Bernie Ecclestone – en kontroversiell och skrupelfri innovatör.
Foto: Hoch Zwei/Zuma Press
Historia
Magnus Berthling: Innovatörerna som format F1
ANNONS

De är pionjärerna som bidragit till att göra F1-sporten till vad den är i dag. I sin senaste krönika för FormelDirekt.se skriver Magnus Berthling om de stora, innovativa personligheterna som format sporten och tagit den i nya riktningar.

Formula 1-sporten har alltid formats av handlingskraftiga entreprenörer. Till skillnad från till exempel fotbollen där viktiga beslut ofta tas på formella styrelsemöten eller stora kongresser, inte sällan efter långa och omfattande diskussioner, så fungerar Formula 1 helt annorlunda. En entreprenör har en idé, driver den sedan stenhårt och försöker möjligen i efterhand skapa lite konsensus. Någon gång går det hela vägen, men inte sällan stupar allt innan satsningen knappt kommit i gång. Man brukar säga att Formula 1 består av ”dreamers and doers”. Det är när båda dessa karaktärsdrag förenas i en och samma person som något riktigt dramatiskt och framåtskridande händer.

Efter 72 år går det naturligtvis att peka ut mängder med personer som med stora eller små insatser format F1-sporten till vad den är idag. Många av dessa är dubbelbottnade personligheter, där man lyckas kombinera extrem egoism med pengar och prestige som främsta drivkraft med en uppriktig passion och kärlek till sporten.

Enzo Ferrari 1986 – två år innan sin bortgång. Foto: Arne Forsell/Bildbyrån

Vem kommer då högst på listan över att ha skapat Formula 1-sporten?

Givet förstaval måste vara Enzo Ferrari, grundare av sportens mest ikoniska team. 

Enzo var i unga år först mekaniker, senare en duktig förare men visade sig även ha organisatoriska talanger utöver det vanliga. Så i mitten på 1920-talet la han hjälmen på hyllan för att bli teamchef för Alfa Romeo tävlande i det som var föregångaren till dagens Formula 1. När Alfa Romeo senare under 30-talet lade ner sitt fabriksstall tog Enzo över team själv, och skapade Scuderia Ferrari. Andra världskriget satte stopp för tävlandet, men när motorsporten rullade igång igen i slutet av 40-talet återkom Alfa Romeo som fabriksstall, vilket tvingade Enzo, som ville vara sin egen herre, att gå hela vägen och konstruera sina egna bilar. Redan under den tredje säsongen (1952) vann Ferrari titeln med Alberto Ascari. Resten är historia – till dags dato har Ferrari vunnit 14 världsmästerskap och hela 224 GP-lopp.

I gemene mans ögon är naturligtvis Enzo Ferrari synonymt med skapandet av världens i särklass mest åtråvärda sportbilar, som många drömmer om att äga och köra. Mindre känt är att Enzo själv var ganska ointresserad av sina produktionsbilar. Sportbilstillverkning var i hans ögon bara något som skulle finansiera tävlingsteamet. Med undantag för motorn, där Enzo envist höll fast vid att den skulle ha tolv cylindrar, köpte han in formgivning från kända designers och la ut bland annat karosstillverkningen på legotillverkare. Nästan all energi och passion ägnade han åt Scuderia Ferrari, där han var djupt involverad inte minst kring valet av förare. Där han lustigt nog inte alls favoriserade italienska förare, utan i stället föredrog engelsmän som till exempel Mike Hawthorn, Peter Collins, John Surtees och Nigel Mansell (för övrigt den sista värvningen han själv deltog i innan sin död). Karaktärer som han upplevde ha mer vinnarinstinkt och större driv än sina mer livsnjutande landsmän.

Hämmad – av sitt innovationsbegär

Enzo Ferrari var ingen revolutionär inom F1-sporten, tvärtom ganska konservativ genom att bla hålla fast vid de bränsleslukande V12-motorerna. I skarp kontrast till nummer två på min lista Colin Chapman, skaparen av Team Lotus. Chapman började efter kriget att på sin fritid svetsa ihop enkla sportvagnar, bland annat den legendariska Lotus Seven som fortfarande tillverkas enligt hans originalritningar under namnet Caterham. Senare under 50-talet kastade han sig in i motorsport med helt egna och ofta väldigt nytänkande konstruktioner. Bilar som präglades av så låg vikt som möjligt, där dessvärre säkerheten hade låg prioritet. När andra tillverkare svetsade ihop rörramar och sen skruvade in motor och andra delar lät Chapman i stället motorn bli en integrerad del av själva chassit. På den ikoniska Lotus 72, som blev en vinnarbil under hela fem säsonger, var han först med att flytta kylarna bak i bilen, minimera ytan fram och därmed reducera väldigt mycket luftmotstånd. Dagens F1-bilar bär fortfarande omisskännliga spår av Lotus 72.

