som kämpar i exempelvis F2 och F3 eller i andra motorsportgrenar. Det finns garanterat ingen stallchef inom någon racingdisciplin som inte drömmer om att stå på griden framför hundratusentals åskådare på plats och många, många miljoner fans framför TV-rutan. Att stänga en liga är förödande för sportens utveckling på sikt, glöm inte att nästan alla av dagens F1-team en gång har börjat i väldigt liten skala och sedan mödosamt arbetat sig upp i racingherarkin.
Villig att betala två miljarder kronor
Aktuellt just nu är Michael Andrettis försök att etablera sig i F1 genom partnerskap med Cadillac, en ju inte helt liten aktör i bilvärlden. Andretti, som tillsammans med Roger Penske och Chip Ganassi är stormakter inom Indycar, är fullt villig att betala två miljarder kronor i inträdesbiljett, plus investera i en tänkt fabrik (redan under uppbyggnad), kompetenta människor och inte minst förare där ambitionen är att ta minst en talang från USA in i F1-sporten. Men de giriga F1-teamen gör allt för att stoppa honom, även om han fått en allierad i den nya FIA-basen Mohammed Ben Sulayem, som alltmer överraskar med sitt offensiva och nytänkande ledarskap. Här har vi embryot till ännu ett bråk inom Formula 1 med oviss utgång.
Annat var det förr, om man nu får vara lite nostalgisk. Under 60- men framför allt på 70-talet var tröskeln låg för ett team som drömde om Formula 1, där det fanns flera vägar in på griden.
Ett sätt vara att köpa en fjolårsbil från något av de etablerade stallen. Bilar som ofta var väl utprovade och konkurrenskraftig i alla fall i början av den nya säsongen.
Det fanns också tillverkare som levde på att sälja nya Formula 1-bilar till den som ville etablera sig, Till exempel March (Ronnie Petersons första F1-team), Lola och många andra som här såg en intressant affär.
Och att bygga en helt egen bil var heller ingen omöjlighet och krävde på den tiden måttliga resurser och inga direkt avancerade faciliteter. När bilen sen var klar åkte man förbi Cosworth-fabriken (som byggde dåtiden standardmotor i F1) och köpte en nyrenoverad motor till rimlig peng. När man kom fram till banan lämnade man in bilen på en inte alltför omfattande besiktning och kunde därefter köra ut på banan och testa utan några speciella formalia. Men väl där var det få nya team som lyckades få upp farten, ofta blev det bara några få tävlingar innan man drog sig ur och insåg att det krävdes väldigt mycket kunskap, erfarenheter och resurser för att bli konkurrenskraftig. Men alla nya bilar var intressanta för oss supporters, och en och annan envis entreprenör lyckades med mycket möda till slut etablera sig i sporten. Tänk på till exempel team som Williams, Toleman (embryot till dagens BWT Alpine F1 Team) men också Hesketh, Walter Wolf, Shadow, Ligier, Penske och senare Stewart som alla lyckades vinna i alla fall i ett GP-lopp.
Så sent som 2012 gjorde FIA ett försök att förnya Formula 1 genom att ge licens till fyra helt nya team. Tyvärr blev det för samtliga av dessa team ett ordentligt fiasko, där alla snabbt försvann från F1-mästerskapet. Därefter har bara Haas F1 Team lyckats ta sig in från scratch genom goda kontakter (Ferrari) och mycket smartness i upplägget som hållit ner kostnaderna.
Läge att protestera?
Så låt oss hoppas att Michel Andretti får till sitt tänkta F1-team. Det kommer garanterat att öka intresset i USA för Formula 1 ännu mer. Och det känns som en väldigt gedigen satsning – namnet Andretti är ju närmast ikoniskt inom motorsport. Pappa Mario är ju obestridligt världens mest framgångsrika allroundförare genom tiderna som vunnit segrar och titlar i nästan all form av motorsport. Från Indy 500 till att bli F1-mästare (1978) och massor av segrar i bland annat sportvagnar, Nascar och till och med så kallade midgets som körs på korta grusbanor. Och detta under en aktiv karriär som spände över nästan 50 år. Och bakom teamet finns starka finansiärer, inte minst General Motors genom Cadillac.
När de stora fotbollsklubbarna i Europa försökte skapa en egen, stängd liga för att tjäna mer pengar reagerade deras supporters blixtsnabbt, demonstrerade utanför klubbarnas kontor och hotade bojkotta deras matcher.
Idén om en stängd liga drogs snabbt tillbaks.
Så kanske borde världens F1-fans följa exemplet och samlas utanför FIA:s imponerande kontor vid Place de Concorde i Paris och där uttrycka sitt stöd för fler nya team inom Formula 1. Det skulle garanterad gynna sportens utveckling och skapa ännu mer spänning i denna fantastisk sport.
Go Andretti go!
Magnus Berthling har följt Formula 1 sedan 70-talets början, men också många andra discipliner inom internationell motorsport. Magnus har också varit förbundsordförande för Svenska Bilsportförbundet. Han var givetvis på plats i Anderstorp och såg premiären för Sveriges Grand Prix 1973 och håller fortfarande Ronnie Peterson som en de största F1-förarna genom tiderna. Vidare hoppas han att Sergio Perez blir världsmästare 2023 och att McLaren äntligen ska komma tillbaka som toppteam i Formula 1.
Ur arkivet: F1-giganternas hetaste dueller genom åren