“Sportswashing” är ett begrepp som ännu en gång aktualiserades i samband med fotbolls-VM i Qatar förra månaden. I F1 är det minst lika aktuellt efter att Gulf-staterna tilldelats ännu fler lopp nästa år, skriver Magnus Berthling i sin senaste krönika.
Fotbolls-VM i Qatar blev synnerligen omdiskuterat även om det slutade med en rafflande final. En av de många saker som kom upp och diskuterades flitigt innan, under och efter VM var begreppet ”sportswashing”, det vill säga när idrott används av till exempel nationer, politiker, företag och andra för att tvätta bort och dölja negativa saker. Det kan handla om korruption, miljöförstöring, bristande respekt för mänskliga rättigheter och mycket annat.
Motorsporten i allmänhet och Formula 1 i synnerhet är långt ifrån några föredömen på detta område. Nästa år körs exempelvis fyra GP-lopp i just Gulf-staterna. Även om man lägger moral och etik helt åt sidan är det inte bra för sportens utveckling, där traditionella F1-länder som Tyskland och Frankrike blir utan GP-lopp, så även många andra viktiga länder i främst Asien som till exempel Sydkorea, Indien, Vietnam med flera. Ett eller möjligen två race i Gulfen hade räckt mer än väl om vi F1-supporters fått bestämma.
”Sportswashing” kan ses ur på många synvinklar. Det är ju inte helt självklart att en bojkott gör mer nytta än att faktiskt åka och tävla i tvivelaktiga länder. F1-tävlingarna i Saudiarabien har ju trots allt skapat en hel del uppmärksamhet kring viktiga frågor om än i litet format. Lewis Hamiltons hjälm med HBQT-färger mitt framför näsan på de arabiska prinsarna får väl ses som i alla fall ett litet steg framåt, Sebastian Vettels kartingtävling i Jeddah för unga saudiska kvinnor likaså.
Sportswashing inom motorsporten är ingalunda något nytt. När Mussolini på 1920-talet konsoliderade sin fascistregim nyttjande han både fotboll, cykel och biltävlingar flitigt både för att framhäva den italienska nationen (med sig själv i centrum) och hålla medborgarnas fokus borta från politiken. Men ännu längre gick Adolf Hitlers Nazistregim på 30-talet. Även om det inte var Hitler som byggde den mytomspunna banan Nürburgring vilket många tror, stöttade nazistregimen kraftfullt både Mercedes som Auto-Union (föregångare till dagens Audi) med stora penningmedel för att besegra sina italienska och franska rivaler i det som var föregångarna till dagens F1-tävlingar.
Men, trots helt överlägsna bilar gick det inte tyskarnas väg i början. Tazio Nuvolari, en småväxt och inte speciellt bildskön italienare, körde gång på gång ifrån de tyska bilarna. Först i en Alfa Romeo, senare i en Maserati trots att båda bilarna var helt underlägsna i motoreffekt. Något som Nuvolari kompenserade med en fenomenal körteknik där han tog kurvorna med 4-hjulsladd och fullt uppställ. Till slut såg Auto-Unions stallchef Dr. Karl Feuereissen ingen annan utväg än att erbjuda Tazio Nuvolari ett riktigt fett kontrakt, så under de två sista säsongerna innan kriget stängde ner all motorsport vann Nuvolari en mängd tävlingar med den fantastiska Auto Union Type D. Ett riktigt monster att tämja som initialt hade en kompressormatad V16-motor placerad långt bakom föraren.
Adolf Hitler lär dock ha blivit rasande på Auto Unions stallchef, då han inte ansåg att den lille och svartmuskige Nuvolari var tillräckligt ”arisk”. Det resoluta svaret Hitler fick av Feuereissen var att han inte skulle dra sig för att låta en apa köra bilen om apan bara körde tillräckligt fort. Sant eller inte, helt bekräftat är inte uttalandet, så fick Hitler till slut acceptera att rasideologi aldrig kan styra vem som är bäst i idrott. Nuvolari fortsatte vinna och blev dessutom väldigt populär i Tyskland. En liten parallellt till den färgade amerikanske friidrottaren Jesse Owens som tog fyra guld i Berlin-OS 1936, mitt framför näsan på nazistregimen som hoppades på en total tysk dominans.
“Råkat" hylla båder Hitler och Putin
Men trots en och annan solskenshistoria är det nog bara att konstatera att motorsport i allmänhet och Formel 1 i synnerhet som nämnts inte är några föredömen när det kommer till politisk medvetenhet.
Människor engagerade i motorsport är ofta tämligen ointresserade och okunniga om politik, vilket märkts av bland annat Bernie Ecclestone många klavertramp där han tidvis i olika intervjuer råkat hylla både Hitler och Putin, även om han ofta ångrat sig i efterhand.
När den kontroversiella FIA-ordföranden Max Mosley insåg att han omöjligt kunde göra politisk karriär vilket var hans dröm (han var son till den ökände nazistledare Oswald Mosley), sökte han sig i stället till motorsporten. Vid sin första tävling och när han presenterade sig för de övriga förarna fick han bara kommentaren ”Mosley, never heard of the name”.
Men kanske ser vi en ny era inom F1 växa fram med förare som vågar stå för sina åsikter och ställa krav på sina team, sponsorer och arrangörer. Till exempel fick Lewis Hamilton Mercedes att lacka sina bilar svarta under två säsonger för att visa sitt stöd till rörelsen Black Lives Matter. Och för några säsonger sedan valde i alla fall flertalet förare att gå ner på knä under nationalsången på startgriden. Eller som när Sebastian Vettel efter loppen tar med sina kompisar och plockar skräp på läktaren. Så visst kan ibland ”sportswashing” faktiskt kan vara något djupare och mer seriöst än att försöka städa upp bakom sin egen rygg. Och vi ska inte glömma att Formel 1 faktiskt var en av de första idrotterna att omgående klippa alla band med Ryssland efter invasionen av Ukraina. Något som kostade både Formel 1-organisationen och i alla fall ett stall (Haas F1 Team) stora pengar. Så kanske kan sporten sakta börja putsa upp sitt naggade rykte i framtiden. Ett GP-lopp i Sydafrika, där F1-intresset alltid varit stort, arrangerat på rätt sätt och kanske med inslag av lite välgörenhet skulle kunna vara ett första steg på vägen.
Magnus Berthling har följt Formula 1 sedan 70-talets början, men också många andra discipliner inom internationell motorsport. Magnus har också varit förbundsordförande för Svenska Bilsportförbundet. Han var givetvis på plats i Anderstorp och såg premiären för Sveriges Grand Prix 1973 och håller fortfarande Ronnie Peterson som en de största F1-förarna genom tiderna. Vidare hoppas han att Sergio Perez blir världsmästare 2023 och att McLaren äntligen ska komma tillbaka som toppteam i Formula 1.