Colin Chapmans kanske mest revolutionerande uppfinning var den så kallade ”ground-effect”-bilen (Lotus 78 och 79) där underdelen formades som en uppochnervänd flygplansvinge som pressade bilen mot banan, vilket speciellt gav resultat i snabba kurvor.

Colin Chapman (t.h.) i samspråk med Ronnie Pererson på tyska Nürburgring 1973. Foto: Wilfried Witters/Bildbyrån

Chapmans stora problem var att hans revolutionerande lösningar snabbt kopierades. Samtidigt var han otålig och rusade ständigt vidare med nya idéer. I kombination med tämligen dålig tillförlitlighet kunde framgångarna blivit många fler om han lyckats lugnat ner sitt innovationsbegär, men sex VM-titlar och 72 vunna GP-lopp innan han gick bort redan 1982 talar sitt tydliga språk. Och även om Lotus likt Ferrari skapade många ikoniska produktionsbilar (till exempel Lotus Elan) var det en sekundär verksamhet som Chapman inte ägnade speciellt mycket tid och energi åt.

F1-sportens gudfader

Nummer 3 på listan kunde ingenting om tekniken bakom en F1-bil, men han förstod tidigt att hela F1-serien var en potentiell guldgruva för den som begrep hur den kunde utvecklas, dvs bara han själv. Bernie Ecclestone tog sporten från en ganska smalt intresse för en liten grupp F1-supporters i främst England och några europeiska länder till en bred, global världssport. Ecclestone såg till att teamen tog över det kommersiella ägandet till Formula 1 (för att senare manövrera ut dem och ta över allt  själv), skrev lukrativa avtal med 100-tals TV-stationer och lät arrangörer och banägare bjuda över varandra för att få rätt att köra ett GP-lopp. Han skapade en business som varje år efter kostnader och att teamen och även FIA fått ordentligt betalt genererade många, många miljarder i vinst. Han blev en av Englands mest förmögna män, bland annat genom att sälja sitt bolag FOM dyrt och köpa tillbaka det billigt några år senare för att sedan sälja det ytterligare en gång. Bernie Ecclestone var en extremt slipad affärsman som hela tiden balanserade på både skattelagstiftningens och etikens gränser. Men hans idé, att låt kakan växa så mycket att alla till slut blev nöjda, var grunden till F1-sportens makalösa utveckling. Ecclestone var som sagt en person nästan helt utan moraliska skrupler, vilket han också själv erkände utan att skämmas. I en biografi över hans liv fick han själv bestämma titeln, och valde ”No angel”. Det beskriver ganska väl Formula 1-sportens ”Gudfader” som, vilket inte kan tas ifrån honom, hela tiden drevs av en stark passion för sporten. 91 år gammal blev han till sist utmanövrerad från Formula 1, men tidigare lär han ha haft ett testamente som säger att om han dör i samband med ett GP-lopp ska tävlingen köras vidare utan avbrott, ingen tillåtas sörja och champagnen sprutas på prispallen som vanligt.

Bernie Ecclestone. Foto: Bildbyrån

Två legendariska teamschefer måste med på listan. Frank Williams byggde upp sitt F1-stall från grunden och kämpade under de tio första åren med mycket knappa resurser innan framgångarna kom. Så knappa att han till exempel inte hade råd med bensin hem efter Italiens GP 1975. I stället övertygande han sin sponsor att ordna en cykeltävling runt Monza för alla teamchefer. Frank som innan sin bilolycka 1986 var väldigt vältränad vann, prispengarna räckte precis att få hem teamet till fabriken i England. 

Bland legenderna måste även Ron Dennis, som tog över McLaren med hjälp av några partners 80-talet, räknas in. Dennis lyfte stallet till en ny professionell nivå som blev det näst mest vinstrika F1-teamet genom tiderna. Men både Williams och McLaren är också exempel på den stenhårda konkurrens som råder i sporten och kämpar idag båda för att komma tillbaka till den absoluta F1-toppen efter en lång tid i bakvattnet.

