Magnus Berthling: "Varför bråkas det ständigt i Formel 1 ?"
Varför dessa ständiga konflikter och bråk inom F1? FormelDirekts krönikör, den mångårige F1-entusiasten Magnus Berthling, bjuder på en historielektion som förklarar hur hårda ordväxlingar och anklagande fingrar blivit en del av sportens DNA.
Formula 1-sporten tycks ständigt präglas av bråk om de mest skilda saker. Senaste konflikten gäller Red Bull, som fick kraftiga böter och mindre tid i vindtunneln efter att teamet bedömdes ha överskridit det så kallade budgettaket. Som i sin tur kontrade med att man fick en oväntat tidig skatteåterbetalning (!) och att Red Bulls personal var lite hungrigare (!) än vad man budgeterat för.
Det kan låta som en sandlådediskussion men kommer, om FIA:s beslut står sig, kosta världsmästarteamet väldigt mycket pengar och minskade tekniska möjligheter inför nästa år. Om det sedan blir avgörande för teamets möjligheter att försvara sin VM-titel nästa år återstår att se.
Om man som undertecknad följt F1-sporten sedan 70-talet är man dock inte det minsta överraskad. Snarare är nog bråk, vare sig det handlar om pengar, regeltolkningar eller det sportsliga ute på banan en del av sportens DNA. Tar bort fokus från fighten på banan säger en del, medan andra ser det som en krydda och extra dimension som vi hängivna F1-supporters kan följa och ibland tvista om.
Bråk och tvister i olika former går som en röd tråd genom hela F1-historien.
Här är ett axplock på några spektakulära händelser, även om det finns många, många fler värda att uppmärksamma:
- I Spaniens GP 1976 diskades James Hunts vinnande McLaren för att den ansågs vara 1,5 cm för bred. Något som kunde ha kostat Hunt VM-titeln under en helt osannolik och galen säsong, men diskningen upphävdes två månader senare efter mycket bråk och trots Ferraris protester. En riskabel omkörning i ösregn på sista varvet i VM-finalen i Japan gav till slut Hunt titeln trots Niki Laudas hjältemodiga (eller möjligen dumdristiga) comeback efter sin fruktansvärda olycka på Nürburgring. Bråk om 1,5 cm avgjorde alltså F1-VM 1976.
- Ni som var på Anderstorp 1978 fick se ett riktigt monster oväntat dyka upp på banan och vinna, där Niki Laudas ”dammsugarbil” bokstavligen sög fast bilen mot asfalten. Brabham-teamets ägare, på den tiden Bernie Ecclestone himself, visade sig dock storsint (nåja) och ”diskvalificerade sig själv” då han insåg hela sporten annars hade vänts upp och ner om man fortsatt tävla med denna märkliga bil.
- 80-talets första år präglades av konstant krig mellan teamen och FIA om vem som ägde rätten till Formula 1. Hot om bojkott och utbrytningar hängde som en våt filt över flera säsonger, vid ett tillfälle ”försvann” alla förarna lagom till start innan förhandlingarna löste sig i sista stund. Till slut och efter mycket kamp vann som ni vet Bernie Ecclestone över FIA. Men trots (eller kanske tack vare) de konstanta bråken blev det ett antal oerhört spännande säsonger som var ovissa in i det sista samtidigt som intresset för sporten ökade markant.
- 1985 skulle vår egen Stefan ”Lövis” Johansson egentligen köra för det lilla teamet Toleman (som så småningom skulle bli Benetton, Renault, Lotus och nu är dagens Alpine). Men när teamet skulle starta säsongen hade Pirelli plötsligt ”slut” på alla däck. Men så ringde en viss Enzo Ferrari och sa att han nog kunde ordna fram däck till teamet, bara man lät Lövis gå över till Scuderia Ferrari. Så förhandlar man ibland om förare i Formula 1…
- I början av 90-talet blev det i stället krig mellan Ecclestone och teamen om vem som skulle äga rättigheterna för Formula 1. ”Gudfadern”, som han kallades, erbjöd teamen halva ägandet till Formula 1 om man var beredd att dela risken. Men teamen tog hellre garanterade ersättningar så Ecclestone tog själv hand om hela ägandet. 2016 såldes F1-rättigheterna för 68 miljarder kronor (!). Gissa om en och annan teamchef ångrade sig efteråt och kände sig grundlurade.
- Det kanske största sportliga bråket inträffade nog efter att Ayrton Senna puttat av Alain Prost i sista VM-loppet i Japan 1989. FIA:s franska ordförande Jean-Marie Belestre diskvalificerade Senna och försökte också stänga av honom hela nästkommande säsong. Men efter många turer ändrades sedan diskvalificeringen till villkorlig dom, men 1989 års titel gick till Prost.
- Men kanske var kulmen på alla bråk inom Formula 1 ändå de fyra skandalerna 2007 – 2009 som i turordning döptes till Spygate, Liegate, Crashgate och Sexgate. En kedja av relaterade men osannolika händelser som bottnade i en mångårig personkonflikt mellan McLaren-chefen Ron Dennis och dåvarande FIA-ordföranden Max Mosley. Skulle bli väldigt förvånad om inte Hollywood så småningom gör en TV-serie av denna soppa, bättre manus kan nog ingen författare skriva ihop. Så vad gäller F1 så stämmer onekligen ordspråket att verkligheten är långt mer dramatisk än dikten. Vi får väl se om den nya högbudgetfilm som ska göras med Brad Pitt i huvudrollen kan ändra på det, men jag tillåter mig tvivla.
Så ständiga bråk om stora och små saker är nog att betrakta som en naturlig del av Formula 1 och något vi kommer få leva med så länge sporten över huvud taget existerar. Som supporter och F1-fan gör man bäst i att se alla bråk en extra krydda snarare än något som stör. För vad det än bråkas om så kommer det alltid att lösa sig på något sätt, om än i sista minuten innan bilarna rullar ut för en ny säsong.
Magnus Berthling har följt Formula 1 sedan 70-talets början, men också många andra discipliner inom internationell motorsport. Magnus har också varit förbundsordförande för Svenska Bilsportförbundet. Han var givetvis på plats i Anderstorp och såg premiären för Sveriges Grand Prix 1973 och han håller fortfarande Ronnie Peterson som en de största F1-förarna genom tiderna. Vidare hoppas han att Sergio Perez blir världsmästare 2023 och att McLaren äntligen ska komma tillbaka som toppteam i Formula 1.
TV: Heta ordväxlingen mellan Magnussen och Hülkenberg