Skapade ett motorsportsimperium

Det finns många, många fler entreprenörer som bidragit till vad Formula 1 är idag. Ofta är det färgstarka men kontroversiella individer. Den beryktade Lord Hesketh tog på 70-talet in brittiskt överklassliv i F1-depån och brände samtidigt en stor del av sin ärvda förmögenhet på sitt team. Playboyen Flavio Briatore drog sig inte för att beordra sina förare att krascha om det gynnade teamet. FIA-ordföranden Max Mosley som i sitt privatliv verkade sakna alla moraliska gränser men ändå betytt extremt mycket för sportens säkerhetstänkande och så vidare. 

Och till slut måste ett aktuellt namn som precis gick bort nämnas, Red Bull-grundaren Dietrich Mateschitz, som skapade ett motorsportimperium genom ett helt nytt tänkande kring hur man marknadsför sport långt utöver traditionell varumärkesexponering. Och som samtidigt gett 100-tals talanger chansen att tävla professionellt inom motorsportens nästan alla områden.

I min värld, som följt sporten under många år, är alla starka personligheter och det som händer bakom kulisserna en minst lika spännande ingrediens i Formula 1 som förarnas kamp på banan. Något som i alla fall till en del fångats upp i succéserien Drive-to-survive som fått en helt ny generation att upptäcka Formel 1-sportens mystik, drama och spänning.  

Magnus Berthling har följt Formula 1 sedan 70-talets början, men också många andra discipliner inom internationell motorsport. Magnus har också varit förbundsordförande för Svenska Bilsportförbundet. Han var givetvis på plats i Anderstorp och såg premiären för Sveriges Grand Prix 1973 och håller fortfarande Ronnie Peterson som en de största F1-förarna genom tiderna. Vidare hoppas han att Sergio Perez blir världsmästare 2023 och att McLaren äntligen ska komma tillbaka som toppteam i Formula 1.


TV: Ecclestone: “Hamilton kommer inte tillbaka”

 

Den här artikeln handlar om:

Laddar...
Tack för att du väljer att uppgradera ditt konto till Everysport Plus (ditt nya pris blir 99kr/mån). Klicka på knappen nedan för att genomföra köpet.
Visa köpvillkor
Gå vidare Stäng
×

1. VILLKORENS TILLÄMPLIGHET

För att få tillgång till plus-tjänsten måste du ingå ett avtal med ESMG genom att registrera dig och betala prenumerationsavgiften.

2. PLUS-TJÄNSTENS INNEHÅLL

ESMG förnyar och förbättrar plus-tjänsten fortlöpande, vilket innebär att vi utan föregående meddelande kan komma att lägga till, förändra och ta bort innehåll och funktioner. ESMG reserverar sig för eventuella skrivfel på någon av våra sajter där det lämnas uppgifter om någon av våra plus-tjänster.

3. PRENUMERATION

Aktivering av plus-tjänsten

Ditt abonnemang startas när du fyller i registreringsformuläret och betalar avgiften för plus-tjänsten. Detta gör att du får tillgång till plus-tjänsten under tiden din prenumeration löper. I det fall ingen prenumerationsavgift utgår för den inledande perioden (som definieras vid din registrering) startas plus-tjänsten när du fyller i registreringsformuläret och registrerar ett betalningsalternativ.

Bekräftelse

Efter att du registrerat dig och betalat avgiften för plus-tjänsten så skickas en bekräftelse till dig via den e-postadress som du har uppgett vid registreringen. Bekräftelsen innehåller villkoren för din prenumeration. De uppgifter som du har angett vid registreringen kommer finnas på ditt konto. Vi ber dig kontrollera att dessa uppgifter stämmer. Om någon uppgift inte är korrekt ska du ändra dessa via ditt konto. Du ansvarar för att kontaktuppgifterna är korrekta.

Åldersgräns

För att teckna upp dig för plus-tjänsten måste du vara minst 18 år. Är du under 18 år krävs förälder eller annan förmyndares godkännande för att du ska få registrera dig och använda plus-tjänsten. Genom att registrera dig och betala avgiften intygar du samtidigt att du har inhämtat ett sådant godkännande från förälder eller annan förmyndare. Du anses alltid försäkra riktigheten av sådana uppgifter som du lämnar om dig själv.

Prenumerationens löptid och uppsägning

Din prenumeration kan antingen vara en tillsvidareprenumeration eller en tidsbestämd prenumeration. Det framgår vid din beställning och registrering för plus-tjänsten om din prenumeration är en tillsvidareprenumeration eller om den är tidsbestämd.

En tillsvidareprenumeration innebär att du får tillgång till plus-tjänsten för en viss tidsperiod (vanligen en (1) månad), vilken förlängs med samma period om du själv inte säger upp prenumerationen innan periodens upphörande. Om du inte vill att din tillsvidareprenumeration förlängs, måste du alltså säga upp prenumerationen 48 timmar innan den aktuella tidsperioden löper ut. Uppsägning kan ske på Min Sida under respektive sajt som du är inloggad på.

En tidsbestämd prenumeration innebär att du får tillgång till plus-tjänsten under den angivna tidsperioden och att prenumerationen därefter upphör per automatik. En tidsbestämd prenumeration kan inte sägas upp i förtid.

ESMG äger rätt att säga upp din prenumeration, oavsett om det är en tillsvidareprenumeration eller en tidsbestämd prenumeration, med trettio (30) dagars varsel. ESMG har även rätt att omedelbart säga upp eller frysa din prenumeration om ESMG misstänker att du bryter mot dessa Villkor.

Avgift för plus-tjänsten

Prenumerationsavgiften för plus-tjänsten utgörs av en vanligen månatlig avgift och betalas alltid i förskott. Om avgiften är annan än en månatlig framgår vid registrering. Aktuell avgift framgår även din vid din registrering. Avgiften som anges inkluderar moms.

ESMG förbehåller sig rätten att ändra avgiften för plus-tjänsten vid tillsvidareprenumerationer. Den ändrade avgiften gäller då från och med nästkommande period, förutsatt att du inte sagt upp din prenumeration innan perioden löpt ut. En tidsbestämd prenumeration påverkas inte av en eventuell prisändring under den avtalade bindningstiden.

4. BETALNINGSALTERNATIV

Klarna Payments

Som betalningslösning använder ESMG Klarna Payments. Klarna Payments presenterar viss information för dig så snart du är identifierad. Vilken information du behöver ange för att uppnå identifiering kan variera mellan olika köptillfällen och kunder. Någon kreditupplysning tas aldrig direkt i Klarna Payments utan vid behov beroende på det betalningsalternativ du har valt. Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, till exempel banker. Sedan du har identifierats uppvisar Klarna Payments vilka alternativ som är tillgängliga för just dig. Faktura är förvalt som betalningsalternativ men du kan givetvis fritt välja något av de andra alternativen såsom direktbetalning via bank eller betalning med kort. Vilka alternativ du erbjuds kan växla från tid till annan. Du kan själv välja om du vill skydda din användning av Klarna Payments med en PIN-kod. För information om din betalning kontakta Klarna via https://www.klarna.com/se/kundservice/.

5. ANVÄNDNING AV PLUS-TJÄNSTEN

Plus-tjänsten får endast användas för privat, icke-kommersiellt bruk. Din prenumeration är personlig och dina rättigheter enligt dessa Villkor får inte överlåtas till någon annan. Du ska förvara dina användaruppgifter till ditt konto säkert och oåtkomliga för andra personer. Om du har skäl att misstänka att någon obehörig har tagit del av dina användaruppgifter ska du snarast underrätta ESMG om detta. Du ansvarar själv för skada som orsakas genom att någon obehörig har använt dina uppgifter.

Du får inte heller använda plus-tjänsten så att ESMG eller annan drabbas av olägenhet eller skada. Notera särskilt vad som gäller om rättigheterna till plus-tjänstens innehåll under punkt 6 nedan.

6. IMMATERIELLA RÄTTIGHETER

Allt innehåll som tillhandahålls genom plus-tjänsten, såsom texter, stillbilder och rörliga bilder, grafik, teckningar och datakoder, skyddas av lagen om upphovsrätt (1960:729) och rättigheterna därtill innehas av ESMG eller dess licensgivare. ESMGs varumärken och kännetecken är skyddade av varumärkesrättslig lagstiftning. Att du skapar ett konto och använder plus-tjänsten ger dig ingen rätt att mångfaldiga, kopiera, överlåta, upplåta, överföra eller i annan form utnyttja sådant innehåll som förekommer i plus-tjänsten och ej heller att använda att ESMGs varumärken och kännetecken.

7. BEHANDLING AV PERSONUPPGIFTER

ESMG behandlar dina personuppgifter i enlighet vår personuppgiftspolicy som finns tillgänglig på https://www.esmg.se/personuppgifter/

8. COOKIES

ESMG använder sig av cookies för att ge dig en bättre upplevelse på ESMGs plattformar. Läs mer här: https://www.esmg.se/cookiepolicy/

9. TEKNISKA FÖRUTSÄTTNINGAR

Din tillgång till plus-tjänsten är vid var tid beroende av att du innehar erforderlig hårdvara och mjukvaror, såsom program för webbläsare och e-post, samt abonnemang för Internetanslutning. ESMG åtar sig inget ansvar för din tillgång till hårdvara och mjukvaror och inte heller för funktionaliteten i dessa eller förekommande kostnader som tredje parter, såsom internet- eller mobiltelefonoperatörer, kan betinga sig av dig i anledning av din användning av plus-tjänsten. Plus-tjänsten stöds av de senaste operativsystemen.

10. ANSVARSBEGRÄNSNING

ESMG kan inte hållas ansvarig för plus-tjänstens funktion, tillgänglighet, kvalitet, användbarhet eller säkerhet. Denna ansvarsbegränsning omfattar varje skada, direkt eller indirekt, som kan hänföras till användningen, eller hinder att använda, plus-tjänsten och dess innehåll. ESMG kan inte heller hållas ansvarig för tredje parters innehåll eller information som du kan ha fått del av genom användning av plus-tjänsten.

ESMG har rätt att tillfälligt stänga plus-tjänsten för att genomföra systemunderhåll, uppgradering eller för att vidta andra tekniska åtgärder. ESMG ska, i möjligaste mån, utföra dessa åtgärder med så små störningar som möjligt för dig. ESMG ansvarar inte för skada eller förlust som du kan anse dig lida av på grund av plus-tjänstens begränsningar i tillgång enligt ovan.

11. LÄNKAR

Plus-tjänsten kan innehålla länkar till andra webbplatser som kontrolleras av tredje part. ESMG ansvarar inte för innehåll och överföringar från sådana länkade webbplatser.

12. VILLKORSÄNDRING

ESMG har rätt att ändra dessa Villkor. En villkorsändring träder i kraft tidigast trettio (30) dagar efter det att ändrade villkor har meddelats dig via den e-postadress som du har uppgett vid registrering för plus-tjänsten. Om du inte godtar villkorsändringen kan du inom ovan nämnda 30-dagarsfrist säga upp din prenumeration. En uppsägning kan göras via e-post till kundtjanst@esmg.se. Om du inte sagt upp din prenumeration eller om du använder plus-tjänsten efter det att de nya villkoren trätt i kraft, innebär detta att du anses ha accepterat de nya ändrade villkoren.

13. ÅNGERRÄTT

Om du tecknar en prenumeration som privatperson, har du rätt att ångra ditt köp. Om du vill utnyttja din ångerrätt, måste du meddela oss inom 14 dagar från din beställning av plus-tjänsten. Du kan meddela oss genom att kontakta ESMGs kundtjänst via kundtjanst@esmg.se. På Konsumentverkets hemsida (www.konsumentverket.se) finns en blankett som du kan använda dig av för att utnyttja din ångerrätt.

Om prenumerationen redan är betald vid utövande av ångerrätten kommer vi att återbetala prenumerationsavgiften. Eftersom betalning för plus-tjänsten sker via Klarna Payments, så återbetalas avgiften via Klarna.

14. MEDDELANDEN

Du accepterar att ESMG kan komma att kontakta dig genom den e-postadress du angett vid din registrering, i syfte att informera dig om villkorsändringar eller andra meddelanden hänförliga till din prenumeration eller till plus-jänsten.

Vi använder även din e-post för att skicka dig meddelanden som avser direktmarknadsföring, såsom nyhetsbrev, information och erbjudanden om ESMGs olika tjänster och varumärken. Om du inte vill ta del av dessa meddelanden kan du avanmäla dig antingen genom att använda länken för avanmälan längst ned i mejlet eller genom att ändra kontoinställningar på Min Sida.

15. TILLÄMPLIG LAG OCH TVISTELÖSNING

Dessa Villkor ska tolkas och tillämpas i enlighet med svensk lag. Eventuell tvist ska avgöras av svensk allmän domstol, med Stockholms tingsrätt som första instans. Tvist kan också prövas av Allmänna reklamationsnämnden, vars beslut är en rekommendation till parterna om hur tvisten bör lösas.

16. KONTAKTUPPGIFTER

Du är alltid välkommen att kontakta ESMG via kundtjanst@esmg.se

Ange din värdekod:

Lös in värdekod Stäng
×

Välkommen till vårt lag!

Som plus-medlem har du nu tillgång till ALLT material på Formeldirekt.se

Tack, ditt köp är nu genomfört. Du har nu tillgång till ALLT material på Hockeysverige, FotbollDirekt, Innebandymagazinet och Svenska Fans (bannerfritt).

×

Grattis, du har nu blivit medlem!

Framöver kommer du få nyhetsbrev från FormelDirekt, glöm inte att du även kan bli plusmedlem för att få tillgång till ALLT material på sajten